Tackar för tipset, FiatluX. Men... de fleste filmer er for meg litt tricky når de brukes i et nytt konsept. Ja, jeg skal forsøke C-C-L til Efke 25. Det betyr vel full stand? Har opplevd uventede og ikkeønskede bieffekter med stand prosess i både Caffenol og Rodinal. Men verdt et forsøk!
Vh helgesverre.
Ja, det store spørsmål er altså HVA HAR SKJEDD HER ?
Vh helgesverre.
Her vises skanninger av de to siste filmene, nr. 7 og 8.
Etter min mening er negativene temmelig tynne, og jeg klarer ikke vurdere bildekvaliteten som framkommer ved skanning.
Bildeeksempler:
1: Høyspent. Film GP3 - optikk Yashikor 3,5/80 (Tessar-kloning).
2: Løvetann. (Som over.)
3: Tåke 1 - Film Ilford Pan 400 - Optikk FD zoom.
4: Tåke 2 - (Som over.)
Jeg ser at Canon FD optikk tegner skarpere enn Yashicas, eller også er det filmen? (Ilford Pan 400 er en billigversjon fra Harman som jeg må hente fra Asia.)
Vh helgesverre.
Jeg scanner så bredt som er nødvendig for å få med meg all informasjon i negativene (dvs det scanneren klarer). Det gjør scannene nokså kontrastløse i rå, ubehandlet form. I etterbehandlingen drar jeg opp mellomkontrast og justerer svart og hvit nivå for å få litt pønsj tilbake, tilpasset hver enkelt bilde.
Amen!
Og til Helge, prøv med 50 asa, 60-65 minutter C-C-L næste gang for at få lidt mere spillerom til etterbehandlingen.. Der er temmeligt meget punch i dine efke 25 billeder, næsten for mye hvis de altså er relativt ujusterte efter scanning ! Husk at jeg bruger 4X5 og derfor har justeret/tilpasset min fremkallning efter det.
We use cookies and similar technologies for the following purposes:
Do you accept cookies and these technologies?
We use cookies and similar technologies for the following purposes:
Do you accept cookies and these technologies?