Caffenol - norsk resept?

Tōrō

H
Tōrō

• 3
  • 0
  • 21
Signs & fragments

A
Signs & fragments

• 5
  • 0
  • 61
Summer corn, summer storm

D
Summer corn, summer storm

• 2
  • 2
  • 60
Horizon, summer rain

D
Horizon, summer rain

• 0
  • 0
  • 59

Recent Classifieds

Forum statistics

Threads
198,821
Members
99,718
Latest member
portrait mission
Recent bookmarks
0

Helgesverre

Member
Format
Multi Format
Dette til Ezzie....

Her blir jeg litt ekkel mot Ezzie.

Firstly: Dette gjelder din postering # 695 :
Dette er klart Efke, ikke Ektar.
Jeg undrer på to ting:
1: - Og dette er kanskje en bagatell. Jeg mener å se at kvinnen i bildet mellom trærne, at hun minner om din kone. Kone eller ikke - hvis ikke, hvordan grerier du å ta bilde av personer uten samarbeid? Jeg får det ikke til.
Secondly: 2: -I bildet "Down into the cellars..." undrer jeg på følgende:
På bakveggenn ser jeg loddrette striper, noe som jeg noen ganger kan oppleve ved feilframkalling.
Mitt spørsmål er om disse stripene er fra lyspunkter (downlights) tett ved veggen, eller de skyldes "spackles" skjedd ved framkallingen. Slikt får jeg altså noen ganger.
Det jeg imidlertid er redd for, er at jeg må til øyenlegen for å sjekke synet, jeg ser nemlig striper her!
Forøvrig kjekke/artige bilder. Jeg misunner deg muligheten til å finne fram til motiver. Ofte er en tur ut i det ukjente insitamentet som trengs.

Vh helgesverre.

Last edited by a moderator:

Helinophoto

Member
Format
Multi Format
Du er ikke blind, Helgesverre, jeg ser også de lyse stripene på veggen foran trappen, så jeg tror ikke du trenger å sjekke synet med det første (jeg la ikke merke til det før du nevnte det, og jeg har vistnok 20/20 i følge øyenlegen =D ).

Takker for flott info om Polypan F, i følge det jeg har lest på nettet, er det ilford som har produsert denne filmen, det er derfor ganske sterk konsensus at det er snakk om Pan F+ på rull, noe som da gjør den forholdsvis billig ( http://photo.net/black-and-white-photo-film-processing-forum/002alj ), men den er tynnere og mer skjør, uansett så ser den fin ut i caffenol, se http://caffenol.blogspot.com/2010/12/polypan-f-and-caffenol.html og det er det jeg har tenkt å bruke den til, digger hvordan høylysene får litt aura pga det manglende anti-halation laget =D

Her er forøvrig selgeren på eBay dersom noen føler seg fristet: http://www.ebay.com/itm/POLYPAN-F-5...9328755?pt=US_Camera_Film&hash=item519acabc73

Så på nettet at en brite brukte gamle kassetter med en resteflapp på som han tapet filmen til og spolte innpå, smart løsning, men jeg så det først etter at jeg hadde bestillt kassetter, gjør ikke så mye, de koster ingenting likeve. (plastversjonen av kassettene får toppkarakter av brukerne, så de er nok helt ok). Setter manuell ISO både på 1v'en og på Leica'n og skal passe på :smile:

Ang skyggeinformasjon kan det kanskje ha noe med scanningen å gjøre, men det kan jo også ha med andre ting som hvilken hemmer (og hvor mye du bruker) og fremkallingstider selvfølgelig. Selv rører jeg ikke caffenol før jeg har scannet internett for erfaringer og oppskrifter som fungerer bra med den og den filmen, virker som at det er litt forskjellig blanding som foregår, men sånn er jo caffenol. =)

Ble forøvrig inspirert av følgende blogg: Dead Link Removed , så jeg har kjøpt en 8-10 ruller med Fomapan 100ASA 120 film, samt tetenal Ultrafin fremkaller. Likte det litt harde uttrykket i filmen med denne fremkalleren, kan blir spennende å se hva som skjer i Caffenol, eller om de blir "for gode på tonalitet".
(jeg spurte fotografen og filmen er skutt på EI100 og ellers frekalt slik det står seg i notatene under de forskjellige bildene hans).
Spesielt denne serien viser jo fint forskjellen mellom delta 100 og Fomapan 100 i samme fremkaller (Dead Link Removed)

Kjøpte også ADOX CHS og CMS (microfilm ) på henholdsvis 20, 25 og 50 asa fra http://www.fotoimpex.de (de tar paypal).
Men der er det egne fremkallere som gjelder for å få "best" fremkalling.
Har bestillt 5 filmer av hver type for å teste i 35mm før jeg evt beveger meg over på mellomformat på de, likte tonaliteten i de også...CMS 20 har vistnok helt sykt detaljnivå (http://www.adox.de/english/ADOX_Films/ADOX_Films/ADOX_CMS_Films.html), må skytes på 6-12 ASA om man skal suppe den gjennom Caffenol, jeg får fem stk, så jeg vil tro at jeg nok kjører minst èn gjennom caffenol for å se. ^^

Hasselblad m. 80 mm objektiv er nå kjøpt, kom på 15 høvdinger, det er fra 2002 og kommer i eske osv, meget pent behandlet (black version), kjøpte av en fotograf nede ved Stavanger, blir uhorvelig spennende, har aldri tatt i et mellomformat før, så her er det mye læring som venter. \o/

Har ikke tatt noen bilder på en stund nå, da jeg venter på film og materiale, kommer antakelig i løpet av uken, skal i allefall renne inn en 6-8 forskjellige spennende pakker hit =D

Edit: Fullførte akkurat en bestilling på en Epson v750 fra Netshop, kommer nok om et par-tre dager håper jeg.

Helgesverre

Member
Format
Multi Format
Litt chatting....

Det er vel tillatt å prate film og annet fotografika på denne tråden - i hvert fall hvis man putter inn kaffe her og der?

Takk for Polypan F link. En rull er allerede bestilt.
Og nettopp innkommet fra Berlin er 5 stk. CHS 20 med fremkaller. Trøbbel med PayPal her siden de i butikken ikke godtok mine Mastercards. Jeg har ikke nettbank, så når min bank arrangerte betalingen, kom det et påslag på nesten 200 kr. Så denne Adox-filmen blir nok rådyr for meg!
CHS 20 i Caffenol-forsøk blir vel slik: Jeg eksponerer 6-7 ruter, klipper fra i mørkerom og tester. Slik får jer flere forsøk fra samme filmlengde.
Selvsagt prøver jeg også den medsendte spesialfremkaller. Dessuten vil jeg prøve Tetenal Docu, som jeg har noen småflasker av fra flere år siden da jeg benyttet Kodak Tech Pan med bra resultat. Men 10-15 års lagring kan ha ødelagt fremkallervæsken (konsentratet)?
CHS 20 stiller store krav til optikken, så jeg får blåse støv av en Zeiss 1,4 35 mm (Contax RTS), Voigtländer Nokton Cl 1,4 40 mm, ditto Ultron 1,9 28 mm. Dessuten flere ypperlige linser i Canon FD og EF fatning.
Synd at mye av disse perlene oftest ligger i den glade kuffertsøvn. Jeg har mer smak for 50 år gammel Jena-optikk av andre grunner enn skarpheten.

Fomapan har jeg prøvd i de tre variantene 100, 200 og 400 (120-film). Jeg ser at Foma 200 er den de fleste lovpriser. Foma 400 fikk jeg ikke til.
Jeg mener å huske at Foma har stiv base som ofte er vrang å mestre, og AH-laget vaskes ut som dypblå suppe, nesten brukbar til bunnstoff på snekka.
Btw, Foma har egen forhandler i Norge: http://www.fomafoto.no

Epson V750 høres kjekk ut. Som tidligere nevnt kan jeg låne V700 over lengre perioder, så derfor roer jeg meg foreløpig ned på denne fronten.
Men vurderer sterkt å måtte gå til anskaffelse av nytt datorutstyr. Helst Win. Mac vil jeg bort fra igjen. Ting der jeg hverken liker eller mestrer.
Men, - så er det penga da. Spør deg (dere) om råd hvis/når aktuelt.

Vh helgesverre.

Tronds

Member
Format
35mm
Jozo salt i stedet for Kaliumbromid?

En artikkel på Caffenol-bloggen beskriver bruk av jod-holdig salt i stedet for kaliumbromid:
Søk på "iodized kitchen salt can replace bromide"
Det ble postet 31. mai 2011.

Saltet som brukes der hevdes å inneholde 0,0025% jod. Jozo som vi kjøper i butikken her inneholder 20 ganger så mye, nemlig 0,05%.

Han snakker om å bruke 10 ganger så mye salt som man ville brukt av kaliumbromid. Hvs det er bare jod-mengden det er snakk om, så skal det holde med halvparten så mye jozo som kaliumbromid.

Noen kjemikere ssom kan komme med en betraktning på dette?

Trond.

Helinophoto

Member
Format
Multi Format
Takker for oppdatering Tronds, kikket på caffenol.blogspot ang det du nevner, fant også en lang (og veldig kjemisk-teknisk) diskusjon ang. salt m. jod og molmengde-regning på flickr (jeg har hatt kjemi på ingeniørhøgskolen men skal innrømme at jeg falt av lasset rimelig kjapt). Uansett greit å vite mengdeinnholdet i Norsk jodholdig salt, da har man kroker å henge internettfakta på, slik at man kan korrelere i forhold til hva de finner ut :smile:

Helgesverre: Ikke glem at det er forskjell på ADOX CHS (25ASA) og ADOX CMS (20 ASA microfilm). CHS er det samme som EFKE mens CMS er microfilmen som må eksponeres mellom 6 og 12 ASA i forhold til Caffenol, her kan det være lett å trå feil. :smile: Jeg kommer til å bruke min CMS film sammen med min Canon 17-40 F4 L, på F8 skal det være massevis av optisk kvalitet for denne filmen (mener jeg iallefall), har sjekket og min Canon 1V har mulighet til å manuelt settes helt ned til ISO 6, så dette burde fungere bra.

Helgesverre

Member
Format
Multi Format
Litt oppklaring...

Hei Tronds, har ikke sett deg på tråden tidligere. Så velkommen!

O-H: Jeg skrev nok feil, det er CMS 20 jeg har fått, altså den du kaller mikrofilm. Jeg har lest om den tidligere. Skal bli spennende!
Jeg besitter også 17-40 f4L tillike med 24-105 f4L. Brukes mest til EOS 1Ds. Ellers er jeg mest glad i fastoptikk, så disse zoomene tilhører min Tornerose-familie - siden jeg bruker lite dig.

Jeg er nok veldig langt fra å være kjemiker. Liker helst å omtale meg som para-theolog. For tiden mest opptatt med islamsk theologi og etikk. Dette er også spennende, men jeg forskrekkes over å se den vitenskaplige teknikk og de logiske slutningsmetoder man bruker. Dette nivået forlot Vesten på 1600-tallet.
Hvis man der bedriver foto på tilsvarende nivå, sitter de som Flintstones og riper i stein.
Unnskyld, dette er fjernt fra Caffenol! - Skjønt, er ikke Arabia kaffens hjemland?:D

Vh helgesverre.:

Tronds

Member
Format
35mm
Nå har jeg lest litt mer om dette med jodholdig salt, og det viser seg at salt medfører en gjevn sløring av negativet. Det blir altså tettere. Da er kaliumbromid en bedre løsning i allefall. Jeg har bestillt en 500g. boks, så når den ankommer så har jeg mer enn nok til overskuelig fremtid.

Trond

Helinophoto

Member
Format
Multi Format

Tronds

Member
Format
35mm
Nei, Det var ikke den jeg datt borti nei. Jeg får ikke log til å poste linker enda, så jeg kan ikke få gitt deg linken.
Prøver. Her er den.
caffenol.blogspot.com/2011/05/iodized-kitchen-salt-can-replace.html

Aha. Systemet kan lures.

Tronds

Member
Format
35mm
Kjøpe film?

Hvor kjøper man film rimeligst? Jeg tenker på å kjøpe en del ruller 35mm film.
Hva bør man kjøpe?

