Caffenol - norsk resept?

Humming Around!

D
Humming Around!

• 0
  • 0
  • 2
Pride

A
Pride

• 2
  • 1
  • 65
Paris

A
Paris

• 5
  • 1
  • 154
Seeing right through you

Seeing right through you

• 4
  • 1
  • 186

Recent Classifieds

Forum statistics

Threads
198,402
Members
99,608
Latest member
Javonimbus
Recent bookmarks
0

Helgesverre

Member
Format
Multi Format
Yepp! Tok hjem et kilogram fra denne adressen i dag. Tror jeg også vil prøve stoffet som kosttilskudd i stedet for de dyre tablettene.

Last edited by a moderator:

Ezzie

Member
Format
Multi Format
Takk for at du minnet meg på det Carl, jeg så det på Reinholds blog og glemte det prompte. 1kg handlet inn.

Helgesverre

Member
Format
Multi Format
Ikke bare Caffenol...

I dag er seks fargefilmer avsendt Dwayne's i Kansas. Har brukt denne laben noen år, spesielt fordi de på slutten var de eneste som tok mot Kodachrome.
Labens kvalitet synes jeg ligger litt over norsk timelab, - (hvis du klarer å finne en) både på framkalling og skanning. Angående skanning, har jeg noen ganger opplevd stor velvilje hvis feileksponering eller frame overlapping. Da har de på kreativt vis valgt å gi flere alternativer å velge blant. Men støv leverer også denne laben.
Økonomisk, selv med porto begge veier, ligger de bra under norsk pris.
MEN: Gjelder det et viktig og "seriøst" arbeid, velger jeg en norsk kvalitetslab, så lenge disse finnes.
Det jeg egentlig vil advare mot er å sende svart/hvitt film til framkalling hit. Dwayne's benytter en gammel Kodak resept og supper stort sett alt sammen likt. Jeg var meget misfornøyd med resultatene. Du gjør det ti ganger bedre på kjøkkenbenken ( - eller badet).

For å holde meg til Caffenol-temaet: Kan opplyse at jeg nå har sju filmer på kjøla som skal gjennon kaffeprosessen. Kanskje blir jeg heldig med én av dem, kanskje to. Så blir det mye digital oppfrisking og repetering ut over sommeren. Og kaffen får stå i bero, enn så lenge.

Vh helgesverre.

Helgesverre

Member
Format
Multi Format
De skal itj værra lett!

En regnfull sommerdag passer fint til å framkalle noen filmer. Fikk blandet ut en liter CCL, og opplevde da at kjemikaliene tok slutt. Mankerte 1 g soda og 2 g askorbinsyre. Bestemte meg for 1 g KBr, det ble 1,03 g.

Forsøksfilmer var to 135-filmer. Den ene (Agfa APX 400) kjente jeg fra før (se post # 512). Den andre var en Agfa Dia Direct - monokrom omvenderfilm som dessverre ble tatt ut av produksjon for lenge siden. Den gav den gang nydelige lysbilder, og den ble kjøpt inkludert framkalling - som selvsagt ikke er lett å finne lab til i dag.

Jeg sjanset på at Caffenol ville få fram noe liv på diafilmen, men var selvsagt klar over at en omvenderprosess er noe helt annerledes. Håpet vel at den i beste fall kunne kommet ut som negativer.

Jeg bestemte meg for semi stand 60 minutter. Moroa begynte da jeg merket at mine to sprittermometere viste forskjellig, 1,5 grader. Deretter opplevde jeg at temperaturen i dåsen begynte å stige raskt, 20 ble til 22 grader. Dåsen ble satt i kaldt vannbad, og langsomt virket fysikkens lover. Væsken i bunnen gikk ned mot 18 grader, på toppen målte jeg fortsatt 3 grader høyere. Noen vendinger utjevnet temperaturen. Men, tiden måtte justeres ned, og bestemte meg for 55 minutter.

Husk at begge filmer ble framkalt sammen og samtidig, og APX 400 ble prioritert. Den andre - eksponert ved EI 12 - fulgte med som et eksperiment.

Resultat: APX (EI 400) kom ut så mørk (overframkalt) at kun 5-6 ruter var leselige. Diafilmen ble ikke uventet helt mislykket. Eksponerte ruter kunne anes sett fra emulsjonssiden, men selv etter 30 minutter i fiksering var den ikke gjennomseelig.

Konklusjon: At ikke APX-filmen kom ut bedre kan skyldes variasjon i temperaturen. Jeg vil også kalibrere den håndholdte lysmåleren som var benyttet hvis overeksponering skyldes denne. De få gram som manglet ved utblandingen, tror jeg neppe hadde større innvirkning.

