Caffenol - norsk resept?

Purely analog

H
Purely analog

• 0
  • 0
  • 14
Whirlpool

H
Whirlpool

• 0
  • 0
  • 17
Close-Up

A
Close-Up

• 6
  • 3
  • 53
*

A
*

• 10
  • 3
  • 79

Forum statistics

Threads
200,089
Members
100,122
Latest member
JPHoffmann
Recent bookmarks
0
Format
Multi Format
Det var triste nyheter, en god Kowa skal helst holdes i god trim og brukes forsiktig. Jeg tror du trenger en Yashica TLR, som backup!

PS takk for tips mht TMax400, jeg kom i skade for å ta noen viktige bilder på en boklansering, hele filmen og MÅ få et bra resultat, jeg tror jeg tar hintet og går opp til 1,5 gram KBr og kanskje øker tiden lite granne (slørhemmer bremser jo fremkallingen i vanlige sammenhenger)

EP

Ezzie

Member
Format
Multi Format
Jeg fikk løst opp speilet. Litt gymnastikk og symaskinolje så er den god som ny. Fordelen med Super 66 er at man kan ta av bakstykket og kommer dermed til speil mv.

Yashica Mat 124? Ja det hadde jo forsåvdit vært fint det. :wink:

Angående TMAX400 så ser det unektelig ut som mer Kbr kan være tingen. Sammenlignet side om side er nok TMAX100 filmen en anelse mer fremkalt som det er. Den tåler også et par minutter til vet jeg fra tidligere forsøk, men 16 minutter er nok greit nok. Så TMAX400 med 1,5g/l Kbr kan sikker tåle 15-16 minutter.

Skal melde om resultater etterhvert.

Format
Medium Format
TMAX400 har mye mere slør enn TMAX100,

Hei

Vær oppmerksom på at tmax bruker veldig lang tid i fixen, ca 10 min, om tmax400 trenger mer tid en tmax100 vet jeg ikke. Men film kan fix'es mer etterpå. Dårlig fixa kan oppleves som slør.

Kent

Format
Multi Format
Javel, og hvor finner du referanse til rådet du ga der?

Jeg spør ikke for å lage trøbbel, jeg spør for å oppklare en uklarhet, og for - om mulig - å motvirke spredning av såkalt nettkunnskap.

Rett og slett hva er riktig og mest praktisk måte å gripe an saken på, om man står ovenfor en tidligere ukjent kombinasjon av film/fremkalling, når man kommer til fixeringsstadiet?

Format
Multi Format
Det tror jeg er best, for hittil har du levert det motsatte i denne saken!

Vi kan lage en annen tråd om fixering for ikke å støylegge denne VIKTIGE tråden.

OP
OP

OMU

Member
Format
Multi Format
Hei;
Jeg bruker vanligvis ikke Tmax. Har kun brukt noen ruller jeg har fått og som jeg har hatt i fryseren.
Jeg har også hørt at Tmax må fixseres dobbelt så lang tid som annen film.....

Men i og med at dette ikke er en vanlig film for meg, har jeg ikke giddet å sjekke dette. Men det har jeg gjort nå.

Ref. Kodak datablad:

http://www.kodak.com/global/en/professional/support/techPubs/f4016/f4016.pdf, side 9:

"Fix at 65 to 75°F (18 to 24°C) for 3 to 5 minutes with
vigorous agitation in KODAK Rapid Fixer"

Så da er vel det avklart.

Forøvrig så synes jeg det ikke er nødvendig å ha en slik skarp tone her, Erik.

Ezzie

Member
Format
Multi Format
Jeg skal sjekke opp dette med fikseringen når jeg vel kommer meg hjem. Jeg har fiksert både TMX og TMY i 5 min for både TMAX og Caffenol. Jeg har da muligheten til å sammenligne "før og etter".

Så må du huske da Erik at vi, med denne tråden, også blander vitenskap med tillært erfaring gjennom eksperimentering som vi nødvendigvis ikke kan fullt ut forklare resultatene av. Om Kent opplever at fikseringen virker inn på resultatet slik eller slik skal man ikke nødvendigvis måtte avkreve bastante forklaringer på hvorfor og hvorledes.

Format
Multi Format
SKARP TONE? JEG SPURTE HØFLIG ETTER EN FORKLARING!