Trond

Helgesverre

Member
Format
Multi Format
SALT !

Hjelp meg å skjønne. Min fastlege har satt meg på lav saltholdig mat, og bruk av Seltin. Dette for å beskytte nyrer og skjoldbrukskjertel - samt unngå høyt blodtrykk. Og jeg føler meg egentlig meget kjekk !!

Men nå undres jeg over hvorfor bytte ut KBr som restrainer til fordel for jodsalt? Hva er egentlig logikken? Jeg har kjøpt meg fattig på KBr til langt ut på 20-hundretallet.

Vh hs.

Tronds

Member
Format
35mm
Vel, jeg har også kjøpr KBr. Fra japan faktisk.

Dette med salt tror jeg er en avsporing. Etter å ha lest mer om det ser det ut til at det fungerer bare måtelig sammenlignet med KBr.

Trond

Helgesverre

Member
Format
Multi Format
Å handle film, Tronds...

Jeg tror ikke du får fullverdig svar fra meg. Men her er noen forsøk.

1: Skal du ha film til seriøs fotografering, eventuelt i jobbsammenheng eller til utstillinger?
Her må du vite hva du kjøper og stole på at resultetene blir som forventet.

Svar: Kjøp hos seriøse leverandører med fersk film. Du finner noen både i Norge (Fotoimport) og Fomas importør. Ellers har du FotoVideo, som gjenopptok filmsalg, uavhengig av mine forespørsler. Min lokale fotobutikk fører et begrenset utvalg av film, noe jeg skjønner godt. (Men det forbauser meg at de fortsatt leverer APS film, som jeg også bruker litt av).

2: Jeg jakter på nettet, vesentlig eBay. Noen med for mye i lageret kvitter seg med film, oftest fryselagret. Jeg har gjort store funn her!

3: Du har en seriøs thailandsk leverandør (film-festival) som leverer til postkassen din tre-fire dager etter bestilling. Bestill små partier som stikker under tollklareringen, så har du det rett i postkassen forsvarlig (anti-Xray).

4: Vi har de seriøse tyske og engelsk/amerikanske leverandører. Jeg kan for lite om dem, selv om jeg har brukt dem med tilfredsstillelse.

5: Skulle du leke litt useriøst, kan du nevne hva slags film du er på titt etter. Kanskje har jeg noe gratis til deg i fryseren?

Vh helgesverre.

Tronds

Member
Format
35mm
Det er bare hobby. Håper å lage noen stilige bilder i løpet av vinteren. Ikke noe krav om at jeg MÅ lage bilder.
Jeg har noen gamle Nikon kamera. Nikon FM, Nikon FG og Nikon FG-20.
I tillegg har jeg En d300 og en D40. Kona har også En D300. Vi ha en del optikk som fungerer utmerket på de gamle kameraene så dette kan bli moro. Har kjøpt meg scanner nå, slik at jeg kan få scannet negativene.

Da må jeg har 35mm film. Svart-hvit selvsagt. Både ISO100, ISO400 og noe mye raskere for bruk i lite lys. Jeg skal ikke skrive dårlig lys, for lite lys kan være godt fotolys, selv om det ikke er så mye av det.
Jeg har bestilt meg noen Ilford Pan 400 og et par Kodak tmax 400 til å begynne med. Jeg ser ikke så nøye på dato på filmene bare det finnes flere av sorten, slik at jeg kan repetere resultatet fra film til film. Eventuelt ikke repetere resultatet om det ble helt feil. :smile:
Jeg må kunne endre bare en variabel i gangen.
Jeg brukte mye S/H film for en mannsalder siden, så jeg kan dette med fremkalling, og også forstørring om jeg vil. Har fremdeles den gamle forstørreren, skåler osv. Vet ikke om jeg kommer til å sette opp mørkerom. Det er egentlig tvilsomt, men man vet aldri. Det er både vann og avløp i kjelleren her.....

Trond.

