Caffenol - norsk resept?

I'll drink to that

D
I'll drink to that

• 0
  • 0
  • 65
Touch

D
Touch

• 1
  • 2
  • 72
Pride 2025

A
Pride 2025

• 1
  • 1
  • 86
Tybee Island

D
Tybee Island

• 0
  • 0
  • 75

Recent Classifieds

Forum statistics

Threads
198,358
Members
99,598
Latest member
Jleeuk
Recent bookmarks
0

Helgesverre

Member
Format
Multi Format
Et nytt forsøk:

(Se hva David Lyga forklarer i siste lenke.)
(there was a url link here which no longer exists)

Mr.Nikon

Member
Format
4x5 Format
Det står nu helt klart for alle os dumme danskere hvad vores norske venner bruger alle olie-miliarderne til. De køber kaffe som så bliver brugt til at fremkalde film i!!! :D.
At dømme efter alle de gange den her tråd er blevet "bumpet" er det i hvert fald ikke en helt umulig forklaring.....:smile:
Måske skulle man prøve en gang. De resultater der er blevet fremvist her er fakstisk ganske imponerende for en mand der er bruger af X-TOL og DEKTOL i hverdagen.....

Hilsen
Per

Helgesverre

Member
Format
Multi Format
Søderen... no kjeme dansken raklande inn og vil verte beden i kaffislaberas. So no lyte eg brigde yver åt morsmålet so det verte kleinare fyr honom å kunne spionere på det eg kludrar ned. Men no er vel reglane i Schengen slik at ein ikkje kan stengje ute ein ovundsjuk danske som heilt klårt berre er ute etter oljen vår! ?

Helinophoto

Member
Format
Multi Format
@Helinophoto: Taler du om Kodak imagelink HQ vet jeg ikke om den lages lenger. Min er utdatert 09/2009 og er ikke lette å håndtere for uerfarne. Du får gjerne 3 stk (12 bilders) gratis for testleking. Vil du ha 100 fot, er spesiell familiepris for deg 150 kr. + fraktomkostninger. Men i grunnen skal den vel ligne andre mikrofilmer, f.eks Agfas. Husk også at etter at skanning tok over, er mikrofilmer ikke lenger interessante å produsere. Så denne fra Kodak kan muligens være den siste fra den kanten, hvem vet.

Hei

Hehe, nei jeg lurte på on den AFGA filmen kunne være det samme som Rollei RPX 400 bare =)
Absolutt ikke misunnelig, jeg synes det er veldig artig at dere driver å sender ting rundt, problemet mitt er at jeg har så mange typer (afox/efke) filmer som jeg må gjennom selv, at jeg ikke tror at det er noe vits å sløse bort film på meg. (jeg vet knapt bak frem på et negativ, enda mindre å kunne bedømme det noe særlig utover å se om de er "tynne" eller "tykke" og/eller har mye kontrast. :smile:

Lurer på hvordan Adox CMS 20 er i forhold til Kodak'en din, jeg kjøpte jo et par ruller i høst for å teste men pga lyset har den blitt liggende dypfryst (må jo ha spes fremkaller for den filmen også, så det spørs om det går an å fremkalle den i caffenol i det heletatt) =)

Forøvrig tror jeg min Leica-CL kan klare uperforerte filmer, da opptaksspolen er formet slik at man skyver filmen innpå en sprekk, som så holder filmen fast ved fremdraging, har aldri forsøkt dog =)

Mr Nikon, det er bare å sette i gang, du har også rene oppskrifter i denne gruppen: :smile:
Det er overraskende billg å lage caffenol, dersom man kjøper ascorbinsyren i Sverige og holder seg til de aller billigste instant-coffee merkene :D

Last edited by a moderator:

Ezzie

Member
Format
Multi Format
Idiot!, idiot, idiot. Jeg er en idiot. Målte opp feil mengde Kbr igår under fremkalling av en rull 135 Delta 400. Skjønte først ikke hvorfor den var grovt underfremkalt. Gikk så over alle tallene og kom frem til at jeg hadde hatt oppi 2,4g/l Kbr, ikke 1,2. Når stort sett hele rullen er pushet til 800 blir det nok ikke mye å skryte av når jeg får scannet den. Idiot. Det er lov å samstemme.

