Caffenol - norsk resept?

*

A
*

• 6
  • 3
  • 52
Vortex

H
Vortex

• 8
  • 1
  • 88

Recent Classifieds

Forum statistics

Threads
200,084
Members
100,120
Latest member
hyperindex
Recent bookmarks
0

cbretteville

Member
Format
Multi Format
Dritmisfornøyd.
Etter mange fine filmer har jeg nå hatt et spell med bare drit.
Er det noen andre som har kjøpt c-vitamin fra krydder.no?
Det er liksom den eneste fellesnevneren.
Jeg får rævva resultater, med brun og ekkel sløra film med hysterisk korn og ujevnt og fælt.
Og jeg er like nøyaktig (eller i hvert fall ikke mindre) enn før.
Uggent.
Jeg er i ferd med å gi opp caffenol, jeg nå. :sad:

Flere med dårlig erfaring med krydder.no sin ascorbinsyre?

Jeg har kjørt to ruller nå igjennom Caffenol C-L med ascorbinsyre fra krydder.as. En rull med Delta 100 og en med Neopan 400. Har bare scannet Delta-rullen, men den andre ser bra ut den og.

Carl

Format
Multi Format
Dritmisfornøyd.
Etter mange fine filmer har jeg nå hatt et spell med bare drit.
Er det noen andre som har kjøpt c-vitamin fra krydder.no?
Det er liksom den eneste fellesnevneren.
Jeg får rævva resultater, med brun og ekkel sløra film med hysterisk korn og ujevnt og fælt.
Og jeg er like nøyaktig (eller i hvert fall ikke mindre) enn før.
Uggent.
Jeg er i ferd med å gi opp caffenol, jeg nå. :sad:

Flere med dårlig erfaring med krydder.no sin ascorbinsyre?

NB! HVILKE FILMER HAR DU BRUKT?

Les bloggen til reinhold, der er det rapporter om et par mislykkede kombinasjoner.

Løsningen kan ligge i å skifte fra Caffenol C-M til Caffenol C-L eller omvendt, det ser ut til at NOEN filmtyper reagerer dårligere...

Så det er kanskje feil å fokusere på kjemien, kikk litt på filmtypen og tenk etter hva du gjorde før, som var bedre.

Det er også nettopp dette den nye gruppa skal brukes til, legge ut nøyaktige brukerdata med billedeksempler på både godt og dårlig, for å bygge et erfaringsbibliotek......

ep

Format
Multi Format
Erik,
siden er Dead Link Removed

Carl

Der var den ja! Nå har jeg sett gjenom dastabladet, det ER E300 ogjeg har bestilt de 500 gram jeg skulle ha bestilt før jul, jeg er i ferd med å gå tom, og jeg er helt sikker på at denne skal jeg få full kontroll på.

Jeg skal se på hva som er i pakken og sammenligne med svenske-godt!

ep

Ezzie

Member
Format
Multi Format
Overeksponert 5 stopp, kanskje mer? Det går på et vis det og

Hadde jeg hatt bedre skanner hadde dette nok sett bedre ut. Tror mye av kornigheten stammer fra dårlig DMax.

Men uansett, når da lukkeren bruker et år på å ja, nettopp: Lukke. Så blir det nå slik. Hadde jeg visst om det før fremkalling kunne kanskje noe vært gjort. Kortet ned til 6-7 minutter kanskje?

Effekten blir som Tri-X i Rodinal, med et par stopp pull vil jeg anta. Korn, og atter korn. Det kan ha sin sjarm det og, eller hva?

acros100ccm20101230007.jpg

acros100ccm20101230009.jpg

acros100ccm20101230005.jpg

OP
OP

OMU

Member
Format
Multi Format
Hei;
Flotte korn! Spesielt ligte jeg det grafiske uttrykket du har i det siste bildet.

Har forresten en TriX i Leica'n. Årevis siden jeg brukte den filmen, og hadde lyst til å prøve den også.
Det er sikkert dumpt å spre seg på mange filmer. Nå holder jeg på med Ilford, foma og til slutt Kodak. Vet det er lurt å begrense seg, men jeg kunne ikke la være.

