Caffenol - norsk resept?

Pride

A
Pride

• 2
  • 0
  • 35
Paris

A
Paris

• 3
  • 0
  • 132
Seeing right through you

Seeing right through you

• 4
  • 1
  • 172
I'll drink to that

D
I'll drink to that

• 0
  • 0
  • 119

Recent Classifieds

Forum statistics

Threads
198,399
Members
99,605
Latest member
hrothgar41
Recent bookmarks
1

Helgesverre

Member
Format
Multi Format
Nok et bobskudd - Fomapan 200 - 135 / Caffenol C-L semi-stand 70 min.

Fomapan 200 er definitivt den fomafilm jeg liker best, ville ikke ha gått av veien for et ektekap med den. Men i Caffenol gikk det galt, og vet ikke hvorfor.

Disse filene ER BÅDE SKANNET OG BEHANDLET i en fotolab, en enkel korrigering slik de ville gjøre hvis jeg ville bestille kopier. (Støv er ikke tatt bort).

Objektiv: Voigtländer Nokton Classic 1,4/40.

"Titler":
1: Fraflyttet fincha.
2: Olivenlund.
3: Andalucisk bekkefar.
(Nesten litt dumt å sette tittel på bildene, men når de er så pass dårlige, er det greit å vite hva de forestiller).

Vh helgesverre.

Attachments

• 000028.JPG
    000028.JPG
    995.4 KB · Views: 114
  • 000029.JPG
    000029.JPG
    817.3 KB · Views: 107
  • 000032.JPG
    000032.JPG
    1.1 MB · Views: 100
Last edited by a moderator:

Helgesverre

Member
Format
Multi Format
Nå vil jeg tale om to gode bilder !

Her i tråden er det oftest kjemi det gjelder, og fotografiets hovedelement - selve bildet - kommer i bakgrunnen. Slik er det vel en gang bestemt, og det er for så vidt greit nok. Selv har jeg lagt ut en del bilder som illustrerer problemer og vansker jeg møter med Caffenol. Bildene er der ikke pga komposisjon eller regler for perspektiv ol.

Nå bryter jeg kanskje trådregler ved å ta fram et par bilder og fortelle hva de gir meg av emosjonnelle inntrykk og andre følelser i sinnets dyp.

Bildene er tatt av Ezzie. Jeg vil ikke gi kritikk à la bruk av KBr eller soda, plus/minus minutter, osv.

BILDE I
Dette er et klassisk motiv, dog ikke utslitt. Umiddelbart føres mine tanker til renessansen og dens lover for bildende kunst. Jeg fornemmer her inntrykk fra både den venezianske og florentinske skole - uten at fotografen vel har tenkt meget i de baner. I Firenze var hovedvekt lagt på strukturtegning og komposisjon. I Venezia var lys og farge satt i høysetet, noe som gav en fornemmelse av ro.
Men jeg vil også en tur innom den flamske maleren Jan van Eyck, den "store fornyer". Han var den første (?) som skulle anvende oljefarger til erstatning for de tidligere temperafarger (med eggehvite som bindemiddel). Resultatet var en realisme i gjengivelsen som nærmer seg det fotografiske bilde.
Til overmål har Ezzie trukket inn en flik av barokkens akantusranke ved å sette på et overheng av blader, dog er akantusens ekeløv byttet ut med lønneblader. Men skit!
Selv om ro er et viktig moment ved motivet, synes jeg det mangler et lite preg av liv. Dette blir ofte en fotografs dilemma, ofte må man alliere seg med noen - f.eks. et "kjærestepar" hånd i hånd, kanskje en hund eller to. Renessansekunstneren ville trolig sette inn et par mennesker som bedrev noe.
Konklusjon:
Ezzies klassiske motiv inneholder nevnte elementer i komposisjonen; ro, lysspill og perspektiv. Kanskje ved å anvende Caffenol er det også framkommet en strukturtegning i murflatene som løfter fram en realisme som selv en van Eyck ville nikke bifallende til. Selvsagt har motivet også en stor dose romantikk.
Et meget godt arbeid, Ezzie!