Personlig konklusjon: Etter 10-12 forskjellige filmer i Caffenol er jeg ikke kommet lenger enn at jeg ikke ville våge å kjøre en "seriøs/viktig" film i denne prosessen. Her må det nok eksperimenteres videre. Dessuten er jeg blitt litt lei av å henge et kamera over skulderen og stikke litt utendørs og trykke av noen ruter slik at det blir noen filmer å suppe i Caffenol. Kreativt arbeid med motivvalg blir fraværende. Og det blir galt.
Kan noen fortelle hvor man kan kjøpe et skikkelig og presist laboratorietermometer uten å bli fattigmann?

Vh hs.

Helgesverre

Member
Format
Multi Format
Et lite råd angående DiaDirect ?

Agfafilmen Dia Direct nevnt i posten over kan jeg fortsatt leke med litt i Caffenol. Den ble eksponert kun halvveis, så fortsatt kan jeg få tatt de resterende 15-16 bildene. Kanskje vil noen anbefale en annen framkaller? Men rundt om på nettsteder leser jeg stadige råd om å prøve Caffenol når man møter veggen. Jeg tar gjerne et tips...
Vh hs.

Ezzie

Member
Format
Multi Format
Hei Helge Sverre. Har kjørt to filmer i C-C-L så langt og merker som du at temperaturen stiger underveis. Det merkelige er at når jeg har de forskjellige ferdig oppblandede ingrediensene liggende i romtemperaturer på 21-22C, så holder disse seg 19-20C. Men blandet sammen så stiger temperaturen til godt og vel romtemperatur. Mulig man bør blande sammen soda og askorbinsyre noe tidligere og la den gjøre seg helt ferdig kjemisk og termisk. Har ikke merket dette med kortere fremkallinger med C-C-H og M. En annen variant er å la det være slik og evt ta ned temperaturen til 18C som start temperatur og la den stige til 22 underveis. Også mine forsøk har vært noe overfremkalt, men på langt nær så mye at de verken kan skannes eller printes.

Helgesverre

Member
Format
Multi Format
Et filosofisk filmspørsmål...

På dette forum gjelder det vel stort sett kun film. Derfor våger jeg å ytre meg her.

Mitt egentlige spørsmål er greit formulert slik:
Skal jeg (man) gå til innkjøp av en pakke fersk film, si 100 - 200 stk (rullfilm) av den type man i dag liker best, putte kvantumet i fryser og vente på at filmprodusentene etter hvert kutter ut akkurat din/min favorittfilm?

Jeg ser at de store filmmerker nå innskrenker tilbudet, derfor denne tankegangen.

Mitt neste spørsmål - og egentlig et problem - er hvordan filmen skal oppbevares. En fryser brukes ofte til mye annet enn til film. Derfor undres jeg på om det er absolutt påkrevet at film ligger dypfryst, eller om et normalt temperert/kjølig rom er brukbart.

Det sies at frysing stopper nedbrytingen av filmen og dens egenskaper. Men den kosmiske strålingen er der fortsatt, også i fryseren.

Jeg har gjennom en tid tradet litt med film, bytteselget f. eks. stereoutstyr med gammel film, eller kjøpt opp restpartier. Og så blir det plassmangel i fryserne, og hva gjør man da?

For å teste skikkelig gammel film setter jeg i dag i en Kodak Verichrome Pan 616 film i kameraet. Filmen er kjøpt tidlig 80-tall, og den er av produsenten diskontinuert på midten av 80-tallet. Filmen har av meg aldri vært oppbevart i kjøle- eller fryseskap. Dette er den siste av 616-filmene jeg eier, så derfor litt spennende. Jeg håper å kunne framkallle den i en Caffenol-blanding. Og jeg trenger råd om hvilken/hvordan.

Med meget vennlig hilsen Helgesverre.

Ezzie

Member
Format
Multi Format
Leste et sted bare for et par dager siden en som hadde fått til resultater med en film 62 år over dato, så det er håp Helge Sverre!

Imens sitter jeg og venter på at to filmer skal bli ferdig med å godgjøre seg i C-C-L, en 135 TMX @EI100 og en 120 Neopan 400@EI800, den første er jeg særdeles spent på av to grunner. Grunn nr to er at det første film gjennom min ny for meg Royal 35-M rammesøker. En særdeles morsom manuell sak med selenium meter som er lett og bruke og ser ut til å fungere! Ikke verst for en 53 år gammel kamera. Ja, ja, jeg får vel ikke forskuttere riktig ennå, 7 minutter igjen og så stop, fix og vask.

