Oppdatering
Så har jeg snakka med en hyggelig dame hos apotekprodusjon også!
Hun avviste at det kunne være noen kjemisk forskjell på E300 i pulverform fra Santa maria og deres askorbinsyre, annet enn at "det kan jo tenkes at de løser seg opp forskjellig". Det tilgir jeg damen, hun driver med medisin, vi driver med kjemi, og kjemikalier i vandige løsninger ER kjemikalier i vandige løsninger.
Imidlertid har jeg sjekket litt mere på Google og Wikipedia (yeah, those sources are quality controlled.....) der snakker man faktisk om forskjellige utgaver av denne askorbinsyra, forskjellige STEREO-mere typer, kanskje Ole kunne komme inn og se på dette med friske øyne? Men jeg er ikke sikker på at selv om den biologiske funksjonen på disse to manifestasjonene av (nesten) samme stoff er lik, så vil de reagere forskjellig til vårt formål.
For at ikke dette skal være helt ubegripelig for alle, antyder jeg at stereomere stoffer i organisk kjemi oppfattes som speilvendte utgaver av samme stoff, med lignende men ikke identisk kjemisk oppførsel. Dette er vanlig i mange sammenhenger, i vanlig sukker feks, finner man slikt. Igjen Ole kan sikkert gi en bedre forklaring enn meg, jeg har ikke dypdykket i dette nå og det er LENGE siden jeg befattet meg med slikt sist......
Nåvel, oppsummert mener jeg å antyde at det kan stå askorbinsyre på glasset, men være to forskjellige stoffer, som allikevel er Vitamin C og som virker slik i kroppen, men ikke virker likt i fremkallertanken - og at vi ikke kan vite noe om dette helt nøyaktig, fordi det ikke foreligger datablad som forteller 100% nøyaktig hva vi har med å gjøre.....
Phuuuuuu! Jeg sitter her med dundrende hodepine, det gjør fortsatt vondt å tenke i slike baner!
Til slutt en positiv nyhet fra samtalen med apotekproduksjon :
Ikke bare er askorbinsyre tilgjengelig fra ethvert apotek: det er også natriumaskorbat.
Og hva er nå Natriumaskorbat? Jo det er det stoffet vi får når vi blander soda og vitamin C! Når vi blander disse to stoffene får vi en kjemisk reaksjon (signalisert med et fargeskifte, som sagt over her).
Enhver organisk kjemisk reaksjon har en tendens til ikke å løpe 100%, det er en av vanskene med organisk kjemi, mange konkurrerende reaksjoner skjer samtidig. Derfor er virkningsgraden ofte mellom 25% og 50%, det er derfor man må destillere, for å si det litt enkelt!
Når vi gjør dette med soda, betyr det sannsynligvis at bare en del av askorbinet omsettes til askorbat. Det begrenser fremkallerens aktivitet og effektivitet. Men askorbin finnes fremdeles i løsning og KAN trenkes å fortsette å omsettes til askorbat, etter hvert som fremkallingen forbruker askorbatet i løsningen - det kan gjøre min tanke litt overflødig:
Når jeg fikk høre at Natriumaskorbat kan bestilles, ba jeg om produktnummer.
Deretter ringte jeg det lokale Alliance/Boots apoteket og bestilte!
Så nå blir det forsøk med Natriumaskorbat her, direkte i løsning, i stedet for askorbinsyre!
produktnummer :
100 gram natriuoaskorbat : 246827 pris ca 116 kroner
1000 gram natriuoaskorbat : 321260 pris ca 760 kroner
Kommer på onsdag, da skal det legges nye planer!