Caffenol - norsk resept?

*

A
*

• 6
  • 3
  • 52
Vortex

H
Vortex

• 8
  • 1
  • 88

Recent Classifieds

Forum statistics

Threads
200,084
Members
100,120
Latest member
hyperindex
Recent bookmarks
0
Format
Multi Format
Kolossale bilder Ezzie. En ting, vurdert ut fra lysforholdene - vinter, overskyet vær, kanskje tilig formiddag eller ettermiddag, med feks ISO 80 betyr jo det lange lukkertider, og skarpheten her er jo - som vanlig!!! - imponerende.

Så jeg går ut fra at du er Ridder av Det Gyldne Stativ?

Ezzie

Member
Format
Multi Format
Til sammenligning koster Santa Maria sin, på Maxi på Nordby kr 10.90 NOK pr 35gr. Så det er nok ikke så galt, svenske kroner såvidt mindre verd som de er.

Ezzie

Member
Format
Multi Format
Ny runde med Acros som varslet. Fått skannet andre rull, dvs den som ble fremkalt i suppe som allerede hadde vært brukt til en film tidligere. Så fort første rull var fiksert, og rullen kunne flyttes over i noe annet, ble neste rull puttet ned i tanken.

Normal fremkaller jeg Acros i 12min ved 20C, EI 200. Men for denne ble det 13min ved 20C, og en teskje (ikke vitenskapelig kanskje, men gjentagbart) ekstra med pulverkaffe. Resultatene ble slik:

Dagslys, tåke:
acros100ccm20110120009.jpg

Månelys, tåke: 2 min eksponering
acros100ccm20110120007.jpg

Månelys, myyye tåke: 20 min eksponering (ren gjetting, lysmåleren gikk ikke langt nok ned)
acros100ccm20110120006.jpg

Svarta natta, ingen måne: 2 min eksponering
acros100ccm20110120002.jpg

Alle tatt med en enkel Tjekkisk TLR med tripletlinse.

Ezzie

Member
Format
Multi Format
Takk FiatLux. Har lagt til metoden som vedlegg til normal oppskrift for Acros 100 i S-K-R-M gruppen Det fungerte så bra at jeg regner dette som en naturlig måte å gå frem på ved fremkalling av inntil 2 120 filmer, ved bruk av 530ml fremkallervæske.

Helgesverre

Member
Format
Multi Format
Hvorfor, egentlig??

Dumt spørsmål kanskje, men hvorfor drive med kaffiframkalling? Jeg stilte meg spørsmålet sist jeg framkalte noen filmer. Aldri er det så griset etter meg på badet som når jeg har benyttet dette kaffesølet, og en påfølgende kjefting hører med. Jeg ser selv to grunner: 1. Det er spennende å forske med noe nytt. 2. Jeg må innrømme at negativene - når jeg har vært normalt heldig - virker mer "harmoniske" enn ved konvensjonell framkalling. Normalt har jeg ellers 5-6 forskjellige framkallere til rådighet, to av dem ferdig i bruksløsning og riktig temperert. Enklere, raskere, renslig. Altså folkens, gi meg noen punkter om hvorfor dere foretrekker Caffenol.

Vh Helge K. - ofte en runde etter...

OP
OP

OMU

Member
Format
Multi Format
Hei Helge

Jeg startet denne tråden og min begrunnelse for å prøve er i alle fall todelt.

Jeg kjøper det meste av forbruksmatriellet, papir, film ol., fra Silverprint i England. Dette hovedsakelig pga av at de har svært konkuransedyktige priser og et godt utvalg. Men dessverre så sender de ikke kjemikalier utenfor England. Og som kjent, det er vanskelig å jobbe i mørkerom uten kjemikalier.

Jeg kan jo da kjøpe kjemien andre steder, og det gjør jeg jo fra tid til annen. Men dette øker prisen betydelig pga fraktkostnader på flere leveranser. Siden jeg hadde sett gode resultater med Caffenol her på APUG, så tenkte jeg, hvorfor ikke prøve.

I tillegg så har jeg jo erfart at negativene blir veldig bra, og så er det jo også ganske morsomt....