BILDE II
Hvor går så mine tanker her, tro? Jo, her er hovedelementet perspektiv. Da vil jeg gå til arkitekten Brunelleschis (ca. 1400) matematiske regler for nøyaktig perspektiv, noe som gav en dybdevirkning som før var ukjent.
Kjekt å se at Ezzie bryter meget med Brunelleschi, selv om dybdevirkningen derved slett ikke går tapt. Regler kan nemlig brytes! Og ofte er det dette som trekker fram en spesiell stemning. Brunelleschi ville muligens heftet seg ved at horisontlinjen er lagt slik at bildet deles likt i to. Dessuten er lyktestaken plassert i bildets sentrum, i stedet for i et av bildets klassiske interessepunkter. (- Ingen stor synd for 600 år siden, heller!)
Hva jeg mener:
Skyer og hav danner en fornem dybdevirkning. Rampens V-formede sidelinjer forsterker dette. Liv finnes i bølger og skyer, og funksjonelle elementer finnes i navigasjonsstaken og rampens ringer for båtopptrekk. Hvis jeg nå satt antrukket for et sjøbad, ville jeg trolig føle meg suget inn i motivet, ut til lys og liv, med en spenningsfylt higen mot det som finnes i himmelranden.
Dette er også bra, Ezzie. Som kystmenneske liker jeg dette bedre enn bilde I.

Vh helgesverre.

La Citadelle de Blaye #1 by Eirik0304, on Flickr

Boat ramp on the Gironde by Eirik0304, on Flickr[/QUOTE]

Helgesverre

Member
Format
Multi Format
Jeg skulle vise noen studenter noen eksempler på bildekritikk. To av kritikkene (av Ezzies bilder) ble gjort rett på tråden her. Etter en stund gikk det selvsagt i lås og lot seg ikke fjerne. Noen som vet hvordan slikt gjøres? Nå er jeg ikke uenig med meg selv i det som er skrevet, men meningen var å printe ut, og så slette.
Vh hs

OP
OP

OMU

Member
Format
Multi Format
Hei Helgesverre;
jeg vet desverre ikke hvordan du kan få slettet denne anmeldelsen.
Men Ole Tjugen er jo moderator, og det er mulig han kan hjelpe deg? du kan jo ta kontakt med ham på mail.

Men etter mitt syn kan du med god samvittighet la anmeldensen ligge. Eirik fortjener den, og den er lærerik for oss andre også.

Slik grundig kritikk kunne vi alle ta lærdom av. Her på forumet blir det ofte korte, knappe tilbakemeldinger.

Helgesverre

Member
Format
Multi Format
Takk

Til OMU. Takk for at du letter byrden fra mine skuldre. Og så kan jeg i ro sette meg og pakke ut mitt "nye" 6x6 utstyr. (Jeg er retro - very much so)!
Vh hs.

Ezzie

Member
Format
Multi Format
Takk Helge Sverre, selv om omtalen kanskje ikke var ment for mine øyne. Du setter jo ihvertfall mine, og uten å fornærme none tror jeg, de fleste andres billedkommentarer i et dårlig lys. Tydelig at jeg mangler akademiske billedkunstneriske kunnskaper.

P.S. Hadde du nevnt chiaroscuro derimot hadde jeg vært med. :wink:

Ezzie

Member
Format
Multi Format
Har brukt litt tid på å få et ganske så slitent kamera på beina igjen. Har til hensikt å la den bli den som skal ligge i veska til enhver tid, en ære som Flexaret´n har hatt til nå. Etter noen timer med puss, inkludert en lukker rens mv så fikk jeg ihvertfall liv i den, en Kalloflex K2. Dere vet jo at jeg er glad i Kowa saker, og Kalloflex´n er ekte Kowa. Kowa SIX serien ble kalt fattigmanns Hasselblad, dere kan gjette hvilket kamera Kalloflexen fikk tilsvarende tittel etter?

