Åpen innsikt her....
Det meste her til Ezzie: Jeg tror at dette som her meddeles skulle vært mer internt, men i mangel av en virksom/aktuell mailadresse våger jeg forumet her.
CAFFENOL-Bibelen deres: Jeg har skummet den noen ganger. Ikke veldig mye nytt her, men kanskje det mer er beregnet på nye interessenter. Det nye for meg er din oppskrift med redusert soda. Dette prøver jeg nå.
Så er det en av dere (John) som skjuler seg bak fine akademiske grader. Jeg skjønner ikke helt hvorfor han er valgt ut til prosjektet, men er redd at bildeeksemplene hans vil skremme bort noen av de søkende. Selv er jeg både veldig konservativ samtidig som jeg er meget radikal (gjelder ikke politikk!), så jeg spiser Johns bilder med stor interesse. (Digresjon: Jeg hadde studenter som visste litt om mine smaker. De gikk i søppelbøtta og plukket opp mislykkede produkter som ikke en gang var fikserte, og satte disse inn i sine evalueringspermer!) Når det gjelder progressiv bildende kunst tror jeg at jeg er vel så framfus som John.(!)
Jeg begynte mitt livs bildebane innen oljemalingen, var først hektet på spontanismen, men gikk over til dadaismen. Jeg solgte faktisk noen få bilder, og et par av verkene mine har jeg greid å kjøpe tilbake senere, da til en høyere pris. Jeg kan forsikre at de representerer et lavmål av kvalitet.
SKANNING. Ditt innlegg her var bra. Samtidig provoserer det meg at jeg får så lite til. Nå skal jeg forklare: Jeg bruker til 35mm film en Nikon Cool Scan IV. Saken er at den er ikke særlig cool. Medfølgende Nikon SW fikk jeg inn på en av mine stasjonære pc-er, men der stoppet det. Andre datamaskiner nektet, og jeg ble rådet til å gå over til Vuescan. Godt råd, her funket det. Jeg ble rådet til å gå for prof versjon. I det hektiske øyeblikk har jeg trykket på gal knapp, og jeg endte opp med en amatørversjon. Denne er for så vidt grei, men det du beskriver om histogramkurver er jeg avskåret fra. Slikt må jeg gjøre i PP. Du taler også om (negativ) skanning som positiv. Det forsøker jeg, men kan ikke se noen fordel. Så taler du om lagring i TIFF. Dette lurer jeg veldig på, for bilder lagret i TIFF har min Mac veldig vanskelig med å greie. Jeg har et par-tre programmer på Mac'en som skulle greie RAW-filer, men de melder pass. Slike filer sender jeg til broderen, som mestrer det meste. Hva er egentlig fordelen med å lagre i TIFF istedenfor Jpeg? (Jeg tror jeg vet svaret.)
Jeg opplever nå når jeg begynner å gå gjennom mine mange negativfilmer at interessen for det analoge foto vs digital blir større. Årtier med foto kommer opp på en måte jeg ikke var helt klar over. I garasjen er fortsatt tre forstørrelsesapparater stilt bort, og om drømmen om et mørkerom i kjelleren skulle bli virkelighet (ønskelighet), vet jeg ikke. Men at analog foto hos meg en langt over det digitale, er det ingen tvil om. (En grunn er nok at man (JEG) ikke greier å beherske den digitale arbeidsdelen PP.)
ORWO film: Jeg venter en del moderne Orwo film som skal testes. Jeg forventer at du (Ezzie) vil motta noen prøver som du forsøker i Caffenol. Selv prøver jeg i dem i andre supper først før jeg flyter på dine erfaringer i Caffenol.
Vedlagte bildeeksempel: "Lønningsdag", ORWO S NP22 i Tetenal Emofin, CANON FD-glass. 1985.