Caffenol - norsk resept?

Whirlpool

H
Whirlpool

• 0
  • 0
  • 12
Close-Up

A
Close-Up

• 6
  • 3
  • 41
*

A
*

• 9
  • 3
  • 72
Vortex

H
Vortex

• 8
  • 2
  • 95

Forum statistics

Threads
200,089
Members
100,121
Latest member
Miga
Recent bookmarks
0
Format
Multi Format
Flotte bilder Fiat! Hva for slags format brukte du, er dette med et av kameraene dine i avtatren?
Og den lille fargetonen, den legger du til etter skanning, ved litt oppskarping i PS?

Muligheten til å øke kontrast i PS gjør, etter min ringe forstand at man skal hilse lav kontrast velkommen, det gir rom for å redde detaljer i både lys og skygge!
Jeg ble særlig imponert over bildet av kaktusen, det har en nydelig gradasjon rett og slett.

Eirik, du ser at tittelen der KaffeeMeister, DEN blir det konkurranse om!

FiatluX

Member
Format
4x5 Format
Jep, fargetonen er pålagt i PS som en efterligning af den selenium evt. bruntoner jeg ville ha brugt på en papirkopi..
Ser du, alt er rødt i den ørken, så den tone passer perfekt til at gengive lidt af stemningen. :smile:

Og mht til kontrast så har du ret, jeg scanner miner billeder i Silverfast AI Studio "32bit HDRi greyscale" og "2X Multiexposure, increases the density range", det gir et så kontrastløst scan at ALT er med, siden gir jeg billedet PS Levels og Smart sharpen = Radius 100% Amount 1.0 px, evt. lidt dodge/burn og så toner.. Thats it! :smile:

Format
Multi Format
Takk for verdifull info.

Så vidt jeg forstår driver Eirik på i mørkerom også, og da er jakten på litt kontrast og smell i negativene fullt forståelig.
Ulike media krever ulik behandling og tilpassing.

Ezzie

Member
Format
Multi Format
@Fiatlux. Veldig flott og tøft gjort. Jeg hadde tenkt meg om to ganger med LF negativer jeg hadde måttet reise verdenen rundt for å gjenskape. Jeg også legger på en svak seleniumaktig tone på mine scans. Sist jeg skannet fjernet jeg alle presets (jeg skanner en og en og justerer alle histogrammer hver for seg alltid), også de man ikke ser Epson SW setter, og viops så fikk jeg se at skanneren faktisk kan se en svak kaffetoning på negativene. Denne var faktisk ganske så fin. Skal se om jeg kan få gjort et skan og beholdt den tonen gjennom all postprosessering.

@Erik. Ikke aktiv i mørkerommet ennå. Det kommer nok med tiden. Må pusse opp og innrede et 4 talls andre rom først, så får vi se. Og hva kaffeemeister gjelder så ikke glem Tormod heller. Han er durkdreven på Caffenol han også. Jeg er bare en skabbete amatør.

OP
OP

OMU

Member
Format
Multi Format
Enda flere suksesser med Caffenol;
Jeg rota rundt i en gammel fotobag, den med en Cannon AE1 i... og der fant jeg en film..

Kodacolor Gold 200. Og i boksen lå det en lapp med min håndskrift og hvor det sto: "11.11.1989, 14 bilder"
Gjett om jeg var spent!:blink:
En mail til Erik og han anbefalte Caffenol C-H, og slik ble det.

Fremkalte filmen i dag og det ble suksess! Den ble veldig tykk, og jeg vet ikke om jeg kan få noe ut av den i mørkerommet. Men scanneren taklet den elegant.

De to første bildene er altså fra 1989 og det er min yngste datter som er fotomodel. For samenligningens skyld hekter jeg på et bilde som er to uker gammelt. HP5+ i Caffenol C-H.