Så, det er altså min begrunnelse. Men jeg bruker jo Rodinal, HC-110, Xtol også. :smile:

Ezzie

Member
Format
Multi Format
Har aldri fått så mye skryt for fine og glatte toner som etter at jeg begynte med Caffenol. Og jeg mener å se det selv. Dernest kompenserer den en del, noe jeg liker, og til slutt den er ikke så kontraststerk, også noe jeg liker. Nevnte jeg at den er en firnkornsfremkaller og kan være hastighetsøkende?

Helgesverre

Member
Format
Multi Format
Et par kvikke spørsmål i tillegg...

Takker for raske svar!

I. I dag avrimet jeg min filmfryser. Jeg skjønner nå at demensen har begynt å ta av. Jeg ble gledelig overrasket over å oppdage en eske med forglemt Ilford PanF+ og PanF (hva er egentlig forskjellen?). 18 filmer 120 format, rett nok utdatert drøye året siden. Nå undrer jeg på hvordan denne filmen lar seg suppe i Caffenol CM (har ikke KBr). Noen med erfaring? Egentlig ville jeg ha benyttet Emofin pga kontrasten. Nå skal jeg være i Syd-Spania noen uker på senvinteren. Kanskje en idé å brenne av partiet der nede? Råd mottas!

II. Jeg dro en kinafilm (GP3) gjennom Caffenol forleden. Positivt overrasket! Så undret jeg på om jeg skulle slå ut suppa, eller? Jeg sjanset på å kjøre videre med to filmer til. Tror det gikk greit.
Mitt spørsmål er: Hvor stor er kapasiteten på 1L Caffenol?

En av filmene var test av en 135-bulkrull Agfa APX 400. Jeg leste at denne filmen ikke var egnet i Caffenol. Jeg greier ikke selv å bedømme resultatet, så her kommer det nedenfor. Husk at det er ikke motivkritikk jeg er ute etter. Videre kan nevnes at dette er 135-film, ikke beskåret, og filene er ubehandlet. Kamera er et 50 åt gammelt automatisk Agfa Optima med simpel trippellinset objektiv.
Caffenol CM 10 min 20 gr.

Vh Helge K. -ofte en runde etter...

Attachments

• jpg APX 2.jpg
    jpg APX 2.jpg
    124.3 KB · Views: 100
  • jpg APX.jpg
    jpg APX.jpg
    109 KB · Views: 98

Ezzie

Member
Format
Multi Format
Angående gjenbruk av Caffenol. Jeg har gjort det, og to 120 filmer igjennom 530ml med Caffenol var intet problem. La til ca 10% fremkallingstid på film nr to. Reinhold fra Caffenol.Blogspot.com mener at man kanskje kan kjøre en film til for den saks skyld. Jeg har ikke prøvd det ennå.

Angående APX 400 filmen din. Om ikke du har brukt KBr er jeg igrunnen imponert. Jeg har kun fremkalt et par 135 filmer og da TMX, og da eksponert med en 60 år gammel foldekamera. Til tider greie nok bilder, men jeg tror nok kanskje kameraet er skyld i det meste som ikke er bra rent teknisk. Optikk uten belegg er jo som kjent mindre kontraststerk, caffenol er ikke så kontrasksterk, og hva APX er vet jeg ikke. Summen kan jo bli litt blasse negativer som trenger en dose kontrastbehandling for å komme seg.

OP
OP

OMU

Member
Format
Multi Format
Hei
Jeg slutter meg i grunnen til det Eirik skriver. Når det gjelder sløret i bildene dine så er det umulig å si om det er linsa eller om du har slør på filmen. Men det høres jo ut som om du har jobbet med film tidligere, og da ser du kanskje om det er slør på selve filmen. Dersom det er slør, så vil Kbr ta sløret. Det er jo litt vanskelig å få tak i Kbr i Norge, men å få kjøpt dette fra f.eks England er ikke noe problem. Dessuten regner jeg med at slikt kan være lettere i Spania. Med litt nettsøk på f.eks. fotoforretnigner, er det kanskje mulig å få kjøpt over disk der?

Når det gjelder PanF- filmene, så er jeg helt sikker på at de er OK selv om holdbarhetsdatoen er passert.
Tin den og test en rull før du reiser, og prøv den i Caffenol.

Når det gjelder PanF+ og PanF så vet jeg ikke sikkert hva som er forskjellen. Men jeg tipper at PanF er en eldre versjon. (slik som at HP5+ tidligere het HP5? - men om så er, så tror jeg den er mye eldre?)

