Caffenol - norsk resept?

Pride

A
Pride

• 2
  • 0
  • 35
Paris

A
Paris

• 3
  • 0
  • 132
Seeing right through you

Seeing right through you

• 4
  • 1
  • 172
I'll drink to that

D
I'll drink to that

• 0
  • 0
  • 119

Recent Classifieds

Forum statistics

Threads
198,399
Members
99,605
Latest member
hrothgar41
Recent bookmarks
1

Ezzie

Member
Format
Multi Format
Takk Helge Sverre.

Jeg begynner å få en følelse for hvilke filmer går bra i Caffenol, takket være deg. Jeg er på langt nær ferdig med dine forrige ladninger, men jeg akter å prøve hver film minst en gang. Era100 var forøvrig fine saker. Første rull skannet og den var helt på høyde med TMX på en dårlig dag. Faktisk så god at jeg er litt lei meg for at den ikke finnes mer. Den kunne jeg brukt til mye prøving og feiling. Solid film. Skal skanne en rull til med bilder som kanskje lar seg publisere på nett, liker nemlig dårlig å legge ut bilder av barn, familie og nære venner. :wink:

Helgesverre

Member
Format
Multi Format
Litt om filmer...

ERA 100: Jeg hører/leser at Lucky har kjøpt opp ERA, og at Lucky-film nå vil spoles i ERA-kassetter. Hvis det er tilfelle, vil jeg innlede en sørgeperiode og synge Requiem over en overraskende bra film. Min yngre broder OB var også happy med den. Jeg brukte den i Rodinal, D76 og Emofin, ikke prøvd den i Caffenol. Det er dette eksperiment ditt jeg er spent på.
Ønsker du å leke videre med ERA, kan vi dele min restbeholdning, seks filmer til hver. Utdatert for et knapt år siden, men godt lagret. Du vil kunne gjemme noen i enda noen år. Interessert, - si ifra!

Stress: Ikke føle deg presset til å stresse fram resultater i en fart. Fotoarbeid skal gi fred og ro i sinnet.

Privacy: Enig med deg, vær forsiktig med det du legger ut på veven. I fjor gikk jeg i baret da jeg lastet ut bilder av ungdom og det vi drev med. En advokat presenterte meg for et lovverk jeg ikke kjente. Siden har jeg vært overforsiktig.

Kveldssol: Og 90 år gammel Brownie No.2-A. Kneppet av siste rute Verichrome Pan 616 film, med Cokin orange filter. Skal gå i Caffenol uten spole i dåsen. Du skal få vite senere hvordan jeg gjør akkurat det. (Gammel 616-spole er blitt borte for meg).

Bildet ditt av Rockwoolkaia i Moss virker ekstremt bra! Hvordan går det an?

Vh helge sverre.

Last edited by a moderator:

Helgesverre

Member
Format
Multi Format
Moss havn...

Kommer ikke forbi dette bildet. Nå nærmer du deg Ansel Adams. Minner meg litt om "Moonrise over Hernandez, NM" - et av Adams fotografier som sitter dypest i mitt minne. Flotte valører, selv uten måne!
hs:D

Ezzie

Member
Format
Multi Format
Takk Helge Sverre. Får jeg ett slikt ett pr rull så er jeg fornøyd. Bakgrunnen til at det ble slik er litt flaks. Det var ett bilde igjen på Kalloflexen som skulle spares. Men så låste Royalen seg og den ble kastet til side for å bla opp Kalloflexen, regnet om fra ISO 100 til 400 i hodet og stilte om i en fart, ferja hadde fått opp dampen, og holdt pusten og takk av.

Helgesverre

Member
Format
Multi Format
Shanghai GP3 Caffenol med redusert soda.

Denne saken skulle vel være nok utforsket av Ezzie (kfr postering #540). Her var jeg altså ganske safe ved kopiering av hans fremgangsmåte.
Fire GP3 skulle fremkalles etter denne oppskrift. Her gjorde jeg det som jeg (og andre) gjorde for årtier siden. Det betyr å fremkalle flere identiske filmer samtidig. Lyst å vite måten? Ingen hemmelighet. Ved fremkalling av 120 film kan to filmer tres i spolen etter hverandre. Dette går vanligvis greit. Men vil du være sikker, lar du ca 15 cm (en drøy 1/2 spoleomkrets) av film nr 2 være utenfor spolen. Dette for å unngå en eventuell overlapping. Denne gang to spoler, dvs fire filmer på én gang i en litersdåse.
Slik gjorde vi når 15-20 filmer skulle fremkalles en ettermiddag.
Den store forskrekkelse for meg var da jeg oppdaget at én av filmene ikke var GP3, men Fomapan 200. (I mørkerommet er alle katter grå, og feiltakelsen ble oppdaget etter itreding).
Ingen vei tilbake. Jeg besluttet å sjanse på at dette kunne gå greit. Foma 200, oks (også kjent som) Ultra og Creative, var prøvd før i annen kjemi, og jeg likte den. Denne Fomapan 200 var beregnet på fremkalling i Caffenol, derfor eksponert etter EI 400. Fremgangsmåten er identisk med Ezzies, UNNTATT DETTE: Ingen pre-wet, og to dråper Tetenal Mirasol vætemiddel tilsatt fremkalleren. (Dette siste var et stort diskusjonstema for årtier siden; kunne være fordelaktig eller også ødeleggende.)
I denne postering vil du se resultater av GP3. I min neste postering vil du se resultatene av Fomapan 200 - hvis du orker.
Det jeg ikke liker ved Fomas filmer er den tykke og stive filmbasen (krøller mye), samt den skrekkelige blåfargen.

Her kommer GP3 eksempler: Jpg 01 Borreparken, Jpg 23 Kløyving av eikestamme til skipsbord til Osebergskip, Slottsfjellet Tønsberg. (Begge Yashinon 3,5 / 80).

Vh helgesverre.

Helgesverre

Member
Format
Multi Format
Vet ikke hvorfor bildeeksemplene ikke ville følge med i min forrige postering. Så her et nytt forsøk. Skanning som fargefilm lager vel her noen ekstra kråketær?

Vh hs.

Attachments

• 000001.jpg
    000001.jpg
    408.2 KB · Views: 102
  • 000023.JPG
    000023.JPG
    1.1 MB · Views: 112

Helgesverre

Member
Format
Multi Format
Fomapan 200 i et mislykket forsøk med Caffeno med redusert soda.

Her er fortsettelse av min forrige postering. Hva som gikk skikkelig galt her, må noen hjelpe med å forklare. Kan fogging være pga manglende KBr? Eller manglende forvæting. Eller tilsatt Mirasol?
Blås opp og se på kornstrukturen. Jeg går og henger meg!
Bildeeksempler: Parkeringsplass, CZJ 4/50; Broer, CZJ 2,8/180; Ueksponert rute (unexposed frame), fogging?

Vh helgesverre.

Attachments

• 000020.JPG
    000020.JPG
    944.7 KB · Views: 110
  • 000018.jpg
    000018.jpg
    627.4 KB · Views: 104
  • 000016.JPG
    000016.JPG
    1,015.6 KB · Views: 104
Format
Multi Format
Jag undrar vad som hander med oljan som kaffet inneholler.
Har det nogra negativa konsekvenser po longsiktig forvaring och arkiv-bestandighet?

- Thomas

Ezzie

Member
Format
Multi Format
Hei Thomas. Jeg tror soda´n holder oljen fra å trenge inn i emulsjonen. Men man vet aldri.

Siste forsøk med Caffenol-C-M og ERA 100 (135) ga like gode resultater som tidligere. Det er en film jeg bruker til alt mulig, og de tidligere rullene har vært brukt til mye personlige ting, så dette er kanskje de eneste bildene jeg kommer til å kunne publisere tatt med ERA. Forbausende god film for å være av antatt lavere kvalitet. Riktignok merket jeg 5-6 små hull i emulsjonen, hele filmen under ett. Men ellers fungerer den utmerket i Caffenol. Litt mer kontrast enn kanskje enn Acros, men ikke ulik TMX.

