Caffenol - norsk resept?

Whirlpool

H
Whirlpool

• 0
  • 0
  • 0
Close-Up

A
Close-Up

• 6
  • 3
  • 29
*

A
*

• 8
  • 3
  • 65
Vortex

H
Vortex

• 8
  • 1
  • 91

Forum statistics

Threads
200,088
Members
100,121
Latest member
Miga
Recent bookmarks
0
OP
OP

OMU

Member
Format
Multi Format
Hei Eirik;
Har lest hva du skriver og i hht min erfaring så kan du trygt skrive det du gjør :smile:
Jeg blandet den 11. oktober og fremkalte 16. november, med godt resultat.

Format
Multi Format
Odd Magne og Eirik!

Jeg bestilte Natriumaskorbat på apoteket. Nå sitter jeg her med 100 gram. Det er for mye å eksperimentere med for en mann, og en mann eksperimenterer dårligere enn 3. Interessert i 25 gram? (det er en hedersbevisning å få tilbudet, man må gjøre seg FORTJENT til slikt!)

hehe

ep

Ezzie

Member
Format
Multi Format
Hei Erik

Sier ikke nei takk jeg. Tenker du at natriumaskorbatet skal delerstatte soda og vitamin C? Ta bort noe soda og mesteparten av vitaminene?

Format
Multi Format
Jeg har jo hatt blandete erfaringer med CC-L (lav pH, der kan faktisk den lokale vannkvaliteten spille inn!), så om man går ut fra CC-L og erstatter askorbinsyren med Natriumaskorbat, gram for gram, så er jo det et startpunkt, eller hva? Da blir pH litt høyere i ferdig blanding ettersom ingen soda forbrukes mot syre....

En annen sak er at jeg ikke uten videre akseptere at soda og askorbinsyre omsettes fullstendig til natriumaskorbat. Dette er organisk kjemi, innenfor det fagområdet er faktisk så mye som 50% omsetning regnet som svært mye.... Mulig vi kan verve Ole og få et vektig innlegg om organisk kjemi, jeg innrømmer at dette bare er flyvetanker...

EP

Ezzie

Member
Format
Multi Format
pHén på CCL er litt over 9? Hva er pH på CCH/M? Vi bør vel anstrenge oss for å komme så nær som CCL eller CCH/M som mulig for å ha et utgangspunkt for å beregne fremkallingstider? Eller har du noe vi kan bruke fra dine forsøk med CCI?

Nå som jeg har en Lubitel 6x6 kan jeg kanskje få til to filmer side om side med nærmest lik eksponering og dermed sammenligne de to, en med CCH og en med CCN? (N for natrium?)

OP
OP

OMU

Member
Format
Multi Format
Jeg melder meg også på til en porsjon Natriumkarbonat, og deltar gjerne i flere forsøk.

Ole

Moderator
Moderator
Format
Large Format
...
En annen sak er at jeg ikke uten videre akseptere at soda og askorbinsyre omsettes fullstendig til natriumaskorbat. Dette er organisk kjemi, innenfor det fagområdet er faktisk så mye som 50% omsetning regnet som svært mye....

Askorbinsyre er en organisk syre, men det er en helt alminnelig sye/base-reaksjon som skjer. Ingen organisk syntese, kun ioner i løsning. Så resultatet ved å tilsette et overskudd av soda til askorbinsyre kan helt trygt settes til tilnærmet lik 100% natriumaskorbat.

Format
Multi Format
Hmmm takk for den Ole, men dissosierer Ascorbinsyre fullstendig da? Det er jo det som avgjør om en slik reaksjon går eller ikke?

Uansett om det stemmer så gir vel omdanning av 10 gram asborbinsyre omtrent 14 gram askorbat da, etter hva jeg forstår. Da er det i allefall ikke noe å spare på natrium askorbat! Det som er interessant for meg er å se om na-askorbat er mere aktivt enn apotekets sukkeraktige askorbinsyre, som var en skuffelse....

Da vet jeg sånn noenlunde hva jeg vil forsøke meg på, det blir CC-I på meg og CC-M kommer tilbake med formler.

Ezzie

Member
Format
Multi Format
Har sett diskusjoner på RFF hvor de sier at askorbinsyre kan erstattes med 4g/l natriumaskorbat (e301), men sier da ikke hvilken Caffenol-C oppskrift de bruker.

Format
Multi Format
1 g/l mot 4 g/l ? da blir dettane dyrt!

Eller er det feks en "amerikansk oppskrift" med teskjeer og hele smørja?
Vi regner om det!

