Caffenol - norsk resept?

Paris

A
Paris

• 1
  • 0
  • 84
Seeing right through you

Seeing right through you

• 3
  • 1
  • 128
I'll drink to that

D
I'll drink to that

• 0
  • 0
  • 107
Touch

D
Touch

• 1
  • 2
  • 104
Pride 2025

A
Pride 2025

• 1
  • 1
  • 134

Forum statistics

Threads
198,374
Members
99,602
Latest member
RockvilleMMF
Recent bookmarks
0

Ezzie

Member
Format
Multi Format
Flere bilder scannet etter samme metode:

Klikk for større versjon:

Helgesverre

Member
Format
Multi Format
Hvilken OLE er det du tilber - moderatoren - ? Og hvilket skanneprogram benytter du?
Ellers feiende flotte bilder. Tror jeg må forsøke Tmax igjen - fikk den helt i vrangen (mestret den ikke den gang for mange år siden).

Vh hs.

Ezzie

Member
Format
Multi Format
Ole(-Henrik) Helin (Helinophoto) var den som nevnte sin scanne metodikk litt tidligere i tråden. Jeg bruker Epson sin egen SW, testet ut Vuescan, men likte den ikke.

Helgesverre

Member
Format
Multi Format
Delta 400 ....

Hvem tør be meg våge å hoppe over gjerdet? Jeg sitter med en fremmedfilm (dvs ikke min), Delta 400/135, der man ønsker caffenolframkalling. Filmen er eksponert ISO 400. Hvis eksponeringen var gjort etter EI 800/1600, ville jeg ikke være så usikker.

Hvordan vil den komme ut i standard C-C-L full stand 50-55 minutter?
Takk for tips.

Vh Helgesverre.

Ezzie

Member
Format
Multi Format
Gjort akkurat det en gang, men med 120 og semi stand, 58min tror jeg. Du husker vel Rockwool kaia? 135 kan trygt fremkalles 10% mindre enn 120, men hvor mye full stand vs semi stand utgjør er vanskelig å si. Kanskje 20-25%?

Helgesverre

Member
Format
Multi Format
En hjelp i nøden - angående filmskanning.

Hei til Ezzie og Ole.
Det er vel bare dere jeg ser nå på denne tråden, men akkurat dere tror jeg har greie på å hjelpe meg i denne aktuelle nøden.

Dette med filmskanning ble plutselig både aktuelt og spennende, takket være dere to. Derfor krøp jeg litt rundt i heimen for å lete fram de hjelpemidler jeg har, og for å høre deres meninger om kvalitet/bruksegenskaper på det jeg finner. Jeg mener å tro at dere to er mange kilometer foran meg i denne teknikken.

Jeg fant langt nede i haugen en Epson Perfection 3200 Photo, Model G860B. Denne må jeg ha anskaffet for drøye ti år siden. Jeg brukte den til en liten serie lysbilder. Og jeg ble ikke synderlig imponert. Derfor anskaffet jeg en Nikon-sak, og var mer fornøyd.

Nå ser jeg at denne Epson er utstyrt også med filmmasker større enn 120-film. Kanskje skjuler den andre faciliteter også?

Denne Epson har jeg ikke benyttet på mange år, og tilknytning til diverse datorer er nå borte. (Dette siste betyr i mer klartekst at sånne viruser? snek seg inn i diverse systemer, og reparasjoner betød sletting av software og annet på flere PCer. Interessen dabbet, og tingesten ble begravd (i heimens mangfoldige rot).

Spørsmål: Tror dere det nytter å prøve denne Epson flatbed til filmskanning? Det finnes vel i mitt rot også noe tilpasset programvare. Ellers - Ezzie - fant jeg at Vuescan var redningen for meg da Nikons sviktet. Men nå har også Niconscan allernådigst bedt om en service.

Dette kan altså bli en ny tilleggs-fotohobby, men vær klar over at en av mine største utfordringer de siste tiårene har vært dataalderen og dens finurligheter.
Aldri noensinne har noe produsert så mye magesyre hos meg som data !!

Med den kjærligste hilsen og bønn om råd,

Vh Helgesverre.

Last edited by a moderator:

Ezzie

Member
Format
Multi Format
For 120 ville jeg ha prøvd det ut, for 35mm ikke helt sikker på om jeg hadde giddet. Jeg så lenge etter en 3200 på bruktmarkedet da jeg hadde (og fortsatt har) til hensikt å scanne større enn 6x12. Den virket til å være helt på høyde med 4990, som ennå er ettertraktet på bruktmarkedet.

