Caffenol - norsk resept?

Purely analog

H
Purely analog

• 0
  • 0
  • 14
Whirlpool

H
Whirlpool

• 0
  • 0
  • 17
Close-Up

A
Close-Up

• 6
  • 3
  • 53
*

A
*

• 10
  • 3
  • 79

Forum statistics

Threads
200,089
Members
100,122
Latest member
JPHoffmann
Recent bookmarks
0
OP
OP

OMU

Member
Format
Multi Format
Hei igjen;

Jeg får vel observere fargen nøyaktig og i dagslys jeg også da.....
Jeg har blandet kjemikalier i bruksløsninger, ref. Erik's metode. Og foreløpig fungerer de bra. (Skal se på datoen når jeg kommer hjem)

Når det gjelder P3200 så tenker jeg å prøve med 2 g/l Kbr, og så beholder jeg fremkallingstiden og agiteringen (eller mangel på agitering). Da får vi kun forandring i én variabel. Når vi først har funnet kjemiblandingen, så er det jo en relativt smal sak å endre agitering/tid for å finjustere kontrasten.

Kommer tilbake med resultater i løpet av dagen :D.

Format
Multi Format
NB! Advarsel!! Vitamin C Advarsel! NB!!

Nå har jeg plukka frem Vitamin C lageret og sett litt nærmere på hva det er.

Vi har med to hovedtyper å gjøre : fra svensk krydderhylle og fra dansk helsekostbutikk har vi med Asakorbinsyre PULVER (merket E300) å gjøre.

Fra norsk apotek i nøytral plastflaske merket Acidum Ascorbicum askorbinsyre har vi med krystallinsk vare å gjøre!

Krystallinsk vil si at det er bundet vann - H2O molekyler i stoffet, derfor må man ha MYE HØYERE VEKT!!

Det finnes feks formler for dette hos Reinholt når det gjelder Soda, som finnes som vannfritt og krystallinsk.

Det er ingen fare, man må bare kjenne molekylvekten og regne om og bruke MERE av apotekvaren.

man ser forskjell med en gang man ser begge typer ved siden av hverandre, apotrekvaren ser ut som tørt sukker, E300 ser ut som litt vannfuktet melaktig støv.

Derfor har jeg fått merkelige resultater når det gjelder CC-L, jeg har brukt for lite askorbinsyre.

Den danske pakningen har en annen interessant opplysning også :

1 tsk (5ml) = 3,7 gram Da kan man regne om amerikanske oppskrifter. Og en rask kikk på de viser at yankeene bruker ekstremt lite av alt.

Format
Multi Format
@Erik og Fiatlux. Jeg får en skikkelig gulfarve, med et skjær av grønt. Nesten slik som refleks vestene som Politi etc bruker.

Basert på fargeforskjellen og i lys av det jeg skrev om krystall vs pulver, vil jeg anslå konsentrasjonen i krystallene til å være under 1/2 parten.

Jeg har sporet opp vedkommende som sittter på produktblad hos apotekproduksjon AS og ringer dit nå. Har også mailet Santa maria krydder MTP å få avklart hvorfor vi i Norge ikke kan kjøpe askorbinsyre E300 i krydderhylla, som i Sverige.

PS Snakka med en HYGGELIG dame hos Santa Maria, hun skulle sjekke en gang til og huska godt :blink: at hun hadde fått mail om saken, den var vidresendt til en kollega. Hun lovte å sjekke en gang til hvorfor E300 ikke er å få i Norge og lo godt da jeg avslørte hva VI skal bruke det til og lovte henne at dette kunne bli starten på et voldsomt marked! :laugh:

DEt kan tenkes at vi knekker denne også.

Last edited by a moderator:
Format
Multi Format
Oppdatering

Så har jeg snakka med en hyggelig dame hos apotekprodusjon også!