Her er den (den til høyre), og vedlagt også to bilder fra første rull (begge ved f5.6), GP3 donert av Helge Sverre, fremkalt i Caffenol-C-M (RS-35).

5820168951_4659f2b565_b.jpg

5825710744_819a7d1d8e_b.jpg

5825154271_41731e6da2_b.jpg

Ezzie

Member
Format
Multi Format
Do you feel lucky? Ikke idag. Husker ikke i farten om Lucky filmen jeg fikk av Helge Sverre var gått ut på dato eller ikke, i så fall kunne det ikke vært snakk om mye, da jeg sorterte denne inn i kjøleskapslagringsfilmer og ikke fryselagringsfilmer. Uansett, filmen er et mareritt fra ende til annen.

Den krøller seg vederstyggelig, såvidt mye at den ikke lot seg lade på en Hama plast spole. Etter mye plunder og heft fikk jeg den over på en Paterson spole, og det er nok derfor det er så mye riper i den. Jeg holdt på i en liten evighet. Skyldes nok noe min måte å lade spolene på. Jeg separerer papir og film og mater den på baklengs. Kanten med teip er stivere og derfor lettere å få inn på spolen. Lucky filmen rullet seg opp til en pølse mindre i omkrets enn lillefingeren min, og dermed var det gjort. Krøller seg like herlig når den tørker, og som HS sier, en liten utfordring å skanne.

Fremkalt omtrent som hos Helge Sverre, eksponert ved EI 125. Og du og du så mye klumping av korn har jeg aldri sett. Hudtoner blir som fregner over det hele, andre lysere mellomtoner ennå verre. Ikke vet jeg hva jeg har gjort galt, men denne filmen frister ikke til gjentagelse. GP3, en annen kinesisk film (se bare posten over) er til sammenligning en fryd å jobbe med. Litt korn der også, men mye finere og med jevn og fin struktur.

Et par eksempler fra den ulyksalige filmen:
LuckyCCMRS20110611011.jpg

LuckyCCMRS20110611009.jpg

Lenk til siden der hvor du kan forstørre opp den siste: https://picasaweb.google.com/lh/photo/zWHdfXqdD8BLePBLosN54NU-Jkt-sH_dDvSNq_lclWI?feat=directlink

Og ja, jeg vet det er forskjellige lysforhold, men ikke mer enn to stopp mellom de, men sammenlign siste bildet med denne av samme motiv, med samme kamera, men med GP3

Hard Rock Cafe by Eirik0304, on Flickr

Helgesverre

Member
Format
Multi Format
Ezzie var advart! Slik det heter; som man reder, slik ligger man. Jeg forstår at han ikke ønsker min siste Lucky fra fryseren tilsendt. Skulle noen ville prøve den, er det bare å si fra. Jeg skal ikke ha den i kameraet! Ezzie kan få en trøstepremie: 1 stk. Kodak Tri-X pan 120, utdatert 03-92. Kjøle-/fryselagret. Avgiften er å fortelle hvordan jeg skal behandle mitt restparti.
Vh hs.

Ezzie

Member
Format
Multi Format
He he he Helge Sverre, det stemmer det. Én katastrofe rull kan man tåle, jeg har jo pga deg fått stiftet kjennskap med GP3 som jo er etter mine standarder en helt OK film, men en kornstruktur og mellomtoner jeg kan like. HP5+ var også en positiv opplevelse, jeg synes jeg fikk til den på første forsøk, bedre enn alle forsøkene med TMY-2. Og så har jeg noen flere typer film som jeg er spent på hvordan fungerer. Så om du har andre filmer du skal ha noen til å teste så vet du hvem du kan maile.

Helgesverre

Member
Format
Multi Format
Jeg er Zeiss fan.....