Lykke til - og la oss få se noen resultater :smile:

Helgesverre

Member
Format
Multi Format
Kommunikasjon:

Jeg hater å gjøre tråder om til mer "intime" personlige kommunikasjonsmidler. Nå må jeg likevel! Har prøvd å komme i kontakt med "Ezzie"
via forumet, men får tilbakemelding om at melding ikke er gått ut fra meg. Hvorfor? Én av mine mailarresser er <helgesinstraumpost@yahoo.com>. Fortell meg gjerne hva som gjøres feil.
Vh Helge K. -ofte en runde etter.

Ezzie

Member
Format
Multi Format
Hei Helge. Jeg mottar personlige meldinger hele tiden og fra flere, så jeg tror nok ikke problemet ligger hos meg. Du kan evt gå til bloggen min og kommentere på ett av postene der, og jeg svarer jeg.

Mvh Eirik

cbretteville

Member
Format
Multi Format
Har kjørt tre nye filmer gjennom Caffenol C-L i kveld:
- Ilford HP5+ @ 800
- Ilford Delta 3200 @ 2000
- Kodak BW400CN @ 400

Alle tre i samme tank. Standard metode for CCL, 65 minutter v/21 grader. Ser interessant ut. BW400CN måtte etterfixes betydelig. Var vel i fixen i 30 minutter tilsammen i to omganger.

Rapport med eksempler kommer om et par dager.

Carl

Helgesverre

Member
Format
Multi Format
Definitivt ikke fra mitt skrytealbum !

Jeg vet at noen roter med C-41 film i Caffenol. Hvorfor ikke prøve, tenker jeg. Jeg finner noen filmer Jessops 200 (rebadged hvasomhelst) og skyter målløast gjennom FD glass 1,2/85 mm. Filmen er utdatert 10-12 år siden og oppbevart temperert. Filmen eksponert ISO 200, Caffenol C-M 10 min.
Jeg vokste opp med en svart-hvitt tradisjon der svart-hvitt nettopp var det, nærmest grafisk uten mellomtoner. Og så korn, gjerne store, markerte korn. Det var trenden. Med denne fargefilmen kommer kornene tilbake. I rent svart-hvitt virket bildene lite interessante, så jeg la på en liten tone. Skannet som negativ fargefilm.
Siden resultatet virket noe undereksponert, blir neste førsøksfilm gjort som ISO 50.

Vh Helge K. - ofte en runde etter.

Attachments

• crop0065.jpg
    crop0065.jpg
    80.3 KB · Views: 104

Ezzie

Member
Format
Multi Format
Hei Helge

Sjekk borden på filmen, se om denne er klar og fin (evt i den tonen basen måtte være, evt med slør) og at teksten kommer godt frem. Om ikke kan det like gjerne være underfremkalling. Uansett ikke så halvgalt når en bare skyter i blinde, og med utgått C-41 film. Fint motiv forresten.

Helgesverre

Member
Format
Multi Format
Hei tilbake Eirik,

Jeg har vært inne på samme teori som du. Tekst/symboler i filmranden er godt lesbar, men ikke så tydelig som ved C-41 kjemi. Dessuten ser jeg noe sløring. Overeksponering eller lengre framkalling neste gang, jeg gjør som Ole Brum, "begge deler", men i to omganger.

Dette er gøy, bare gøy! Verre i morgen da jeg skal prestere en engasjert jobb med tuuungt digitalt utstyr. Dette behersker jeg ikke! Men som han sa drukkenbolten Thomas, - "Sorrig og Glæde de vandre til Hobe, Lykke U-lykke de gange paa Rad".

Hvis litt privat snikprat er tillatt på tråden; se i postkassen din i løpet av uken.

Vh Helge K. - ofte en runde etter.

Helgesverre

Member
Format
Multi Format
Hevreka !!! - Kaliumbromid....

Hei, et gledens budskap som herved kan vederfares alt folket: Norsk leverandør av KBr er funnet! Chemi-Teknik AS, Tvetenveien 30 - 0666 Oslo. Tlf. 2265 4100. E-mail: chemi-teknik@chemi-teknik.no
Minste salgskvantum er 250 g. Kom i posten i dag. Husker ikke prisen, men sikkert ikke billig. Jeg får faktura til uken og legger da pris ut på tråden. Dette var kjekt, og ingen krav til resept eller registrert firma. Går tre stykker sammen om en bestilling, blir det 80 g til hver. Passe.