Hvordan scanne? Først må den installeres, jeg vil tro at Epsons SW som er nedlastbar vil fungere på også den gamle 3200.

Jeg scanner i proff modus, alltid. Kjører forhåndsvisning og setter rammer for det som skal skannes og skanner en og en. Viktig å ikke få med rabatten i det som skannes da det vil forkludre histogrammet ditt. Som sagt, etter tips fra Ole, har jeg begynt å scanne i positiv modus. Det krever mindre justering av luminans mv før skanning. Men jeg gjør det likevel for å sikre meg best mulig resultat. Jeg slår av kornforminskning, oppskarping og støvfjerning (ICE også på s/h, men hender jeg bruker den på C-41). Disse opsjonene gir ikke noe bedre resultat, og forlenger scanningen vesentlig! Generelt uten å justere luminans vil scanneren, både i negativ og positiv scanne modus, prøve å justere luminans og kontrast til noe den mener gir et fint ferdig resultat. Ofte synes jeg kontrasten blir for høy, spesielt når man scanner i negativ modus. Det er lettere å justere opp kontrast i etterbehandlig enn å justere ned. Derfor sørger jeg for at man justerer hvit og svart punkter ut til ytterste kant av luminans histogrammet og justerer 18% grå til ca 1.15-0.90 avhengig av kontrasten i negativene. Klikk på kanppen for å vise histogrammet for dataene ut og få den til å bli så flat og jevn som materialet tillater, men at ikke ytterpunktene går ut over yttergrensene for scanne området (1-255 nivåer). Jeg gjør dette for hver av negativene på plata først, så skanner jeg de en og en. Jeg gir bildene navn etter filmtype-fremkaller-dato-løpenr og fører også det på lommen for negative. Da har jeg mulighet til å finne tilbake til disse siden.

I etterbehandlingen inverterer jeg (ved positiv scan) og siden justerer jeg hvit og svart nivå og evt mellomkontrast, noe oppskarping da det blir ganske soft når ikke scanneren gjør det. Men igjen er det bedre å gjøre det etterpå da du har større kontroll.

Kan prøve å ta et skjermbilde av hvordan det ser ut når jeg trykker på scan knappen ved neste runde med scanning.

Helinophoto

Member
Format
Multi Format
Flott forklaring av Ezzie her, jeg gjør omtrent det samme med min LS-50 i Nikonscan, lagrer bildene som .nef (Nikon raw) og behandler de i Lightroom. Har også hørt at flatbed-scannere oftest er best på mellom og storformat og mindre bra på småbildeformater.
Men jeg har ingen erfaring her, i og med at jeg kun bruker 135mm film og en dedikert negativscanner.

Installerer du Vuescan (prøveversjon), er jeg nesten sikker på at den installerer fungerende drivere for scanneren slik at windows kan snakke med den.
Fant scanneren din her: http://www.epson.com/cgi-bin/Store/...&oid=20882&prodoid=27766185&category=Products
Finnes drivere for windows, mac og linux men scannerprogramvare kan ikke lastes ned herfra, det ligger nok på en CD som du fikk med scanneren din. (kan kanskje evt kontakte epson norge å høre om de kan sende programvaren som er bundlet med scanneren?).

Kort fortalt er et histogram en graf som angir hvor mange pixler man har av hver gråtone i et bilde, 0 er sort (venstre kant) og 255 er hvitt (høyre kant). Grafen er formet som et fjell, der høyden angir antall pixler i et gitt gråtoneområde.

Her er en introduksjon/forklaring på histogram og hva det kan fortelle.
http://www.kenrockwell.com/tech/histograms.htm

I lavkontrastsituasjoner (som oftest), ligger histogrammet samlet i midten, det er dette som ofte er resultatet av en positivscan. Ved negativscanning, forsøker scanneren (i allefall min) ofte å sørge for at histogrammet spres utover hele den horisontale delen, det er det samme som å flytte sort og hvitpunkt. (her kan man oppleve å få for stor kontrast, eller klipping av sort og hvitnivåer i bildet, slik at man mister detaljer i hølys eller skygge).

Du kan manipulere histogrammet i etterkant gjennom "levels" justeringer. (se http://serendipity-kate.blogspot.com/2010/03/photo-rescue-level-adjustment.html for en introduksjon til levels justeringer).
Jeg har gått bort fra levels og bruker kun curvesjusteringer i photoshop, da man sikrer seg bedre mot uforvarende klipping her.
(curves tutorial http://www.cambridgeincolour.com/tutorials/photoshop-curves.htm)
Det som er greia, er at om histogrammet først er klippet/kutter/krasjer i høyre eller venstre kant, er det ikke mulig å hente tilbake igjen, data er tapt. Derfor er det veldig bekvemmelig å ha mest mulig histograminformasjon i utgangspunktet, slik at man selv kan velge hvor mye/om noe av histogrammet som skal klippes når man justerer levels.