I dag har jeg opplevd å finne ut at jeg har hverken øyenmål, magemål eller intelligensiamål.
Jeg mottok et objektiv kjøpt på eBay, Carl Zeiss JENA (selvsagt!) 2,8/180 mm, kjekk "liten" sak som kan være med på tur i skog og mark, kan hende til porterett, kanskje sport. Så åpner jeg pakken og får hakeslepp. Denne glassklumpen er mest som en rørkastergranat, tung som fy, men herlig i kvalitet og øyenslyst. Den er ment til mitt P6 kamera, også en raritet. Dette kameraet er mest som en av Hitlers Panter tanks, klumpig, robust, rart og ikke minst veldig analogt (mekanisk).
Nå lurer jeg på følgende:
1: 180 mm i 6x6 systemet, hva tilsvarer det i 135-systemet? (Er ikke matematiker!)
2: Med friholdt kamera, hva bør lukkertiden helst være begrenset til ved bruk av denne brennvidden? (Har ikke vært bort i det før).
3. Hva bruker jeg egentlig en slik linse til (unnskyld, objektiv) ?

I går kom en annen pakke fra eBay inneholdende et HB hus 500C. Dette til erstatning for et 500 EL/M hus (motorisert) som knelte for en stund siden. Et eldre EL/M hus holder fortsatt stand, så i skrivende stund er det altså to HB hus som er oppe og går. Veldig kjekt!

Status på 6X6 området:
2 stk Hasselbladere med 50 og 80 mm objektiver.
1 stk Pentacon Six med 50, 80 og 180 mm objektiver.
3 stk Yashica TLC kameraer.
1 stk Voigtländer belgkamera 6X9.

Trenger kommentar !!

(Bildene viser CZJ 2,8/180)

Attachments

• L1050404.jpg
    L1050404.jpg
    400.5 KB · Views: 106
  • L1050405.jpg
    L1050405.jpg
    523.1 KB · Views: 93
  • L1050408.jpg
    L1050408.jpg
    490.5 KB · Views: 88

Helgesverre

Member
Format
Multi Format
Takk...

Takk til FiatluX. Så går jeg i gang med å regne ut hva 50 mm blir.
Meget artig med noen rare kameraer!
Vh helgesverre.

[video=youtube;awq90APEVgw]http://www.youtube.com/watch?v=awq90APEVgw&feature=youtu.be[/video]

Helgesverre

Member
Format
Multi Format
Ingen har til nå meddelt interesse for min definitivt siste Lucky SHD 100 film (120). Expires 2012-05. Good Luck!

Helgesverre

Member
Format
Multi Format
Kort beskjed til Ezzie: Jeg skal tilbringe et døgn i de østfoldske edelløvskoger nå i morgen. Lurer med noe Rollei Retro 400, selv om jeg mest har tenkt å konsentrere meg om nattergalens spill før den lukker nebbet ved midtsommer.
Husk at denne Retro 400 ikke er den nye Retro 400 S, som jeg mistenker kommer fra Harmann i GB. Den du har mener jeg er identisk med Agfa APX 400 (som jeg omtalte i 135-formatet i posteringene # 485 og 512, og var lite heldig med). Nå prøver jeg den i din nye spareblanding med mindre soda. Hvis den klarer seg uten KBr.?
Vh hs.

Ezzie

Member
Format
Multi Format
Hei Helge Sverre. Har en nesten ferdig eksponert rull i kameraet nå (EI 400, ingen pushing). Skal se om jeg får tid til å fremkalle ila helgen. Men denne må du nok uansett ha KBr til er jeg redd. Skal se om Reinhold eller andre har noe på denne filmen, før jeg fremkaller.

Helgesverre

Member
Format
Multi Format
Takk - jeg var nok redd for at KBr ville være påkrevet her. Kanskje jeg venter og ser på andres feilgrep eller suksess.
Vh hs.