Hun avviste at det kunne være noen kjemisk forskjell på E300 i pulverform fra Santa maria og deres askorbinsyre, annet enn at "det kan jo tenkes at de løser seg opp forskjellig". Det tilgir jeg damen, hun driver med medisin, vi driver med kjemi, og kjemikalier i vandige løsninger ER kjemikalier i vandige løsninger.

Imidlertid har jeg sjekket litt mere på Google og Wikipedia (yeah, those sources are quality controlled.....) der snakker man faktisk om forskjellige utgaver av denne askorbinsyra, forskjellige STEREO-mere typer, kanskje Ole kunne komme inn og se på dette med friske øyne? Men jeg er ikke sikker på at selv om den biologiske funksjonen på disse to manifestasjonene av (nesten) samme stoff er lik, så vil de reagere forskjellig til vårt formål.

For at ikke dette skal være helt ubegripelig for alle, antyder jeg at stereomere stoffer i organisk kjemi oppfattes som speilvendte utgaver av samme stoff, med lignende men ikke identisk kjemisk oppførsel. Dette er vanlig i mange sammenhenger, i vanlig sukker feks, finner man slikt. Igjen Ole kan sikkert gi en bedre forklaring enn meg, jeg har ikke dypdykket i dette nå og det er LENGE siden jeg befattet meg med slikt sist......

Nåvel, oppsummert mener jeg å antyde at det kan stå askorbinsyre på glasset, men være to forskjellige stoffer, som allikevel er Vitamin C og som virker slik i kroppen, men ikke virker likt i fremkallertanken - og at vi ikke kan vite noe om dette helt nøyaktig, fordi det ikke foreligger datablad som forteller 100% nøyaktig hva vi har med å gjøre.....

Phuuuuuu! Jeg sitter her med dundrende hodepine, det gjør fortsatt vondt å tenke i slike baner! :blink:

Til slutt en positiv nyhet fra samtalen med apotekproduksjon :

Ikke bare er askorbinsyre tilgjengelig fra ethvert apotek: det er også natriumaskorbat.

Og hva er nå Natriumaskorbat? Jo det er det stoffet vi får når vi blander soda og vitamin C! Når vi blander disse to stoffene får vi en kjemisk reaksjon (signalisert med et fargeskifte, som sagt over her).

Enhver organisk kjemisk reaksjon har en tendens til ikke å løpe 100%, det er en av vanskene med organisk kjemi, mange konkurrerende reaksjoner skjer samtidig. Derfor er virkningsgraden ofte mellom 25% og 50%, det er derfor man må destillere, for å si det litt enkelt!

Når vi gjør dette med soda, betyr det sannsynligvis at bare en del av askorbinet omsettes til askorbat. Det begrenser fremkallerens aktivitet og effektivitet. Men askorbin finnes fremdeles i løsning og KAN trenkes å fortsette å omsettes til askorbat, etter hvert som fremkallingen forbruker askorbatet i løsningen - det kan gjøre min tanke litt overflødig:

Når jeg fikk høre at Natriumaskorbat kan bestilles, ba jeg om produktnummer.
Deretter ringte jeg det lokale Alliance/Boots apoteket og bestilte!

Så nå blir det forsøk med Natriumaskorbat her, direkte i løsning, i stedet for askorbinsyre!

produktnummer :

100 gram natriuoaskorbat : 246827 pris ca 116 kroner
1000 gram natriuoaskorbat : 321260 pris ca 760 kroner

Kommer på onsdag, da skal det legges nye planer!

OP
OP

OMU

Member
Format
Multi Format
Hei igjen;
Må si jeg er imponert over arbeidet du driver Erik, men kjemien blir litt for drøy for meg. Men vi har det alle morro!

Så til min rapport om Tmax P3200.
Økte Kbr til 2 g/l og fulgte ellers Reinhold's anbefalinger for C-L. Altså 16 g/l soda, 10 g/l ascorbinsyre og 40 g/l kaffe. Fremkalt i 70 min, stand.