Om man justerer slik at man klipper høylys eller skygge MEN at man synes bildet ser bra ut slik, er det selvføligelig lov det også, alt etter smak og behag. :smile:

- Gråtonepunktet (et punkt i midten) angir 18% grått punkt og styrer "lokal kontrast", internt i histogrammet -tror jeg - (jeg bruker som nevnt som oftest curves for å manipulere selve kontrastuttrykket i bildet og her vil en "S" kurve typisk gi deg økt kontrast i bildet).

OH

Helgesverre

Member
Format
Multi Format
En foreløpig takk til dere begge. Jeg føler meg litt beæret av følelsen av å ha supervisors for hånde mest døgnet rundt.

Nå finner jeg at jeg også har tilgang til en Epson V700 Photo. Har sett noen 135-skan fra den som jeg ikke vender ryggen til, men vanskelig å vurdere på min lille skjerm.

Det er sannsynlig at V700 kommer ut med bedre prestanda enn 2300, siden jeg mener at den er av nyere dato. Og verden står ikke stille på dette området.

Vh Helgesverre.

Ezzie

Member
Format
Multi Format
Hei Helge Sverre. Stort bedre flatbed enn v700 får du ikke, uten å bruke esoteriske summer. Epson har kun laget en som bedrer den (såvidt), v750. Canon hadde noen som dugde, men har siden kun laget flatbeds i klasse med v500. Største forbedringspunkt for denne scanneren, som for de fleste andre, er filmholderne. Men jeg får det til å funke med mine originale jeg.

Helgesverre

Member
Format
Multi Format
Skanner- / skanningstips.

Takker for råd og opplysning. Kanskje det skal bli en tid med oppøving i skanning.
V700 eier jeg ikke, heller ikke å finne på jobben, men beror i den nære familie. Den kan jeg i perioder låne.
2300 kjøpte jeg mest for å restaurere gamle familiekopier. Og den tjente sitt formål fortreffelig.

Nå får jeg litt å tenke på:
# Skal jeg droppe min Nikon Coolscan IV (LS 40)? Eller gi den en service, som raskt kan passere 2.000+. Disse penger kan legges i kjøpet av f.eks. en V700. (Nikon tar kun 35 mm film.)

# Epson flatbed: Hvordan er den å jobbe med med tanke på en hel film på en gang? Jeg tenker her på negativ fargefilm, vesentlig gamle familiebilder. Er det mulig å forhåndsinspisere én og én rute på skjermen for å finne bilder som er verdt å skanne? Dette i stedet for å benytte lysbord og lupe, som jeg finner enormt tidkrevende. (Dette er kanskje en nøtt å besvare, men jeg tror ikke jeg finner ut av dette selv ved å søke på nettet).

# ICE, eller støvklut som jeg kaller det; vil slikt forringe bildekvalitet? Jeg har funnet slikt veldig kjekt for å slippe manuell støvfjerning - i hvert fall når det gjelder hundrevis av fargebilder.

# Jeg vurderer ikke å lage prints, men lagring digitalt for "senere generasjoner" - for å uttrykke meg pretensiøst. Jeg merker nå at skuffer og esker fulle av fargefilm begynner å blekne og misfarges. Derfor en redningsaksjon.

# Svarthvitt negativer er stort sett oppbevart i permer og er lett tilkommelig og også å inspisere/vurdere. Men en større jobb med å overføre dette til et digitalt arkiv, ser jeg kan være aktuelt. (Tror ikke på drømmen om å sette opp igjen mørkerommet.)
I dag med kaffenoleksperimenter velger jeg ut de to-tre ruter jeg finner interessante, skanner disse og pelmer filmremsen.

Dette ble visst litt flere ord enn jeg hadde tenkt før jeg begynte. Drop lesing hvis du stresser med viktigere ting!
Dessuten finnes det vel et forum som er mer adekvat for disse spørsmålene, men der kjenner jeg liksom ikke folkene så godt.

Det finns inget dåligt väder .... Jaga inte upp dig!

Vh Helgesverre.

