Caffenol - norsk resept?

Close-Up

A
Close-Up

• 5
  • 3
  • 29
*

A
*

• 7
  • 3
  • 65
Vortex

H
Vortex

• 8
  • 1
  • 91

Forum statistics

Threads
200,088
Members
100,121
Latest member
Miga
Recent bookmarks
0
Format
Multi Format
Lagerflasker:
Jeg la også merke til at det var Kaffen som så ut til å tåle lagring dårligst. Nå tilsatte jeg sitronsyre til flaska (det var før jeg fikk KBr i hus), og trodde at det var årsaken.

Men soda og askorbinsyre så ut til å tåle lagring helt utmerket!

Ezzie

Member
Format
Multi Format
To 120 filmer TMAX 100 skal igjennom prosessen ikveld. Mulig jeg blander opp ny kaffe men fortsetter på de andre kjemikaliene blandet opp i begynnelsen av oktober. Enten det så går jeg opp til 18min, fra 16min. Eller jeg kan kjøre én med gammel kaffe og én med ny men ellers alt likt? Kanskje det er verdt å prøve? Kanskje det vil gi noen svar på om det er kaffen som evt gir seg først, om det er noen da. Hva har dere lyst til å få tilbakemelding om?

Last edited by a moderator:
OP
OP

OMU

Member
Format
Multi Format
En med ny, og en med gammel hadde jo vært interressant. Om det ikke er viktige ting du har på filmen?
- og gratulerer som medlem og APUG Gallery :smile:

Ezzie

Member
Format
Multi Format
Takk Odd Magne. Hadde etterhvert et par bilder som kanskje egnet seg her også. Og jeg var lei av å ikke kunne se galleriet.

Vel, det er ca 10 dager siden siste film, og den var helt OK. Det som kanskje ikke er bra er at standen i flasken nå er under det nivået som man kan komprimere den til, dvs det er luft i flasken. Jeg kan ta en med gammel kaffe i 18 minutter og en med ny i 16.

Ezzie

Member
Format
Multi Format
Da er første film ut av vask og henger til tørk. Den fikk gammel kaffe, og som jeg fryktet hadde spor av mugg. Så hva kaffen gjelder tror jeg 4-6 uker holder, så fremt man klarer å komprimere flasken godt nok. Uansett negativene ser greie nok ut der de henger til tørk. Samme forholdsblanding som tidligere, men gått opp til 18min fra 16min. Neste film starter vi på nå, så fort ny kaffeblanding blir kjølt ned.

Format
Multi Format
Flott Eirik!

Det er slik det skal gjøres, det er slik en skal leike seg og eksperimentere med kaffenol, ikke som toilljpeisen i en annen tråd (yankee selvsagt) som fortsetter å synge den gamle visa om at Kaffenol er annerledes enn alle andre fremkallere, man kan bare sause sammen tilfeldig og i tilfeldig rekkefølge!

Lagerflaske testen har vært en øyeåpner, og observasjon av muggsopp var toppinteressant! For dette er jo egentlig mat....

Det er masse andre saker å prøve på, CC-L er jo også temmelig uutforsket, og å gå over til både svakere og sterkere bases enn soda er en annen....
Lut og boraks er jo noe å prøve det også. Kjæm tid, kjæm råd.

Ser fram til din neste film!

Ezzie

Member
Format
Multi Format
16min på neste, som er min foretrukne tid, så lenge ingrediensene holder seg. Den er til vask nå, og ser også unektelig helt OK ut. Men jeg får nok ikke se hvor bra før jeg skanner. Skanning og etterbehandling av opptil 24 mellomformat bilder tak nok kvelden imorgen. Men det gleder jeg meg til.

Skal på postkontoret og hente 15 ruller med TMAX 100 imorgen, 10 120, og 5 135. Må teste ut SP1000'en også. Fin far mener Super Takumar´n er ikke bare super, men superduper! :wink:

Ezzie

Member
Format
Multi Format
Ooooh, aye. Life, it be grand alright! Bestilte nyss en iPad også, så nå kan jeg ha med meg Apug overalt. :wink:

Ezzie

Member
Format
Multi Format
Heisann.