Jeg ble kvitt tåken. Filmen ser fin ut, men jeg lurer litt på om det ble i meste laget. Tenkte jeg kunne prøve 1,5 g/l neste gang.

Jeg brukte EI 1600. Lysforholdene var vanskelige og variable. Jobba stort sett med 1/60 og f. 1 - 1,4 - 2.

Men i og med at jeg ikke brukte spottmåler, er det umulig å si noe om den reelle EI. Kontrastomfanget synes jeg er OK, Ikke mye utbrendt i de hvite områdene. Det ser kanskje slik ut på skjermen. Men det kan skyldes at jeg har skrudd opp kontrasten, dette er gjort forde jeg synes det kler bildene.

Attachments

• Trommeslager.jpg
    Trommeslager.jpg
    87.8 KB · Views: 99
  • Trompetist.jpg
    Trompetist.jpg
    55.8 KB · Views: 101
  • Saksofon.jpg
    Saksofon.jpg
    115.6 KB · Views: 97

Ezzie

Member
Format
Multi Format
Hei Odd Magne

Enig med deg, slike forhold kler økt kontrast. Mikrodetaljer er ikke nødvendigvis så interessant, det er mer stemningen som er viktig. Godt gjort, jeg kjenner ikke til at en 3200 film er blitt Caffenol fremkalt så langt, tror Reinhold har begrenset seg til 400 filmer pushet til 1600 evt 3200.

Holder på med siste rull av TMX, ikke så interessant kanskje, nå som den sitter. Men jeg tenkte dere ville være interessert i å se om disse forhåndsutblandede miskturene holdt seg. Nå er det gått over en måned siden jeg lagde disse og det ser ut til at de funker som forutsatt ennå. Det mest spennende er nok nå og fremover da flaskene ikke lar seg komprimere mer.

Format
Multi Format
Mens vi snakker om imponert.....

Jeg må si jeg er imponert over bidragsyterne her! innspill blir mottatt og ført vidre, Odd Magne kjører på og brøyter ny grunn og Eirik, jeg ser fram til hva du har å si om langtidslagring. Jeg var opprinnelig meget imponert, men så fikk jeg litt motforestillinger, men de igjen kan være farget av erfaringen med denne apotek-askorbin'en, jeg vet ærlig talt ikke enda. Skal bli spennende å¨se din konklusjon.

PS det var tøffe bilder Odd Magne! Når jeg ser slike bilder, synes jeg litt synd på de som bare har digitalt i arsenalet, for ekte stemning som det derre lager man ikke av seg selv.

EP

OP
OP

OMU

Member
Format
Multi Format
Takk for fine kommentarer,
det er vel bare oss tre som holder ut med tråden nå..

Vel, tenkte å kommentere farven. Så på min blanding av Soda og C-vitamin i går . Lys gul, som lyst tiss..... - og det med Svensk ascorbin. Så da får dere kjemikere vurdere.'

Og mine blandinger er fra 11. oktober! I brune medisinflasker. Innholdet minker, men jeg har ingen mulighet for å komprimere luften. I alle fall, den holder fortsatt.

OM

Format
Multi Format
Holder ut og holder ut, vi lager en informasjons-gruve for andre å dykke inn i!

Flott info mht til fargen, du har lagret i nesten 1,5 mnd og blandingene er fortsatt friske og aktive, det med fargen stemmer, men jeg ville ikke bruke akkurat den betegnelsen da, da det er strevsomt nok med folk uten egen erfaring, som skal gjøre seg morsomme på bekostning av noe de ikke forstår og ikke vet noe om..... :laugh:

Hvordan ser kaffen din ut da, brunsvart eller brungrå?

Og sist men ikke minst er vi spent på hva resultatet med film blir etter 1,5 mnd i lagerflasker.

Jeg har plukka fram gammal film, skikkelig langtidslagret, som ble berget fra søppelspannet ved en tilfeldighet for over 10 år siden (hadde ikke hjerte til å kaste eksponert film), nå skal de kaffebehandles som en kuriositet, CC-M med full kraft og håpen at NOEN bilder har overlevd. Hvem vet, det er kanskje der selve BILDET er?

Ezzie

Member
Format
Multi Format
Min blanding ligner også på urin, inntil jeg holder den opp mot et lysrør, da blir den grønn, også denne med svensk syre.

Ellers, så vil jeg si at én måned + ikke er noe problem mht holdbarhet hva utblanding av de forskjellige ingrediensene gjelder. Skal det være noe må det være at når jeg blander de sammen så lukter det ikke like sterkt som tidligere, så noe svakere (men hva da) er det nok. Dog ble disse bildene helt OK med ukorrigert fremkalling C-C-H (0.4g/l Kbr) 20C i 16 min. TMAX100 altså:

5182292029_b865576e4d_b.jpg

5182891672_a27f720890_b.jpg

5182293427_4b3508a942_b.jpg

5182893420_6af8b9938b_b.jpg

Og alle disse tatt med Kowa'en som vanlig, og med 85mm'ern som er tilbake fra CLA. Det merkelige er at denne synes å nå uendelig veldig tidlig, noe som får meg til å mistenke at noe er galt. Men skarpe bilder blir det likevel. Så ikke vet jeg...

Ezzie

Member
Format
Multi Format
Takk skal du ha Fiatlux. Jeg må skaffe meg garasje så jeg kan få printet disse og hengt de opp. Hun som skal adlydes tror jeg ikke vil ha de på veggen inne :sad:

Ellers må jeg si at samtalen har kommet inn på en noe merkelig bane, når noe ikke er helt som det skal når ikke det ser ut som tiss. :wink:

P.S. Og g.. som jeg elsker mellomformat. Hvorfor jeg ventet så lenge vet jeg ikke. Har muligheten for LF også, men det får vente litt mens jeg koser meg med det "mindre" formatet. :wink:

Format
Multi Format
Wow, wow, wow og wow Ezzie.. :smile: Du er jo klar til en udstilling!

Btw, stadig ingen "tiss" her, det må bero på soda´en og måske fordi jeg blander nyt hver gang..

Interessant dette med fargen, hva for slags askorbinsyre bruker du?

Blander nytt hver gang.... ja jeg må innrømme det, jeg ser heller ingen sterk farge når jeg blander nytt....

Så hva skjer? From the top of my head:

Soda skal i prinsippet kunne oppbevares uendelig, oksygen påvirker ikke og ikke absorberes CO2 fra atmosfærene heller, det er jo allerede carbonat i overskudd der!

Askorbinsyre derimot..... det brytes ned av oksygen, både oppløst i vann og absorbert fra atmosfæren. Hva som skjer er litt uoversiktlig for meg noen må rope høyt på Ole, han er jo kjemiingeniør-af-guds-naade!

PS Du er da mer enn moden for en utstilling selv, Fiat! :cool:

Format
Multi Format
Takk skal du ha Fiatlux. Jeg må skaffe meg garasje så jeg kan få printet disse og hengt de opp. Hun som skal adlydes tror jeg ikke vil ha de på veggen inne :sad:

Ellers må jeg si at samtalen har kommet inn på en noe merkelig bane, når noe ikke er helt som det skal når ikke det ser ut som tiss. :wink:

P.S. Og g.. som jeg elsker mellomformat. Hvorfor jeg ventet så lenge vet jeg ikke. Har muligheten for LF også, men det får vente litt mens jeg koser meg med det "mindre" formatet. :wink:

Eirik! om du skal gjøre meg EN tjeneste før jul, send bildene - spesielt de to skogsbildene, med og uten snø, til Reinholt og fortell ham at de er fremkalt med fremkaller fra lagerflasker, Reinholt avviste ideen om lagerflasker som umulig, da Vitamin C ikke tåler oksygen..... beskriv hele prosessen, og dere blir berømte, for dette med lagerflasker løser et kjempeproblem; amerikanerne begynte med teskjeene sine fordi ingen av dem kom på en SÅ ENKEL måte å få en nøyaktig blanding på!