Helgesverre

Member
Format
Multi Format
IDIOT ! Det er gresk og var opprinnelig betegnelse på personer som ikke møtte til valgurner i bydemokratiene. Ta deg en gresk ferie, økonomien deres kan ha godt av det.

Helgesverre

Member
Format
Multi Format
Forsøk 2 med Kodaks mikrofilm

Denne gang i samme Caffenol CM som sist (15 min.), men med Bessa påsatt Nokton 40/1,4. Ett motiv er tatt med Jupiter 8 50/2 (bildet av mursteinhuset). ISO 50 samtlige ruter.

Bessa var mer problematisk enn Canon A-1. Filmen er spenstig og stiv, derfor ble det denne gang flere overlappinger. Dette må eksperimenteres videre med, for det fotografiske resultat kan nemlig bli meget interessant.

Et annet pussig fenomen som dukker opp er en type kornstruktur som viser seg i de mørkeste feltene. Blåser du opp bildet av murgården og ser på den nærmeste parkerte bilen, skjønner du hva det dreier seg om. Filmen ble skyllet 30 min. i svakt rennende vann. Deretter ble den rykket stramt fra hver ende slik at mye av vannet spratt bort. Så ble filmen sprayet med destillert vann, og rykkstrekking ble gjentatt. Så tørkehenging.

Motivene er mine vanlige "linsetestmotiver", ikke spennende, men ganske velegnede. - Og jeg er litt skuffet over skarpheten som jeg hadde ventet høyere. Nå har ikke jeg en egnet skjerm å vurdere dette med.

Neste forsøk skal gjøres med C-CL.

Vh helgesverre...

Attachments

• microfilm  #1.jpg
    microfilm #1.jpg
    635.8 KB · Views: 165
  • microfilm  #2.jpg
    microfilm #2.jpg
    436.6 KB · Views: 156
  • microfilm #3.jpg
    microfilm #3.jpg
    832.3 KB · Views: 159
  • microfilm #4.jpg
    microfilm #4.jpg
    542.7 KB · Views: 151
  • microfilm #6.jpg
    microfilm #6.jpg
    744.9 KB · Views: 168
  • microfilm #7.jpg
    microfilm #7.jpg
    767 KB · Views: 144

Helgesverre

Member
Format
Multi Format
@ Helinophoto: CMS 20 er en mikrofilm med dedikert gråtonefremkaller ATP1.1 . Jeg har et par stykker som skal prøves i Caffenol. I det minste har jeg der ingen problemer med manglende perforering. Antar at fremkalleren ville greie min Kodak mikrofilm også, men billigere og mer spennende med kaffi.

Helgesverre

Member
Format
Multi Format
Technical Pan sammenlignet med Imagelink mikrofilm

Jeg henter opp to bilder fra 80-tallet. Dette er TechPan fremkalt i Tetenal Doku, ISO 80. Jeg tar det med her for at kornstrukturen (eller fravær av slikt) kan sammenlignes. Begge filmer er ømtålelig for oppstriping. Med hensikt er stripene her tatt med. Objektiv er ikke notert. Jeg mener å kunne se slektskap mellom disse Kodak-filmene.
@Ezzie: Problemer med uperforert film? Har du Flexaret Va og adapter for 35 mm film, går den utmerket her til panoramabilder.

Vh helgesverre...