Format
Multi Format
Helge Sverre,

Jag har en Epson V700, och du kan fo plats med en hel rulle 135 film po skanner-glaset. Skaffa en skiva anti-newton glas som ar lika stor some flatbeden, och lagg den ovan po negativen so de ligger flata mot skanner-glaset. Det ar bra nog till att snabbt scanna bilderna och titta po skarmen vad som har potential, och vad som ar oskarpt och som kanske skulle gora mest nytta i the trash can... :smile:

Jag gillar inte en sak med min Epson V700, och det ar nar jag skannar negative som har en glansig emulsion, sosom Fuji Acros, TMax 100/400, till exempel. Filmhollaren reflekteras i negativet, och man kan tydligt se det i den skannade bilden. So langs ena kanten av din skannade bild kan du fo valdigt tydliga linjer som jag inte lyckats fo bort. Det ar valdigt irriterande, och jag vet inte hur jag kan fixa problemet. Det ar speciellet tydligt med 120 film. Film-hollaren till 135-film ar dolig po sitt satt, eftersom den inte klarar av att holla filmen plan.
Det finns losningar till de har problemen genom att handla film-hollare fron www.betterscanning.com Jag har inte sjalv provat dom, men jag har hort fron andra att de fungerar bra.

Bifogad bild kan du se problemet med 120-film ovan. Titta langs ovan-kanten i bilden.

Hoppas det hjalper lite.

- Thomas

Attachments

• 110302_05.jpg
    110302_05.jpg
    293.6 KB · Views: 96

Ezzie

Member
Format
Multi Format
Takk for advarselen Thomas. Det er vel kanskje en av ulempene ved en lyssterk scanner (god Dmax). Jeg scanner mye TMX og Acros på min v500, og det går helt fint. Dog har jeg lyst på en v700 eller 750 nettopp fordi den takler vanskeligere negativer med høy kontrast, har bedre oppløsning, og får plass til mere film på platen.

Helinophoto

Member
Format
Multi Format
Ikke meningen å føre tråden enda lenger ut av kaffe-land =) Men fant litt info rundt problematikken som Thomas opplever, en interessant tråd på photo.net:

http://photo.net/digital-darkroom-forum/00PWGu
Noe av forskjellen på v700 og v750 ser ut til å være at de har laget et anti-refleksjonslag på v750...men problemet eksiserer vist der også til en viss grad.

Greit å vite, har nemlig akkurat satt inn en annonse etter en Hasselblad 503CW eller Mamiya RZ 76 pro II, tenker Epson v750 i den forbindelse. (selger aldri min LS-50 :smile: ).

Forøvrig en grei sammenlikning mellom en Epson v750 og Nikon LS9000
http://www.photo-i.co.uk/Reviews/interactive/Epson V750/page_5.htm

Enda en edit, ny 35/120 format dedikert negativscanner på markedet, kom nå i Juni 2011:
http://www.bhphotovideo.com/c/produ...FILM_120_PrimeFilm_120_Multi_Format_Film.html

Dårligere oppløsing og d-max enn LS-9000 men priset litt lavere (mener ls9000 lå på $2300 når den var i salg??).
Kan jo bli spennende å se hva reviews sier, har ikke klart å finne noen erfaringer enda dog, ingen brukererfaringer heller, litt rart men...mulig det kommer..?
(En Japaner som har litt reviewing her http://blog.livedoor.jp/deepstop/archives/cat_141403.html , virker som at det er noe banding i bildene, kan sees dersom du kopierer forstørrelsene inn i photoshop og vrenger på curves en del, usikker på om det er et reelt problem og om det går an å fikse på i software).

Pris m. shipping fra b&h: $2102,70 * 5.45 som dollaren stod i i forhold til Norske kroner => NOK 11459 + 25% moms => NOK 14320,- ferdig levert på døra (pluss ~NOK 200 til UPS når de fortoller den).

Dersom reviews er bra på denne, er den plutselig bestilt her i huset :smile:

- Siste nytt for min del på Caffenol-fronten, er at jeg har mottatt 35mm EFKE IR film, samt EFKE 25 ASA film fra fotoimport, får Efke 50 og 100 ASA etterhvert, da de var tomme på lager.
- Venter fremdeles på Kaliumbromid osv fra England (process-supplies.co.uk). Tar vinter og votter...3 uker siden jeg bestilte ting derfra...hmm....

Så snart jeg mottar alt (venter på IR-filter fra fotovideo også), kommer jeg til å teste ut EFKE + Caffenol. Samt EFKE IR film + Caffenol. :smile:

Ole-H

Helgesverre

Member
Format
Multi Format
Flott Ole-H....

Skanning blir mitt neste "studieprosjekt", så innspillet ditt passer meg fint! Jeg skal være en ivrig medfølger.

Men, jeg er for nervøs til å hente hjem kostbar elektronikk fra et sted langt vekke. Jeg må ha mulighet til å gå tilbake til disken og klage når jeg står fast i et problem.
Sånt som Epson kan vel greit kjøpes her hjemme? Og hvis aktuelt en gang, vil jeg spørre deg om råd angående leverandør.

