Caffenol - norsk resept?

What's Shakin'?

A
What's Shakin'?

• 3
  • 0
  • 22
Bamboo Tunnel

A
Bamboo Tunnel

• 8
  • 0
  • 62
On The Mound

A
On The Mound

• 3
  • 1
  • 76
On The Mound

A
On The Mound

• 0
  • 1
  • 63

Recent Classifieds

Forum statistics

Threads
198,451
Members
99,620
Latest member
TheOtherNathanL
Recent bookmarks
0
OP
OP

OMU

Member
Format
Multi Format
Hei igjen alle sammen;
Jeg er kanskje på kanten til å kapre tråden med spørsmål om papir negativ, selv om jeg den også fremkalles i Caffenol.
Men for å avslutte denne "delen" av tråden, legger jeg inn et bilde.

Bildet er tatt med en Toyo CF45, 4 x 5. Som "film" har jeg brukt et utgått papir fra Kodak, Kodabrome.
Denne fremkalte jeg i Caffenol, i hht rådene fra jnanian. Og selve bildet er lagd på utdatert Agfa MCP som er multicontrast plastpapir, og her er resultatet:

Attachments

• Sko_papirweb.jpg
    Sko_papirweb.jpg
    99.8 KB · Views: 100
Last edited by a moderator:
OP
OP

OMU

Member
Format
Multi Format
Thanks jnaninan,
Suppose it's too late, I'm already hocked.
Perhapse you are to blame, you have been one of those insprators here on APUG :smile:

Ezzie

Member
Format
Multi Format
Bra saker John og Odd Magne. Papir fremkalt i Caffenol hører naturlig med her. Det er da tross alt du Odd Magne som startet tråden i sin tid.

Helgesverre

Member
Format
Multi Format
Tvetenveien 30 - 0666 Oslo. Tlf. 2265 4100.[/B] E-mail: chemi-[quote="Helgesverre, post: 941348"]Hei, et gledens budskap som herved kan vederfares alt folket: Norsk leverandør av KBr er funnet! [B]Chemi-Teknik AS, teknik@chemi-teknik.no
Minste salgskvantum er 250 g. Kom i posten i dag. Husker ikke prisen, men sikkert ikke billig. Jeg får faktura til uken og legger da pris ut på tråden. Dette var kjekt, og ingen krav til resept eller registrert firma. Går tre stykker sammen om en bestilling, blir det 80 g til hver. Passe.

Denne historien er så søt at jeg må ta den med. Jeg går til mitt lokale Røyken Apotek og ber troskyldig om litt kaliumbromid, vel vitende om resultatet. "Tror ikke vi har det, men skal sjekke i hyllene". Farmasøytdama rister på hodet. "Men jeg kan bestille fra hovedlageret". Forsøket mislykkes, og jeg vil gå. "Stopp, vi gir oss ikke så lett". Hun går på veven og foretar seg ting jeg ikke er flink til. Så en telefon, men nye søk. Så etter en god stund og mye surfing sier det pling! Hun gir meg telefonen, og jeg gjør min bestilling. Helt utrolig service! Og tre dager senere har jeg varen i hus.

Hjemkommet funderer jeg fortsatt over slik en service. Knappe 40 minutter hadde hun ofret på meg, og ikke fikk jeg betale en øre for tjenesten. Jeg kommer til å tenke på at familien på årsbasis tar ut medikamenter over denne disken for langt over hundre tusen kroner. (For all del, det aller meste på blå resept!). Kan det være en grunn til at jeg anses for å være slik en VIC?

Så kommer mitt ønske. Dere som kjenner miljøet får spre opplysningen om denne leverandøren i de relevante fora og tråder. Takk.

Vh Helge K. - ofte.....(nei, ikke denne gang!)[/QUOTE]

Helgesverre

Member
Format
Multi Format
Så kommer regningen!

Fakturaen fra Chemi-Teknik lyder således:
Kal.bromid 250 G kr. 254,-
Frakt " 90,-
MVA " 86,-
Sum " 430,-

Dette betyr en pris pr gram kr 1,72.

Dette låter ikke særlig billig, men med en utgiftsramme pr år på
mellom 20.000 og 25.000 på foto (på hobbybasis uten inntekter)
kan jeg godt leve med denne prisen.
Bor man i nærheten, kan man jo spare noe på frakten.
Vh Helge K.