Dessuten tror jeg tyskera får SPADER over så jækli flotte skogsbilder, snøbildet er nesten poetisk! :tongue:

Fargediskusjonen og det merkellige sporet den har kommet i, beholder vi vel best i skandinavia, alle de andre blir så stive i nakken når slikt nevnes....

Ezzie

Member
Format
Multi Format
Heisann. Ok, dere får arrestere meg om dere synes jeg driver alt for mye selvpromotering her. Men jeg oppgraderte min Flickr-konto slik at dere skal få se bildene i ennå større utgaver. Nå har jeg fra før av lastet opp alle Caffenol bildene i 1280x1280, så kanskje ikke sååååå mye å hente. Jeg synes dog at det faktisk avslører ennå mer detaljer og enkelte av bildene tjener veldig på det. Skal eksperimentere med ennå større filer etterhvert. Om dere har sett et bilde dere ønsker å se i større størrelser, så si ifra.

Her er et par allerede viste bilder som dere nå kan se i 1280x

5125777598_8a9b54d81b_o.jpg

5171248067_cf7cfc5515_o.jpg

Og en i 2600x

5182292029_302dc25aac_o.jpg

OP
OP

OMU

Member
Format
Multi Format
Selvpromotering er LOV!
Det ligger mye læring og inspirasjon i å se hverandres bilder. Takk for at du deler de med oss :smile:

Tror forresten at du vil ha stor glede av å se andre bilder her på APUG også, ikke bare småbildene....

Format
Multi Format
YES!! samtidig er det kolossalt flotte bildene dere viser det beste beviset for at alle skeptikerne tar feil og ikke har forstått noe!

Stå på SLIK selvpromotering er det mest velkomne som finnes.

Format
Multi Format
Fremkalt Kodak Advantix Ultra APS film i dag i CCM, 15 min @ 20C, er i siste skyll enda, men den ser helt fin ut!
Da har ve en hel klasse neglisjerte kamera som selges for prisen av et frimerke, filmen likeså å utnytte!

Format
Multi Format
Dette kan være en verdenssensasjon!

(there was a url link here which no longer exists)

Jeg har sett en gang til på negativene, der er normalt fremkalte, normalt eksponerte negativer, med normale farger. Jeg har en film til, helt identisk, jeg leverer den til fremkalling på vanlig måte her hos lokalen og kommer til å bryte opp kasetten når den returneres, og sammenligne negativene.

Er Kaffenol verdens enkleste og billigste fargefremkaller også?

ErikP

Format
Multi Format
PS ser at denne tråden er på 52. plass nå over mest diskuterte, nei 51. plass mener jeg!

I kveld kjøres forsøk nr. 2 med APS Advantix-film, for å se om fargefremkalling med caffenol virkelig er et repeterbart fenomen.
I så fall har jeg peilet meg inn på en Nikon Pronea SLR, for da blir det mye fargefilm-fremkalling framover!

OP
OP

OMU

Member
Format
Multi Format
Vi får vel holde liv i tråden litt til da, til vi er over 50. plass...

Fremkalte HP5+ går, fra de samme flaskene som jeg blandet 11. oktober. Fortsatt aktive og brukbare.
Dette var 120 film og der har jeg ikke skanner. Så noe å vise fram har jeg ikke før jeg har vært i Gardermoen.

Skulle forøvrig gjerne ha sett en skan av fargefilmen?

Format
Multi Format
Her i gården er jeg voldsomt opptatt av å fjerne gammel, dårlig samvittighet, etter at jeg fant sarkofagen med ufremkalt film som samlet seg opp utover 1980 og 90 tallet. Så langt har det vært en enste lang suksesshistorie, nå står en 127 fargefilm klar i tanken her, og som sagt test 2 med APS film, skanneren må fram, og kobles til, så får me sjå.... problemet har vært for lite plass her, men kona (be)ordna rydding her....