Venter du for lenge på din KBr, kan jeg sende deg 10g på dagen. Send da en PM.

Abgående Efke-filmer, var dette nærmest min standardfilm (da labeled Adox) i guttedagene. Prøvde KB 25 i kaffenol, og vil eksperimentere mer for å få bort kornklumping. Best eksponert som ISO 50. (Se min post # 564).

Vh Helgesverre.

Format
Multi Format
Den enda losningen som jag har funnit so att skannern fungerar bra ar att tejpa filmen direkt po glaset i flatbeden.
Do kan du skanna som om du anvande sheet film, och anvanda optiken i nedre halvan av skannern.

En god van till mig har en V750 och han har precis samma problem som jag har. Det ar valdigt irriterande, speciellt for landskaps-fotografer, som ju ofta fotograferar himlen i sina bilder.

Jag har funderat po att gora en 'mask' till filmen, genom att anvanda en av 4x5" filmhollarna. Inuti gor jag en 'mask' av metall, liknande den som du hittar i forstoringsapparaten. Vi for se om jag for tid till det eller ej, men jag tanker att det kan vara en mojlighet till att slutligen fo ordning po det har problemet.

- Thomas

Ezzie

Member
Format
Multi Format
Har en av Helge Sverre sine Adox bulk loadede 400 ruller i min Leica nå. Spennende å se hvordan den blir. Lukter litt C-C-L av den tror jeg. Skal skanne en Efke KB100 til ila kvelden håper jeg. Hengt til tørk i et par uker nå :wink:

Helgesverre

Member
Format
Multi Format
Jeg har aldri hatt gleden av å spole opp Adox bulk, så dette er vel gamle Agfa APX 400? - Det samme som jeg nå har i min Minox GT. Men ikke store forskjellen. Tror du bør tenke noe på din erfaring med gamle Rollei Retro 400.
Vh hs.

Helgesverre

Member
Format
Multi Format
Film til evig tid ??

Mange registrerer at filmprodusenter innskrenker tilbudet på forskjellige filmtyper. Noen undrer sogar på om vi nærmer oss slutten på filmens tidsalder. (Et dårlig motsatt bevis er min anskaffelse av ytterligere fem filmkameraer i løpet av sommeren!)

Jeg tror ikke den tid er like rundt hjørnet, men føre var... osv. Likevel har jeg gått til innkjøp av 70 fargefilmer (negativ 35 mm) til fremtidig lek, eksperimentering og moro. Etablissementer kvitter seg med restkvanta, så noe er nok i gjære. Og hvem klager på pris når én film ikke overskrider 10 kr før frakt legges til?

Men seriøse (kvalitetsmessig) filmer er fortsatt normalt priset. Det er vel tegn på at sølvets endeligt ennå er et stykke unna.

Så skal man altså lirke og plundre litt - eksperimentere, heter det in the coffee table group - med C-41 film i caffenol. Råd og tips mottas gjerne.

Og med dette filmlageret i fryseren vil vel råvarene vare til langt inn i pensjonsalderen!

Takk for oppmerksomheten, vh helgesverre.

Ezzie

Member
Format
Multi Format
Takket være Helge Sverre er jeg ikke noen umiddelbar fare for å gå tom. Samt at jeg har kjøpt noen ruller TMX, Delta400, GP3 og Ektar. Også her har kamerabestanden blitt utøket over sommeren tre inn og to ut. Dog er den ene digital blitt erstattet av film, så netto filmkamera økning er 2. Mange fine kameraer der ute. :D

Ektar KB100 @ EI200 i Caffenol-C-M(RS) under. Når eksponeringen er spot on kan den gi bra resultater.

Sitting for the setting by Eirik0304, on Flickr

Chateau Pontet Canet by Eirik0304, on Flickr

Down into the cellars we go by Eirik0304, on Flickr

Helinophoto

Member
Format
Multi Format
Tja, en liten oppdatering fra min side, slik at tråden ikke dør helt hen her =)

Fine bilder Ezzie, jeg legger spesielt merke til de gode skyggedetaljene på bildet med personen på benken, normalt en vanskelig situasjon der digitalt blåser ut himmelen og blokker skyggene (i allefall i stor grad). =)

Har noen spørsmål:
Forsøkte å finne ut litt mer om bruk av jodinholding salt som begrenser men søkefunksjonaliteten på apug suger ganske mye, så jeg var ikke istand til å finne frem i denne tråden på hva som evt er konkludert tidligere (utover at det er forskjell fra land til land mht hvor mye jod som er i saltet). Kan man anbefale salt av et typisk merke som selges i Norge f.eks?