Ezzie

Member
Format
Multi Format
Filmen henger til tørk nå. Ser ut som jeg har holdt sløret i sjakk. Noe overfremkalt vil jeg påstå foreløpig, men vi får se når jeg får skannet den. Det som likevel synes å holde stikk, dessverre, er at dette er en ganske så kornet film. Jeg valgte Caffenol varianten som skal gi minst korn, men vha kupe og lys ser jeg en god del mer korn enn med TMY-2 og HP5+. Klumping derimot synes jeg ikke jeg ser.

Brukte C-C-L (Soda 16g/l, Vit-C 10g/l, Kaffe 40g/l) med 1.2g/l KBr. Semi stand fremkalling, med 12 agiteringer initielt, 3 agiteringer ved 2, 4, 8, 15 og 30 minutter. Fremkalt i 56 minutter ved 20-21C.

Ezzie

Member
Format
Multi Format
Første scan fra filmen virker jo lovende. Igrunnen ganske så fornøyd, tatt i betraktning mange historier om ikke fullt så gode resultater.

Toneforløpet, jeg vet ikke om det er noe man kan tilskrive filmen, eller Caffenol-C-L. I alle fall skal C-L prøves ut på flere filmer, for jeg likte resultatet, om det skyldes det ene eller det andre.

Corn Silo by Eirik0304, on Flickr

Ezzie

Member
Format
Multi Format

Helgesverre

Member
Format
Multi Format
Kooorn, sier Ezzie. Rart dette med smak og behag. Da jeg var ungdom -- akk ja -- var jeg i perioder opphengt i store og markerte korn. Husker at rundt 1990 var en av favorittfilmene ORWO 27 (ISO 400) suppet i Rodinal, og..! etter skylling ble den dyppet i 80 graders vann for å få fram retikulering. Tull, vil man nok si i dag. Kunst, prøvde vi å kalle det. På den annen side, gjett om jeg i dag savner ORiginal WOlfen. Orwo 27 i Emofin ble både skarp og finkornet - (sikker grei i Kaffenol også), dessuten råbillig.
Resultatene med Rolleifilmen, Ezzie, synes jeg er flotte. Husk at dette er en historisk emulsjon som ikke vil gjenoppstå. Min film blir nok ikke så pass. Takk for at du stiller som tester.
Vh hs.

Helgesverre

Member
Format
Multi Format
En liten vennetjeneste...

Jeg vil prøve å forhåndsblande ingrediensene til Caffenol slik at jeg raskt kan komponere en brukerløsning. Dette har jeg et eller annet sted funnet oppskrift på, men kan ikke finne tilbake.
Jeg er lite gløgg når det gjelder PC og gugling, så nå spør jeg: Hvor skal jeg gå? Ellers blir det en hel kveld med leit og leit, og mange skuffelser. Takk for tips.
Vh hs.

Ezzie

Member
Format
Multi Format

Helgesverre

Member
Format
Multi Format
Takk igjen...

Ved hjelp av en gammel ordbok og litt fantasi var denne nøtten knekt. Takk for hjelpen.

Ezzie Filmtester er grei å ty til. Nå er ny sending med utdaterte (vesentlig) rariteter under veis.

Kodak TX - gammel! - som lovet.
Delta 400 - jeg liker HP5 bedre.
Fomapan 100 - kan jeg leve med.
Fomapan 200 - den mest likandes av fomaene, får den ikke til i Kaffenol.
Fomapan 400 - den liker jeg minst.

Har Ezzie et Flexaret, liker kameraet sikkert besøk av noe tjekkisk film.
Forbløtingsvannet fra Fomapan kan sikkert brukes til gjenfarging av slitte jeans. Snakk om blåfarge!!

Kjekt med hjelpsomme venner. De to tidligere filmtesterne mine har løpt fra meg og driver med pikseltelling.
Have fønn!

Vh helgesverre.

Photrio.com contains affiliate links to products. We may receive a commission for purchases made through these links.
To read our full affiliate disclosure statement please click Here.

PHOTRIO PARTNERS EQUALLY FUNDING OUR COMMUNITY:

Ilford ADOX Freestyle Photographic Stearman Press Weldon Color Lab Blue Moon Camera & Machine
Top Bottom