Caffenol - norsk resept?

Purely analog

H
Purely analog

• 1
  • 0
  • 37
Whirlpool

H
Whirlpool

• 0
  • 0
  • 29
Close-Up

A
Close-Up

• 8
  • 3
  • 66
*

A
*

• 10
  • 3
  • 86

Forum statistics

Threads
200,090
Members
100,122
Latest member
JPHoffmann
Recent bookmarks
0
Format
Multi Format
Knaillbra bilda ODD! Reine skjære Capa!

PS i disse eldreopprørstider: det derre kunna ha vært dødelige våpen mot rikspolitikere!!!

Last edited by a moderator:
OP
OP

OMU

Member
Format
Multi Format
Hei igjen
Ser at Reinholt har fremkalt Tmax 400 (EI 200 - 400) i C-L i 60 min og får så tykke negativer at de ble ubrukelige.

Jeg har en del bilder på min Tmax som jeg helst vil berge, så da blir det for risikabelt å prøve denne varianten.
Det er etter hvert blitt mange sider i denne tråden, så derfor spør jeg: Noen som har prøvd Caffenol og Tmax 400?

PS! Ikke Ole, men Odd :smile:

Ezzie

Member
Format
Multi Format
Beklager, ikke TMAX400, men TMAX100. Jeg har fremkalt begge deler i TMAX fremkaller. Der skal TMAX 400 (EI 400-800) ha ca 45 sek kortere fremkalling enn TMAX100 (EI 100-200) ved 20C (6:45 vs 7:30). Jeg har fremkalt TMAX 100 i Caffenol-C-H med svært lite Kbr ved 16min og 20C og fått veldig OK resultater. Tynnere kanskje enn med TMAX fremkaller, men de er til gjengjeld ganske tykke synes jeg, og vanskeligere å skanne som resultat.

På grunnlag av ovenstående ville jeg ha fremkalt TMAX400 (EI 400-800) i C-M eller C-H i ca 14min. Det blir mitt neste prosjekt å finne ut av dette. Jeg har funnet et par TMAX400 ruller, og håper å få tatt en runde ila en ukes tid. Derimot har jeg hørt at en del vil ha EI til 320 på TMAX400. Det har jeg også tenkt å prøve, men må ha ny lysmåler før jeg får testet ut akkurat det.

Format
Multi Format
Eirik, gjør deg selv (og oss) ei tjeneste når du tyester Tmax400, på basis av rapporten til reinhold:

Kjør full bracketing på eksponeringene, over og undereksponer alle motiver, feks 1 over, På og en og to under, så får vi fastslått om pratet til Reinhold om kolossal ISO er realitet eller bare den vanlige misforståelsen av veldig spesielle motiver fotografert i skarpt lampelys.

Jeg ville gjerne ha substantiert at TMax400 virkelig kan eksponeres etter ISO 1600 og over det PÅ VANLIGE MOTIVER uten å kjøres i fremkalling til alt egentlig er en graut.

Jeg har også eksponert ettwer "6400 ASA" i gamle dager når lysmåleren integrerte hele motivet eller halve motivet og jeg bare var interessert i tegning i høylysene!-

Jeg har et par ruller TMax400 her også, men det er så mange prosjekter..... Gir de derimot 1600 ISO skal de rett inn i Rolleicorden!

:smile:)--

Ezzie

Member
Format
Multi Format
Oki doki. Skal bli. Fin anledning å få testet ut det nye grepet mitt, for håndholdt må da være et mål når man skal til med EI 1600. Også det et DIY prosjekt, selvsagt.

5120770059_83c4f9e792_z.jpg

Format
Multi Format
Hei igjen
Ser at Reinholt har fremkalt Tmax 400 (EI 200 - 400) i C-L i 60 min og får så tykke negativer at de ble ubrukelige.

Jeg har en del bilder på min Tmax som jeg helst vil berge, så da blir det for risikabelt å prøve denne varianten.
Det er etter hvert blitt mange sider i denne tråden, så derfor spør jeg: Noen som har prøvd Caffenol og Tmax 400?