Bragernes torv by Eirik0304, on Flickr

Lysjøen, take 2 by Eirik0304, on Flickr

House, outhouse, doghouse by Eirik0304, on Flickr

Ypsilon bridge #2 by Eirik0304, on Flickr

Drammen Teater by Eirik0304, on Flickr

Self portrait with white umbrella by Eirik0304, on Flickr

Format
Multi Format
Tack for forklaringen, Eirik. Det uppskattar jag. Hoppas du har fortsatt succe med Caffenol! :smile:

Helgesverre

Member
Format
Multi Format
Gamle filmer i CCL.

Det var fredag morgen. Blandet ut én liter Caffenol CCL (!,5 g KBr). Ville framkalle fire-fem filmer om ettermiddagen.

Det skulle bli en helt annerledes ettermiddag. Noe gikk forferdelig galt i regjeringskvartalet. Stemningen innbød ikke til framkalling. Literflasken ble stående i nesten fem døgn, full og skikkelig korket.
Likevel lurte jeg på om jeg burde lage ny blanding. Erfarte en gang tidligere at det kan skje noe med en kaffenolframkaller som lagres. Men jeg bestemte meg likevel for å teste suppa.

Film 1 var en ca. 30 år gammel Kodak Verichrome Pan i format 116, altså bredere enn 120-formatet. I mangel av framkallingsspole måtte jeg lappe sammen noe ved å trekke 120-spolen ut, gjøre den bredere og teipe den til midtstanga med grå bygningstape. Tror ikke jeg ville sjanse en viktig film slik.
Jeg bestemte meg for standframkalling 65 minutter med tre vendinger midtveis. Temperatur 20 gr -(vekslet mellom 19 og 21) i en høy romtemperatur der et kontrollerende vannbad måtte benyttes.
Filmen var eksponert i et Kodak Brownie bokskamera. To bilder tas med her som eksempel, filmens første og siste bilderute. Jenta i bildet er i dag mer enn 40 år, og dette gjør det mulig å tidfeste eksponeringen til 1984. Siste rute er gjort nå i juli med orange filter (bondegård).
Jeg tar med dette som eksempel på hva man kan få til med CCL når filmen er eksponert for nesten 30 år siden, og den hele tiden har vært i romtemperatur. En ekspert ville sikkert greie det bedre!

Film 2 og 3 ble framkalt i samme literblanding dagen etter. Disse er begge Tri-X av samme batch, utdatert 2002. Lagringshistorikk er noe ukjent, derfor ble de eksponert etter EI 400, men ser tydelig at 800 ville passet bedre, kanskje også kortere framkallingstid.
Tid 70 minutter med vendinger etter 15 min (3X), 30 min (2X) og 45 min (kun 1 vending). Dette bør vel kalles semi stand. Temperatur som nevnt for film 1, og med samme konstantproblemer.
To bilder fra Kongsbergjazz, Yashinon 3,5/80.
For alle filmene gjelder forvæting 5 minutter og 10 innledende vendinger.
Filmbasen virker noe sotet, men det mener jeg at jeg stort sett får på all film framkalt i Caffenol. Filene er ikke behandlet.

Vh Helgesverre.

Attachments

• 000001.JPG
    000001.JPG
    985.2 KB · Views: 103
  • 000003.JPG
    000003.JPG
    892.8 KB · Views: 113
  • 000006.jpg
    000006.jpg
    652.8 KB · Views: 109
  • 000008.jpg
    000008.jpg
    707.9 KB · Views: 100

Ezzie

Member
Format
Multi Format
To filmer gikk i suppa idag. Har fire til som ligger og venter. Ferietid, ikke vært hjemme på 4 uker, tatt litt farvefilm også, ja det har ikke vært mye fremkalling i det siste. Merker abstinensen melder seg. :wink:

Helinophoto

Member
Format
Multi Format
Hei

Er ny her, fant tråden via google når jeg drev å søkte på caffenol.
Helgesverre: Jeg så at du hadde fått tak i Kalium Bromid på apoteket og at det var dyre greier. Var innom jeg også, og det koster 1100-1200 kr pr kg, men de snakket veldig mye om hvilken renhet det skulle være.

