Caffenol i Panf+, litt ujevnt.....samt litt om scanningen.
Wow, dette var nice folkens! =)
- skulle ønske jeg hadde mellomformat el. og en skanner som tok formatet, for jeg ser at det er en litt annen verden i forhold til 35mm.
- Hadde vært moro å forsøkt seg på gammeldags retouch med blyant og dodge/burne også, men det får bli til jeg får meg hus på landet og ikke trang leilighet i byen.
Ja, jeg oppdaget litt mer rundt scanningprosedyren (selv om denne tråden skal være mer om caffenol da).
Var kanskje litt dum og fremkalte Panf+ etter normal Caffenol-C-M oppskrift, 20 grader og 15 minutter, klarer aldri å sitte å se på en ufrremkalt rull med film, haha.

- Skal forsøke meg på stand/semistand neste gang tror jeg, når jeg har fått Kbr'et mitt fra uk, foreløpig har jeg ikke dette.
Fremkalte vedlagte bilder og skannet to forskjellige bilder, èn som positiv og èn som negativ, har lagt ved et "ferdig bilde" som er fra positiv scannen....eller så ferdig som jeg gadd å gjøre det kl 0300 i natt før jeg skulle på jobb!
Enorm forskjell her, rent teknisk virker det som at ved et positiv-scan, bruker skanneren et bredere spekter?? Om man ser på histogrammene på de to bildene, ser man iallefall at positivscannen har hele histogrammet rundt midten, mens det på negativscannen er strukket kant i kant.
Mao virker det som at den ved negativscanning setter "korrekt" sort og hvit-punkt og lykke til typ...
Positivscannen er mao ekstremt "flat" i tonaliteten, men dataene er der, så man har mye mer kontroll over kontrasten i etterkant virker det som.
Den lavere kontrasten forklarer jo hvorfor det er mindre korning (de er der, bare bedre skjult).
Kommer nok ikke til å slutte å scanne de som positiver, en enkel curves eller levels justering gjør at man ender opp med en "normal negativscan" om man vil.
Men det er uansett greit å vite hvor mye dette spiller inn på resultatet, da den lave kontrasten sikkert kan oppfattes som "tåke" fra fremkallingen el.
Til negativene og caffenolen jeg brukte, ser det ut til at, selv om jeg eksponerte filmen på noe slikt som 25 ASA (er vel rundt et stopp overeksponerte, blir det ikke da som å skyte filmen på 25 ASA?), har jeg massevis av data i NEF-filene til å justere ned.
Selve negativet inneholder mao informasjon for både høylys og skygger, det eneste jeg kan se, er at bakgrunnen er noe ujevn, den skal egentlig være helt jevnt gradert ut mot mørkegrått (ser greit ut på tilsvarende bilder fra 1ds'en iallefall).
Så semi-stand og kbr blir neste forsøk når det gjelder panf+, bruker nok oppskriften du nevnte for noen poster siden, Ezzie
Edit: Reduserte størrelsen på innleggene, da de ble vanskelige å se når de var så digre