Royal 35-M by Eirik0304, on Flickr

Helgesverre

Member
Format
Multi Format
For et smykke !

Mest til Ezzie...

Jeg kan ikke dy meg fra å være litt for privat nå, men jeg må ut med det. Det er tre ting innen teknisk esthetikk som jeg nyter med største velbehag; analoge kameraer, store skip - fra den tid da de ikke lignet hurtigruten, og gamle damplokomotiver.

Dette Royalkameraet har jeg aldri hørt om før nå, og med barnslig røst må jeg tilstå at det ser sinnsykt kuult ut. Linsekonstruksjonen kjenner jeg, brukte den i større format til to filmer i dag. (Lett å gå i surr blant alle objektivkonstruksjonene, mener at Yashicor var firelinset tessartype, men noen Yashinon 45 mm kom som fem elementer i fire grupper. Er ditt objektiv slik, slår du meg klart.) Rart å tenke på at slike perler kvitter folk seg gladelig med i dag, og man kan støte på dem på loppemarkeder. I fjor fant jeg et Pentax- og et Fuji-kamera med objektiver på et campingplassmarked på fjellet. Auksjon - der bare jeg bød. Syntes jeg måtte overby meg selv for å komme over 50 kroner for hele pakken.

Du vil nå skjønne at jeg har flere enn to kameraer, og mange har flere tiår på baken. Her er jeg ved det egentlige tema. I går trakk jeg fram mitt aller første speilreflekskamera, det blir 54 år til høsten. Til stor forskrekkelse fant jeg at bekledningen (denne duken som er limt på metallkroppen) var falt helt av. Nå leter jeg etter remedier som kan erstatte det som er løsnet, for det gamle er sprøtt og har krympet. Nå har jeg forstått at Ezzie kan snakke fremmedlandsk, så jeg søker hans råd. Hva skal jeg lete etter når det gjelder å kle om et kamerahus? Noen foreslår refurbish, men det betyr vel generell oppussing, slik det er gjort med Royal. Jeg har tenkt å prøve å gjøre det selv.
Så vil jeg vite hva Ezzie bruker til å pusse/rengjøre ytre metalldeler på et kamera. Der har jeg blant annet fått råd om sølvpuss.

Til noe annet; her på forumet var/er det en artig kar jeg godt kan like. Han kaller seg Erik Prestmo og holder til der sjøstøvler og paraply er en fotografs faste bunadsutstyr. For tiden stresser herr Prestmo rundt temaet "førvæting" av film.
Dette har også jeg vært noe opptatt av og hadde tenkt å få litt diskusjon rundt det her i forumet. I morgen framkaller jeg filmer i Caffenol, og da har jeg tenkt å droppe prewash. Så får vi se.

Til slutt, takk til Ezzie for mulighet til å beskue et nydelig kamera. Jeg vet at bildene som kommer ut også blir topp! En liten fleip til slutt, Ezzie. Du har et artig alias. Jeg kommer ikke forbi den første tyskregla jeg en gang lærte: "Ess' ich Essig, ess' ich Essig mit Salat."

God helg. hs

Ezzie

Member
Format
Multi Format
Hei Helge Sverre. Royalen har jeg nok ikke pusset opp, den har ikke behov for det. Må kun lime på igjen noe av leatherette'n, og muligens noe lystetting. Den er et smykke, Fantastisk morsom å ta bilder med. Skjønner endelig hvorfor RF folkene foretrekker denne typen kamera for gatefotografi og stunt portretter mv. Jeg må innrømme at jeg valgte den fordi den er så inni hampen pen å se på. Men du har rett, den tar bra bilder også. Det sitter en Tominon 45 f2.8 i den. Og du har rett at det er det samme som Yashinon, Tomioka som lagde linsene ble jo etterhvert tatt over av Yashica.

Hva jeg bruker til å rense metalldelene med er ikke noen hemmelighet. Jeg bruker mikrofiberkluter og håndkraft. Og hva omtrekking gjelder bruker jeg saker fra www.cameraleather.com Morgan som han heter er en grei kar. Det er en del kameraer han har ferdige kit for, og har han ikke det får du kjøpt noen av leatherettene i ark store nok til å dekke f.eks inntil 2 to-øyde MF kameraer.