Attachments

• TechPan; ... før Rema1000 kom....jpg
    TechPan; ... før Rema1000 kom....jpg
    812.5 KB · Views: 188
  • TechPan;  brigg.jpg
    TechPan; brigg.jpg
    849.2 KB · Views: 157

Helgesverre

Member
Format
Multi Format
Forsøk 3 med Kodaks mikrofilm

Her var fremkalleren Caffenol CL med 1g/L Kbr, 70 minutter stand med tre vendinger midtveis. Negativene ble mye tynnere enn i forsøk 2, ved ISO 100 så tynt at jeg ville få problemer med våtkopiering. Gjør et nytt forsøk og reduserer da KBr til en tredjedel. Kornstruktur ble i dette forsøk mindre sympatisk enn med C-CM. Objektiv er Canon FDn Macro 50 mm/3,5.
Hva lærte jeg ellers? Jo, jeg er forbauset over hva en skanning greier å hente ut fra tynne negativer. Det betyr at jeg nå går inn i gamle permer og henter ut negativer jeg tidligere gav opp i mørkerommet.

Bildeeksemplene viser ISO 50 og 100.

Attachments

• iso100.jpg
    iso100.jpg
    1,011.4 KB · Views: 170
  • iso50.jpg
    iso50.jpg
    923.3 KB · Views: 170

Ezzie

Member
Format
Multi Format
Hei Helge Sverre

Hadde nettopp en ulykke hvor jeg målte opp dobbelt så mye KBr i forhold til de jeg skulle. Og med EI800 eksponert Delta 400 ble det nokså tynne negativer av det. Rent bortsett fra noen innendørs bilder lot de seg godt skanne.

Mesna by Eirik0304, on Flickr

Helgesverre

Member
Format
Multi Format
Forsøk 4 med Kodaks mikrofilm - - "Perler for svin..."

Den siste hentydningen går på valget av kamera brukt denne gang. Problemer med uperforert film gjennom kameraer førte til at jeg gravde fram et ikke tidligere brukt kamera. Jeg ble rett og slett sjokkert over å erfare dette kameraets prestasjoner! Det er et Lomo-kamera med navn "Sproket Rocket", og er et såkalt panorama-apparat. Grunnen til valget var at dette kameraet så ut til å greie filmframtrekket bedre enn de andre jeg har benyttet, slik at overlapping ikke skjedde. Det katastrofale var imidlertid å oppleve den utrolig dårlige bildekvaliteten dette produktet frambrakte. Siden filmskanneren kun greier største filmutsnitt 24x36 mm, er det i vedlagte eksempler kun midtpartiet som er tatt ut, altså det skarpeste i negativet.

Jeg kan fortelle at jeg eier noen enkle 60-70 år gamle bokskameraer som har betydelig!! bedre linsesystem. Forbausende er at innstilt på nærmeste avstand (0,6-1m) tegnet linsa skarpere enn på uendelig (1m-uendelig). Vel, jeg skal ikke kaste bort mer plass til beskrivning av et produkt som aldri skulle vært lagt ut til salg. Vet ikke hva et slikt plastikkvidunder koster, men antar at prisen er over 500 kroner.

Dette forsøket var ment å være det siste i å se om filmen greide å nå opp til ISO 100 med Caffenol CL, her 80 minutter stand med tre vendinger midtveis, KBr 0,25 g/L. Det lykkedes ikke! Beste resultat hittil blir stående: ISO 50 og Caffenol CM 15 minutter.

Lyset i vedlagte motiver ble målt til å tilsvare ISO 100 med kameraets beskjedne innstilling. Jeg er spesielt lite glad i kornstrukturen i de mørke partiene.

Neste forsøk med denne mikrofilmen er å skifte ut kaffe med te. Artig å se resultatet, men antar at ISO 100 også her er uoppnålig.

Vh helgesverre...