Mye sansynlig at du har kbr for medisinsk bruk, noe som sikkert er MYE renere enn kbr til $12 på ebay.

Selv har jeg bestilt 500 g fra UK, men usikker på om jeg trenger det.

Tok noen bilder i byen og rundt omkring i går (mest for å skyte opp en film) og lagde meg 0.5 liter Caffenol-C-M (første oppskriften på caffenol.blogspot.org).
Jeg har en Nikon LS-50 negativscanner og fant en tråd på internett i går, der det ble tipset om å scanne sort/hvitt bilder som dias (positive) og så invertere etterpå, pga at scanneren har en tendens til å forsterke korningen noe helt sjukt om man scanner b&w film på "vanlig måte". Scannene er redusert ned fra rundt 20 megapixler til 9 ca pga begrensninger på attachments her, usikker på om en 35mm har så mye info at 20 megapixler er reelt dog, men scanneren scanner på 4000 dpi så.

Uansett, her er noen bilder tatt rundt omkring og i forskjellig lys, må si jeg er MEKTIG imponert. (Film er TMax100, tatt med et Canon 1V og Canon 85mm f1.8).
Kaffen jeg brukte er FirstPrice instant coffe, funket som fasan, hahaha, se bilde. (ikke helt skarpt men skitt au)
Krystallsodaen fant jeg på Meny i rengjøringsmiddel-hylla, testet det i ovnen på 150 grader og det mistet ikke noe vekt, så dette inneholder ikke vann.
Askorbinsyren ble kjøpt på apoteket, var litt dyrt, så hadde vært fint om man kunne bruke noe annet og fått ned pris litt (samt økt tilgjengeligheten litt).
- Ikke brukt kbr på disse men etter det jeg forstod det på bloggen, er ikke kbr nødvendig på filmer på 100 ASA og nedover og når man ikke push-prosesserer...?
Utrolig morsomt dette, blir spennende å se hvordan PanF+ (50 ASA) blir seende ut.

Attachments

• IMG058.jpg
    IMG058.jpg
    1.1 MB · Views: 99
  • IMG053.jpg
    IMG053.jpg
    1.1 MB · Views: 88
  • IMG045.jpg
    IMG045.jpg
    1 MB · Views: 119
  • IMG043.jpg
    IMG043.jpg
    1,012 KB · Views: 106

Ezzie

Member
Format
Multi Format
Velkommen. Fantastiske greier. Du har tydeligvis forsket litt på forhånd, ingen ulempe det. Og ikke minst, TMX er blant det mest robuste man kan fremkalle i Caffenol. Jeg har tilgode å virkelig gå i baret med denne filmen. Har prøvd den med og uten KBr, det går like rundt. Lengre fremkallingstider med, samt dyrere selvsagt. Så den er utelatt. Jeg bruker KBr på 400 ASA filmer i Caffenol-C-H (det er som C-M, men med KBr), og for alle filmer uansett ASA i Caffenol-C-L.

Krystallsodaen der er det samme jeg bruker, også handlet på Meny. Den er gulle god. Jeg pruker Luxus Kaffe fra Europris. Den er såvist ingen luxus vare. Mange har påstått at det finnes mer koffeinsyre i billige kaffer, og det jo bra, det hadde fort blitt dyrt med Nescafe.

Husk vi har en gruppe for å samle resepter som fungerer, skulle du forske deg frem til en ny film/fremkaller/metode kombinasjon du vil dele med oss. Eller lese om andre sine vellykkede resepter. Jeg sender deg en invitasjon.

Ser frem til mer bilder fra deg.

Helgesverre

Member
Format
Multi Format
Hei Helinophoto, Fint å se bildene dine, her stiller du langt foran meg i køen, ser jeg. Bra, er vant til det. Så snek Ezzie seg imellom her, og det er også bra. Han er eksperten du kan spørre om alt, tom om store firehjulsdrevne biler! Selv er jeg fotoamatør fra "far down below". Men jeg kan også forsøke å besvare spørsmål.