Men til bildene fra første rull i Royalen. En liten katastrofe inntrådde dessverre, Hama spolen min er kranglete tydeligvis og klarte og legge deler av filmen lag i lag på spolen. Ca 35% av bildene tapt. Men det ble da noen bilder, og de ble bra. Mulig jeg kommer til å gi blaffen i alle andre versjoner av Caffenol etter dette. For TMX 120 vet jeg jo er gulle god i C-C-M. Og jeg har hatt gode resultater med 135 i samme miks. Men nå tenkte jeg å prøve ut C-C-L også for TMX. Og jeg må si at det ble utrolig bra for å være 35mm film. Jeg gleder meg bare til hvordan 120 TMX blir seende ute i C-C-L. Ulempen er selvsagt at man må bruke bromid eller jodid for å hindre slør.

Altså C-C-L
Soda: 16g/l
Askorbinsyre: 10g/l
Pulverkaffe: 40g/l
KBr: 1.2g/l

Semi stand i 70min @ 20C. Agiterer i 45s initielt, så 2 vendinger ved 1, 2, 4, 8, 16, og 32 minutters merkene. Så la stå. Husk å kontrollere temperatur.

Royal 35-M med solblender, men uten filter, TMX@EI100:

Henrik the crane by Eirik0304, on Flickr

Depot by Eirik0304, on Flickr

Train no more by Eirik0304, on Flickr

Reflection of Henrik by Eirik0304, on Flickr

Helgesverre

Member
Format
Multi Format
To timer i Oslo - Tretten minutter i Caffenol.

Man ville kanskje si "i Ezzies fotspor". Men denne lille fotoruten i Oslos sentrum har jeg fulgt i mange år, mest med diapositiv film. Denne gang med svarthvitt i gammelt kamera og uten stativ. Utmerket fotolys, skulle bare ønsket litt regn på gatesteinen. Verst var å vente til alle japanske turister trakk unna fra motivet. Dessuten pekte og lo de av meg som ikke fløy rundt med det siste innen digitalt utstyr.

Så til det tekniske. Stativløs og tider ned til 1/15 sek er noe krevende. Da blir det å støtte opp mot et tre eller søppelkurv. Objektiv Yashinon 3,5 / 80 mm. Fuji Neopan 400 @EI 400 framkalt som første film i 1L Caffenol uten forvæting! 13,5 minutter, C-C-H med 1,04 g KBr. (Jeg har foreløpig gitt opp standframkalling med Caffenol.) Resultatene viser fortsatt for høy kontrast, noe som muligens ville la seg ordne i en etterbehandling.

OBS!!! En kjedelig feilskrivning: Filmen nevnt her har fått 4 minutter forvæting.

Vh helgesverre.

Viste eksempler:
35- Fra kongetrappen til Viktoria terrasse.
37- Slottet.
39- Karl Johan på sokkel, også kjent som bonapartegeneral Jean Baptiste Bernadotte. Min gamle religionslærer Norderval kjørte ned denne trappen med sin Pobeda etter å ha vært hos kongen og takket for tildeling av St. Olav. Bil og mann klarte påkjenningen. (Frp's fru Hagen gjorde visst det samme - uten å få St. Olav.)
44- Karl Johansgaten med de mange uforstandige? arkitektoniske innfall. Her er den danske innvandrerarkitekten C.H.Grosch's "disneylandslott". Og vegg-i-vegg universitetets østbygning. Grosch tegnet begge byggene, men det mest uforklarlige er at han satte de to så forskjellige stiltypene inn til hverandre.
48- Nærmere slottet (Grosch var med å tegne det også) kommer man ikke. Grosch disponerte visst nok to etasjer som bolig i sitt praktbygg, i dag ødelagt av uhistoriske markiser og reklame.
46- Om uret i østbygningen er opphav til betegnelsen urbygningen vites ikke, kan også hete slik fordi dette var den første del av universitetet som ble påbegynt. I Ibsens siste levetid var det her han hver hverdag stanset og korrigerte sitt lommeur, på vei til portvinsglasset på Grand. Og bak disse minnerike vegger mottok lille jeg min første akademiske utdanning i filosofi, psykologi og statistikk. Burde heller valgt vestbygningen og studert jura og blitt en rik advokat?
52- Nationaltheater, ikke tegnet av Grosch.

Neste postering viser film framkalt likedan, men med forvæting.

Attachments

• 000035.jpg
    000035.jpg
    585.3 KB · Views: 89
  • 000037.JPG
    000037.JPG
    810.1 KB · Views: 88
  • 000039.JPG
    000039.JPG
    881.6 KB · Views: 83
  • 000044.jpg
    000044.jpg
    479.5 KB · Views: 92
  • 000048.JPG
    000048.JPG
    1.1 MB · Views: 82
  • 000046.JPG
    000046.JPG
    1.1 MB · Views: 94
  • 000052.JPG
    000052.JPG
    1 MB · Views: 78

Helgesverre

Member
Format
Multi Format
Pre-wet or not...

