Helgesverre
Member
EFKE R 25 / KAFFENOL C-M (RS)
Jeg prøver meg på en Kaffenol-følgetong. Jeg har brukt forskjellige filmer og framkalt dem på tilsvarende forskjellig vis - i Kaffenol.
Jeg starter med det som overrasket meg mest, lavfølsom Efke R 25. Dette er en "gammeldags" film fra tidenes morgen, en arvtaker etter filmer som f.eks Adox KB 14 og 17. Efke KB (KleinBild) og R (Roll) 25 framkaller jeg vanligvis i Neofin Blå eller Emofin (begge Tetenal).
Nå kjørte jeg filmen etter Ezzies oppskrift til Shanhai GP3, C-M med redusert soda.
Jeg fulgte hans oppskrift/framgangsmåte så likt jeg kunne. (Forbløting 4 min., agitering første min. og deretter 3x/min., 12 min.)
Filmen ble eksponert etter EI 25 målt mot skygge. Objektiv er en enkel og gammel triple-sak, Steiner-Bayreuth 2,9/75. (Du kan se svakhet i motlysbildet).
Min erfaring:
Filmen ble overframkalt 1-1,5 blendertrinn. (Randteksten grodde nesten igjen.)
Filmen vil muligens godt greie EI 100 ved denne framgangsmåte. Det prøver jeg neste gang. Dessuten vil jeg igjen prøve med EI 25 og kanskje kortere tid i væsken.
Videre erfaring er at jeg merker ikke mye til en hastighetsøkende effekt ved Kaffenol. Unntaket kan være denne Efke-filmen. Dessuten forbauser det at en kompenserende effekt synes å være fraværende, noe som framheves når fordeler ved Kaffenol nevnes. Selv med lysmåling i skyggepartier, gror skyggene nesten igjen. Dette ser jeg også med lupe mot negativet.
Så til et problem jeg kanskje sitter med. Hvordan vurderer dere et negativ? Jeg har gjennom årene framkalt nærmere 1.500 filmer. På den måten har jeg fått god øvelse i å vurdere hvordan et "godt" negativ skal se ut. Men det gjelder ved forstørrelse på optisk vis. Skal et "godt" egnet negativ til skanning se annerledes ut, for eksempel være "tynnere"? Og hva med kontrast?
OBS: To bilder som vedlegg nekter å bli med over til Apug. Jeg gjør nytt forsøk siden.
Neste gang kommer jeg med et annet eksempel, som slett ikke ble så hyggelig. Så følg med!
Vh helgesverre.
Jeg prøver meg på en Kaffenol-følgetong. Jeg har brukt forskjellige filmer og framkalt dem på tilsvarende forskjellig vis - i Kaffenol.
Jeg starter med det som overrasket meg mest, lavfølsom Efke R 25. Dette er en "gammeldags" film fra tidenes morgen, en arvtaker etter filmer som f.eks Adox KB 14 og 17. Efke KB (KleinBild) og R (Roll) 25 framkaller jeg vanligvis i Neofin Blå eller Emofin (begge Tetenal).
Nå kjørte jeg filmen etter Ezzies oppskrift til Shanhai GP3, C-M med redusert soda.
Jeg fulgte hans oppskrift/framgangsmåte så likt jeg kunne. (Forbløting 4 min., agitering første min. og deretter 3x/min., 12 min.)
Filmen ble eksponert etter EI 25 målt mot skygge. Objektiv er en enkel og gammel triple-sak, Steiner-Bayreuth 2,9/75. (Du kan se svakhet i motlysbildet).
Min erfaring:
Filmen ble overframkalt 1-1,5 blendertrinn. (Randteksten grodde nesten igjen.)
Filmen vil muligens godt greie EI 100 ved denne framgangsmåte. Det prøver jeg neste gang. Dessuten vil jeg igjen prøve med EI 25 og kanskje kortere tid i væsken.
Videre erfaring er at jeg merker ikke mye til en hastighetsøkende effekt ved Kaffenol. Unntaket kan være denne Efke-filmen. Dessuten forbauser det at en kompenserende effekt synes å være fraværende, noe som framheves når fordeler ved Kaffenol nevnes. Selv med lysmåling i skyggepartier, gror skyggene nesten igjen. Dette ser jeg også med lupe mot negativet.
Så til et problem jeg kanskje sitter med. Hvordan vurderer dere et negativ? Jeg har gjennom årene framkalt nærmere 1.500 filmer. På den måten har jeg fått god øvelse i å vurdere hvordan et "godt" negativ skal se ut. Men det gjelder ved forstørrelse på optisk vis. Skal et "godt" egnet negativ til skanning se annerledes ut, for eksempel være "tynnere"? Og hva med kontrast?
OBS: To bilder som vedlegg nekter å bli med over til Apug. Jeg gjør nytt forsøk siden.
Neste gang kommer jeg med et annet eksempel, som slett ikke ble så hyggelig. Så følg med!
Vh helgesverre.
Last edited by a moderator: