Jeg har fått kjeft
Og kritikk tar jeg imot stående.
Årsaken er mitt sure svar til Kent, som i følge Johs. er en meget dyktig mørkeromsmann. Skal hilse fra Johs. forresten, helsa holder fortsatt ikke mål til å delta særlig aktivt.
Og det er greitt, jeg skulle ha svart tålmodig etc etc etc.
Men en diskusjon som har gått siden 30 august med følgende statistikk
Replies: 197 Views: 2,261 og hvor vi har dekket (nesten) alle sider med denne merkelige kult-fremkalleren, med data, utveksling av erfaringer og billedvisninger, samt lenker til ressurser utenfor APUG, krever mer av en ny leser, enn bare å komme inn på slutten av tråden og spørre om det er noe vits. Tråden gir svar på det, positivt svar, om man gidder å lese selv.
Lurer man på det, begynner man fra begynnelsen og leser alt, og spør derfra, eller leser så langt man gidder og finner på noe annet, om man finner at dette ikke holder mål.
Så jo, jeg tar imot kritikk, men forsvarer svaret, selv om jeg er enig i at det kunne vært fremført på en annen måte. For ikke bare skal en newbie i en tråd ha respekt, det skal alle vi som helt åpenbart har lagt med jævlig mye tid, arbeid og energi ha også!
Det sagt:
Jeg kjører film her, stort sett småbilledfilm, og jeg fremkaller stort sett C41 fargefilm til svart-hvitt.
Småbilledfilm, masse bilder eksponert i full fart, flere filmer med utdaterte kamera, med ganske tvilsomme lukkere, slik at det kan stilles spørsmål ved eksponering og faktiske ISO-verdier.
Nå for kort tid siden rapporterte jeg null resultat med et par Fuji-filmer, soim ble fremkalt i tank nr 2 av tre som ble fremkalt samtidig, i de to andre tankene Kodak 135mm i en og Kodak 120 i en annen, var resultatene helt upåklagelige.
Et stort mysterium! Er det noe galt med Fuji? Andre kilder sier ikke det. Ikke bloggen til Reinhold, ikke APUG-gruppa for Caffenol.
Så hva hadde skjedd? Jo etterforskning viser at jeg hadde grepet litt for dypt i diverse kasser og skuffer og funnet et par småbilledkamera som går på batteri, og enten var batteriet såpass utlada at lukkeren ikke funka, eller elektronikken er gåen.
Heretter blir det bare brukt gamle tyske kamera med mekanisk lukker! Eller noe moderne, en Canon eller Nikon SLR.
Når det gjelder Kent, som ble så dårlig mottatt, så har jeg en oppfordring, eller to faktisk.
Caffenol kan brukes både som film og papirfremkaller, du har fått med deg det? Der er det muligheter for å forske!
Dessuten vet jeg at du med flere fotograferer med storformat. Det er selvsagt en annen verden på mange, for ikke si alle måter, enn min.
Det gir muligheter for detaljstudier av ett og ett negativ på en annen måte enn mine 35mm striper.
Så har du interesse av å leke litt, og forske litt, og være med på å gjøre dette til en stabil fremkaller (noe jeg mener det har alle muligheter til å bli) og til å detaljstudere dette, slik at vi får en masse data, som vil tjene alle, så er du ikke bare hjertelig velkommen, men selvskreven på laget.
Er du derimot bare på jakt etter en ferdigutviklet sak, kommersielt stabil og forutsigbar, hvor alt er A4, så er ikke dette noe for deg.