Det å forbløte film lærte jeg tidlig å gjøre hovedsaklig av tre grunner. Viktigst var å få bort luftbobler fra emulsjonen, som resulterte i hull eller svarte prikker på kopiene. Dernest var det greit å få vaske bort antihalasjonsbelegget hvis framkalleren skulle brukes flere ganger. Hvis temperatur skulle være pinlig nøyaktig, var et bad i den bestemte temperatur også egnet. Det var aldri snakk om at forvætingen skulle bløte opp emulsjonen og gjøre den mer "åpen" for framkalleren, eller kanskje nettopp det motsatte?

Her kommer film 2 fra runden i Oslo, Neopan 400 @EI 400. Filmen er den andre i 1L C-C-H brukt i postering # 611. Samme tid og framgangsmåte som den første Neopan, men nå med forvæting i 4 minutter. Jeg er ikke helt i stand til å se nevneverdig forskjell på resultatet, men kanskje??

Blås opp noe og kikk, så får jeg høre litt om dine meninger om "pre-wet or not pre-wet".

OBS!!! Jeg har skrevet feil! Første film #611 har fått 4 minutter pre-wet. Filmen her i #612 er uten forbløting. Kjedelig.

Motivene:
29- Komponist Halvorsens bronsesko og et pappkrus kaffe.
19- Candid ved Spikersuppa, 1/15 sek / 22.
15- Bit av KJ gate, ikke etter min smak.
11- Her tages et minnefoto.
09- Avslutter med Grosch. Kirkeristen er vel det mest heldige fra hans hånd i Oslo, ved siden av universitetskomplekset selvsagt. I Kirkeristen har han utnyttet terrenget med en hesteskobygning og således skjult en stygg skrent. Kirkeristen med brannvakten er det av meg mest fotograferte motiv i byen, tatt fra alle vinkler og kroker. (Falsk lys inn fra øvre høyre hjørne? eller skygging fra en finger?)

Med oppriktig sommerhilsen fra Oslo,
helgesverre.

Attachments

• 000029.JPG
    000029.JPG
    1.2 MB · Views: 85
  • 000019.jpg
    000019.jpg
    544.2 KB · Views: 83
  • 000015.jpg
    000015.jpg
    548.2 KB · Views: 80
  • 000011.jpg
    000011.jpg
    502.7 KB · Views: 80
  • 000009.jpg
    000009.jpg
    498.1 KB · Views: 78

Helgesverre

Member
Format
Multi Format
Gammel Tri-X i Caffenol.

Jada, masa er her igjen. Tenker snart å ta en lang pause fra kaffelaget, virker som at mange har flyktet fra dette forum siden jeg begynte å anvende min ytringsfrihet her. Det finnes dessuten andre fremkallere, også digitalen som må pleies før det går i glemmeboken.

Nå gjelder det Kodak Tri-X. ((Hvordan uttales det forresten? Stod en gang på Manhattan (indiansk for "stedet der vi drakk oss fulle") i en stor fotobutikk og bad om trieks. Det hadde de ikke.))
Jeg tror jeg i min stappfulle filmfryser har nesten 30 stk. Tri-X 120-filmer exp. 2002, 2003 og 2004. Må bruke av dem før de blir muséale. Har du lyst å prøve et par, er det berre å seie ifrå.

Den prøvde Tri-X var fra 02 eksponert @EI400. Den gikk i den samme literen med C-C-H som er brukt i posteringene ovenfor.
13,5 min. 20C, forbløting 4 min.

Resultatene nedenfor viser mine nære "linsetest-motiver". Objektiver CZJ 2,8 / 180 (blomsterbilder) og CZJ 4 / 50 på P6 kamera. Filmbasen virker svakt! sotet, noe som tyder på at emulsjonen lider av det jeg kaller "gammelmannssott". Dvs at den kan ha vært noe ugunstig lagret.
Bedøm selv, og kom gjerne med råd.

Vh helgesverre.

Attachments

• 000001.jpg
    000001.jpg
    560.6 KB · Views: 89
  • 000003.jpg
    000003.jpg
    409.3 KB · Views: 95
  • 000007.jpg
    000007.jpg
    499.3 KB · Views: 94

Ezzie

Member
Format
Multi Format
EN ting er sikkert Helge Sverre, Neopan 400 gruser Tri-X i korngaloppen. Det gleder meg som har noen ruller jeg fikk av deg. På en litt grå dag synes jeg du kom mer enn greit fra det. Mulig at med den fremkallingen du kjørte her at du kunne ha pushet filmen ett stopp?

