Haha, så morsomt, takker for skryt, det var egentlig bare et øyeblikksbilde, drev å så etter folk som leiet hunder, for å forsøke å få et litt "in your face" bilde med en hund som snuser opp mot kamera på gata, men synes ikke jeg lyktes så bra med akkurat den idèen. Damen med støvlene og de andre bare lo, for hunden ble kjempeinteressert i hva jeg drev med og kom mot meg (fikk tatt to bilder før den var aalt for nærme).
- Har sikkert mye med at jeg siden 2007 stort sett har fotografert folk (modeller) og events og litt av hvert, så har blitt ganske laid back og uredd, uten å være et forstyrrende element eller frekk. (litt balansegang).
Kan forøvrig tipse om kampsportgalla på lørdag den 27august på Youngstorvet, blir nok sikkert en fin utfordring å fotografere folk i hvite drakter som hopper rundt og er tøff
helgesverre: Først, takk for info ang. billig Ascorbinsyre, kommer garantert til å bestille fra ebay etterhvert, selv om det ikke akkurat går mengder med film her i huset.
Jeg fant en tråd en gang på nettet om en som renset en ls-5000 (sikkert ikke så veldig forskjellig fra de vi har) her: <link1 - kommer> virker kanskje litt risky, så om man er litt teknisk utfordret, er det kanskje lurt å overlate det til proffene. Scannerene er vanskelige å få tak i, så jeg passer på å tre en rimipose rundt scanneren når den ikke er i bruk, for å minske støvintregning.
Softwaren jeg bruker er Nikonscan 4.0. Nikonscan 4.0 installerer ikke fungerende drivere for scanneren i windows 7 32/64 bit. For å få den til å fungere i windows 7, måtte jeg først installere Vuescan, da Vuescan installerer fungerende drivere for Windows 7 (genialt).
Jeg mater scanneren med negativstriper med 5 bilder i slengen (ikke i ramme, bare stikker den inn i materen). (jeg har ikke autoscan-knapp på min scanner).
Fant ut at det er lurt å se på thumbs og previews som "Neg Mono" (ellers krasjet faktisk Nikonscan når den skulle vise thumbs), før selve scanningen, velger man alle thumbnails (småbildene) øverst og setter "Color positive" i menyen over "scan" knappen. Da bruker det å gå greit, bare ikke glem å stille tilbake igjen, ellers tryner Nikoscan når den skal pre-scanne neste filmstripe.
- Vuescan fungerte ikke i det hele tatt for meg, den klarte ikke å justere filmrutene korrekt når jeg satt til Color Positives.
Jeg lagrer alle filer som NEF (Nikon RAW) og importerer de i Lightroom, i og med at de er positive, må man "snu" levels (invertere), som skrevet her: <link2-kommer>, etter det desaturerer jeg for å få vekk evt. fargestikk. Akkurat denne prosedyren har jeg lagret som et preset, som kjøres automatisk ved import
Men jeg har et spørsmål til alle: Har kikket i resepter og metoder gruppen, men har ikke funnet noe på Panf+ (50 ASA), tenkte jeg skulle kjøre Caffenol-c-m 15 min og 20 grader på den også, men ble usikker, siden det eneste jeg stort sett finner på akkurat den filmen, er stand development og veldig lange tider. (jeg har bare en sånn 1 literstank som tar 2 stk 135mm filmer og har aldri utført stand-fremkalling).
Egentlig også litt usikker på eksponeringen; Bildene ble tatt under en studiosession med en modell på søndag (så mitt snitt til å brenne avgårde en rull med Panf+ på noe fint). Med 1ds'en min, skjøt jeg på f13 på ISO 100, mens hovedlyset ble målt til f11 (hadde flere lys som spilte inn). Jeg har eksponert halve rullen på f6.3 og halve på f7.1, men altså usikker på om jeg "traff", hva i all verden er "halvparten" av f11 og/eller f13? =D
Anbefales "standard" Caffenol-c-m 20 grader, 15 minutter som beskrevet av Reinhold i hans første blogginnlegg?
Poster såklart både bilder og informasjon når jeg har forsøkt =)
(jeg hadde for få poster til å kunne legge linker i innlegget, skal forsøke å editere de inn igjen når jeg har postet noen poster til)