Attachments

• Lomo #1.jpg
    Lomo #1.jpg
    517.7 KB · Views: 147
  • Lomo #3.jpg
    Lomo #3.jpg
    630.5 KB · Views: 129
  • Lomo #4.jpg
    Lomo #4.jpg
    569 KB · Views: 146

Helgesverre

Member
Format
Multi Format
@Ezzie: Hei tebars... Dette fine vintermotivet ditt trekker meg inn i Kittelsens eventyrverden. Jeg har to av hans vinterbilder over sengen min på hytta. Må snart opp før snøen blir vekk-vekk. Har ikke vært der siden tidlig desember!

Helgesverre

Member
Format
Multi Format
Forsøk 5, og foreløpig siste med Kodaks mikrofilm, nå i te.

Først til problemer kamera/film. Her gjelder fortsatt fremtrekk av en stiv og uperforert film i kamera(-er) der tannhjul er beregnet til både fremtrekk, stabilitet (fastholdelse av filmen) og avstand mellom rutene. Etter flere halvveis mislykkede forsøk, endte jeg denne gang med å velge metoden med baklengs filmspoling. Dette betyr at den ueksponerte filmen befinner seg på fremtrekksspolen. Tilbakespolingsknappen/-sveiva brukes da for å føre film i posisjon. En omdreining kan være nok, jeg valgte to for å være sikker. Lukkeren lar seg spenne ved å trykke returknappen nede, og filmen beveger seg ikke forover igjen.

Denne operasjonen virker selvsagt noe primitiv, men hva gjør man ikke hva lek gjelder! Kameravalget falt i dette forsøket på et Exakta Varex. Jeg har noen (3) av disse husene, og dertil 4 stk av lillesøsteren Exa. Det spesielle med disse kameraene er at man kan benytte en tom kassett som opptaksspole slik at filmen løper fra kassett til kassett. (Mer om det lenger nede.) Jeg tror de fleste kameraer for 35 mm film har et sluremoment lagt på opptaksspolen. Dette for ikke å slite over filmen ved hardhendt fremtrekk. Dette ble mitt problem med denne filmtypen; ved fremtrekk ble filmen stående urørlig, eller i annet fall skapte det halvveis overlappinger. Derfor gikk jeg for returordningen, og den virket bedre enn ventet. For å sikre at filmen likevel ikke skulle krype gale veien, teipet jeg returknappen fast mellom hvert tilbaketrekk, men med Exakta var nok det ikke nødvendig.

Ihage Exakta fra Dresden var det første speilreflekskamera jeg kom bort i, senere under utdannelse opplevde jeg at det var dette systemet som gjalt ved læreinstitusjoner, laboratorier og militæforlegninger. Så denne vidunderlige maskinen kan jeg ut og inn, og dertil har jeg en passe røys med god Jena-optikk. Det har aldri forbauset meg at tyskerne senere skulle lage verdens beste panservogner.
To vedlagte bilder (digitale) viser den benyttede Exaktaen der filmen går kassett til kassett. På Exakta løper filmen normalt fra høyre til venstre, mens jeg med min returspoling dro filmen fra venstre mot høyre. Det lille hjulet under til høyre er en filmkniv slik at filmen kan skjæres over, bakluke åpnes og opptaksspole tas ut for fremkalling. Smart.
Kamerabildet en face viser også de to objektivene jeg benytter mest, CZJ Biotar 2/58 (på huset) og CZJ Flektogon 2,8/35, det som eksempelbildene er tatt med. Det spesielle med denne Flektogon er at fokus nærgrense er 18 cm, og virker nærmest som et herlig makroobjektiv.

Dette forsøket er vel det fjerde - og muligens siste - gjort med te i stedet for kaffe. Te var her kjøpt i løs vekt, men slikt får du neppe i dag uten at det også er iblandet flere slag krydder. I mitt tilfelle luktet huset sterkt av kanel. Min egenkomponerte oppskrift er slik:

For 1/2 L: Soda 28 g
Vit C 10 g
Te 10 g

Filmen er fremkalt 16 minutter uten forvæting, innledende vendinger 45 sekunder, deretter tre vendinger hvert minutt. Temperatur 20 gr.