Nå har jeg sjekka Massive dev Chart, hva de har på Caffenol og TMax400

For det første oppgir de den opprinnelige formelen for TMax, den UTEN vitamin C.

Og da blir det logisk, det Reinhold sier! For Vitamin C virker som Hydrokinon i andre fremkallere, den setter fart i det opprinnelige fremkallerstoffet og hever aktiviteten betraktelig.

Altså MDC's respter :

Cafenol

Vann 8 oz = 234ml
Soda 2 tsp = 10 gram
Kaffe 4 rnd tsp = 22 gram

pr liter blir det

Vann 1000 ml
Soda 42,2 gram
Kaffe 93 gram

Det er mye mer enn vi bruker til våre *enhanched* versjoner.

I denne mixturen har de med TMax400:
400 ISO 120 film 25 minutter ved 20grader

og for Tri X
400 ISO 35mm film 35 min ved 20grader

For kuriositetens skyld er MDC's versjon av Cafenol C basert på denne resepten

Vann 8 oz = 234ml
Soda 2,5 tsp = 12,5gram
VitaminC 1/4 tsp = 1,25gram
Kaffe 4 rnd tsp = 22gram

Pr liter blir det

Vann 1000ml
Soda = 53 gram
VitC = 5,3 gram
Kaffe = 93gram

Det er da denne versjonen av CaffenolC som det er oppgitt data for i MDC.
Den oppmerksomme leser vil se at amerikanerne bruker halvparten så mye vitamin og dobbelt så mye kaffe.

Jeg ville ha forsøkt Tmax400 etter 400 ISO og uten vitaminer og det akter jeg å prøve! Men ettersom jeg har KBr, tipper jeg at jeg øker soda litt, tilsetter vanlig KBr og øker Kaffen til 90 gram.

Jeg kommer til å kjøre det på de to rullene TMax jeg har her, men først må de gjennom Rolleicorden! Og det kan ta litt tid, det er lite lys om dagene, og jeg fikk nettopp en Adox Golf i huset, med en Kodacolor i som må brukes først! :smile:

Ezzie

Member
Format
Multi Format
Hei Odd (Magne?)

Om du ikke allerede er igang kan du kanskje drøye til imorgen med å fremkalle en TMAX400 film? Jeg skal ta en idag. Tatt noen bilder i morgensola, 3 motiver kun på 12 bilder 6x6. EI 400/800/1600 på 2 og 200/400/800/1600 på et annet. Litt variende lys, det siste mye motlys. Jeg rekker kanskje ikke å skanne idag, men jeg kan nok se på negativene om det ble i nærheten. Jeg tar min normale C-C-H med redusert Kbr, 20C i 15min som utgangspunkt.

OP
OP

OMU

Member
Format
Multi Format
Flott og takk,
Da venter jeg til i morgen.
- selv om tålmodighet aldri har vært av mine sterke sider :sad:

Format
Multi Format
Forskningen fortsetter! Og det blir klarere og klarere at Caffenol er en fremkaller som må tilpasses filmtyper, akkurat som D76, Rodinal osv osv.
Det fine er at Massive Development Chart stiller seg bak og rapporterer om suksess, med den andre resepten, vel og merke.

Jeg kommer til å teste ut TMax uten vitaminer, jeg har også en 12 exp rull og kommer til å teste DENNE serien : ISO 100 - 200 - 400, ettersom MDC ikke sier noe om skyhøye ISO-verdier, det er fort gjort, 4 bilder tar ikke all verdens tid. Jeg lader Rolleien NÅ. Det blir fremkalling i natt - igjen.

Format
Medium Format
Jeg forstår at dette kan være spennende og interessant å lære seg, MEN er dere ikke redde for å ødelegge gode bilder/negativer?
Dere vil vel aldri oppnå den helt store kvaliteten med disse metodene, eller tar dere bilder samtidig med et annet kamera som dere fremkaller på vanlig måte (hva nå det er).
Jeg følger denne tråden og liker å lese om det dere prøver, så takk for at dere deler dette. Men jeg lurer jo på kvaliteten.