Helinophoto

Member
Format
Multi Format
Jeg har i de siste dagene kjøpt henholdsvis fra:

http://fotoimport.no
http://fomafoto.no/

http://fotoimpex.de/
Dead Link Removed (usedvanlig kjapp og rimelig levering, meget bra service men følg opp bestillingen, jeg fikk feil film først, måtte sende tilbake men fikk da 3 gratis 120 filmer som plaster på såret av servicedamen.....som forøvrig var meget kvikk og behjelpelig på mail). Du får noe som heter "pig" credits ved registrering (10 stk), hver pig er hvert 1 euro.

Edit: Glemte http://process-supplies.co.uk/ Disse har bla Kaliumbromid (ikke i selve shoppen men den ligger i prislisten, så man kan be de legge den til). Pass på at du må ringe de og bekrefte leveringstype dersom du bestiller vått (fremkaller osv), for da må de sende den med en annen transportør enn postsystemet.

Fotovideo er nevnt
eBay er også nevnt, men vær litt skeptisk og sjekk at filmen ikke er utgått osv eller selges av fornuftige folk =)

Aner ikke så mye om prisnivå, må jeg ha det, så må jeg, "koster penger", glad jeg ikke har kjerring og unger som skal ha mat, klær osv =)

Ezzie

Member
Format
Multi Format
Det er jod som er kluet, ikke natriumklorid. Enkleste måten å få tak i jod på er jodforsterket salt. Det aktive stoffet jodid er ikke ulik bromid hva filmfremkalling gjelder. Dessverre har våre helsemyndigheter lagt begrensninger i hvor mye jod vi kan ha i salt, så Jozo er ca 1/10 så konsentrert som andre lands saltsorter. Dermed kan så mye som 25-50g/l være påkrevet. Da kan sikkert NaCl og annet rusk gjøre sitt til at man får utforutsigbare resultater.

Helgesverre

Member
Format
Multi Format
Hei Trond !!

Du er en som trengs på denne tråde! Stå på.

Det greieste med film er hvis du har en bulklader ( - eller kjøper en sånn) og kjøper film i bulkrulls. Dette blir billigst.

Så er det noe tale om hva du vil bruke bildene til. Selv bare fremkaller jeg og kaster. Hovedsaken for meg er å se resultater når jeg framkaller filmen. Oftest er det uinteressant, noen ganger litt artigere.

Jeg er så innmari glad for hver som dukker opp på tråden som vil drive med film, svarthvitt eller farge. Dette er nemlig moro, men også kulturhistorie.
Stå på Trond. Filmen lever!

Om du skulle ligge litt utenfor Caffenol, er dette greit. Selv har jeg mine største opplevelser utenfor denne teknikken.

Stå på Trond, vi trenger filmfolk!

Vh helgesverre.

Ezzie

Member
Format
Multi Format
@Helge Sverre. Ja det var Efke, en liten typleif.

Stripene er nok belysningen som står for, men jeg har sett noe grovere, og ikke fullt så fremtredende striper tidligere. Tror det var fiksen som var noe gammel.

Tronds

Member
Format
35mm
Fomapan?

Jeg ser at Fomapan er noe av det billigste man kan kjøpe. Spesielt om man kjøper i bulk. Jeg gjorde det i mitt forrige S/H liv. Da var det ilford sine kassetter som ble gjenbrukt.

Jeg kan lese at Fomapan har et veldig tynt antihalasjonslag. Er det et problem, eller er det bare tut og kjør?

Shanghai GP3 nevnes som en brukbar film, men jeg finner ingen som selger den. Er den billig, og hvem selger den?

Jeg kommer til å forbruke MYE film til å begynne med for testing og for å lære å blande/bruke Caffenol.
Det er ikke aktuelt å bruke andre fremkallere. Dette er et hobbyprosjekt, og da skulle jeg egentlig hatt egen kaffebusk i hagen. Er det analog, så er det analogt. I allefall frem til filmen er fremkalt.
Hmm... Må ned i kjelleren for å måle hvor stort mørkerom det er mulig å lage......

Trond

Tronds

Member
Format
35mm
Jod er faktisk veldig skummelt i ren utgave. Såpass skummelt at man kan lage detonatorer som går av ved den minste berøring. Vi laget ekspolderende filterpapir i kjemien på ungdomsskolen. Rev det opp i små biter og strødde det på gulvet mens det enda var fuktig. Vaskedamene fikk en spennende dag, og vi fikk kjeft av rektor neste dag.