Det ble omvendt rekkefølge det her. Siste film først ut. Her kommer 5 rammer fra filmen. 11 kom fint ut, den 12 ikke. Men det skulle noe til. Jeg klarte det kunststykke å utløse lukkeren med objektivet av. :wink:

Altså, gamle ingredienser ferdig utblandet i trippel styrke for Soda og askorbinsyre. Mens det er brukt ny kaffeblanding. 0.4g KBr. Altså Caffenol-C-H. 16min ved 20C

5222278736_f1e205c2ba_b.jpg

5222278732_1aac9ecf69_b.jpg

5222278724_be7da90c08_b.jpg

5222278720_a496c0ed1e_b.jpg

5222278718_a22fed0871_b.jpg

En av disse var veldig undereksponert, jeg antar dere finner ut hvilken?

Scanner den første filmen i morgen, den hvor også kaffen er av årgangsmodell :wink:

Format
Multi Format
For meg ser bilde nr 3 ovenfra til å være litt undereksponert.

Ellers sier jeg bare FYYYY FAEN!

Er det du som klager over skarphet? Det øverste bildet slo meg nesten ut av stolen, det ser nesten ut til å være GRAVERT på skjermen min!
OG NB! På skjermen min vises det bare i 950x950 pixler, dvs mindre enn en megabyte ~= 1 megapixel......

Dette herre er betterdø bra! You're getting there, you're getting there....

Erik

guitstik

Member
Format
Multi Format
Jeg tror ikke at 3 er under eksponert det er bare temaet. Jeg liker nummer 5 og jeg håper at jeg kan oppnå resultater som dette når jeg endelig få caffenol utvikle sortert ut. Eric du har rett til å si disse bildene er gode.

Joel

cbretteville

Member
Format
Multi Format
Når jeg blander trad kjemi bruker jeg som regel sterilt vann fra apoteket. Mye rart i springvannet fra gamle vannrør i Oslo. Til skylling bruker jeg vann filtrert i en Brita mugge frem til siste skylling som også er i rent vann.

Blir det så mye grums i Caffenolblandingen at kvaliteten på springvannet ikke spiller noen rolle?

Carl

Format
Multi Format
Det er i allefall så mye soda, med såpass høy pH i blandingen, at det tradisjonelle problemet, hardt eller bløtt vann ikke spiller noen rolle!

Husk at for andre fremkallere, så blander man som oftest kjemikalier i motsatt rekkefølge og tilsetter, soda, eller kaustisk soda eller boraks til slutt, og da kan mye rart skje med de andre kjemikaliene før det, dersom vannkvaliteten er "helt på tok".

Jeg bruker bare springvann. Det er overflatevann pumpet fra et ikke fjerntliggende fjellvann til og med, med de vanlige problemene humus osv, som kontrolleres med filter, kloring og ultraviolett lysbehandling.

Jeg har et prosjekt på gang med fremkalling av fargefilm (ikke kaffenol da!), der akter jeg å bruke Bilbatterivann, kjøpt på Biltema, jeg satser på at det holder.

Når det gjelder grums i kaffeblandingen, så stammer det fra kaffen, og det er mye av det! På lagerflasker, med 3X konsentrasjon av kaffe, lagret på flaske, som har stått ei ukes tid eller så, blir det liggende igjen en god grøt på bunnen av flaska når den er tom, minst en halv cm, dette er saker som går rett i tanken når man mixer frisk kaffe! Jeg har ikke sett forskjell på filmene, om man bruker den ene eller andre metoden, filmene blir fine åkkesom!

OP
OP

OMU

Member
Format
Multi Format
Hei Erik;

Flotte bilder. Jeg skulle til å si, som vanlig. Altid inspirerende å se slike flotte fotografier, tusen takk for at du deler dette med oss.

Undereksponert? Jeg tipper også på nr. 3 ovenfra?

I mine forsøk har jeg også bare brukt vanlig springvann. Både til fremkalling og skylling.
Men på den siste filmen ble det mer "støv og flekker" enn på de første.

(Dersom det er noen nye på tråden som ikke har lest alle innleggene så er dette en referanse til en test vi har gående med lagerflasker. Min Caffenol ble blandet 11. oktober og den siste fremkallingen ble gjort sist søndag. At det da var mer støv/merker på den siste filmen antar jeg kan ha noe med disse lagerflaskene å gjøre. Det blir vel alltid litt støv og smuss i slike flasker etter hvert. bl.a. ser jeg at det blir kjemikalierester i toppen av flasken og på korken)

Men uansett, testene vi i samarbeid har gjort gjennom denne tråden viser at Caffenol er veldig bra på Tmax 100 og på HP5+.
Videre har vi testet Tmax 400 og Tmax P3600 med brukbare resultater. Og ikke å forglemme gamle fargefilmer - utmerket.

Format
Multi Format
Hei Odd Magne!

Skal vi konkludere med at ca 1 mnd holdbarhet på lagerflasker er nok? (holder nok litt lenger nå om vintern, mine flasker står på ei hylle i kjellernedgangen, der er det stødig, lav temperatur for å si det sånn, denne november har vært den kaldeste siden de begynte å måle for 222 år siden....)

Dersom man blander 3 flasker à 1 liter, 3X konsentrasjon, så har man akkurat 3 liter ferdig fremkaller når man måler ut like deler fremkaller til en og en tank. Det holder feks til 6 Paterson-tanker, om man gjør dette med litt omtanke, blander ut på lagerflasker når man har et par filmer klare til fremkalling, er det da overkommelig å få til 4 filmer til på en hel måned?

Jeg gjentar detaljene her til glede for nye lesere!

Du får gi oss en evaluering av den siste filmen fra lagerflaskene dine, etter 1,5 mnds lagring, ISO, mørke/ølyse negativer og kontrast.

Ezzie

Member
Format
Multi Format
Takk til dere alle.

Vel, alle har rett og alle har feil. Alle snøbildene er noe undereksponert, jeg må bli flinkere til å måle for snø. Nr 3 er noe undereksponert, men jeg korrigerte ikke noe særlig for det. Likte det slik. Men nr 4 er voldsomt undereksponert. Dratt opp to stopp i etterbehandling. Dere kan se at enkelte områder får noe posterisering. Men på en måte som ikke et digitalt kamera hadde klart. My glattere og mer naturlig så det neste, men bare nesten, funker.

Jeg tror, ut fra sist fremkalte film at det nok kun er Kaffen vi trenger å være redd for nå i vinterhalvåret. Jeg bruker fortsatt av sodaen og syren. Og ny kaffe kan man da blande. Jeg blander nå 1.67l kaffe, for hver 200g Luxus kaffe.

Skanner neste film utover dagen.

P.S. Noen som vet hvor man kan få tak i Acros 100? Det er tomt overalt. Reinhold sier at Fuji nok har kjørt sitt siste batch for året, så det er å forvente.

cbretteville

Member
Format
Multi Format
Når det gjelder grums i kaffeblandingen, så stammer det fra kaffen, og det er mye av det! På lagerflasker, med 3X konsentrasjon av kaffe, lagret på flaske, som har stått ei ukes tid eller så, blir det liggende igjen en god grøt på bunnen av flaska når den er tom, minst en halv cm, dette er saker som går rett i tanken når man mixer frisk kaffe! Jeg har ikke sett forskjell på filmene, om man bruker den ene eller andre metoden, filmene blir fine åkkesom!

Takk Erik, høres ut som om testene kan gjøres med springvann i alle fall. Sliter tidvis med hvite prikker i bildene etter scanning, selv om all kjemien jeg bruker er engangs inkl fix'en. Er ganske lei av å spotte i PS og LR. Får gjøre en A/B test atter at all kjemien er i hus så får vi se.

Carl

Format
Multi Format
No. 4, det er bare WOW WOW WOW!

Ezzie sier at nr 4 er to stopp undereksponert.

I så fall er han en djevel til å skænne! Bildet er kjempebra og jeg var overbevist om at dette var bortimot perfekt eksponert.

Som gammal trønder siterer jeg Vømmølkailln' om noen husker han :

"Det hær må da vårrå Parradiset, det fins da itj nå likar da?"

:D:D:D:D

Format
Multi Format
Takk Erik, høres ut som om testene kan gjøres med springvann i alle fall. Sliter tidvis med hvite prikker i bildene etter scanning, selv om all kjemien jeg bruker er engangs inkl fix'en. Er ganske lei av å spotte i PS og LR. Får gjøre en A/B test atter at all kjemien er i hus så får vi se.