Helgesverre

Member
Format
Multi Format
Fortsatt gammel film.

Først kort replikk til Ezzie. Tanken om pusjing er nærliggende og så hos meg. Spesielt kanskje med tanke på skanning. Men hva med skyggene? Jeg ser klart at skyggepartier på negativene inneholder informasjon som ikke kommer fram ved skanning. Om disse ville komme ut hvis jeg lærte meg bildebehandling, vet jeg ikke. Men jeg er sikker på at mye av denne skjulte informasjonen ville jeg få fram ved å gå i et våtmørkerom. Akk, det var tider det!

Så til gammelt rusk. En film av merket Efke KB 400, antas å være ompakket Ilford, kanskje HP5? Neppe Ilford Pan 400.
Eksperimentet her gjelder at filmen er ca. 10 år utdatert, og verre, den er med hensikt oppbevart 12 år i ugunstig klima i mitt kjøkken. Heller ingen innpakning rundt kassetten. Tenk deg os fra sauser og stekt flesk. Siste året har filmen stått blant krydder like ved komfyren. Rene filmtorturen altså.
Hensikten har vært å se hva filmen tåler. I forrige uke ble den eksponert, ikke som 27 din, men 22 din. Det var et klokt valg, for mye av hastigheten var reist bort.
Framkalt i C-C-H 15 minutter, 20C, forbløting 4 min. Objektiv Color-Minotar 2,8 / 35. Resultat nedenfor.
Vh helgesverre.

Attachments

• F1000001.jpg
    F1000001.jpg
    1.2 MB · Views: 89

Helgesverre

Member
Format
Multi Format
Feriemodus og lang fotoweekend.

Først en generaldigresjon. Ad annen vei enn dette forum er jeg blitt noe korrigert angående universitetets Domus Acamedica aka Urbygningen (postering #611). Den kalles faktisk slik pga uret. Morgenbladet av 1853 meddeler at "uret er høyt skattet som tidsregulator for hovedstaden". Ikke slik i dag, nå går det nemlig som høyvekta i Moss. Vel, dette har meget lite med Caffenol å gjøre, bortsett fra at også den væsken har med minutter og sekunder å gjøre.

Så er jeg ute etter råd. Weekendens filmer blir Tri-X fra 2002 (konf. post #613). Jeg vil eksponere forsøksvis fra EI 400 til 800. Men jeg trenger tips om Caffenol-resepten her. (Kan selvsagt våge meg på en stand-prosess igjen.)
Ezzie!!! - Går C-C-L med lavt soda brukbart her, vil det redde unna sløret ??

Enda en ting jeg undres på. Framkalte en GP3 100 som bare var halvveis eksponert. Den siste biten av sluttenden (som altså skulle være blank) hadde tydelige avtrykk etter tallene på papirets ytterside. Hva er grunnen? Eneste jeg kan tenke meg er at jeg en stund kan ha hatt den eksponerte filmrullen liggende på bordet i sollys uten at jeg hadde vrappet den inn i tinnfolie. Kan virkelig sollys trenge gjennom flere lag med svart papir? En "kjemisk" prosess eller feilproduksjon kan det vel ikke være, da ville vel tallene ha vist seg i hele rullens lengde.

Med undring, helgesverre.

Ezzie

Member
Format
Multi Format
Ikke prøvd Tri-X ennå jeg Helge Sverre. Det har Odd Magne. Dette er de trådene jeg har funnet hvor han snakker om temaet:

(there was a url link here which no longer exists)

(there was a url link here which no longer exists)

Helgesverre

Member
Format
Multi Format
Farge negativfilm til svarthvitt - - i Caffenol ?

(@Ezzie; takker for tipsene. Jeg er godt i gang.)

Jeg har noe freidig kalt meg selv "multi shooter". Det betyr ikke annet enn at jeg bruker film fra 16 mm (sub miniatyr) til 120. Rett nok har jeg i tillegg gamle - og sikkert ubrukelige platekameraer - som jeg kun har som samlerobjekter.

Nå ønsker jeg å bruke mine 110 kameraer. Jeg har kun negativ fargefilm. Og jeg ønsker en henvisning til framkalling i Caffenol - til svart-hvitt selvsagt.
Dessuten sitter jeg på en god del C-41 film i 120 format som jeg godt kunne tenke meg å leke litt med i Caffenol.