Utover det, driver jeg å ser meg om etter en Hasselblad 503 CW pakke, foreløpig har jeg fått en ganske snurten kar som ikke er villig til å kvitte seg med sitt + 80mm + 150mm objektiver for under 15000,-
Ser at det selges en 503cx pakke på foto.no for 10 000, det frister egentlig ganske mye, selv om jeg vil ha 503 CW, da den kan bruke digitalt bakstykke.

Utover det igjen, har jeg registrert meg på eBay og kjøpt BULK Polypan F 35mm (90 meter) for bruk i kaffenol, kom på €30 med frakt. Det krever igjen en bulkfilmlader som jeg har bestilt fra England via eBay. Utfordringen blir jo da at laderene tar 30 meter, mens rullen jeg mottar er på 90 meter, blir noen spennende dager i mørket =D

- så hr jeg også bestilt tomme, ladbare filmruller for bruk til Polypan F.

Ah, også fant jeg faktisk Kodak plus-x pan 125 i 120 format (den er som kjent ikke i produksjon lenger). Bestilte 8 ruller som jeg skal fryse ned, tenkte å teste èn rull for å se hvordan den er før jeg evt da forsøker å finne flere, har allerede et par ruller av denne typen i 35mm format på vei via fotoimport.no =) Etter det jeg har forstått, er dette den filmen som Morten Krogvold sverger til. (noen som vet hva han fremkaller den i for å få den tonaliteten han får?)

Tingene fra process-supplies.uk er nå på vei, ringte de her om dagen og lurte på hvor pakken var og det viste seg at de hadde ventet på tilbakemelding fra meg og ikke sendt pakken, da de sender væske og at frakten da må gå via andre, noe som fører til at prisen blir høyere på frakten osv.....men kaliumbromidet er i allefall på vei nå.

Så har jeg skaffet meg et Hoya 77mm IR filter for 600 kr....nytt koster det 2200, så der var jo noen slanter spart, blir spennende med EFKE IR + caffenol når den tid kommer.

Det tror jeg var alt, eBay er skummelt moro, de har så mye moro der, synd at frakten ofte gjør at prisvarp blir til tapsprosjekter dog. =)

OH

Helgesverre

Member
Format
Multi Format
KJEKK LESNAD FRÅ HELINOPHOTO

Jommen artig å lese hva du driver med! Og jeg våger meg på med noen kommentarer.

SALT: Jeg har ikke prøvd dette. Men jeg ser at ErikP skriver om salt som restrainer/antifogg på bloggen sin. (Link finnes i postering # 664).

HASSELBLAD: Her lukter det penger! Og penger er et ømt punkt for tiden, i hvert fall for meg. Mange uventede utgifter på en bil. Men neppe derfor at mine tre HB hus har sovet siden i våres.

POLYSTAR POLYPAN F: Jeg har ikke prøvd filmen, men har ofte hatt lyst. Mye film for pengene. Den tippes å være noe i slekt med Ilford PanF, og den produseres kanskje av Harman. Jeg tok den først for å være en overvåkingsfilm, men er nok beregnet til kontaktkopiering av kinofilm. Derfor mangler den antihalasjonsbelegg. Dette samt at emulsjonen er lagt på en meget tynn base gjør filmen ekstremt tynn. Husk å bruke herdefikser, våt emulsjon tåler ingen ting.
Korteste leveringslengde er 90 M, og du vil trolig få problem med å få hele bulkrullen inn i bulkladeren - avhengig av hvilken type lader du har. Men siden filmbasen er så tynn, vil du få mye mer enn 30,5 M inn i laderen - som er den vanligste bulklengden.

LADING AV 35 MM KASSETTER: Å kjøpe ladbare kassetter er bortkastede penger. Jeg har spolt opp noen tusen!! kassetter gjennom årene, og slik gjør jeg det:
Jeg går til min faste fotobutikk med timelab. Jeg ber om å FÅ dagens tømte kassetter. Her stikker det normalt ut en drøy cm av originalfilmen. Jeg fester så filmen som skal spoles inn BUTT-I-BUTT og fester med vanlig kontorteip. Jeg har aldri hatt problem med denne teknikken, som for øvrig er vanlig brukt ute i fotoverdenen.
Når jeg ruller eksponert film tilbake i kassetten, unngår jeg med hensikt å spole den helt inn. (Bruk "lyttemetoden" for å høre kneppet når den løsner, eller gå i mørkerom hvis det er tilgjengelig.) Derved slipper jeg å ødelegge kassetten, og jeg gjenbruker den 2-3 ganger. (For mye bruk kan føre til slitasje i filtåpningen - lyslekasje - eller at støvkorn setter seg i åpningen og lager striper i emulsjonen).
Noen av mine kameraer med motorisert tilbakespoling er justert til å stoppe filmen før full innføring. Slikt er også kjekt når fortommen skal klippes til for innføring på fremkallingsspole. Greit å kunne gjøre det i normalt lys.