Noe av det som er mest interessant, er å sjekke om natriumaskorbat holder seg bedre i vannløsning enn syra, men da må vel langtidstesteren trå til!
:smile:

Erik

PS RFF wtf it?

Format
Multi Format
Vitamin C i krydderhylla.....

Svaret fra kryddewrleverandøren kom i dag :

Hei!

Viser til din henvendelse vedr Askorbinsyre. Jeg har undersøkt litt innad i firmaet vårt om hvorfor dette ikke er i vårt sortiment.

Det er et produkt som svært få bruker og markedet er lite og vi kan ikke ha produkter i vårt norske sortiment som ikke selger.

Beklager at jeg ikke kan hjelpe deg mer med dette.

Hilsen Heidi S. Loose

Med vennlig hilsen/ Best regards

Heidi Strandli Loose

Salgskoordinator/ Sales-coordinator

Santa Maria AS

Kirkeveien 226B

Ezzie

Member
Format
Multi Format
RFF= RangefinderForum. Et nokså filmorientert gjeng. Jeg leste det også på Photo.net mener jeg. 4g/l vs 16g/l (i tilfelle C-C-L/M) er vel det vi snakker om eller hva? Eller har æ misforstådd noe sinssykt?

Format
Multi Format
Der har vi i allefall et utgangspunkt for å starte en test. Jeg skal finne fram god-vekta og veie ut 25 grammere i kveld.

L8ter

Format
Multi Format
Askorbinsyre er en organisk syre, men det er en helt alminnelig sye/base-reaksjon som skjer. Ingen organisk syntese, kun ioner i løsning. Så resultatet ved å tilsette et overskudd av soda til askorbinsyre kan helt trygt settes til tilnærmet lik 100% natriumaskorbat.

Er ikke så sikker på at du har rett her Ole, det ser ut til at sammenhengen er mere innfløkt enn som så, som så ofte er med organiske syrer.

http://en.wikipedia.org/wiki/Acid_dissociation_constant
der åpner en bla.a for sidereaksjoner som forkludrer bildet.

pKa for askorbinsyre er ca 4,1 og 11,6, dvs det er to forskjellige syrereaksjoner her, ser det ut til, det kan lage utrolig mye krøll i praksis slikt!

Dessverre sitter jeg ikke på skikkelig og utfyllende opplysninger om hverken Askorbinsyre eller Natriumaskorbat, Handbook of Chemistry er fjernlagret og Chem Abstracts har jeg ikke tilgang til. Wikipedia er jo skrevet for folk som ikke VIL ha skikkelig utfyllende informasjon! :whistling:

Men siden det rapporteres av ydderst tvilsomme og gale amerikanere at 16 gram syre erstattes av 4 gram askorbat, er det god grunn til å anta at det under disossiasjon skjer mere innfløkte ting som begrenser utbyttet av den syre-base omsetningen du antyder der.

Jeg tviler for øvrig litt på forholdet 16/4 - jeg tror jeg velger å undersøke et forhold rundt 16/8, ettersom jeg har oppdaget at alle de amerikanske Kaffenolblandingene er blandet håpløst tynt! 16/4 ville være bare FOR godt til å være sant, det ville redusere utgiftene til en 1/4, det blir jo reine skjære kinderegget!

For øvrig er endel opplysninger om de to stoffene listet slik

Askorbinsyre : C6H8O6
Molvekt 176,11
løselighet 330 g/l
acidity (pKa) 4,10(first) 11,6(second)

Natriumaskorbat C6H7NaO6
Molvekt 198,11

Det var hva jeg fant av interesse i første omgang på Wiki....

Ezzie

Member
Format
Multi Format
Hei Erik

Enig med deg om amerikanernes hang til tynn Caffenol skvip. Om askorbat er dobbelt så effektiv er det også en grei deal. Jeg kan ta C-C-M, siden jeg er nokså sikker på at TMX ikke trengee KBr. Og uten KBr bør man vel også kunne enten senke fremkallingstiden en aning, eller senke mengden askorbat. Så om jeg begynner med 6g/l? Gir rom for 3 tester på 25g; 6, 8 og 10g/l om nødvendig.

Format
Multi Format
God plan. Dere får sende adresse på PM begge to, jeg har ikke verdens beste hukommelse - for å si det slik!

Odd Magne kan kanskje ta lagerflaske testen?

Jeg har tenkt å ta den helt ut : Askorbat er jo et salt - det bør holde selg (nesten) ubegrenset i løsning, det som skal skje med ionet har jo skjedd.....
Og vi har jo ikke bruk for natriumkarbonat, fordi det ikke er nødvendig omdanne askorbinsyra.......