En grei kilde til god ascorbinsyre (Vit C); se link i postering 600.
KBr kjøpte jeg fra Oslo, ren og fin - og kostbar. 430 kr for 250 g. Se postene 507, 508 og 509.
En god og rimelig kjemikalievekt jeg ble tipset om; se post 513.
Sodaen du bruker er den også jeg fant fram til.
Pulverkaffe kjøpte jeg billig - trodde jeg - i Sverige; Nescafafé Original. Så fant jeg Europris' Luxus Kaffe, halv pris av den svenske. Nå bruker jeg den både til film og til frokost!

Kjekt å følge deg framover.
Vh helgesverre.

Helgesverre

Member
Format
Multi Format
Kjedelig å sitte alene her på tråden -- og det i mange uker !

Nå er tydeligvis hjulene kommet i gang igjen. BRA!

Grå og regnig søndag - fin anledning til framkalling av fire filmer. De gikk alle i C-C-L (KBr 1,5 g/L). (Mange flere ligger på vent i kjøleskapet).

Film 1: Kodak Porta 400 BW (for C-41 kjemi).
Valgte full stand med ti innledende kipper, 65 minutter / 20C.
Filmen var trippel bracketet ISO 200 - 400 - 800. Ut fra randteksten så den ut til å være underframkalt. Bildene var tydelig å se, og ISO 200 så klart best ut. Men, så er det denne ekle orange masken som gjør ting problemmatisk. Strevet tidligere mye med det i mørkerom med optisk kopiering. Så husket jeg en gang å ha hørt om blekebad. Jeg tok en sjanse og mikset fra Klorin, 1/2 dl fylt opp med vann til 1/2 L. Tok filmen fra fixbadet, skylte lett av og la den i blekebadet. Etter 2-3 minutter skulle noe kunne observeres, men nei. Ventet halve timen, så så jeg ting. Men hva? Som jeg fryktet og hadde nesten ventet, masken gikk ut i badet. Det samme gjorde negativene! Jeg må altså lete etter en annen type blekebad.

Film 2: Samme film og eksponeringer som for film 1.
Tiden ble her forlenget til 70 minutter. Også her så filmen ut til å være underframkalt, kanskje for meget KBr? Jeg skal se om noe lar seg skanne i morgen.

Film 3: Rollei Retro 400. Full stand 65 minutter. Den kom relativt greit ut, men ikke så fin som det Ezzie greide (post 594). Vil se dette bedre når skannet.

Film 4: Tri-X, ISO 200-400-800. Full stand 70 minutter. Skal vurderes når skanning foreligger.

Neste gang skal både Tri-X og Porta 400 BW prøves i Caffenol C-C-M.
Alle filmer 120 format, og laaangt utdaterte!

Litt gøy, likevel.
Vh helgesverre.

Helgesverre

Member
Format
Multi Format
Én ting til, Helinopohoto... Du snakker om skanning av film. Dette er noe jeg også er opptatt av, men som jeg har liten forstand på. Hvis du får i gang noe preik om dette, er jeg veldig med i kulissene for å titte og å lære. Selv har jeg Nikon CoolScan LS 40 for 135 film. Den har slått seg vrang det siste året, og Interfoto anbefaler en service. Høres kjekt ut, men det kan bety "keiserens nye klær" for meg. De har gjort mange jobber for meg, bra gjort, - men til hvilke priser? Linsa satt fast på min HB, kostet meg 1700 kr, gjort på noen minutter! 120 film tar jeg på en Epson flatbed, men får det dårlig til. Da er det enklere å belaste min bror, som er rask og kvikk, og som framfor alt er dyktig på etterbehandling. Det siste får ikke jeg til - au,au.
Det JEG føler er viktig med skanning, er å ha god soft ware og å kunne bruke den. Her feiler jeg igjen på det sist nevnte. Dumt.

Det rare er at jeg ofte har funnet at jeg får best skanning ved hjelp av svenske-knappen (idiotknappen), som selvsagt kjører auto-skanning!

Stå på Helino, så drypper det vel litt på meg og?

Vh helgesverre.

(À-propos din KBr; 500 g kan vare til pensjonsalderen. Men holdbar hvis du behandler den vel.
Og til din street photography - hund og damestøvletter -, avtaler du slikt med kjentfolk, eller er dette candid? Jeg har fått våte paraplyer slått i nakken ved slike høve.)

