Takk Erik, høres ut som om testene kan gjøres med springvann i alle fall. Sliter tidvis med hvite prikker i bildene etter scanning, selv om all kjemien jeg bruker er engangs inkl fix'en. Er ganske lei av å spotte i PS og LR. Får gjøre en A/B test atter at all kjemien er i hus så får vi se.
Carl
Da vil jeg anbefale å premixe kjemikaliene, altså lagerflasker. For hvite prikker kan bare komme fra en av to kilder, vannet - og da må det være ganske jævlig, har du slike problemer med vannet ditt, så spør du ingen, for det er slikt vann man må vaske seg etter å ha dusja i!
Eller det er kaffen - for kaffe kan inneholde utrolig mye gruff!
Du blander på ei flaske og setter den bort noen timer, inntil alt skummet har lagt seg.
Når du skal bruke stoffet DEKANTERER du, det er vinspråk og vil si at du heller forsiktig uten å røre om på bunnfallet.
Bunnfallet ser du først når flaska er tom og da er det bortimot en cm....
Tre brennevinsflasker eller slike vinflasker med skrukork, feks. de tar ca 0,7 liter, til sammen 2,1 liter.
Da blander du slik :
Soda 54 x 2,1 = 113 gram
Vit C 16 x 2,1 = 33 gram
Kaffe 40 x 2,1 = 84 gram
Dette er Kaffenol CC-M, dvs du har nok til 3,5 tanker eller 7 filmer i en vanlig Paterson-tank.
Du tilsetter 6ml 10% blanding av KBr til hver tank og er sikker mot slør!
Og altså du måler ut like mye fra hver flaske, 200ml til sammen 600 ml pr tank.
PS Jeg innrømmer TRE mulige kilder, som Ezzie påpeker støv har alltid vært film-folkets verste fiende!