Carl

Da vil jeg anbefale å premixe kjemikaliene, altså lagerflasker. For hvite prikker kan bare komme fra en av to kilder, vannet - og da må det være ganske jævlig, har du slike problemer med vannet ditt, så spør du ingen, for det er slikt vann man må vaske seg etter å ha dusja i!

Eller det er kaffen - for kaffe kan inneholde utrolig mye gruff!
Du blander på ei flaske og setter den bort noen timer, inntil alt skummet har lagt seg.
Når du skal bruke stoffet DEKANTERER du, det er vinspråk og vil si at du heller forsiktig uten å røre om på bunnfallet.

Bunnfallet ser du først når flaska er tom og da er det bortimot en cm....

Tre brennevinsflasker eller slike vinflasker med skrukork, feks. de tar ca 0,7 liter, til sammen 2,1 liter.

Da blander du slik :
Soda 54 x 2,1 = 113 gram
Vit C 16 x 2,1 = 33 gram
Kaffe 40 x 2,1 = 84 gram

Dette er Kaffenol CC-M, dvs du har nok til 3,5 tanker eller 7 filmer i en vanlig Paterson-tank.
Du tilsetter 6ml 10% blanding av KBr til hver tank og er sikker mot slør!
Og altså du måler ut like mye fra hver flaske, 200ml til sammen 600 ml pr tank.

PS Jeg innrømmer TRE mulige kilder, som Ezzie påpeker støv har alltid vært film-folkets verste fiende!

Ezzie

Member
Format
Multi Format

Carl

Jeg får også noe som ses som hvite prikker etter skanning. Jeg bruker også bare springvann. Men en del av det er støv kun, og nå på vinteren er det ikke helt enkelt å unngå. Jeg tørker over negativene med Pec-Pad wipes i det jeg monterer for skanning. Tørker over glassplata også foran hver skanning, men det blir likevel støv i den tørre vinterluften. For web bruk skanner jeg MF i 2400dpi, slår jeg på støvfjerning på skanner (ikke ICE versjonen) og blåser opp til 75% forstørrelse og bruker PSE healing brush. Har som mål å ikke bruke mer enn 3min pr skann. Når det skaleres ned til 1000x1000 eller deromkring er dette mer enn godt nok.

OP
OP

OMU

Member
Format
Multi Format
Om lagring:
Jeg er enig med Erik, jeg vil si at kaffe har en holdbarhet på én måned i lagerflasker.

Om skanning: Dette er jeg dårlig på. Men takk til Eirik for informasjon om arbeidsflyten din. Jeg har har en Nikon filmscanner for 35 mm. Har tradisjonelt scannet i lavere oppløsning, men skal forsøke å gå opp slik du gjør.

PS, hva slags scanner bruker du til 120 film?

Format
Multi Format
Caffenol-gruppen ser nå ut til å være en død and i vannet :

"Coffee Developers
is for people who
like to use ( or want to learn about )
coffee based developers.
Category: Misc. *Last Activity: Today 14:31#

Gruppeeieren har begynt å slette innlegg som ikke passer inn i hans spesielle oppfatning av hva som er "riktig"

Jeg har mottatt flere PM - utfordrende og uhøflige, som jeg har unnlatt å svare på.

Jeg har unngått og oversett forvirrende innlegg uten substans, som har vært uhøflige og kunnskapsløse.

Jeg kommer ikke til å bruke denne gruppen, inntil eieren finner ut av hvorfor han i det hele tatt startet en gruppe på APUG med formålet som er sitert ovenfor her - når han ikke ønsker noen debatt om dette formålet og ikke ønsker å høre annet det han tror han vet selv.

Det er mange veier til Rom, men forutsetningen for å bruke dem alle er et lite kart!

Photrio.com contains affiliate links to products. We may receive a commission for purchases made through these links.
To read our full affiliate disclosure statement please click Here.

PHOTRIO PARTNERS EQUALLY FUNDING OUR COMMUNITY:

Ilford ADOX Freestyle Photographic Stearman Press Weldon Color Lab Blue Moon Camera & Machine
Top Bottom