OP
OP

OMU

Member
Format
Multi Format
Så tråden var ikke død :smile:

Helgesverre, og alle andre.
Det er fullt mulig å kjøpe Kbr og andre kjemikalier i utlandet og få det lovlig og fortollet sendt hjem.

Selv kjøper jeg slikt fra Prosess supplies i London.
http://www.process-supplies.co.uk/

De selger Kbr for £ 9,65 for 500g.

Frakten kommer jo i tillegg, men den får man jo innad i Norge også.
Dessuten så pleier jeg å samle opp, f.eks. film og andre kjemikalier.
Og da blir ikke fraktkostnadene pr enhet så høye.
- og så kan man jo gå sammen om en større ordre, og dele frakten.

(Dette tror jeg at jeg har skrevet før også, men tråden er jo etter hvert blitt ganske lang...)

mvh
OMU

Helgesverre

Member
Format
Multi Format
Akk ja, sånt er jeg pinlig klar over. Men hva gjør man ikke når man (JEG) ennå ikke har greid å handle på nettsteder hverken i USA eller GB?
Tyske steder går greit, men fornuften strekker ikke til når jeg beveger meg ute i det digitale landskap. "Bay of evil" & PayPal mestrer jeg
derimot så altfor bra. Der har jeg surret bort hauger med gryn på rusk og rot som nå støver ned. Lærer vel en gang, både ett og hint.
Takk for tips likevel!
Vh Helge K - ofte en runde etter...

Ezzie

Member
Format
Multi Format
Jeg kommer sterkere tilbake på et senere tidspunkt. Er for tiden i Canada på skiferie. Skulle ønsket jeg fikk tid til å ta flere bilder på film her borte, men det får bli en annen gang.

Helgesverre

Member
Format
Multi Format
Nyvinning? Eller på gjengrodde stier?

KAFENOLFREMKALLING
Jeg mener det nå er fjerde gang jeg forsøker denne fremkallingsmåten. Fortsatt mener jeg at forberedelsene/utblanding/klargjøringen er det mest omstendelige. Nå i forgårs ble jeg mistenksom da jeg anslo den oppveide sodamengden å være for stor. Jeg benytter en aanonsen digitalvekt (solgt som Grethe Rode kalorivekt). Tidligere slo den ut på 4 g, nå viste den ikke liv før 20 g. Batteri skiftet, men samme resultat. Derfor ble videre utblanding gjort litt på slums, dvs ved volummål. Askorbinsyre ble målt opp ved hjelp av teskjeer, men her hjemme har vi teskjeer i fire størrelser. Valgte den nogenlunde midterste, men det føles likefullt noe useriøst. Jeg har ikke råd til en laboratorievekt til noen tusen, så jeg må satse på målebegere / måleskjeer av mer standardisert type. Endelig står jeg igjen med en ferdigblandet liter CCH samtidig som jeg er klar over at målene ikke er helt riktige.

FILMENE
De filmene jeg vil fremkalle er fire stykker 120-type, to kinafilmer og to Ilford PanF. Jeg tar først to stykker på samme spole uten overlapping, én av hver type. Jeg velger som forsøk 15 min / 19,5-20 gr. Som forsøk er resultatet fullt akseptabelt. Det er nå sen kveld.
Jeg bestemmer å leke videre, men blandingen får hvile til neste formiddag. Da vil jeg fortsette med de neste to filmene. Jeg tilsetter en toppet barneskje med pulverkaffe og en tredjedels teskje VitC. Når oppløst, filtreres badet, og jeg kjører de neste filmene med samme tid. Resultatet er nesten identisk med første ladning.
Lekelysten er vekket, og jeg bestemmer meg for å ta enda en film i samme væske, men det skjer først ved kveldstid. Filmen er en Agfa APX 400 (135 film) eksponert etter EI 800. Tid nå settes til 17 min. Fremkallingsresultatet ser greit ut, helt til jeg lar det gå gjennom skanneren. Korn! - og tydelig uskarphet (manglende akutanse). Dette undrer meg noe, men husker så at filmen var eksponert i mørkt og flatt formiddagslys, der jeg vel heller burde valgt annet enn en utjevningsfremkaller. Jeg setter samme type film i kameraet og tar en tjue minutters runde der jeg eksponerer halve filmen, nå etter EI 320. Denne fremkalte jeg til sammenligning i D76 1+1. Resultatet var fortsatt store korn og uskarphet.

KONKLUSJON
Først til tre defineringer jeg har brukt gjennom livet:
Flekker (stain): Dette er slikt som fingerprint, støv, tørkeflekker.
Soting: Her har filmbasen en svak sverting oppstått ved lyslekasje i mørkerom eller ved kosmisk stråling over tid.
Slør (fog): Det er en utilsiktet kjemisk virkning på emulsjonen. Jeg lar ofte en rute stå igjen ueksponert. Hvis jeg her ser svak antydning til noe som ligner på skyer, kaller jeg det slør.
Om disse begrepene mine stemmer med vanlig fagterminologi, vet jeg ikke.

Kinafilmene (GP3 100) hadde meget svak soting (kan være filmbasens konsistens?) og dessuten meget svak sløring som neppe vil være synlig. De andre filmene (Ilford og Agfa) hadde ikke noe av dette. Men som alt nevnt, Agfa skuffet.

Under ligger det noen skanninger fra Agfa-filmen, skannent i Nikon LS-40 med 1450 dpi uten kornfilter. De to snøbildene er med D76. Uskarphet må vel tillegges filmen. Objektivet (Nokton 40 mm 1,4) skal vel være skarpt nok. 120-filmene er ikke skannet ennå. Epson FB ligger for tiden under et halvt tonn bøker.

Mine viktigste slutninger er at jeg ennå er langt fra å våge å la noen verdifulle filmer gå gjennom kafenol. Så må jeg finne en grei oppmålingsmetode. Agfafilmen legges forståelig nok til sides for bruk til der jeg vil ha markerte korn. Man vil kanskje merke at jeg oftest velger motiver av dokumenterende art, ikke artisteri, der vel kafenol har sin viktigste misjon. At jeg fortsetter med mine kafenolfakter, skyldes nok mest iboende lekelyst. Har faktisk en gang for lenge siden prøvd å fremkalle film i sur, udrikkelig rødvin, og fix var eget miig etter en fuktig natt. Nærmere resultatbeskrivelse forbigås her.

Takk for at du gad lese, neppe noe å bli meget vis av.

Vh Helge K. - ofte en runde etter...

Attachments

• crop0268  agfa apx 400 @ 320 D76_2.jpg
    crop0268 agfa apx 400 @ 320 D76_2.jpg
    68.7 KB · Views: 83
  • crop0257  agfa apx 400 @ 320 D76_2.jpg
    crop0257 agfa apx 400 @ 320 D76_2.jpg
    68.6 KB · Views: 86
  • crop0248  apx 800_2.jpg
    crop0248 apx 800_2.jpg
    59 KB · Views: 83
  • crop0247 apx 800_2.jpg
    crop0247 apx 800_2.jpg
    73.9 KB · Views: 92
  • crop0246 apx 800_2.jpg
    crop0246 apx 800_2.jpg
    59.3 KB · Views: 82

Helgesverre

Member
Format
Multi Format
Takk Fiatlux! (- Genesis 1:3 ??) Vekt er allerede bestilt. Takk også for titt i din skjønne blog. Vh Helge K.

Ezzie

Member
Format
Multi Format
Yepp, Mike er på kontaktlista mi allerede. Han er både flink fotograf og en god ambassadør for Caffenol. Anbefales.

Helgesverre

Member
Format
Multi Format
6x6 eksempelbilder til postering #512

Bilde 1-3: Shanghai GP3 100 @ ISO 100. Bilde 4-5: Ilford PanF @ ISO 50. Caffenol - ikke KBr. Alt håndholdt, ikke behandlet.

Attachments

• GP3 100 : CZ 2,8-80.jpg
    GP3 100 : CZ 2,8-80.jpg
    82.6 KB · Views: 89
  • GP3 100 : CZ 2.8-80.jpg
    GP3 100 : CZ 2.8-80.jpg
    123.8 KB · Views: 90
  • GP3 100 :: CZ 2,8-80.jpg
    GP3 100 :: CZ 2,8-80.jpg
    50.3 KB · Views: 101
  • PanF : CZ 2,8-80.jpg
    PanF : CZ 2,8-80.jpg
    86.5 KB · Views: 95
  • PanF : Steiner-Bayreut 2,9-75.jpg
    PanF : Steiner-Bayreut 2,9-75.jpg
    70.1 KB · Views: 86

Ezzie

Member
Format
Multi Format
Mektig fin blog Fiatlux.

Ezzie

Member
Format
Multi Format
Bloggen er forøvrig oppdatert med informasjon og bilder vedrørende gjenbruk av Caffenol-C-M. More on re-using Caffenol

Kortversjonen er at det funker (selvsagt). La til 1 minutt flatt uavhengig av film og normal fremkallingstid (Acros normalt 12min og TMX nomalt 16min) for hver gang suppen ble brukt. Tre filmer utprøvd. Filmene to og tre kom ut helt fint.

TMX (andre film, 16+1min ved 20C):
5530413994_826ed30126_b.jpg

5529827843_713b92f983_b.jpg

Acros (tredje film, 12+2min ved 20C)
5529829397_4b564aa8b6_b.jpg

5529830753_0a06607dd2_b.jpg

OP
OP

OMU

Member
Format
Multi Format
Hei Helgesverre;

Jeg liker bildene dine og synes de er flotte :smile:

Når det gjelder fremkallingen så syns jeg også de ser fine ut. Du har stort sett fin tegning i de lyse partiene.
Når det gjelder eksponeringen så kan det se ut, på skjermen, at noen er en smule undereksponert.
Bilde # 2 fra GP3 har fine tegninger i de mørke partiene (f.eks stenstolpen i porten til kirken)
De to bildene fra Ilfordfilmen, har store mørke partier uten tegning. Det kan tyde på undereksponering, eller kan hende du vil ha det slik. Eller kanskje er det skanningen?
- men husk, dette er bare mine betraktinger basert på det som kommer frem på skjermen. Det viktigste her er hva du selv synes :smile:

Men uansett, takk for at du deler erfaringene dine med oss.

mvh
Odd Magne

Helgesverre

Member
Format
Multi Format
Hei tilbake, OMU.

Bare noen kvikke svar i punktform:

Jeg er ingen Caffenol-ekspert. Målet vil nok være å bli noe flinkere enn jeg er nå. Foreløpig tror jeg ikke jeg oppnår bedre resultater enn om jeg benytter f. eks. Diafine eller Emofin. Men hoi! - så mye morsommere å trå i et mer spennende terreng.

Til utstyret mitt. Jeg forstår du sitter med en stor og god bildeskjerm. Slikt har ikke jeg. Jeg sitter med en liten MacBook og ser på ting i lite format. Jeg har heller ikke noe spesielt bildebehandlingsprogram. Det eneste jeg gjør er å plukke noe støv. Ellers tar jeg filmen på lysbord og kikker med lupe. Noe primitivt, ja.
Men, drømmen har vært å få rigget opp våtmørkerommet igjen. Bor man kummerlig trangt, er rommet mer påkrevet til utstyrsbod.

Videre forklaring på punktet over, er følgende. Jeg kastet meg på digitalhysteriet på slutten av 90-tallet. Fikk ikke tingene helt til, og mente det var utstyret som hadde for lav prestanda. Jeg gav meg ikke før jeg endte med det ypperste fra øverste hylle. Bortkastet! Jeg klarte ikke å betjene det. Heldigvis kan optikken brukes på analoge hus. Resten er parkert.

Jeg skjønte etter hvert at jeg var et typisk analogt menneske. Den digitale verden kom jeg aldri til å beherske. Frustrasjonen økte, og jeg valgte derfor å gå tilbake til filmen. Det var et heldig valg, og nervene kom på plass igjen. For ordens skyld, hvis jeg må gjøre en skikkelig digital jobb, sender jeg filene til behandling.

Som du nå kanskje aner, anvender jeg foto for å finne ro i sinnet. Det er et ypperlig middel. Alternativene kan være piller, alkohol eller det som verre er. Jeg er egentlig kystmenneske og elsker vår kystkultur. Jeg har krøpet fjæra stykkevis fra den øy du bebor og helt opp til det høyeste nord. Gamle skip og båter, lukt av tjære og tang, - slikt blir man beruset av! Og henger et kamera eller to på skulderen, er lykken fullkommen.