Resultatet vurderer jeg som dårligere enn med Caffenol-CM. Dessuten er utblanding av Caffenol enklere enn det å koke og filtrere te.
Jeg eksponerte filmen ISO 50, men dette er lettere å oppnå med C-CM.

Vh helgesverre...

Attachments

• Hasseel : Te.jpg
    Hasseel : Te.jpg
    554.8 KB · Views: 172
  • Hønsehuset : Te.jpg
    Hønsehuset : Te.jpg
    979.9 KB · Views: 172

Helgesverre

Member
Format
Multi Format
Exakta brukt til forsøket over

Her viser jeg kamerautstyret, tatt med digitalkamera.

Attachments

• IMG_0597.jpg
    IMG_0597.jpg
    65.8 KB · Views: 141
  • IMG_0598.jpg
    IMG_0598.jpg
    71.9 KB · Views: 162

Ezzie

Member
Format
Multi Format
Interessant historie Helge Sverre.

Av bildene å dømme, om da du ikke har dratt opp kontrasten i etterbehandling, synes jeg å se tegn på at en del av den kompenserende effekten ved Caffenol er borte. Virker til å være mer kontrastrikt. Og har du eksponert ved EI 50 er det ikke snakk om undereksponering og overfremkalling antar jeg.

Vakre kameraer Exakta. En eller annen gang må jeg skaffe en. En viktig del av kamerahistorien. Men hvilken model?

Angående 110, så har jeg sendt en ja mail. :wink:

Ezzie

Member
Format
Multi Format
Endelig Polypan F. I C-C-M helt etter Reinholds originaloppskrift. Må si jeg er litt i tvil om dette funket noe særlig. Tok Ole Henriks forsøk til inntekt for å øke fremkallingstiden noen minutter til 16min for en EI100 eksponert film. Agiterter 12-15 ganger initielt, 2 grr hvert minutt til 14 og lot sto resten. Det ble i overkant mye kontrast av denne kombinasjonen, og ikke helt ubetydelig korn, langt mere enn det som er vanlig for ASA 100 filmer. Enkelte frames dog hadde veldig lite korn, noe som kan tyde på at det er mer et eksponeringspørsmål, fremfor et fremkallingsspørsmål. Har en film til hengende til tørk eksponert og fremkalt etter samme metode. Neste film vil jeg nok prøve å eksponere til EI 50 og kutte ned til kanskje 12 minutter.

Noen eksempler:

Summer has yet to come #2 by Eirik0304, on Flickr

Her er glorie-effekten av liten eller ingen anti-haleringslag ganske tydelig. Ganske så fint i dette tilfellet.

Uni by Eirik0304, on Flickr

Fin tekstur

Dereliction: Fornebu by Eirik0304, on Flickr

Nydelig svart (selv om det egentlig er rødt)

Highway #1 by Eirik0304, on Flickr

ATC OSL in the fog #2 by Eirik0304, on Flickr

Helinophoto

Member
Format
Multi Format
Oj, her var det mye kontrast (men jeg synes det var fin stemning i de) :smile:

Ja, det er litt problematisk å "oversette" informasjonen fra caffenol bloggen, da det ene forsøket som ikke var standfremkalling, bruker følgende tall, her sammenliknet med Caffenol-c-m:

Caffenol-c-M<------>Fra caffenolb.blogspot.com (regnet om til 1 liters løsning)
Vann 1000ml<------>1000ml
Soda: 54g<--------->33,3g
Vit C: 16g<--------->13.3g
Kaffe: 40g<--------->40g
Temp: 20 <---------->21

Så vedkommende som testet, reduserte soda og vitamin c innholdet av en eller annen merkelig grunn (usikker på hva slags effekter dette egentlig har). I tillegg har han hatt et agitering-regime som er mye mer voldsomt enn det vi har brukt (30 sek initialt, deretter 2 inverteringer hvert 15 sekund, noe som omtrent er kontinuerlig agitering).