Kent

Format
Multi Format
Har du ikke øyne i hodet????

Det finnes 3 kilder lett tilgjengelig.

Denne tråden, som begynner å bli lang, her finnes det bilder også for tvilende Tomas'er

så er det APUG-gruppa:
(there was a url link here which no longer exists)

Der er det endel diskusjoner og bilder

Den gruppa har også ei lenke til en tysk blogg (engeslspråklig) med en masse flott bilder.

Tiden er ikke lenger inne til å tvile på Cafenol, tiden er å bli med på eksperimentet, bruke nettet og DELE erfaringer, i stedet for å sitte på en stein og bestemme seg for at dette ikke virker. Det blir som å påstå at jorda foirtsatt er flat eller at mennesket ikke kan fly fordi vi ikke har vinger.

Bevisene skriker deg i øynene, min venn.

Ezzie

Member
Format
Multi Format
Vel Kent, jeg må bare si at jeg synes den fungerer bedre enn TMAX fremkalleren jeg til nå har brukt. Den skal etter sigende kunne sammelignes med Rodinal, men kan gi finere kornstruktur, og kan kompensere noe mer. Hva annet trenger man? Jeg kan love deg at disse ser ennå bedre ut (teknisk) i 10"x10" 300dpi, og da er det skanneren min som er det svake leddet.

http://www.flickr.com/photos/ezzie0304/sets/72157625081279605/

Ezzie

Member
Format
Multi Format
Flott og takk,
Da venter jeg til i morgen.
- selv om tålmodighet aldri har vært av mine sterke sider :sad:

Selv om jeg nok må melde at ferdigblandet soda kanskje ikke er tingen (krystalliserer seg og fordamper fort), og jeg er litt usikker på om konsentrasjonen er fortsatt riktig, så ser det da ut som første TMAX400 film har kommet seg helskinnet igjennom fremkallingen. Henger nå til tørk, så får vi se om jeg får fred for å kunne skanne de ikveld.

FiatluX

Member
Format
4x5 Format
En teaser som lovet!

Adox CHS 50 fremkaldt:

Vandbad 5min
Caffenol C-L (0,5g KBr) 70min

Photoshop Smart Sharpen "Lens Blur" Amount 100% Radius 1.0 og levels i efterbehandling.

Jeg syntes ikke at Adox´en klarer sig så godt i forhold til Tmax i Caffenol, denne film bliver ikke min nye favorit! Den er.. kedelig imo :sad:

Attachments

• Mesa-Verde01.jpg
    Mesa-Verde01.jpg
    141 KB · Views: 106
OP
OP

OMU

Member
Format
Multi Format
Jeg forstår at dette kan være spennende og interessant å lære seg, MEN er dere ikke redde for å ødelegge gode bilder/negativer?
Dere vil vel aldri oppnå den helt store kvaliteten med disse metodene, eller tar dere bilder samtidig med et annet kamera som dere fremkaller på vanlig måte (hva nå det er).
Jeg følger denne tråden og liker å lese om det dere prøver, så takk for at dere deler dette. Men jeg lurer jo på kvaliteten.

Kent

Hei Kent;
Jeg var innleder til denne tråden, en gang for lenge siden....
Bakgrunnen var at jeg lenge hadde gått med tanken om å blande min egen fremkaller. Bakgrunnen for dette er at jeg bestiller filmen min fra England, forde den er billigst der. Men de vil ikke sende kjemikalier :smile:

Og så jeg at det var noen som fremkalte med Caffenol - og hadde lyst til å prøve.

Og det har jeg gjort. Må si jeg er imponert over resultatet med HP5+ i dårlig lys.

Men foreløpig er dette for meg bare test, og mye morro. Fremkaller foreløpig kun filmer jeg har råd til å miste. Er jeg i tvil tar jeg frem Jobo'n og HC-110 slik jeg pleier.

Format
Multi Format
Selv om jeg nok må melde at ferdigblandet soda kanskje ikke er tingen (krystalliserer seg og fordamper fort), og jeg er litt usikker på om konsentrasjonen er fortsatt riktig, så ser det da ut som første TMAX400 film har kommet seg helskinnet igjennom fremkallingen. Henger nå til tørk, så får vi se om jeg får fred for å kunne skanne de ikveld.