Så til bildekritikken din. Jeg liker kritikk som er rett fram, ærlig og til og med drepende om det skulle være aktuelt. Min fotofilosofi har vært at det endelige resultat skulle bli optimalt likt originalen. Denne filosofien er for så vidt forlatt i dag. Nå bruker jeg gjerne filter og lignende.
Til bildet av teaterbygningen, så er jeg helt enig med deg. Men, det var akkurat slik den mørke stemningen var. Jeg måtte gå helt innpå for å se hva lastebilen drev med. Jeg kunne da ha målt lyset i den tetteste skyggen og eksponert deretter. Da ville bildet fått et annet preg, ja. Det eneste jeg forsøkte å forandre på var å få gatelampene til å komme i profil oppe i hjørnet. Men det var ikke råd å finne et kamerastandpunkt som muliggjorde dette.

Jeg kommer til å følge dere i hva dere driver med. Trolig kan jeg høste litt lærdom. Selv har jeg lite å bidra med, så jeg skal unngå å tråkke ned tråden unødvendig.

Takk for veiledning.
Vh Helge K. - ofte en runde etter...

OP
OP

OMU

Member
Format
Multi Format
Hei igjen Helge;
Jeg synes jo absolutt du har mye å komme med. Bildene dine viser jo det!
Kommentaren om undereksponering var bare en høyttenkning om litt av det tekninske rundt bildene dine. men som jeg skrev da, og som jeg ærlig mener, det er du som bestemmer hvordan du vil ha bildene dine. Ikke jeg :smile:

Når det gjelder fotografering, så er jeg nok litt i samme bås som deg. Jeg liker å rusle rundt alene og se etter motiver. Det gjør at jeg er engasjert nok til å glemme mas og tjas, samtidig så tvinger den analoge fotograferingen meg til å sette ned farten slik at jeg kan slappe helt av.

Gikk en runde for et 8/10-års tid siden hvor jeg investerte i filmscanner og photoshop - og tenkte at nå skulle jeg bli en kløpper på digitale bilder. Men det fungerte ikke.
Oppdaga snart at jeg stadig vekk sto i mørkerommet, i stede for å sitte med photoshop.
Dette har jeg tatt konsekvensen av for lenge siden, og nå er jeg helt analog. Og koser meg med det!

Jeg er kanskje ikke så god fotograf, men jeg har mye glede av det. Og det er mottoet for min fotografering :smile:

- Og du må absolutt ikke slutte å skrive her på denne tråden, eller i andre tråder. her er vi alle velkomne og hovedsaken er vel at vi har det morro.

Helgesverre

Member
Format
Multi Format
He-he, OMU tror jeg surmuler. Jeg har ennå til gode å rømme fra et forum. Denne gutten er ikke redd andres meninger, uansett. Det jeg egentlig ville ha sagt er at jeg skal unngå for ofte å være altfor personlig. Slikt kan jeg kanalisere bedre via mail.

Men her er jeg igjen med litt masing om tips og råd.

Jeg har tre spesielle filmer som jeg vil prøve i Caffenol. Hvordan, og i hvilken blanding, det er spørsmålet.

Film 1. Agfa Dia Direct. Sv/hv 135 omvenderfilm som jeg ønsker framkalt til negativ. Eksponert etter EI 12. Utdatert 1991.

Film 2. Kodak Verichrome Pan 116. Eksponert på slutten av 80-tallet (i bokskamera). Oppbevart i lav romtemperatur.

Film 3. Kodak Tech Pan 135. ISO 80, eksponert i 2009 og 2010 etter EI 25.
Min plan er nå å klippe den i to. En del framkalles i dedikert væske Tetenal Doku, den andre delen i Caffenol.

Jeg sitter med et sterkt ønske om råd og tips vedrørende anvendelse av Caffenol til disse filmene. Det er ikke viktige eller umistelige ting på filmene.
Jeg takker for bidrag!

Vh Helge K. - ofte en runde etter.

cbretteville

Member
Format
Multi Format
Jeg har fortsatt en del TechPan bulk igjen fra 80-tallet. Kjørte en rull i HC-110 tidligere i år (EI 100). Kan dra av en rull med tester og kjøre den i CCL. Hadde tenkt å gjøre det alikevel, så dette er bare et passende tupp bak.
Carl

Photrio.com contains affiliate links to products. We may receive a commission for purchases made through these links.
To read our full affiliate disclosure statement please click Here.

PHOTRIO PARTNERS EQUALLY FUNDING OUR COMMUNITY:

Ilford ADOX Freestyle Photographic Stearman Press Weldon Color Lab Blue Moon Camera & Machine
Top Bottom