Attachments

• Mona_891111_07.jpg
    Mona_891111_07.jpg
    44.9 KB · Views: 110
  • Mona_891111_08.jpg
    Mona_891111_08.jpg
    50.6 KB · Views: 108
  • Bergen+001+Scan-101031-0002.jpg
    Bergen+001+Scan-101031-0002.jpg
    36.3 KB · Views: 124
Format
Multi Format
Hmm. gratulerer med dobbelt suksess! Både med filmen og dattera, så heldig som du har vært med den siste antar jeg hun er mest lik sin mor??!
Det ble litt korn i den gamle filmen, du har vel ikke frewmkalt G200 før så du kan sammenligne? Jeg mener at mine G200 gir litt mindre korn enn det derre....

Artig det derre, så lar vi stafetten gå til neste mann som gjør et slikt funn i en bag eller ei skuff, men med en liten twis : dersom du finner en lapp eller et notat som sier hvor mange bilder det er tatt, setter du inn filmen og kjører fram like mange eksponeringer PLUSS 2, med lokk foran objektivet, slik at det ikke ødelegger noe. Så tar man ut resten av filmen på vanlig måte, og fremkaller i Caffenol som anbefalt, og SAMMENLIGNER nye og gamle opptak! For det er kjempeinteressant å se hvordan film holder seg og lagres og om latent bilde virkelig ødelegges med årene, jeg har en liten boks gamle filmer som skal fremkalles, dessverre er ingen av dem merket slik at jeg kan sammenligne.....

OP
OP

OMU

Member
Format
Multi Format
Hei igjen;
Jeg er glad i korn, så det er å betrakte som bonus :smile:

Vurderte å sette filmen i et kamera og fortsette eksponeringen. Men jeg har to Canon, ett som eksponerer fra begynnelsen av rullen og som jeg må spole tilbake. Det andre drar filmen frem og eksponerer baklengs. Var ikke sikker på hvordan filmen var eksponert og ville ikke ta noen sjangser. Uanset, TAKK FOR HJELPA. For meg ble det en kjempesuksess!!

PS, jenta på bildene har en farmor fra Agdenes. Kanskje det er derfor hun er så vakker :blink:

Format
Multi Format
Hels ho, bæstemor e jordbærpi, helt sekkert det og ho fordreidd nok hauan utti der i gammeldagan.
Ha vørri på jordbærfest utti Lensvika mang, mang gång æ.

Med stor suksess!

Skjønne godt hvorfor du ikke tok sjansen på noe eksperiment når det lå slik an med kamera, oppfordringen går vidre til nestemann!

Format
Multi Format
Noen som har lagt merke til dette?

Keg har hatt noen skuffende resultater, svakere fremkalling, så tenker jeg meg om, leser dette og "kommer på" at jeg har skiftet Vitamin C fra de svenske 35grams posene til 100 grams plastbeholder fra apoteket!

(there was a url link here which no longer exists)

Flere som har lignende erfaring? Jeg skal kjøre et forsøk for å se om det virkelig er en feilkilde her!

Ezzie

Member
Format
Multi Format
Hei Erik

Hva mener du selv da? Er det mer konsentrert denne aptotek versjonen, eller mindre?

Forøvrig så har jeg endelig etterbehandlet dette bildet fra samme rull som over. Jeg gledet meg til resultatet når jeg tok bildet, men når man etterbehandler på mindre formater og med 72dpi, så blir det ikke det samme. Må ses i minst. 1024x1024 for å få en følelse for bildet. Denne tror jeg kan gjøre seg i et 10x10 toms forstørrelse. Tatt med Kowa m/85mmf2.8, stativ, MLU, 1s eksponering. Detaljrikdommen er så stor at når komprimert til JPG er den over dobbelt så stor aom andre filer i tilsvarende størrelse. Dessverre gjør Flickr også noe med dette bildet, men dere ser nok likevel at Caffenol er istand til å ivareta fintegning, eller hva?