På den er det Stocholm i ene enden, og København i den andre enden. :smile:
Eksponert under mange forskjellige lys og kontrastforhold, så da må jo Caffenol være perfekt.

Noen som har prøve Trix i Caffenol. Lurer på fremkallingstiden?

Ezzie

Member
Format
Multi Format
Ser Reinhold bruker C-C-L og pusher den to stop. Men han oppgir ikke tid. Kanskje du skulle sende ham en liten melding?

Ifølge Massive dev chart skal Tri-X EI400-800 fremkalles 5% kortere tid enn TMAX 400 EI400-800 i TMAX fremkaller 1+4 v/20C. Jeg fremkaller TMAX 400 (EI 320) i 13m45s i Caffenol-C-H 1g/l KBr ved 20C. Men neste gang ville jeg har økt KBr til 1.5g/l og kanskje tiden til 15min (som følge av økt mengde bromid). Så et forslag fra meg ville vært C-C-H med 1.5g/l KBr og 15min.

Last edited by a moderator:

cbretteville

Member
Format
Multi Format
Caffenol C-L ser ut til å gi 1-2 stop push. Så langt har jeg dyttet en rull Delta 100 og en rull Neopan 400 gjennom sørpen ved 20C i 70 min. NP negativene ble eksponert ved 800 og kunne fint klart 1000-1250. Delta-rullen gjorde jeg exp-tester og liker best de negativene der 200 var EI. Nøyaktig 1gr/l KBr til Delta, 1.3g/l KBr til NP400.
Carl

OP
OP

OMU

Member
Format
Multi Format
Hei til dere alle;

Her er to bilder fra TriX'en. Tatt med Leica M6. Begge med EI400.
Portrettet er med blitz og furua er tatt i vintersol. Caffenol C-M i 15 minutter. Scan fra negativ
Resultatet ser veldig bra ut på negativen, men har enda ikke prøvd i mørkerommet.

Attachments

• Furu_Storesand01web.jpg
    Furu_Storesand01web.jpg
    49.4 KB · Views: 113
  • Stockholm_des_11_web01.jpg
    Stockholm_des_11_web01.jpg
    156.6 KB · Views: 116

Ezzie

Member
Format
Multi Format
Grattis Odd Magne. Nok en film å legge til i vellykket sekken vil jeg si, fine toner. Tri-X korn som forventet? Skal du eller jeg legge den ut på gruppen?

Ezzie

Member
Format
Multi Format
Nå har jeg en hel film med Acros tatt med annen kamera, så her vil enhver feil eksponering kun hvile på mine egne skuldre. Jeg har nok undereksponert litt generelt, men første rull noensinne (for meg) gjennom dette kameraet, så kanskje ikke så galt. Ikke alt like interessant, men disse ser da ikke så gale ut?

Acros 100, EI 200, Caffenol-C-M (umodifisert), 12min @ 20C

acros100ccm20110106005a.jpg

acros100ccm20110106004b.jpg

acros100ccm20110106012.jpg

acros100ccm20110106006.jpg

Alle tatt med Flexaret Va TLR. Med en triplet (Belar 80mm f3.5) ved f8 ca. Ikke så blodskarpt som Kowa'en, men ikke så ille som jeg kunne frykte.

P.S. Lagt til S-K-R-M gruppen. :smile:

Ezzie

Member
Format
Multi Format
Caffenol C-L ser ut til å gi 1-2 stop push. Så langt har jeg dyttet en rull Delta 100 og en rull Neopan 400 gjennom sørpen ved 20C i 70 min. NP negativene ble eksponert ved 800 og kunne fint klart 1000-1250. Delta-rullen gjorde jeg exp-tester og liker best de negativene der 200 var EI. Nøyaktig 1gr/l KBr til Delta, 1.3g/l KBr til NP400.
Carl

Om du føler for det, legg gjerne til denne på gruppen Skandinaviske Kaffenolelskernes resepter og metoder. Der samler vi på vellykkede resepter og metoder. Husk å følge reglene for å poste som er ment å sikre en viss kvalitet på innleggene, samt gi en tilnærmet tabelarisk oversikt.

cbretteville

Member
Format
Multi Format
Om du føler for det, legg gjerne til denne på gruppen Skandinaviske Kaffenolelskernes resepter og metoder.