Denne historien er så søt at jeg må ta den med. Jeg går til mitt lokale Røyken Apotek og ber troskyldig om litt kaliumbromid, vel vitende om resultatet. "Tror ikke vi har det, men skal sjekke i hyllene". Farmasøytdama rister på hodet. "Men jeg kan bestille fra hovedlageret". Forsøket mislykkes, og jeg vil gå. "Stopp, vi gir oss ikke så lett". Hun går på veven og foretar seg ting jeg ikke er flink til. Så en telefon, men nye søk. Så etter en god stund og mye surfing sier det pling! Hun gir meg telefonen, og jeg gjør min bestilling. Helt utrolig service! Og tre dager senere har jeg varen i hus.

Hjemkommet funderer jeg fortsatt over slik en service. Knappe 40 minutter hadde hun ofret på meg, og ikke fikk jeg betale en øre for tjenesten. Jeg kommer til å tenke på at familien på årsbasis tar ut medikamenter over denne disken for langt over hundre tusen kroner. (For all del, det aller meste på blå resept!). Kan det være en grunn til at jeg anses for å være slik en VIC?

Så kommer mitt ønske. Dere som kjenner miljøet får spre opplysningen om denne leverandøren i de relevante fora og tråder. Takk.

Vh Helge K. - ofte.....(nei, ikke denne gang!)

Last edited by a moderator:
OP
OP

OMU

Member
Format
Multi Format
Hei
Helgesverre: fint at du fant Kbr i Norge. Kanskje de kan levere andre fotokjemikalier også? Men jer jo spent på prisen, tross alt er det ingen heksekunst å bestille fra England

Jnanian: Flotte bilder, som vanlig. Jeg har ikke hørt om papirnegativer annet enn her på APUG, men har ikke funne noe mer om hva dette er / hvordan det brukes.
Greier du å gi en kort forklaring her så hadde det vært fint. Blir det vanskelig på norsk, så tillater sikkert de andre på forumet at du tar det på engelsk.

OM

removed account4

Subscriber
Format
Hybrid
hi omu

forgive my english, i hope i will be able to be understood ...
paper negatives are a lot of fun. you can use paper instead of film
in any camera, large format or 35mm. with large format cameras
you can contact print the paper negative, the smaller cameras, because the
image ( negative ) is so small, you have to use another method to enlarge it.
( some use an enlarger others use the electric-thing )
paper is not panchromatic, so it sees the world differently, red=black, sky=white ...
and it has contrast that is difficult sometimes.
what i do is i put paper in the back of my camera, and "rate" it as asa 6 or 12
and make a long exposure. some people "pre-flash" the paper to aid with the contrast issues,
some people use yellow filters as well. caffenol c that has been used already is slow and low contrast
compared to other developers. i put the paper in the developer and after 2 minutes the image begins to appear.
i develop for 4 minutes and then water bath. i use both rc and fiber paper, they both work well :smile:

i like using paper negatives because photographic paper is very inexpensive compared to film. old/ expired/ fogged
paper works very well for paper negatives because of the loss of contrast + speed. i also like the way
paper shows what the world looks like differently because it can not register all the light ( only blue + green ).

caffenol seems like it is a great developer for everything, film and paper ! :smile:

OP
OP

OMU

Member
Format
Multi Format
jnanian;
Thanks for your reply. I have an 4 x 5 and I definitely "need" to try this, too.
The only problem is that I have to many projects going on, but it's fun :smile:

I also found an article in Ralph Albrecht's book too.

As paper developer do you use Caffenol C, as in Reinhold's recipe?

removed account4

Subscriber
Format
Hybrid
i am not sure if i use the same exact recipe
as reinhold, but i use about 750cc coffee + maybe 10g soda + 10g of vit c
( 1/4 cup of each ) sorry for my bad measurements, i just approximate ...
i am sure reinhold's recipe will work fine ...
i also add about 30cc / 750cc of paper developer ( "already used" ).

have fun !
john

Photrio.com contains affiliate links to products. We may receive a commission for purchases made through these links.
To read our full affiliate disclosure statement please click Here.

PHOTRIO PARTNERS EQUALLY FUNDING OUR COMMUNITY:

Ilford ADOX Freestyle Photographic Stearman Press Weldon Color Lab Blue Moon Camera & Machine
Top Bottom