Siste ordet er nok ikke sagt i caffenolsagaen, jeg setter for øvrig stor pris på at du er med å tester dette med lager-flasker.
Her på bruket dukka det opp et ekstra problem i dag morres, det er jo kuldebølge, etter at den Menneskeskapte Globale Oppvarmingen slutta å virke for knappe 2 år siden.

Når jeg blander så får jeg jo 3x konsentrasjon, dvs 162 gram soda i en liter vann, 38 gram vitamin C i en liter vann og 120 gram pulverkaffe i en liter vann.
Ved bruk måler jeg ut 1 del fra hver flaske, feks 200ml fra hver flaske gir akkurat 600 ml ferdig blanding i riktig konsentrasjon for CCM, for enkelhets skuld setter jeg til 6ml KBr (10% løsning) mellom Vitamin C og Kaffe.

Men 3x sodaløsning ligger svært nær maks løselighet for soda i vann og i dag morres hadde kulden sneket seg inn øvert i det mørke kottet i trappeoppgangen. Så i løppet av natta hadde det grodd sodakrystaller på flaska, dekket faktisk 1/3 av volumet! Riktig fine og imponerende var de og.... Men ingen skade skjedd, et raskt opphold i varmt vannbad på kjøkkenbenken og løsningne ble fin og klar igjen.

Dette med 3 X blanding er ganske smart forresten.

Om jeg har lyst til å forsøke supersterk blanding, måler jeg ut 200ml av sodaen og veier deretter ut vitamin C og kaffe og tilsetter sammen med KBr og blander ut til 300ml som er akkurat nok til en 35mm film.

Nå har jeg spekulert litt på den dobbeltstyrkeblandingen. Og har kommet til at jeg ikke trenger ekstra mye hverken av kaffe eller vitamin C og slett ikke KBr, hemmeligheten med raskere fremkalling (7,5min blr rapportert her) er rett og slett soda-konsentrasjonen. man kan oppnå det samme med å erstatte krystallsoda med kaustisk soda tror jeg, selv om jeg ikke har lest rapporter om suksess der.

Det er i allefall sikkert at å øke tilsatsen av askorbinsyre og kaffe ikke betyr stort, det beviser forsøket med å fremkalle to tanker av samme blanding, det ER overskudd på fremkallerstoffer i blandingen.

Alt i alt er dette pekepinn på at det er rom for flere forsøk.

EP

Ezzie

Member
Format
Multi Format
Eirik! om du skal gjøre meg EN tjeneste før jul, send bildene - spesielt de to skogsbildene, med og uten snø, til Reinholt og fortell ham at de er fremkalt med fremkaller fra lagerflasker, Reinholt avviste ideen om lagerflasker som umulig, da Vitamin C ikke tåler oksygen..... beskriv hele prosessen, og dere blir berømte, for dette med lagerflasker løser et kjempeproblem; amerikanerne begynte med teskjeene sine fordi ingen av dem kom på en SÅ ENKEL måte å få en nøyaktig blanding på!

Dessuten tror jeg tyskera får SPADER over så jækli flotte skogsbilder, snøbildet er nesten poetisk! :tongue:

....

Hei Erik

Jeg la ut denne på bloggen min, jeg kan gjøre Reinhold oppmerksom på den: Does Caffenol Expire or can it be stored?

Holder det tror du?

Photrio.com contains affiliate links to products. We may receive a commission for purchases made through these links.
To read our full affiliate disclosure statement please click Here.

PHOTRIO PARTNERS EQUALLY FUNDING OUR COMMUNITY:

Ilford ADOX Freestyle Photographic Stearman Press Weldon Color Lab Blue Moon Camera & Machine
Top Bottom