Jeg hører at Adox er på vei med en ny 110, ISO 400 film (svart-hvitt), og skulle gjerne ha sett at den var ISO 100.

Noen hjelp å få til tips ang. Caffenol?

Vh helgesverre.

OP
OP

OMU

Member
Format
Multi Format
Hei Helgesverre;

Jeg følger da tråden selv om jeg ikke har bidratt så mye i det siste....

Gammel fargefilm: Jeg har gjordt dette et par ganger og jeg synes resultatet blir "dårlig". Med dårlig mener jeg at filmene blir ganske så mørke og nesten helt umulig å arbeide med i mørkerommet. Men jeg fikk frem nok informasjon til at filmene fint kunne skannes. Jeg brukte C-C-M begge gangene.

Den ene gangen var det en gammel film (1989) jeg fant i en gammel fotobag, og der kom det frem flotte bilder av døttrene mine. Ville ikke vært filmen foruten, men negativene var svært dårlige.

Og så fortsatte jeg med en gammel Kodak, og resultatet ble like dårlig. Så min konklusjon var at jeg ikke gidder bruke tiden på en film som er så vanskelig å arbeide med. Da setter jeg heller i en ny S/V-film og får resultater jeg kan arbeide med.

mvh
Odd Magne

Helgesverre

Member
Format
Multi Format
Takk til OMU.

Hei, ditt avsluttende postulat må man vel være enig i. Frisk film til mer viktige foretak. Men det er lov å være litt leken og tøyseforske litt.

Noen erfaring med konvertering av filmfiler til svarthvitt? Eller er det annen kjemi enn C-41 som er bedre egnet enn Caffenol når farger er uvesentlig?

Jeg har liten lyst til å slenge en god slump fargefilm i søppela.

Vh hs.

Ezzie

Member
Format
Multi Format
Jeg prøvde en rull med ukjent fabrikat farvefilm som lå igjen i et kamera jeg fikk for en tid tilbake. Den kom ut helt blank. Kameraet har fungert siden, så hva det berodde på vet jeg ikke. Jeg har ikke noe lager av farvefilm, så jeg lar også den ballen ligge. Skal gå til innkjøp av noen ruller Ektar til en reise til Frankrike om et par uker, men den blir sendt til lab etterpå.

Igår gjorde jeg mange feil, og vi får se hvordan det blir når jeg begynner å skanne filmene utover uka.

4 filmer: 2 ERA 100 135/36 noe over utløpsdato, 1 Neopan 400 120 også kun et par år for gammel, og en rull Delta 400 120, også den ikke alt for gammel.

ERA eksponert etter boksen, dvs EI 100. Neopan'n det samme. Delta 400 ved EI 800.

Første feil: Den oppdager jeg først etter å ha fremkalt filmen, men feilen skjedde under eksponeringen. Neopan 400 i C-C-L 60 min semistand skal IKKE eksponeres etter boka, men pushes minst ett stopp!

Andre feil: Jeg pleier å løsne litt på endelokket på 135 film før jeg slår av lyset, men bare akkurat så det ikke slipper inn lys. Men på disse ERA burkene satt de så løst at de gikk rett av. Ser ut som jeg har reddet den ene filmen noenlunde (lærte til neste rull). Fremkalt i C-C-M i 13min ved 20C. Noe mørke negativer, kan nok pushe denne 1 stop ved samme fremkalling.

Tredje feil: Fremkalte en rull med Neopan 400, og foruten å ha eksponert den vel hardt, gitt C-C-L'ens nokså fremtredende kompenserende effekt, så glemte jeg å ha i KBr. Merkelig nok ser det ut til å at det kan gå bra. Men det får vi se når det skannes.

Fjerde feil: Fremkalt Delta 400 etter Neopan'n. Tanken var å ha fersk C-C-L til den filmen som var pushet, og gjenbruke suppen til den filmen som var eksponert ved bokshastighet. Feil 3 og 4 bido nok til å forverre feil 1. :sad:

Men jeg har litt igjen å skanne nå, en og en halv rull ERA (..og en halv fordi kameraets fremtrekksmekanismen hang seg halvveis), samt to ruller 400. Mye familie og vennebilder, så ikke mange havner her. Men håper å ha noe å vise til etterhvert.

God sommer!

Ezzie

Member
Format
Multi Format
Jeg må korrigere meg selv fra post #610. Det er en Tominor (Yashicor) ikke en Tominon (Yashinon) som sitter i Royalen. Uansett ser den ut til å fungere helt utmerket.