5171248067_c18fce6e03_b.jpg

Format
Multi Format
F'ng AWEsome! På skjermen min blir den 11x11 tommer når den fyller skjermen, sylskarp, forstørret 200% fyller den hele skjermen horisontalt og må skrolle for å se toppen - fremdeles sylskarp, på tross av JPG og Flicr. Her har både DU, Kowa og Caffenol gjort en helt superb jobb!

Når det gjelder Vitamin C fra svensk ICA vs fra norsk apotek, ser den norske ut til å være mere granulert. Etter at jeg uten å tenke på det begynte å bruke apotekversjonen, har jeg hatt tynnere negativer og noen uforklarlige elendige versjoner med Fuji-film.

Enten egner ikke Fuji seg i det hele tatt (husk at dette gjelder Fuji fargeNEGATIV film vs Kodak Gold fargenegativfilm, men Reinholdt har rapportert lignende katastrofer med ny Rollei S/H film), eller norsk vitamin C er mindre aktiv, eller igjen Fuji trenger MYE lenger fremkallingstid enn Kodak.

Nåvel utfordringen ligger i jakten på det perfekte - og der har du i allefall lykkes godt med negativkvaliteten på bildet over, Eirik!

ep

Ezzie

Member
Format
Multi Format
Tynnere negativer sier du Erik?

Betyr ikke det at det er mindre Askorbinsyre i den apotekversjonen? Vitamin C skal liksom fremskynde fremkallingen, og da er det lett å anta at ikke det skjer like mye med den granulerte versjonen (den har sikkert et lag som skal beskytte den mot å løse seg opp for tidlig (i mave eller lign)? Det vil jo dra ned askorbin konsentrasjonen. En teori du kjenner deg igjen i?

Takk for skryt for bildet, både Erik og Fiat. Tekstur er nettopp det denne handler om. Det er så mye at det kan fort blir for rotete. Men forstørret blir det plutselig noe annet. Å få til riktig kontrastbalanse var faktisk det jeg jobbet mest med i etterbehandlingen. Hva eksponeringen gjelder målte jeg med en gammel seleniumssak. Pekte den hit og dit og eksponerte to stopp under mørkeste avlesning for å sikre detaljer i skyggepartier. Er ikke veldig redd for utbrenning med TMAX100 og Caffenol.

Format
Multi Format
Det er akkurat DET som ble lansert i den engelske tråden jeg refererte til Ezzie!

Både et mulig beskyttelseslag som du lanserer (det er jo "medisin" på apoteket!) og også en annen kjemisk sammensetning. Tydeligvis er sammenhengen mere innfløkt enn som så, Askorbinsyre er visst ikke bare askorbinsyre, muligens selger man noe annet som "askorbinsyre" på apoteket, fordi den varianten man selger der er mere effektiv i biologisk sammenheng, blir raskere og mere direkte tatt opp i kroppen, sies det. Antakelig betyr det at for VÅRT FORMÅL, er bare en prosentdel av kjemikaliet til stede som askorbinsyre som vil omdannes direkte til askorbat, som sies å være fremkallerstoffet.

Mulig vi kan verve Ole til å se nærmere på dette, jo fglere forstandige folk som graver fram datablad og leter seriøst, jo bedre.

Enkelt og praktisk vil jeg si at jeg reagerte - men bare litt - på at apotek-askorbin ikke ga så klar og fin IRRGRØNN farge når jeg blanda soda og askorbin, som når jeg brukte svenske-askorbin.

Jeg legger foreløpig apotek-askorbin til sides og vender tilbake til svenskehandelen, for det virka flott. Nå skal jeg gjenta den største skuffelsen, nemlig Fuji, men med svenske-askorbin, fordi denne Fujien har jeg bare brukt apotekvare på!

Uansett, dette er foreløpig bare en teori, og om noen får svært tynne negativer med apotekvare, foreslår jeg rett og slett å doble doseringen av Vitamin C! For jeg tror ikke det er noe annet enn et spørsmål om få en skikkelig aktiv fremkaller, og askorbin er som du sier, gasspedalen.