Men, som noen sier, KBr fungerer bedre enn jodsalt, og når vi nå har funnet sikre kilder til KBr så er det ingen grunn til å endre enda en variabel for å kludre det til for oss. KBr er dessuten tryggere å handtere og billigere i innkjøp.

Helgesverre

Member
Format
Multi Format
Noen svar til Tronds....

Hei Trond, For all del, ikke tro at jeg er eksperten i tråden her! Men jeg kan forsøke å hjelpe med tips.

Angående film og kjøp av slikt materiale: Jeg handler slik (uten rangering):

Jeg kjøper sporadisk film i min faste fotoforretning. Noen ganger kan filmer være uinteressant, men kjøper likevel. Hvis ikke, vil disse butikkene forsvinne, eller ikke føre film i det hele tatt ( - i dette tilfelle svarthvitt). Sist nå kjøpte jeg tre APS fargefilmer, selv om jeg har 30 i fryseren. (Jeg har meget godt fotoutstyr for APS fotografering, og siden denne filmtypen er diskontinuert, handler jeg litt av og til - selv om filmen er utdatert.)

Jeg handler film hos norske filmleverandører, av samme grunn som nevnt ovenfor. (Eks. Fotoimport A/S; Foma Norge.)

Jeg finner gode filmleverandører på nettet, f.eks. eBay.
Du spør etter kinesiske GP3. Denne leveres kun i 120 format - etter mine opplysninger.
Denne filmen kan leveres av selgere i Kina og HongKong-Kina. Selv bruker jeg mye leverandøren Film Carnival i Thailand.
Denne filmen går godt i Caffenol, bare se på Ezzies resultater i post #540 og #582.

http://stores.ebay.co.uk/Film-Carnival?_trksid=p4340.l2563

De selger "alle mulige" filmer til konkurrerende pris, og jeg bestiller gjerne tre filmer, og disse er i postkassen forsvarlig pakket 3-4 dager etter, ofte uten fraktutgifter eller tollpåslag.

Film Carnival leverer også billig kinafilm i 35 mm format, dvs oftest Lucky 100. Denne filmen er både lovpriset og hatet.

Du nevner bruk av Ilford Pan 400. Det er et Harman/Ilford sidespor som selges mye for bruk i Østen, samt til undervisning. Jeg har brukt den en del og vurderer den som "merkbart dårligere enn HP5". Men jeg har mer i fryseren, og vil bruke den.

En helt annen sak; Høstferie nå og hytteliv. Det var ikke mulig å unngå å observere det østlandske landskap i høstpryd. Bare synd, jeg hadde med to kameraer, og de var begge ladet med svarthvitt. Dumt! Men høstferien fortsetter på Vestlandet, og da medbringes fargefilm. Pronto.

Vh helgesverre.

Tronds

Member
Format
35mm
Mørkeromsutstyr!

Jeg har funnet ut at alt mørkeromsutstyret mitt er borte. Det var lagret hos en i familien, og vedkommende har lånt det ut til en annen i familien, som så gav det bort til en fotoklubb. Der er det ingen som vet hvor det har blitt av.

Jeg må derfor få tak i en forstørrer med objektiv, en mørkeromslampe, timer, skåler osv.

Er det noen av dere analoge mennesker som har slikt utstyr og ikke har planer om å bruke det?

Denne postingen handler ikke om caffenol, men den er veldig analog. :smile:

Trond

Tronds

Member
Format
35mm
Jeg sier takk for det, men det er alt for langt å kjøre. Det blir over 100 mil hver vei.
Skal snart fremkalle min første film i caffenol. Gleder meg til å se resultatet.

Photrio.com contains affiliate links to products. We may receive a commission for purchases made through these links.
To read our full affiliate disclosure statement please click Here.

PHOTRIO PARTNERS EQUALLY FUNDING OUR COMMUNITY:

Ilford ADOX Freestyle Photographic Stearman Press Weldon Color Lab Blue Moon Camera & Machine
Top Bottom