Riktignok spurte jeg fordi jeg mente og mener at det han spurte om var BALDERWASH, men det er mitt privilegium, jeg er dundrende uenig, og liker ikke at noen lager seg en (falsk) forklaring basert på noe han ikke forsto i et engelsk datablad. Mere om det senere, men helst i en annen tråd, å begynne å snakke om fiksering her er en avsporing og tullprat.

Som jeg leser deg, er du i stand til å se forskjell på kjemisk slør på en film og utbrukt fikser.

DET HAR IKKE SKJEDD NOE VESENTLIG FRAMSKRITT PÅ FIXERINGENS OMRÅDE SINDEN 1930-TALLET, OG OM NOEN TVILER, SÅ STÅR DET AKKURAT DET SAMME STORT SETT PÅ DATABLAD AV I DAG SOM DET DERE REFERERER TIL, JEG HAR DATABLAD OG DATABØKER SOM GÅR GANSKE LANGT TILBAKE.

Ole

Moderator
Moderator
Format
Large Format
"Designed grain" filmer, som T-max of Delta, inneholder mer sølvjodid enn "tradisjonelle" filmer. Sølvjodid er omtrent ti ganger så tungtløselig som sølvbromid. Derfor anbefales lengre fikseringstid med "normal" fix, men stregnt tatt bør bare hurtigfix med ammoniumtiosulfat brukes på disse filmene.

Det har skjedd VELDIG mye fremskritt i filmemuljoner siden 30-tallet!

Og om noen ikke vet det, så har jeg universitetsutdannelse i kjemi.

Format
Multi Format
Og hva har dette med dette å gjøre?

Sølvjodid og sølvbromid i varierende blandingsforhold har vært brukt siden 1890-årene.

Fremgangsmåten er beskrevet i annen tråd, flytt fixerdiskusjonen DIT og slett alle referansene til det her, for det er OFF TOPIC.

Ezzie

Member
Format
Multi Format
Heisann

Bilder tatt under veldig forskjellige lysforhold. Først TMY-2 m 1g/lKbr CCH, 13m45s @20C. Stort sett eksponert 1/3 stop over (EI 320 et sted):

Grått og trist vær:

5155987268_785f30347a_z.jpg

5155376835_f65ff22450_z.jpg

5155361191_75f8577e4e_z.jpg

TMX i CCH med 0.4g/l KBr, 16min @20C. EI 70-80 ca
Ettermiddagsol med en del skyer (slik jeg liker det):

5155886690_811f5480e4_z.jpg

5155285803_d8a8945d28_z.jpg

Nattbilder, ca 32s på meteret ved f8. Justert til 65-75s:

5155296309_3e029b27ba_z.jpg

5155297335_58c891bbae_z.jpg

5155906774_ce3f2a266c_z.jpg

Nå er jeg tom for TMAX400. SÅ det får drøye litt til neste test. Den blir med mer KBr og noe lenger fremkallingstid for å kompensere for KBr´ens påvirkning. Synes å se at fremkallingstidsmessig er det nokså riktig slik det er.

TMX100 derimot viser seg konsistent. Og med vidt forskjellige kontrastforhold på samme filmrull, så takler CCH det veldig bra.

Format
Multi Format
Eirik, jeg må bare bøye meg i støvet, hva med ærestittel her :

der KaffeMeister?

Jeg likte spesielt Nattbildene og langtidskompensasjonen, slikt er det ikke mange som kan på fingrene i vår tid!!

Om folk bare kunne nøye seg med å prøve selv, i stedet for å sitte på en stein og tvile!

Ezzie

Member
Format
Multi Format
Takk Erik

Jeg ble selv imponert over hvor bra nattbildene ble. Ikke minst at det ble så fine toner i de, trodde nesten de skulle komme ut blassere enn en brite lagt på sprit.

OP
OP

OMU

Member
Format
Multi Format
Hei igjen;
Flotte bilder Eirik.
Jeg er ingen vitenskapsmann, men synes nattbildene er de som imponerer meg mest. Har drevet ganske mye med fotografering under dårlige lysforhold. Og tror, uten å ha vitenskapelig belegg for det :wink: at Caffenol er veldig bra for slikt arbeid.