Hvis den krystalliserer seg betyr det at du har konstant konsentrasjon - max oppløsningseven ved den temperaturen du har på oppbevaringsstedet.

DEt betyr i så fall at du har blandet veldig sterk blanding! Om du googler Natriumkarbonat, vil du finne en haug med opplysninger også max løselighet ved 20 grader, lavere temperatur gir bunnfelling.

Ezzie

Member
Format
Multi Format
En teaser som lovet!

Adox CHS 50 fremkaldt:

Vandbad 5min
Caffenol C-L (0,5g KBr) 70min

Photoshop Smart Sharpen "Lens Blur" Amount 100% Radius 1.0 og levels i efterbehandling.

Jeg syntes ikke at Adox´en klarer sig så godt i forhold til Tmax i Caffenol, denne film bliver ikke min nye favorit! Den er.. kedelig imo :sad:

Heisann

Det var da ikke så ille egnetlig. Jeg tror bare du ikke er ferdig med etterbehandlingen. Jeg skanner slik at negativene nesten er like flate som det der. Men jeg bruker Aperture til etterbehandling og justerer kurver, og mellomkontrast. Eventuelt også highlights og shadows.

Ezzie

Member
Format
Multi Format
Det kan forklare saken. Den lagres på ca 10C i kjelleren. Men ok, jeg vet nå hva jeg kan og ikke kan gjøre. Tydeligvis ikke noen skade skjedd så langt. Noe annet som jeg prøvde på som kanskje ikke var så smart var å heve rullen et par cm i tanken vha en plastikk skive. Dette for at ikke nedre del av filmen skulle stå helt i bunn, ref Tormod og jeg som har sett at enkelte negativer blir ujevnt fremkalt langs ene kanten. Fiksen min ser kanskje ut til å ha funket, men ført til et annet problem: Ujevn fremkalling i den andre kanten, og mye mer tydelig. Finner nok ut av det.

Ezzie

Member
Format
Multi Format
Hei Kent;
Jeg var innleder til denne tråden, en gang for lenge siden....
Bakgrunnen var at jeg lenge hadde gått med tanken om å blande min egen fremkaller. Bakgrunnen for dette er at jeg bestiller filmen min fra England, forde den er billigst der. Men de vil ikke sende kjemikalier :smile:

Og så jeg at det var noen som fremkalte med Caffenol - og hadde lyst til å prøve.

Og det har jeg gjort. Må si jeg er imponert over resultatet med HP5+ i dårlig lys.

Men foreløpig er dette for meg bare test, og mye morro. Fremkaller foreløpig kun filmer jeg har råd til å miste. Er jeg i tvil tar jeg frem Jobo'n og HC-110 slik jeg pleier.

Jeg må si meg litt uenig med Odd Magne. Jeg er ikke proff forograf, og fotograferer for moro´s skyld kun. Men jeg må si at jeg ikke vil gå tilbake til min profesjonelle fremkaller fordi om jeg er redd for en film. Et par filmer til nå og jeg vil være tryggere på TMAX i Caffenol, enn i TMAX fremkaller. Caffenol gjør en bedre jobb med vanskelige negativer med høy kontrast synes jeg. Lysforhold jeg tydeligvis har en tendens til å oppsøke.

FiatluX

Member
Format
4x5 Format
Heisann

Det var da ikke så ille egnetlig. Jeg tror bare du ikke er ferdig med etterbehandlingen. Jeg skanner slik at negativene nesten er like flate som det der. Men jeg bruker Aperture til etterbehandling og justerer kurver, og mellomkontrast. Eventuelt også highlights og shadows.

Problemet er at der ikke rigtig kan justeres kurver og mellemkontrast så nemt som med Tmax, Adox´en mangler den der "snappiness" som Tmax har, men det er også et rimeligt kontrastfattigt motiv!