Et siste poeng: KBr så ut til å bremse aktiviteten voldsomt, i forhold til svenske-vare. Jeg tror det blir 150km's harrytur her ganske snart!

Ezzie

Member
Format
Multi Format
Jeg skal sende med kona en bestilling når hun vel skal over om en ukes tid. Enkelt fortalt: Tøm hylla, jeg betaler!

OP
OP

OMU

Member
Format
Multi Format
Hallo gutter;
Nå henger en teststripe av Tmax P3200 til tørk. Prøvde med C-C-L, rett ut fra resepten hos Reinholt. Det ser ut til at jeg har fått greie bilder, men filmen er svart av slør.
Brukte 1gr/liter, så da bør jeg vel prøve med 2 g/liter? Fremkalte i 70 min slik Reinholt anbefaler, men er det noen grunn til å forlenge tiden?

Format
Multi Format
Nå har jeg kikka etter på sidene til Reinholt, men finner ikke noen referanse til TMax P3200 i farten. Husker du hvor du så det?

Og 70 min. Hvordan agiterer du? SVJH sier Mr. R. 70 min med stand-development. Det han sier i databladet er 20-30 sek agitasjon til å begynne med, DERETTER SKAL TANKEN STÅ!
I den senere tid har han endret syn på dette, nå er det agitasjon 30 sek, så 2min, 4, 8, 16, 32 min, det øker aktiviteten noe.

Dersom du har agitert som normalt, dvs 5 sek pr minutt, har du overfremkalt, agitasjone er en akselerator.

Sterkt slør er også en indikasjon på overfremkalling IMHO, og selv om du øker KBr, som er bremsefaktor, ville jeg kuttet med på tiden, i allefall med 10 min.
Hvordan blir bildene når du skænner da? Tipper de blir bra allikevel jeg, Caffenol er forunderlig slik.....

FiatluX

Member
Format
4x5 Format
Enkelt og praktisk vil jeg si at jeg reagerte - men bare litt - på at apotek-askorbin ikke ga så klar og fin IRRGRØNN farge når jeg blanda soda og askorbin, som når jeg brukte svenske-askorbin.

Irrgrønn farge? :blink:

Når jeg blander soda og c-vit både svensk apotekvariant som jeg har brugt mest eller "svenske-askorbin" fra supermarkedet, blir det aldrig en anden farge.. Kun kortvarigt uklar men fargeløs!

Format
Multi Format
Sikker på det? Enkel fargeteori sier at du ikke ser denne fargen i lampebelysning, i allefall ikke særlig godt. Men på kjøkkenbenken, midt foran et vindu på formiddagen var det et såpass påtakelig tegn på en kjemisk reaksjon at jeg tenkte å fotografere det (digitalt...brrrr....) og legge det ut her, dessverre ble det med tanken. Du må ALLTID ta hensyn til belysningen når du observerer farger, det er derfor politiets vitner ser feil når de rapporterer farger på biler om natten.....

Disclaimer, denne effekten observerte jeg spesielt sterkt nå jeg eksperimenterte med lager-falsker, dvs 3 litersflasker, hver med 3 ganger så sterk onsentrasjon, hvor man måler ut 173 fra hver falske og blander etter tur.

Da ble fargen slik : 1 litt turbid (uklar) soda, grønngul soda-askorbat, og svart-brun Kaffenol.

Som sagt er effekten betydelig lavere i trinn to med Apotekvare. Jeg har imidlertid flere bokser å teste, så dette kan ta tid.

Last edited by a moderator:
OP
OP

OMU

Member
Format
Multi Format
Nå har jeg kikka etter på sidene til Reinholt, men finner ikke noen referanse til TMax P3200 i farten. Husker du hvor du så det?

Og 70 min. Hvordan agiterer du? SVJH sier Mr. R. 70 min med stand-development. Det han sier i databladet er 20-30 sek agitasjon til å begynne med, DERETTER SKAL TANKEN STÅ!
I den senere tid har han endret syn på dette, nå er det agitasjon 30 sek, så 2min, 4, 8, 16, 32 min, det øker aktiviteten noe.