Derimot kunne det vært moro å lage noe i nærheten av aktivitetsnivået til Rodinal, erstatte sodaen med lut, for å drive pH opp i mot 13 - 14! Da kan man sikkert gå ned på askorbatet også, for ikke å for kort fremkallingstid.... det motsatte av CC-L altså....

Spørsmålet er om man da kan få til noe som er så aktivt at man glemmer kaffen også? da kan det bli enkelt: lag en forholdsvis konsentrert lutløsning, sett til litt 10% askorbat-løsning og fremkall! (nåja ved gjennomlesning så vil vel behovet for KBr bare øke her, jo aktivere fremkaller, jo mere slør)

Vi får sjå, det er ikke sikkeret det virker overhodet! Men takket være €bay er nye testfilmer på vei hitover så jeg har plenty råmateriale å eksperimentere med!

Format
Multi Format
Oppdatering: fremkalte noe skikkelig gammelt, Kodacolor X i 127, 4x4 cm negativer, og en rull 120 Ilford FP3, begge stammet fra gamle gamle foldere eller boxapparater og har bløiott liggende ufremkalt, jeg fikk dem i 1984 eller der omkring og allerede da var de steingamle og nesten glemt, så ble de liggende...

Begge ga negativer i CCM, men det artige war, det ble full score på Holga-grafimeteret! Kodacolor-filmen (sikkert 35 år siden eksponering) ga noen artige negativer, i løpet av alle disse årene hadde papiret avvsatt bilde av trykken i filmen, så jeg fremkalte disse numrene og de la seg over bildet, pluss at det var korn, skjolder og mye annet rart.

FP3 derimot ga faktiusk bra negativer, det var slør, og det var håpløst undereksponerte bilder, noe som stemmer med 6x9 bokskamera og fotografering inne feks, det blir bare blide av vindus-sprossene, ikke noe annet. Også var det striper, noen hadde nok tømt grus i kameraet før man satte inn den siste filmen.

Men nå vet vi at FP3 tåler lagring bedre enn Kodacolor X!

Samtidig tok jeg 2 FP4, som hadde ligget bare siden 1984, de var som nye, nydelige negativer. Dersom det er noe på en film, fremkaller kaffenol CC-M det og man behøver faktisk ikke engste seg for frewmkallertider, jeg bruker konsekvent 15 min ved 20 grader på slikt. Så er det flere enn meg som har dårlig samvittighet for ufremkalt og glemt film, er det bare å sette i gang, alt man trenger å vite står i denne tråden, sort-hvitt, farge og dias, alt!

Format
Multi Format
Oppdatering, teskjeer og volummål.

Da har jeg veid ut 25 gram KBr og 2 ggr 25 gram Natriumaskorbat.

Jeg veide på vekta selvsagt, men målte ut med måleskjeene i huset. Det er et sett og den merket 5ml er det samme som amerikanernes 1 Tsp, mens den merket 15ml er det samme som amerikanernes Tblsp. Det finnes en mindre måleskje også, på 1 ml, jeg tror amerikanerne kaller det en "pinch"

Nåvel jeg fikk følgende resultat

1 Tsp KBr = 15 ml = 3,3 gram
1 pinch KBr = 1 ml = 0.66 gram

1 Tsp Na-askorbat = 5 ml = 2,2 gram
1 pinch Na-askorbat = 1 ml = 0,44 gram

Når det gjelder målenøyaktighet ved volumetriske målinger så har jeg lang erfaring med det fra lading av krutt til ammunisjon, det er MEGET nøyaktig.

Men jeg testa det med na-askorbat :

1 måling = 2,1969 gram
2 måling = 2,2272 gram

avvik 0,0303 gram eller ca 1,4 %

Det er MYE bedre enn avviket på vanlige vekter vi kan kjøpe! Du må ganske godt opp i pris for å få det bedre enn det.

Så det er ingenting i veien for å måle volum, bare du KAN det (spør!)
Problemet med de amerikanske volummålingene, er at selve formelen er feil, de veier inn for lite, får ikke nok effekt og det i tillegg til at de kjøper noe annet enn det formelen sier, fører til de mange rapportene om at de ikke fikk noe resultat med Caffenol.

Typisk eksempel i en annen tråd, en kar har fått tak i en slags C-vitaminsaft i stedet for askorbinsyre, og går hen og måler ut EN MILLILITER c-vitamin til tanken sin! Ikke rart at han ikke fikk noe resultat i det hele tatt.

Grunnen hertil var at det sto 226% av den daglige dosen, så mannen trodde han hadde en kraft-produkt mellom hendene!! :D:D

Generelt er det alt for mange som driver å uttaler seg uten å ha peiling - på noe som helst.