Ezzie

Member
Format
Multi Format
Enig, hunden mellom kvinnebein sto virkelig frem som en vinner.

Helinophoto

Member
Format
Multi Format
Haha, så morsomt, takker for skryt, det var egentlig bare et øyeblikksbilde, drev å så etter folk som leiet hunder, for å forsøke å få et litt "in your face" bilde med en hund som snuser opp mot kamera på gata, men synes ikke jeg lyktes så bra med akkurat den idèen. Damen med støvlene og de andre bare lo, for hunden ble kjempeinteressert i hva jeg drev med og kom mot meg (fikk tatt to bilder før den var aalt for nærme).
- Har sikkert mye med at jeg siden 2007 stort sett har fotografert folk (modeller) og events og litt av hvert, så har blitt ganske laid back og uredd, uten å være et forstyrrende element eller frekk. (litt balansegang).
Kan forøvrig tipse om kampsportgalla på lørdag den 27august på Youngstorvet, blir nok sikkert en fin utfordring å fotografere folk i hvite drakter som hopper rundt og er tøff :smile:

helgesverre: Først, takk for info ang. billig Ascorbinsyre, kommer garantert til å bestille fra ebay etterhvert, selv om det ikke akkurat går mengder med film her i huset.

Jeg fant en tråd en gang på nettet om en som renset en ls-5000 (sikkert ikke så veldig forskjellig fra de vi har) her: <link1 - kommer> virker kanskje litt risky, så om man er litt teknisk utfordret, er det kanskje lurt å overlate det til proffene. Scannerene er vanskelige å få tak i, så jeg passer på å tre en rimipose rundt scanneren når den ikke er i bruk, for å minske støvintregning.
Softwaren jeg bruker er Nikonscan 4.0. Nikonscan 4.0 installerer ikke fungerende drivere for scanneren i windows 7 32/64 bit. For å få den til å fungere i windows 7, måtte jeg først installere Vuescan, da Vuescan installerer fungerende drivere for Windows 7 (genialt).
Jeg mater scanneren med negativstriper med 5 bilder i slengen (ikke i ramme, bare stikker den inn i materen). (jeg har ikke autoscan-knapp på min scanner).

Fant ut at det er lurt å se på thumbs og previews som "Neg Mono" (ellers krasjet faktisk Nikonscan når den skulle vise thumbs), før selve scanningen, velger man alle thumbnails (småbildene) øverst og setter "Color positive" i menyen over "scan" knappen. Da bruker det å gå greit, bare ikke glem å stille tilbake igjen, ellers tryner Nikoscan når den skal pre-scanne neste filmstripe.
- Vuescan fungerte ikke i det hele tatt for meg, den klarte ikke å justere filmrutene korrekt når jeg satt til Color Positives.

Jeg lagrer alle filer som NEF (Nikon RAW) og importerer de i Lightroom, i og med at de er positive, må man "snu" levels (invertere), som skrevet her: <link2-kommer>, etter det desaturerer jeg for å få vekk evt. fargestikk. Akkurat denne prosedyren har jeg lagret som et preset, som kjøres automatisk ved import

Men jeg har et spørsmål til alle: Har kikket i resepter og metoder gruppen, men har ikke funnet noe på Panf+ (50 ASA), tenkte jeg skulle kjøre Caffenol-c-m 15 min og 20 grader på den også, men ble usikker, siden det eneste jeg stort sett finner på akkurat den filmen, er stand development og veldig lange tider. (jeg har bare en sånn 1 literstank som tar 2 stk 135mm filmer og har aldri utført stand-fremkalling).
Egentlig også litt usikker på eksponeringen; Bildene ble tatt under en studiosession med en modell på søndag (så mitt snitt til å brenne avgårde en rull med Panf+ på noe fint). Med 1ds'en min, skjøt jeg på f13 på ISO 100, mens hovedlyset ble målt til f11 (hadde flere lys som spilte inn). Jeg har eksponert halve rullen på f6.3 og halve på f7.1, men altså usikker på om jeg "traff", hva i all verden er "halvparten" av f11 og/eller f13? =D

Anbefales "standard" Caffenol-c-m 20 grader, 15 minutter som beskrevet av Reinhold i hans første blogginnlegg?
Poster såklart både bilder og informasjon når jeg har forsøkt =)

(jeg hadde for få poster til å kunne legge linker i innlegget, skal forsøke å editere de inn igjen når jeg har postet noen poster til)

Helgesverre

Member
Format
Multi Format
Kodak Porta 400 BW i Caffenol C-C-L.