Helgesverre

Member
Format
Multi Format
Tominor / Royal

Bilder du viser tatt med din Royal sier meg at objektivet må være firelinset, som noen Yashicor var - (og således identisk med Yashinon). Ellers var Yashicor-glass en trippelsak.
Du kan se gjennom objektivet med full blenderåpning rettet mot en lyspære. Greier du å telle åtte refleksjoner i glassene, er det en firelinset sak, og trolig en Tessar-type.
Ellers lurer jeg på om framtrekket er gått i stå for deg ??

(Og så prøver jeg alltid å spole film tilbake uten at fortommen går helt inn i kassetten. Da slipper jeg å stå i mørket og plundre med min øljekk. Den vil jeg helst bruke til det den er tenkt til. Og så kan jeg også bruke om igjen kassetten når jeg spoler opp bulkfilm.)

Vh hs.

Ezzie

Member
Format
Multi Format
Takk Helge Sverre. Skal sjekke linsen neste gang den er tom for film.

Ellers har jeg skannet Delta 400 filmen. Den var eksponert ved EI800. Og det passer nok utmerket i situasjoner med god kontrast, men kanskje ikke når det er grått og trist. Uansett et meget hyggelig bekjentskap. Mye glattere og finere enn HP5+, og mye bedre tonalitet enn mine forsøk med TMY-2 i Caffenol. Kanskje ikke like skarp som de nevnte, ei heller Rollei Retro 400, som tross kornighet var veldig skarp og fin og med god mellomtonekontroll. Bestilte sporenstreks noen ruller hos Fotoimport.

Altså, Caffenol-C-L, semistand 60minutter (EI800), 1.2g/l KBr, 5 min vannbad:

Moss Docks by Eirik0304, on Flickr

Helgesverre

Member
Format
Multi Format
.... de gustibus non desputandum est ... Nemlig !!

Slik sa de gamle romere når man skulle unngå at uenighet utviklet seg til krangel. Altså, ... smak og behag er udiskutabelt ... (Retting av Latin: "disputandum").

Du liker Delta, kanskje fordi du mestrer den. Jeg har mer hell med FP5, og dertil kan jeg spise litt korn. Skal lete og se om jeg finner noe mer Delta.

Dessuten lager jeg en liten sending med gammel film. Jeg er klar over at noen av disse vil du kanskje hate. Men vitsen er at greier du å få til noe, så kan jo jeg se om jeg klarer å følge et stykke på veien. (Og dessuten får mor mer plass i min filmfryser nå når bærsesongen begynner).

Trolig blir det nogenlunde slik (120-film):
TMax 400; jeg får ikke til hverken 400 eller 100.
BW400CN; har 15 ruller av den fra 2006. Ser at noen får til denne bra i Caffenol. (Figital Revolution)? Her håper jeg du finner en bra oppskrift. Den skuffer meg enormt i C-41.
Porta 400; rask fargefilm. Tenker egentlig ikke Caffenol her. Den er vel fullt brukbar i dedikert kjemi.
Tri-X; den brukte jeg når jeg hadde råd, EI 320 / D76 1+1. Nå har jeg råd, men ikke plass.
PlusX; ofte min standardfilm ved siden av FP4.

Alt er godt utdatert, ingen retur- eller klagerett. Oppgjør av mellomvære foretas ved at du kunngjør dine resultater for oss andre som prøver og feiler. Kjenner du noen du vil dele filmen med, er det greit.

Jeg ser du har hengt mange av dine bilder ut på noen nettsteder. Artig å kikke på! Selv har jeg aldri vurdert å lete etter noen jeg finner verdige for visning. Kanskje legger jeg etter hvert noen bilder på fjesboka mi. Slekt og venner maser litt for å kunne følge med, men det meste av dette blir personlige aktiviteter og familie. Bildemessig mest uinteressant.

Også stadig artig å se at vi leker med de samme motivene, Moss havn og Jeløya er spennende! Har du forresten prøvd gamlebyen Fredrikstad ved natt? (Det er nattbilder jeg har lyst å prøve BW400CN til, skjønner den har spesielt gode resiprositetsegenskaper og EI 50 - 800 på samme rull i Caffenol. Høres kreisi ut)!

Vh helgesverre.

Photrio.com contains affiliate links to products. We may receive a commission for purchases made through these links.
To read our full affiliate disclosure statement please click Here.

PHOTRIO PARTNERS EQUALLY FUNDING OUR COMMUNITY:

Ilford ADOX Freestyle Photographic Stearman Press Weldon Color Lab Blue Moon Camera & Machine
Top Bottom