Takk for invitasjon, skal få lagt det inn.

Carl

Edit: da var det gjort. Eksempelbildene ligger også her: (there was a url link here which no longer exists)

Ezzie

Member
Format
Multi Format
Veldig bra. Takk Carl.

OP
OP

OMU

Member
Format
Multi Format
Skal legge inn noen bilder fra testen med TriX også, men trenger noen dager på meg før jeg får tid.

Format
Multi Format
Erik,
Det har vært nevt lenger oppe, men for ordens skyld: Delta 100 @ 200 og Neopan 400 @ 800, begge i CC-L. 70 min v/20C.
Carl

Ikke for å drive pick-nitting Carl, men la du inn bilder fra begge og i tilfelle hvem er hvem? just curious.

Jeg får ikke til høyere ISO med CC-L.

ep

Ezzie

Member
Format
Multi Format
I gruppen er det lagt inn to filmer med bilder på hver. Så jeg kan ikke se at det skal være noe uklart.

Ezzie

Member
Format
Multi Format
Testet forøvrig gjenbruk at Caffenol-C-M idag. Hadde to 120 ruller Acros 100. Begge med varierende materiale, alt fra minutt eksponeringer på natta til 1/60s på høylys dag. Så det var hipp som happ hvilken fikk fersk suppe og hvilken måtte ta til takke med brukt. Den første fremkalt i 12min som er nå vanlig tid for meg ved EI200, og den andre ved 13 minutter og med 5ml kaffe ekstra (dvs en måleskje på 5ml). I dette tilfellet passet denne uvitenskapelige oppmålingen meg best. Og begge henger nå til tørk og begge ser helt fine ut. Veldig spent på den ene filmen da det er 3 x førsteganger hva den gjelder. Første gang med ren WAG på natteksponering (lysmåleren gikk ikke langt nok ned), lysmaling av subjekt på natteksponering, og gjenbruk av Caffenol.

WAG=Wild Ass Guess (og hadde jeg hatt mer erfaring hadde det blitt SWAG = scientific WAG)

Det tar nok noen dager før jeg får skannet filmene.

Format
Multi Format
I gruppen er det lagt inn to filmer med bilder på hver. Så jeg kan ikke se at det skal være noe uklart.

I stedet for å kikke innom gruppa, fulgte jeg lenka til Carls egen spot! <dunker hodet i veggen!!>

Nå er det helt klart. Jævlig fine bilder også, jeg gleder meg til å ta fram Leicaen selv jeg når sesongens starter og jeg blir ferdig med alle disse testene!

Ezzie

Member
Format
Multi Format
Den lukkeren dere vet, ja den tok med seg tre ruller i fallet. To Acros, som dere har sett resultater av tidligere. Men også en TMX. Vi snakker også her om mange stopp overeksponering (4, 5 eller mer: På to av bildene passerer et helt tog nesten uten å legge spor etter seg), men fordi jeg har funnet frem til en Caffenol fremkalling for TMX eksponert ved EI 80 (vs EI 200 for Acros), blir ikke feilen like stor (men stor nok). Her noen eksempler.

tmxccm20110107002.jpg

tmxccm20110107007.jpg

tmxccm20110107008.jpg

tmxccm20110107009.jpg

Legg merke til hvor finkornig skyggene er, og detaljgraden som kan hentes ut er enorm. De lysere partiene er kornige som ventet, og kanskje endre bedre håndtert enn for Acros sin del. Jeg er egentlig imponert over at det ble såvidt OK meg begge filmene. Det beror nok på to ting, veldig bra filmer, og en bra fremkaller!

Photrio.com contains affiliate links to products. We may receive a commission for purchases made through these links.
To read our full affiliate disclosure statement please click Here.

PHOTRIO PARTNERS EQUALLY FUNDING OUR COMMUNITY:

Ilford ADOX Freestyle Photographic Stearman Press Weldon Color Lab Blue Moon Camera & Machine
Top Bottom