Ja, jeg var litt positivt overrasket da jeg så skannerresultatene. Det ble faktisk synbare bilder. MEN: Her er det fortsatt en lang vei å gå!

For ordens skyld, dette er en monokrom film for C-41 framkalling.

Filmen er klart underframkalt (randteksten!). Den ble veldig kontrastløs. Eksponert etter EI 200. Full stand 70 minutter / 20C / 10 init. kipper / 1,5 g KBr/L / 5 minutter forvæting.

Med hensikt viser jeg filene ubehandlet slik at det er lettere å vurdere det opprinnelige negativet, at dette ikke blir sjåppet til det bedre.

Plan videre med denne filmen er først å prøve den i C-C-M. Tror agitering vil øke kontrasten. Dernest å forsøke C-C-L med semistand og lengre (100 minutter?) tid.

Bildene:
3. Kornaks. CZJ 2,8/180 med 10 mm mellomring.
2. Høstet åker. CZJ 2,8/50.
1. Min arbeidsplass (ikke forgrunnen!). CZJ 2,8/50.

@Helinophoto: Jeg skal lese grundigere det du skriver og komme tilbake til det. Har høstet plommer som jeg sylter, gjett om jeg har mye hjelp av hvepsen!

Vh hs.

Attachments

• Porta 400BW @ EI 200 - CCL  09.JPG
    Porta 400BW @ EI 200 - CCL 09.JPG
    712.4 KB · Views: 103
  • Porta 400 @ EI 200 - CCL  11.JPG
    Porta 400 @ EI 200 - CCL 11.JPG
    825.7 KB · Views: 104
  • Porta 400BW @ EI 200 - CCL 07.JPG
    Porta 400BW @ EI 200 - CCL 07.JPG
    660.1 KB · Views: 116

Helgesverre

Member
Format
Multi Format
Rollei Retro 400 i Caffenol C-C-L.

Dette er den gamle retroen, som ikke er annet enn Agfa APX 400. Eksponert etter EI 400, C-C-L 65 minutter full stand / 20C / 10 init. vendinger / KBr 1,5 g/L / 5 minutter forvæting.

Tror jeg begynner å like denne filmen. Overrasket over hvor finkornet den ble. Har en god del flere, bra.

Bilder:
1. Beitende limousinkveg, Værnekloster.
2. Hagefrokost.
3+4: Ingen kommentar.
Objektiv CZ 2,8/80.

Vh hs.

Attachments

• Rollei Retro 400 @ EI 400 - CCL  14.JPG
    Rollei Retro 400 @ EI 400 - CCL 14.JPG
    629 KB · Views: 92
  • Rollei Retro 400 @ EI 400 - CCL  16.JPG
    Rollei Retro 400 @ EI 400 - CCL 16.JPG
    525.5 KB · Views: 94
  • Rollei Retro 400 @ EI 400 - CCL  18.JPG
    Rollei Retro 400 @ EI 400 - CCL 18.JPG
    686.4 KB · Views: 109
  • Rollei Retro 400 @ EI 400 - CCL  20.JPG
    Rollei Retro 400 @ EI 400 - CCL 20.JPG
    1 MB · Views: 95

Helgesverre

Member
Format
Multi Format
AFTER THE BLAST - Tri-X i Caffenol C-C-L.

Godt utdatert Tri-X eksponert etter EI 400. Tydelig overeksponert, men passe framkalt (randteksten!).

Framkalt i C-C-L full stand 70 minutter / 20C / 10 innledende vendinger / 1,5 g KBr/L / 5 minutter forvæting.