Jeg har prøvet at justere, men får ikke et resultat jeg kan acceptere og så har den korn som en 120 film.. Det er jo 4X5, så tilbage til Tmax for mig! :smile:

ps. 0.5g KBr er for lidt til denne film, jeg ser tendenser til ujævn fremkaldning allá Tmax uden KBr.

Format
Multi Format
Ujevn fremkalling i kantene kan komme av flere saker : agiteringen, du må finne et nivå som hverken er for aktivt eller for tamt.
Langs kanten av filmen kan det oppstå rotorer, omtrent som langs kanten av en flyvinge, om man er for aktiv, da blir det over-agitasjon langs kanten og dermed over-fremkalling.

Det kan også komme av luftbobler som henger seg fast langs spiralen, husk at Kaffenol skummer! Den skummer mer når du gir den rom å skumme på, dvs halvfylt tank.

Jeg har flere tanker bl.a. to Jobo 1000, en for 1 rull 35mm - og en for 2 ruller 35mm eller 1 rull 120.

Jeg finner det fornuftig å ha full tank.

Annen sak med luftbobler, ta av lokket når du er ferdig med skyllingen og se hva som skjer, feks med litt fuktemiddel tilsatt. Da skummer det. Og da SER du boblene som titter langs spiralen. Løsningen er å sette fra seg tanken med et passe kraftig dunk på benken etter hver agitasjon, så løsner blærene! Men slå for g**s skyld ikke hull i tanken!

Ezzie

Member
Format
Multi Format
Å, jeg rapper nå til benken med dødsforakt jeg. Benken tåler det. :wink: Vel, jeg finner nok ut av det. Jeg er bare lykkelig over at jeg prøvde TMAX først. For makan til ålreite resultater hadde jeg ikke trodd skulle være mulig ved nærmest første forsøk. Skal se om jeg får skannet filmen ila kvelden, så får vi se hva TMAX400 i Caffenol duger til.

Format
Multi Format
Jeg har fått kjeft

Og kritikk tar jeg imot stående.

Årsaken er mitt sure svar til Kent, som i følge Johs. er en meget dyktig mørkeromsmann. Skal hilse fra Johs. forresten, helsa holder fortsatt ikke mål til å delta særlig aktivt.

Og det er greitt, jeg skulle ha svart tålmodig etc etc etc.

Men en diskusjon som har gått siden 30 august med følgende statistikk
Replies: 197 Views: 2,261 og hvor vi har dekket (nesten) alle sider med denne merkelige kult-fremkalleren, med data, utveksling av erfaringer og billedvisninger, samt lenker til ressurser utenfor APUG, krever mer av en ny leser, enn bare å komme inn på slutten av tråden og spørre om det er noe vits. Tråden gir svar på det, positivt svar, om man gidder å lese selv.

Lurer man på det, begynner man fra begynnelsen og leser alt, og spør derfra, eller leser så langt man gidder og finner på noe annet, om man finner at dette ikke holder mål.

Så jo, jeg tar imot kritikk, men forsvarer svaret, selv om jeg er enig i at det kunne vært fremført på en annen måte. For ikke bare skal en newbie i en tråd ha respekt, det skal alle vi som helt åpenbart har lagt med jævlig mye tid, arbeid og energi ha også!

Det sagt:

Jeg kjører film her, stort sett småbilledfilm, og jeg fremkaller stort sett C41 fargefilm til svart-hvitt.

Småbilledfilm, masse bilder eksponert i full fart, flere filmer med utdaterte kamera, med ganske tvilsomme lukkere, slik at det kan stilles spørsmål ved eksponering og faktiske ISO-verdier.

Nå for kort tid siden rapporterte jeg null resultat med et par Fuji-filmer, soim ble fremkalt i tank nr 2 av tre som ble fremkalt samtidig, i de to andre tankene Kodak 135mm i en og Kodak 120 i en annen, var resultatene helt upåklagelige.

Et stort mysterium! Er det noe galt med Fuji? Andre kilder sier ikke det. Ikke bloggen til Reinhold, ikke APUG-gruppa for Caffenol.