Dersom du har agitert som normalt, dvs 5 sek pr minutt, har du overfremkalt, agitasjone er en akselerator.

Sterkt slør er også en indikasjon på overfremkalling IMHO, og selv om du øker KBr, som er bremsefaktor, ville jeg kuttet med på tiden, i allefall med 10 min.
Hvordan blir bildene når du skænner da? Tipper de blir bra allikevel jeg, Caffenol er forunderlig slik.....

Har heller ikke funnet noen referanse til P3200, hverken hos Reinhold eller noe annet sted. Derfor klippa jeg av en teststripe og fremkalte "etter boka". Dvs med de kjemikaliemengdene han anbefaler og med STAND development for 70 min.

Jeg er sikker på at jeg får gode scan med denne filmen. Men jeg har som mål å få negativer som jeg kan bruke i mørkerommet. Kan nok bruke den jeg har, men det vil ta en evighet i eksponeringen.

Jeg antar at det er en blanding av overfremkalling og for lite Kbr. Eller om Kbr bremser nok til at det blir bedre?

Skal se litt nærmere på filmen i morgen, kanskje også bruke densitometeret.

Det ser ut til at kontrastomfanget er til å leve med, om enn litt lav kontrast.

Format
Multi Format
Jeg er sikker! Jeg har blandet i dagslys ved vinduet, ved 2800-3200 kelvin lampelys, ca. 4800 kelvin lysrør osv. :wink:
Måske kommer det an på den type soda og/eller askorbin varianten der blir brugt, men jeg forstår det bedre når du blander stock-blandingen!

<forbauset> hvorfor er det lettere å forstå med stock-blandingen? Jeg ville tro at man kan forvente mindre reaksjon med stock-blandingen, det var i allefall DET jeg ville teste, Vitamin C sies jo å ikke være holdbart når det eksponeres mot oksygen?

Stock-blandingen gav for øvrig dette resultat (svensk Askorbinsyra), jeg blandet 3,3 liter, dvs 3 flasker a 1,1 liter, med 3,3 ggr kjemijkaliemengden i hver. Jeg observerte denne fargereaksjonen, og ellers oppførte de utblandete kjemikaliene seg nesten som fersk mix, liten forskjell på aktivitet fra fersk blanding og til siste. Jeg brukte opp 3,3 liter fremkaller på 2 - 3 uker, så det er ikke så overbevisende lenge, men man KAN gjøre det, hver for seg er væskene mere holdbare enn jeg fryktet. Det så faktisk ut som om kaffen er den minst holdbare, den ble i allefall mere og mere brungrå, i stedet for mørkebrun, jeg er usikker på om det er en bakdel, ettersom det ikke er kaffen men kaffeinsyre vi er ute etter!

EP

PS ser med spenning fram til hva du finner ut Odd Magne!

Ezzie

Member
Format
Multi Format
@Erik og Fiatlux. Jeg får en skikkelig gulfarve, med et skjær av grønt. Nesten slik som refleks vestene som Politi etc bruker.

@ Odd Magne. C-C-L blandignen til Reinhold antyder at for enkelte filmer må du ha inntil 2g/l. Men jeg har ikke sett at han har prøvd noen 3200 filmer (strengt tatt 1600 eller hva?). Kanskje de trenger ennå mer? Sekundært så trenger vel raskere TMAX filmer kortere fremkallingstid, så hemmingen til KBr'en oppveies kanskje noe?

Photrio.com contains affiliate links to products. We may receive a commission for purchases made through these links.
To read our full affiliate disclosure statement please click Here.

PHOTRIO PARTNERS EQUALLY FUNDING OUR COMMUNITY:

Ilford ADOX Freestyle Photographic Stearman Press Weldon Color Lab Blue Moon Camera & Machine
Top Bottom