Likevel har han altså oppnådd et veldig fint resultat mht tonalitet, likevel nevnes det at det er mer korn enn i forhold til stand og caffenol-c-l.
- scanresultater er også vanskelig å forholde seg til synes jeg, for det er på en måte skjult hva han evt har gjort på pc'en av kompenseringer og tweaking.

Etter det jeg har lest, virker det som at de fleste har slått seg til ro med at Polypan-F er 50 ASA (eller til og med 25ASA) i de fleste fremkallere, så det kan jo godt hende at filmen ikke er spesielt push-vennlig.

Når jeg gjorde min test, var det under kontrollerte forhold (2 blitzer, en på kamera-aksen og en plassert under leica'en jeg tok bilde av, denne ble skutt gjennom et papir -som antakelig bidro med godt fill-lys nedenifra).

Hvilken effekt har egentlig redusert soda og vitamin c i forhold til fremkallingen?

Ezzie

Member
Format
Multi Format
Hei Ole Henrik

Jeg har eksperimentert med lavere nivåer av soda, men beholdt askorbinsyre nokså konstant. Reduksjoner i området 25 til 33%. Beholdt fremkallingstidene som før og resultatene har vært lavere kontrast, men ellers fullt fremkallede filmer. Så det kan være en slik variant ville fungert bedre her. Skal teste det på neste film. Takk for tipset.

Ezzie

Member
Format
Multi Format
Ikke fått fremkalten ny PolyPan F rull ennå, men det kommer.

I mellomtiden har jeg skannet nok en rull med Delta 400. Vanlig C-C-H, 1,2g/l Kbr ( riktig denne gangen ). 13.30min, lot stå fra 10min og ut. Nå ble det saker. Leica og Voiglander

Atelier de gravure by Eirik0304, on Flickr

S, M, L by Eirik0304, on Flickr

The Bath house #10 by Eirik0304, on Flickr

Ezzie

Member
Format
Multi Format

Ezzie

Member
Format
Multi Format
Snart vel bare jeg som holder på ser det ut til. La gå, jeg synes fortsatt det er moro.

Ny film denne gangen. Ingenting å gå etter egentlig. Sammenlignet en del tidligere filmer med Rodinal 1+50, og så mine Caffenol-C-M fremkallinger lå ca 20-25% over for agitert fremkalling og normal eksponering. Endte derfor på 10 min ved 20C som utgangspunkt. Det jeg nok ikke tok høyde for var at det ville bli lange lukkertider, og Kalloflex lukkeren er nok litt treg der, så det ble nok en aning overkokt.

Dog ble det helt brukbare negativer. Her er tre av de mer OK:

Fossekleiva detail by Eirik0304, on Flickr

Berger fabrikk by Eirik0304, on Flickr

Bay of hounds by Eirik0304, on Flickr

Helgesverre

Member
Format
Multi Format
Og så er det filmmerket, da. Noen (jeg) er ofte hekta på slikt. Godt å se at du fortsatt er stø på avtrekkeren.
Mer enn 30 år siden jeg ruslet rundt disse bygningene. Og de ser tydeligvis fremdeles oppegående ut, til og med med gardiner!

Jeg har i flere uker vært heftet med å teste min lille samling rf og vf kameraer med fast 40-45 mm optikk, og da har det utelukkende gått i neg fargefilm.

Jeg la forresten inn et par spørsmål til deg på mail knyttet opp til CanDig. Har glemt hva det gjalt.

Fortsatt tørt og varmt fotovær ønskes!

Photrio.com contains affiliate links to products. We may receive a commission for purchases made through these links.
To read our full affiliate disclosure statement please click Here.

PHOTRIO PARTNERS EQUALLY FUNDING OUR COMMUNITY:

Ilford ADOX Freestyle Photographic Stearman Press Weldon Color Lab Blue Moon Camera & Machine
Top Bottom