Siden de fleste kassetter har DX-striper, er det en fordel/forutsetning at det kan gjøres manuell ISO-justering på kameraene. Ellers kan jeg sette teip over DX-koden, og kameraet vil lese ISO 100. Og da er det selvsagt lurt å ha tilsvarende film i kassetten.
Husk for all del å merke filmen, for kassettens ytre vil som regel ikke mætsje filmen som er lagt i !

KODAK PLUS X: Jeg måtte gå i fryseskapet og sjekke, og ganske riktig husket. Der har jeg 10 ruller i 120 format, og ser at de er snart 10 år utdatert. Men jeg tror ikke alderen skal vanskeliggjøre litt lek og eksperimentering.

MER BULKFILM: Jeg planlegger snart å tine opp tre ruller forskjellig bulkfilm og lade opp kassetter. Selv om jeg har flere bulkladere, gjør jeg ikke som de seriøse fotoamatører. De spoler opp et par ruller når de trenger dem, pakker så laderen godt inn i plast og fryser den igjen. Nei, jeg lader opp hele rullen med det samme og fryser ned det jeg har spolet opp. (30,5 M ✄ ca 18 filmer/36 eksp.)
Oppspolet film tar forøvrig mer plass enn en konsentrert rull. Derved blir det gjerne plassproblemer i frysen. Men det kan jo glede andre, når jeg sender en liten testpakke. Vil du på mailinglisten, må du oppgi en adresse.

IR FILM: Jeg hadde også planlagt å prøve en slik EFKE-film i sommer. Men pga den våteste østlandssommeren jeg kan minnes, har dette ikke blitt noe av.

CAFFENOL: Selv etter å ha rotet litt med caffenolfremkalling i halvannet år, ser jeg at det er en lang vei til målet. Jeg slår fast at jeg får langt bedre resultater med film-/fremkallerkombinasjoner jeg er kjent med fra tidligere. Spesielt plages jeg med å hente informasjon ut fra skyggepartier. Kanskje er det skanneteknikken?

MANGLENDE SERIØSITET? Jeg reiser spørsmålet halvt i spøk, og med tanke på at jeg i noen uker nå har fløyet rundt med noen kameraer og 110-film. Egentlig bør jeg skynde meg å bruke opp gammel, utdatert 110-film. Dette fordi jeg vet at Adox er på trappene med relansering av dette miniformatet, både i svarthvitt og farge. Ikke minst førstnevnte kan være et hyggelig bekjentskap. Og når optikken er knallskarp Pentax, kan resultatene bli spennende.

HVA BØR JEG GJØRE? Ja, nå trenger jeg et råd. Akkurat nå triller det inn en mail fra magasinet FeelGood. Jeg delte noen dager med bladets utskremte kvinnelige reporter i Syden nå i april. Hun skulle skrive om den artige fincaen vi bodde på. Men - så gikk bildene hun tok føyka, og jeg la selvsagt ikke skjul på at jeg var på stedet for å fotografere. Og gjett om jeg gjorde! Med hensyn til svarthvitt og Caffenol kan du ved selvskue se eksempel på hvordan jeg feilet i postering #576. Men jeg brukte også digital og fargefilm. Nå er magasinet altså ute etter bilder jeg har tatt. Men som prinsipp gjennom livet har levd etter regelen å ikke drive med denne hobbyen for pengenes skyld. Jeg innrømmer å ha levert bilder til både aviser og blader, men aldri brydd meg om å kreve honorar. Til det er jeg for kravstor angående bilder, og få bilder fra meg vurderer jeg bra nok for et honorarkrav. Jeg har bladd i magasinet og finner at bildekvaliteten der en meget høy. Så jeg har mest lyst til å si nei takk.

Takk for at du gad lese, vennligst HelgeSverre.

PS Jeg har gått inn i tenkeboksen. Kan det være en løsning å publisere bildene i magasinet under psevdonymet jeg benytter på nettet her (helgesverre) og la eventuelt honorar gå til den norske institusjonen som driver dette feriestedet (fincaen)? Der er penger en mangelvare, og inntekter for meg er ganske irrelevant.