Pga overeksponering er kontrasten alt for høy. Detaljer i skyggene kommer ikke fram. Tester videre med den @ EI 800 og høyere.

Bilder tatt med Yashica kamera.

Vh hs.

Attachments

• Tri-X @ EI 400 - CCL  28.jpg
    Tri-X @ EI 400 - CCL 28.jpg
    776.7 KB · Views: 112
  • Tri-X @ EI 400 - CCL  26.JPG
    Tri-X @ EI 400 - CCL 26.JPG
    848.2 KB · Views: 103
  • Tri-X @ EI 400 - CCL  23.JPG
    Tri-X @ EI 400 - CCL 23.JPG
    867.4 KB · Views: 101

Ezzie

Member
Format
Multi Format
Dette er den gamle retroen, som ikke er annet enn Agfa APX 400. Eksponert etter EI 400, C-C-L 65 minutter full stand / 20C / 10 init. vendinger / KBr 1,5 g/L / 5 minutter forvæting.

Tror jeg begynner å like denne filmen. Overrasket over hvor finkornet den ble. Har en god del flere, bra.

Bilder:
1. Beitende limousinkveg, Værnekloster.
2. Hagefrokost.
3+4: Ingen kommentar.
Objektiv CZ 2,8/80.

Vh hs.

Hei Helge Sverre

Ja, denne filmen er ikke så ille som folk skal ha det til. Jeg også har kjørt den i C-C-L ved EI400, men da semistand og 55-58 minutter.

Ezzie

Member
Format
Multi Format
Pan F, jeg har en rull med denne som jeg ennå ikke har prøvd ut. Jeg ville nok ha kjørt den semi stand i C-C-L. Men skulle jeg tatt i C-C-M ville jeg vurdert å ta den kanskje noe kortere enn 15 minutter ved 20C. Resonnementet er at jeg fremkaller 100 ASA filmer kanskje 20% kortere tid enn 400. En ennå mindre følsom film kanskje 10% mindre enn det også. Jeg har sett at Mikeinlagardette (Flickr) har gjort denne i noe som ligner min noe pH reduserte versjon av C-C-M (jeg kaller den C-C-M (RS)) 15min ved 21C. Dvs C-C-M, men med 30g/l Soda vs 54g/l. (min versjon har 40g/l). Når man reduserer pHén noe vil fremkalleren bli noe mindre aktiv. Men det er ikke noen lineær forhold, om du tar min versjon (75%) eller Mikes (66% av C-C-M originalens soda mengde) blir den kun kanskje 20% mindre aktiv (etter min erfaring). Fordelen skal være finere korn og noe mer kompenserende effekt.

Summa summarum, om eksponert ved EI 50 ville jeg kortet ned fremkallingen til kanskje 12min ved 20C. Ved EI 100 kanskje 13:30 til 14:00 min. Kun en kvalifisert gjetning selvsagt.

Eksempel på Mike´s forsøk in PanF med redusert soda versjon av C-C-M her: http://www.flickr.com/photos/39076108@N00/4389941032/

Ezzie

Member
Format
Multi Format
Tri-X og Delta 400 tror jeg kan fint eksponeres ved EI 800 ihvertfall, ved 70min og 20C i C-C-L. Den siste har jeg prøvd ved EI 400 semi-stand i 60min, og også den er overeksponert, men utenom det fungerer den utmerket i C-C-L. Faktisk har alle 400 filmer jeg har prøvd i C-C-L fungert veldig bra: RR 400, Neopan 400 og Delta 400. HP5+ har jeg til nå kun prøvd i C-C-H, og det var også veldig OK. Kanskje TMY-2, som jeg ikke har fått til ordentlig i C-C-H vil ha godt av en runde i C-C-L, tiden får vise.

Photrio.com contains affiliate links to products. We may receive a commission for purchases made through these links.
To read our full affiliate disclosure statement please click Here.

PHOTRIO PARTNERS EQUALLY FUNDING OUR COMMUNITY:

Ilford ADOX Freestyle Photographic Stearman Press Weldon Color Lab Blue Moon Camera & Machine
Top Bottom