Nyvinning? Eller på gjengrodde stier?
KAFENOLFREMKALLING
Jeg mener det nå er fjerde gang jeg forsøker denne fremkallingsmåten. Fortsatt mener jeg at forberedelsene/utblanding/klargjøringen er det mest omstendelige. Nå i forgårs ble jeg mistenksom da jeg anslo den oppveide sodamengden å være for stor. Jeg benytter en aanonsen digitalvekt (solgt som Grethe Rode kalorivekt). Tidligere slo den ut på 4 g, nå viste den ikke liv før 20 g. Batteri skiftet, men samme resultat. Derfor ble videre utblanding gjort litt på slums, dvs ved volummål. Askorbinsyre ble målt opp ved hjelp av teskjeer, men her hjemme har vi teskjeer i fire størrelser. Valgte den nogenlunde midterste, men det føles likefullt noe useriøst. Jeg har ikke råd til en laboratorievekt til noen tusen, så jeg må satse på målebegere / måleskjeer av mer standardisert type. Endelig står jeg igjen med en ferdigblandet liter CCH samtidig som jeg er klar over at målene ikke er helt riktige.
FILMENE
De filmene jeg vil fremkalle er fire stykker 120-type, to kinafilmer og to Ilford PanF. Jeg tar først to stykker på samme spole uten overlapping, én av hver type. Jeg velger som forsøk 15 min / 19,5-20 gr. Som forsøk er resultatet fullt akseptabelt. Det er nå sen kveld.
Jeg bestemmer å leke videre, men blandingen får hvile til neste formiddag. Da vil jeg fortsette med de neste to filmene. Jeg tilsetter en toppet barneskje med pulverkaffe og en tredjedels teskje VitC. Når oppløst, filtreres badet, og jeg kjører de neste filmene med samme tid. Resultatet er nesten identisk med første ladning.
Lekelysten er vekket, og jeg bestemmer meg for å ta enda en film i samme væske, men det skjer først ved kveldstid. Filmen er en Agfa APX 400 (135 film) eksponert etter EI 800. Tid nå settes til 17 min. Fremkallingsresultatet ser greit ut, helt til jeg lar det gå gjennom skanneren. Korn! - og tydelig uskarphet (manglende akutanse). Dette undrer meg noe, men husker så at filmen var eksponert i mørkt og flatt formiddagslys, der jeg vel heller burde valgt annet enn en utjevningsfremkaller. Jeg setter samme type film i kameraet og tar en tjue minutters runde der jeg eksponerer halve filmen, nå etter EI 320. Denne fremkalte jeg til sammenligning i D76 1+1. Resultatet var fortsatt store korn og uskarphet.
KONKLUSJON
Først til tre defineringer jeg har brukt gjennom livet:
Flekker (stain): Dette er slikt som fingerprint, støv, tørkeflekker.
Soting: Her har filmbasen en svak sverting oppstått ved lyslekasje i mørkerom eller ved kosmisk stråling over tid.
Slør (fog): Det er en utilsiktet kjemisk virkning på emulsjonen. Jeg lar ofte en rute stå igjen ueksponert. Hvis jeg her ser svak antydning til noe som ligner på skyer, kaller jeg det slør.
Om disse begrepene mine stemmer med vanlig fagterminologi, vet jeg ikke.
Kinafilmene (GP3 100) hadde meget svak soting (kan være filmbasens konsistens?) og dessuten meget svak sløring som neppe vil være synlig. De andre filmene (Ilford og Agfa) hadde ikke noe av dette. Men som alt nevnt, Agfa skuffet.
Under ligger det noen skanninger fra Agfa-filmen, skannent i Nikon LS-40 med 1450 dpi uten kornfilter. De to snøbildene er med D76. Uskarphet må vel tillegges filmen. Objektivet (Nokton 40 mm 1,4) skal vel være skarpt nok. 120-filmene er ikke skannet ennå. Epson FB ligger for tiden under et halvt tonn bøker.
Mine viktigste slutninger er at jeg ennå er langt fra å våge å la noen verdifulle filmer gå gjennom kafenol. Så må jeg finne en grei oppmålingsmetode. Agfafilmen legges forståelig nok til sides for bruk til der jeg vil ha markerte korn. Man vil kanskje merke at jeg oftest velger motiver av dokumenterende art, ikke artisteri, der vel kafenol har sin viktigste misjon. At jeg fortsetter med mine kafenolfakter, skyldes nok mest iboende lekelyst. Har faktisk en gang for lenge siden prøvd å fremkalle film i sur, udrikkelig rødvin, og fix var eget miig etter en fuktig natt. Nærmere resultatbeskrivelse forbigås her.
Takk for at du gad lese, neppe noe å bli meget vis av.
Vh Helge K. - ofte en runde etter...