Jeg har lagt ut noen bilder i standardgaleriet, og tenkte ikke på å legge de her. Men siden Eirik fortsatt ikke kan se de der (?) så legger jeg noen her også.

Tmax 400, Caffenol-C-H, 1gr/l Kbr. 12 min fremkallingstid.

Attachments

• Bergen+001Scan-101031-0001.jpg
    Bergen+001Scan-101031-0001.jpg
    44.8 KB · Views: 114
  • Bergen+001Scan-101031-0002.jpg
    Bergen+001Scan-101031-0002.jpg
    47 KB · Views: 113
  • Bergen+001Scan-101031-0010.jpg
    Bergen+001Scan-101031-0010.jpg
    50.5 KB · Views: 105
OP
OP

OMU

Member
Format
Multi Format
Neste test blir med Fomapan 100 og 400.
Veldig glad i disse filmene fremkalt i Rodinal, men Caffenol må prøves.

Fomapan 400 har rykte for å bli veldig fort utbrendt i høylysene. Så får vi se om Caffenol kommer til sin rett her?

Ezzie

Member
Format
Multi Format
Veldig fine saker Odd Magne. Enig i at Caffenol-C-H takler store kontraster med glans. Det er når det er veldig flatt lys at jeg synes den kunne vært bedre. Skal lese litt og se om det er variasjoner å finne som takler slike forhold bedre.

Format
Multi Format
Du er nok litt av en Kaffemester du også Odd Magne! Flotte bilder, du er heldig som har en så flott by med så flotte nattmotiver å øse av!

Caffenol er en spesiell fremkaller, det er en utjevningsfremkaller, det er en finkornfremkaller og den er svært aktiv, dvs det er også en pressingsfremkaller, i en pakke, IMHO.
Det er godt mulig at man kan tilpasse og skreddersy egenskapene ved å forandre på resepten som Ezzie antyder, her er i allefall rom for forskning.

Mens vi for bare ei ukes tid lurte på om det gikk å kjøre TMax400 sitter vi nå med fasit som sier at TMax400 er spesielt egnet og spesielt nar den brukes på kontrastrike og vanskelige motiver, som feks nattbilder.

Det er rett og slett fantastisk hva den lille banden som driver med dette rundt i verden har fått til på kort tid. Gleder meg til resultater på Fomapan 400, har sett flotte resultater på HP5.

Til de som fortsatt tviler: bare SE på hva Odd Magne og Eirik får til!

Last edited by a moderator:
Format
Multi Format
Veldig fine saker Odd Magne. Enig i at Caffenol-C-H takler store kontraster med glans. Det er når det er veldig flatt lys at jeg synes den kunne vært bedre. Skal lese litt og se om det er variasjoner å finne som takler slike forhold bedre.

Hva om du setter til litt NaOH? da øker ph kraftig, da øker aktiviteten (og ISO!) og muligens kontrasten. Reinhold feks er opptatt av det motsatte, han er på jakt etter oppløsning og fine korn, derav Caffenol C-L, mens øket aktivitet gir korn, er jeg redd......

Jeg kjøper NaOH i butikken, flaskene står rett ved siden av Krystallsoda, og er som regel merket Kaustikksoda. Biltema selger det under det navnet.

NB! får vel gjenta advarsler gitt før her, før jeg får Ole på nakken : Kaustikksoda er farlige saker, får man det i øynene har man sekunder å gjøre på før alvorlig skade er skjedd, man skal være ekstremt forsiktig med å helle kaustikksoda i vann, det blir utviklet en kollosal varme, væsken kan koke, det ber best å gjøre dette ute da dampen er skadelig, og det er best å gjøre dette i vannbad, dvs la flasken stå i et stort kar med iskaldt vann.

Et forsøk med å sette til bare et gram eller to pr liter er kanskje verdt å prøve?
(og bortsett fra at oversterk varme kan skade den delikate C-vitaminblandingen vår og koke kaffen, er det ingen fare for eksplosjon om man bare tilsetter et lite gram til en liter)

Photrio.com contains affiliate links to products. We may receive a commission for purchases made through these links.
To read our full affiliate disclosure statement please click Here.

PHOTRIO PARTNERS EQUALLY FUNDING OUR COMMUNITY:

Ilford ADOX Freestyle Photographic Stearman Press Weldon Color Lab Blue Moon Camera & Machine
Top Bottom