Så hva hadde skjedd? Jo etterforskning viser at jeg hadde grepet litt for dypt i diverse kasser og skuffer og funnet et par småbilledkamera som går på batteri, og enten var batteriet såpass utlada at lukkeren ikke funka, eller elektronikken er gåen.

Heretter blir det bare brukt gamle tyske kamera med mekanisk lukker! Eller noe moderne, en Canon eller Nikon SLR.

Når det gjelder Kent, som ble så dårlig mottatt, så har jeg en oppfordring, eller to faktisk.

Caffenol kan brukes både som film og papirfremkaller, du har fått med deg det? Der er det muligheter for å forske!

Dessuten vet jeg at du med flere fotograferer med storformat. Det er selvsagt en annen verden på mange, for ikke si alle måter, enn min.

Det gir muligheter for detaljstudier av ett og ett negativ på en annen måte enn mine 35mm striper.

Så har du interesse av å leke litt, og forske litt, og være med på å gjøre dette til en stabil fremkaller (noe jeg mener det har alle muligheter til å bli) og til å detaljstudere dette, slik at vi får en masse data, som vil tjene alle, så er du ikke bare hjertelig velkommen, men selvskreven på laget.

Er du derimot bare på jakt etter en ferdigutviklet sak, kommersielt stabil og forutsigbar, hvor alt er A4, så er ikke dette noe for deg.

Ezzie

Member
Format
Multi Format
Heisann. Angående TMAX400 og Caffenol. Det funker det og. Det må sies at jeg nok kunne ha valgt bedre motiver og lysforhold å teste på, men siden Odd hadde så hastverk (tuller bare) så ble det litt lastverk. Jeg har nok undereksponert en del, ikke så vant med TMAX400 tydeligvis. Så selv EV400 bildene er ganske mørke, så jeg tror nok vi snakker EV800/1600/3200 fremfor 400/800/1600. Negativene er tykke nok, så jeg tror ikke de er veldig underfremkalt.

Men det jeg mener å se er følgende: Når man først undereksponerer er det nesten likegyldig hvor mye innenfor 2-3 stop. Caffenolen jevner nok ut dette veldig. Den største forskjellen er kornighet. Dess mer du pusher filmen jo større korn. Selv med min skanner mener jeg å se dette. Forskjellen er ikke så stor mellom EI 400 og 800, men til 1600 blir det vesentlig dårligere.

Så skal jeg våge å si noe etter en nokså svak test, må det være at man skal man bruke TMAX400 må enten kjøre C-C-H/M og noenlunde riktig EI, eller prøve en annen variant, kanksje C-C-L når man pusher veldig. Foreløpig synes jeg TMAX100 ser bedre ut på alle måter. Her er forskjellen større enn mellom de samme filmene i TMAX fremkaller. Skal dog forsøke meg med en film til, men det kan ta tid før det blir noen resultater.

Istedenfor å vise bildene etter skanning, jeg skanner slik at alt blir nokså flatt og må justeres opp i etterbehandling, så har jeg behandlet de hver for seg slik at de nærmest får lik historgram og toneforløp (det siste så langt det går, når man forstår at en del informasjon ikke vil finnes i de mest undereksponerte versjonene). Det dere vil se er økt kornighet og at i de mørkere partier vil ikke EI1600 utgavene følge med.

Og som sagt så tror jeg den gamle selenium lysmåleren spilte meg ett puss og dere kan trygt regne med at alt er undereksponert med ennå ett stopp.

Bildene er store, så jeg la de ut på Picasa, heller enn å laste de opp her. Trykk på lupen for å forstørre opp så dere ser bedre hva jeg prøver å forklare i slette ordelag over:

Caffenol-C-H TMY-2 test1 på Picasa

Photrio.com contains affiliate links to products. We may receive a commission for purchases made through these links.
To read our full affiliate disclosure statement please click Here.

PHOTRIO PARTNERS EQUALLY FUNDING OUR COMMUNITY:

Ilford ADOX Freestyle Photographic Stearman Press Weldon Color Lab Blue Moon Camera & Machine
Top Bottom