Helgesverre

Member
Format
Multi Format
Hi Thomas Bertilsson...

You ask "what did you print lately..." I assume that by this question you mean working in a wet darkroom?
And you also ask for the type of motives??
Or what kind of film?

When we in this country say "print" we usually mean using a digital printer. Working in a darkroom with those lovely smelling baths, we say "copying"....
I guess you are on the wet side?

Oh... how I miss all those nights in my darkroom. And I had a decent HiFi playing records from the late romantic period - Mahler, R. Strauss, Schönberg...

I see from your pictures that you love motives involving water/seascapes. Being a coastal man I like your taste for that. Even when concluding that for 130 years we have had four summers giving as much rain as this 2011 summer!

Well Thomas, I'm just wondering, and I love your water pictures! Is this just your hobby or do you make a living from your photos?

I'm planning for a US tour in the spring 2012. Not the Middle West. I've travelled through 25 of the states. Now I will go for some of the rest, New England and the Washington DC areas.

Sorry for the language, I'm not a properly speaking anglo-american man!! Not even a scandi-american, though most of my closest family is American citizens.

KR helgesverre.

Helgesverre

Member
Format
Multi Format
FLERE TANKER OM FILM....

Jeg tok fram noen gamle permer med notater om bl. a. filmer. Og finner noen interessante merknader jeg kan dele med andre.

Polypan F: Jeg kikket på den for noen år siden, men så er den gått i glemmeboken. Men den er såpass spennende at jeg tror jeg våger meg på en rull. Spoler man opp selv, vil hver film komme drøyt under 5 kroner!
Kvalitet tror jeg ikke man skal forvente meget av. Jeg ser klager på hull i emulsjonen, og omtaler omkring korn og skarphet finner jeg også kan være for meget oppskrytt. Men til en slik pris er den selvsagt et spennende funn.
(Mer om antihalasjon lenger nede.)

Leter man på nettet, finnes det stundom godbiter å henge seg på.

Kinofilm: Slikt kan dukke opp i større lengder, ofte flere hundre fot, både i farge og svarthvitt. Det er vel de mest filmgærne som skaffer slikt, og med stort forbruk og frysekapasitet.

Freestyle:- tror de har sin hovedsjappe i LA. De fører også sine "egne" filmmerker som kan skjule skikkelige godbiter.
De tilbyr - i hvert fall for knappe året siden - Fuji Neopan 400 forkledd som Legacy Pro 400, og Fuji Neopan Acros 100 forkledd som Legacy Pro 100. Også i bulkrull, og til en pris som er utrolig forskjellig for samme vare i grønn innpakning.

Ole-H ser på Kodak Plus X som spennende. Freestyle har den innpakket som Arista Premium! Men bare som 35 mm.

Så er det frakten, og også eventuell MVA/tollklarering hvis man bestiller over det magiske beløpet.

Noe selvskryt? Jeg ser oppe i tråden at jeg har lagt ut antallet filmkassetter jeg har rullet opp. Litt korrigering her: Ved nærmere vurdering justerer jeg utsagnet til "nær opp mot 3000 filmer". Videre må nevnes at mer enn halvparten var korte filmer på 12 bilder, og jeg har selv ikke rent hele opplaget alene gjennom kamera!

Halasjonseffekten: Det finnes dem som leker litt med dette. Da er det greit å kjenne filmer som har lav - eller nesten null - antihalasjonsbeskyttelse. Blant slike filmer finner vi til eksempel Polypan F, Lucky 100 og Fomapan 400.

Skal effekten være noe ekstrem, må man inn i kameraet. Trykkplaten mot filmen dekkes av eksempelvis hvitt papir, eller mer ekstremt tinnfolie. I siste tilfelle vil emulsjonen nesten bli eksponert to ganger, og en justering av EI-verdien må vel foretas. Jeg har aldri forsøkt disse teknikkene, men høres artig ut. Motsatt vei ser jeg noen som klipper en bit av dekkpapiret fra 120-film og fester det til trykkplaten. Her gjelder tydelig vis alle former for kreativitet.

Vedleggene gjelder eksempler på halasjonsteknikker.

Vh HelgeSverre.

http://www.theasc.com/magazine/nov98/soupdujour/pg5.htm

http://alkos.info/wp/1659

http://alkos.info/wp/1652

Photrio.com contains affiliate links to products. We may receive a commission for purchases made through these links.
To read our full affiliate disclosure statement please click Here.

PHOTRIO PARTNERS EQUALLY FUNDING OUR COMMUNITY:

Ilford ADOX Freestyle Photographic Stearman Press Weldon Color Lab Blue Moon Camera & Machine
Top Bottom