Kommer tilbake med nøyaktige målinger på askorbinsyre også, jeg mener jeg dekket soda og kaffe tidligere.

OP
OP

OMU

Member
Format
Multi Format
Hei gutter,
Det er vel snart bare Erik, Eirik og undertegnede som orker holde ut med denne tråden...
Vi har det jo morro, selv om det blir mye kjemi etterhvert.

Så da holder jeg meg til det praktiske :wink:

Utdatert Kodak Ultra i Caffenol C-M med kjemi som ble blandet den 11. oktober, og det gikk fint :D. (15 min og 2 g/l Kbr)

Filmen har veldig lav kontrast. Om det skyldes at kjemikaliene begynner å bli utladet, eller om det skyldes at filmen er tatt med Holga er umulig å si?

Ingen stor kunst, men legger ved to bilder. Som bevis, til de som ikke tror kjemien kan lagres utblandet.

Attachments

• Holgahost_001.jpg
    Holgahost_001.jpg
    171 KB · Views: 97
  • Holgahost_002.jpg
    Holgahost_002.jpg
    128.5 KB · Views: 103
Format
Multi Format
Det var overraskende digre korn - jeg liker det selvsagt, gammal Acufine-bruker jeg!
Æææææ er ikke Holga 6x6 også da, eller er du en av fusentastene som bygger om plæstikkvidunderet?

Jeg er ikke sikker på om dette er stor kunst, men kunst er det nå åkke som da! I de rette kretser i Greenvich Village hadde du kunnet gå på vannet!

OP
OP

OMU

Member
Format
Multi Format
Hei igjen;
Som du peker på, så ble det veldig grove korn. Om det er fremkalleren eller Holga'n vet jeg ikke.

Hensikten med forøket var todelt:
35mm i Holga:
Det var ikke så vanskelig å bruke 35 mm i Holga. Brukte to biter svamp til å holde filmrullen på plass, og spoler opp på en vanlig 120 spole. Må riktignok ta filmen ut i mørket, men det er jo ingen problem.

Gammel Kodak i Caffenol:
Som dere ser, fungerte fint det også! På bakgrunn av erfaringen med den gamle fargefilmen (Den fra 1989) så dobla jeg mengde Kbr. Filmen ble fin, men det gikk kansje utover kontrasten. Neste gang så må jeg øke fremkallingstiden, eller redusere Kbr'n.

Nå når jeg vet at filmen fungerer, så har jeg tenkt å leke meg med pinhole i Leica'n.
Men skal ta noen "vanlige" ruter også, så får vi se på kornstørrelsen.

Format
Multi Format
Holga? To biter svamp? Går ut fra at du fikk 35mm x 56mm negativer da? Det derre må jeg nesten prøve med et skikkelig kamera! Hva gjorde du med den lyserøde hullet bakpå? Tejpet igjen med svart elektrikertape på begge sider?

Jeg er litt overrasket over korningen din, skal sammenligne med lokale prestasjoner her. Nå sier du at filmen har ligget siden 1989 - mine redningsoperasjoner fra katakomben med kodacolor X fra 1975 var heller ikke noe syn for guder, det var holga som ville ha gjort Holgafanatikere misunnelige! Jeg fikk avtrykk av numrene på dekkpapiret (127-film), så resultatet ble nesten spøkelsesaktig!

OP
OP

OMU

Member
Format
Multi Format
Hei igjen

Denne filmen har ikke ligget siden 1989! Den er mye yngre enn som så, skal sjekke om det står noe på pakka når jeg kommer hjem.
Har flere slike ruller, og skal leke med Leica'n. Skal ta noen vanlige bilder, ikke bare pinhole. så får vi se.
Minner om at kjemien har stått på flaske siden 11. oktober. Vet ikke om det kan ha noe å si. Det er i alle fall lett å se og lukte at kaffen har forandra seg.

Men nå er blandingene tomme, og jeg får blande nytt.

Ja, negativene ble 35 x 56. Men det takler ikke scanneren min. Jeg må i mørkerommet for å lage bilder med formatet 35 x 56.
Og Holga'n, den ble tapet på begge sider! Søker du på google med søkeordene Holga og 35mm så får du mange treff, f.eks. denne:

http://www.youtube.com/watch?v=AK9iBKoQYik

Photrio.com contains affiliate links to products. We may receive a commission for purchases made through these links.
To read our full affiliate disclosure statement please click Here.

PHOTRIO PARTNERS EQUALLY FUNDING OUR COMMUNITY:

Ilford ADOX Freestyle Photographic Stearman Press Weldon Color Lab Blue Moon Camera & Machine
Top Bottom