Jeg prøvde en rull med ukjent fabrikat farvefilm som lå igjen i et kamera jeg fikk for en tid tilbake. Den kom ut helt blank. Kameraet har fungert siden, så hva det berodde på vet jeg ikke. Jeg har ikke noe lager av farvefilm, så jeg lar også den ballen ligge. Skal gå til innkjøp av noen ruller Ektar til en reise til Frankrike om et par uker, men den blir sendt til lab etterpå.
Igår gjorde jeg mange feil, og vi får se hvordan det blir når jeg begynner å skanne filmene utover uka.
4 filmer: 2 ERA 100 135/36 noe over utløpsdato, 1 Neopan 400 120 også kun et par år for gammel, og en rull Delta 400 120, også den ikke alt for gammel.
ERA eksponert etter boksen, dvs EI 100. Neopan'n det samme. Delta 400 ved EI 800.
Første feil: Den oppdager jeg først etter å ha fremkalt filmen, men feilen skjedde under eksponeringen. Neopan 400 i C-C-L 60 min semistand skal IKKE eksponeres etter boka, men pushes
minst ett stopp!
Andre feil: Jeg pleier å løsne litt på endelokket på 135 film før jeg slår av lyset, men bare akkurat så det ikke slipper inn lys. Men på disse ERA burkene satt de så løst at de gikk rett av. Ser ut som jeg har reddet den ene filmen noenlunde (lærte til neste rull). Fremkalt i C-C-M i 13min ved 20C. Noe mørke negativer, kan nok pushe denne 1 stop ved samme fremkalling.
Tredje feil: Fremkalte en rull med Neopan 400, og foruten å ha eksponert den vel hardt, gitt C-C-L'ens nokså fremtredende kompenserende effekt, så glemte jeg å ha i KBr. Merkelig nok ser det ut til å at det kan gå bra. Men det får vi se når det skannes.
Fjerde feil: Fremkalt Delta 400 etter Neopan'n. Tanken var å ha fersk C-C-L til den filmen som var pushet, og gjenbruke suppen til den filmen som var eksponert ved bokshastighet. Feil 3 og 4 bido nok til å forverre feil 1.
Men jeg har litt igjen å skanne nå, en og en halv rull ERA (..og en halv fordi kameraets fremtrekksmekanismen hang seg halvveis), samt to ruller 400. Mye familie og vennebilder, så ikke mange havner her. Men håper å ha noe å vise til etterhvert.
God sommer!