Caffenol - norsk resept?

Pride

A
Pride

• 0
  • 0
  • 7
Paris

A
Paris

• 3
  • 0
  • 121
Seeing right through you

Seeing right through you

• 3
  • 1
  • 166
I'll drink to that

D
I'll drink to that

• 0
  • 0
  • 118
Touch

D
Touch

• 1
  • 2
  • 119

Forum statistics

Threads
198,393
Members
99,603
Latest member
AndyHess
Recent bookmarks
0

Ezzie

Member
Format
Multi Format
Takk Helge Sverre. Ser først nå at jeg ikke nevner filmen overhodet. Det er Efke R25. Må få tak i mer av den.

Mulig jeg ser for meg et prosjekt av typen: Ett år, ett kamera. Men da med flere bakstykker :wink: 110A'n har nå to CB103 bakstykker, en med s/h og den andre med farve peel apart instant. Holder på å få til et 120 6x7 evt 6x8 120 bakstykke også. Svær dings, men gud så moro.

Helgesverre

Member
Format
Multi Format
Helt nydelige varører!! Få tak i mer av den. Jeg tar det ikke som et hint, har ikke mer av den selv. Men plenty utdatert 120 PanF å leke seg med om du ønsker. Regn og spanske djevler her, (snegler). Kanskje tid for knestående og macro?

Helgesverre

Member
Format
Multi Format
Beklager Mr.Nikon, men nå må du give meg en leksjon.
Du taler om at denne tråden "kan blive bumpet".
Jeg er meget familiar med det danske sprog, muntlig og skriftlig.
Men ikke så meget med det Queen's language.

Hva mener du med at denne tråden "kan blive bumpet"?
Just curious.

Håper du kan gi meg en forklaring.

BirgerA

Member
Format
Multi Format
Hei Helge Sverre

Thread bumping er et begrep som brukes for å beskrive det at man legger inn en post i en diskusjonstråd på et forum i den hensikt å få diskusjonstråden opp på listen over aktive tråder.
Her ser du det oftest i tråder som angår salg/kjøp av utstyr.

Ezzie

Member
Format
Multi Format
Folk får mene hva de vil, men tråden omhandler fortsatt erfaringer (også nye og hittil ikke meddelte) vedrørende Caffenol fremkalling, så det er ikke akkurat snakk om bumping dette. Vil man ikke lese om Caffenol fremkalling får man la være.

Ezzie

Member
Format
Multi Format
Tri-X, gått ut på dato sågar. Men jammen funket ikke det også. For å gjøre en lang historie kort slet jeg med et kamera som etter et år uten trim tydeligvis hadde lyst til å ta hevn. I praksis kun to bilder av 12 kan brukes, og selv den ene av disse har tegn på at kameraet sliter (mørk kant nede, som tyder på at speil og auto dark slide er for trege med å trekke seg unna for lukkeren fyrer. Men bildet ellers synes jeg viser tegn på at Tri-X kan være noe man bør se veldig mye nærmere på.

Caffenol-C-H med 1.2g/l KBr. 14:30 ved 20C, normal agitasjon.

Stortorget by Eirik0304, on Flickr

Racer and I by Eirik0304, on Flickr

Ezzie

Member
Format
Multi Format

Ezzie

Member
Format
Multi Format
Kodak fortsatt, selv om de skal selge ut så produserer de for fullt. De søker også å finne noen som vil fortsett i noenlunde samme stil, til og med villig til å la navnet følge med. Det skulle Polaroid også gjort. Mener dog det er noen andre som også har fått lov til å legge på denne emulsjonen, kan prøve å finne ut av det.

For ordens skyld, Caffenol-C-H og M i RS versjon bruker 40g/l soda, i motsetning 54 som er normalt.

Ezzie

Member
Format
Multi Format
Da har jeg lagt til Tri-X i Caffenol-C-H(RS) i caffenol gruppens oppskriftsliste: (there was a url link here which no longer exists)

Ezzie

Member
Format
Multi Format
Caffenol Cookbook

Dere trodde kanskje at han derre Eirik endelig skulle holde kjeft om sine Caffenol greier? Men den gang ei.

Jeg har vært så heldig å få vært med på et lite kollektiv som ha jobbet frem en Web publikasjon om Caffenol. Initiativtaker og primus motor er Bo, vår danske venn i svensk eksil (Fiatlux). Andre bidragsytere har vært å finne på både apug og flickr, ikke minst også John (jnanian).

I øyeblikket er den publisert i flash format, vi (dvs Bo) avventer litt med å lage en endelig versjon og da i andre formater, til vi har fått loddet reaksjonene og evt trimmet boken litt.

Om dere ikke har lest en flash bok før anbefaler jeg å bla ved å klikke i nedre eller øvre høyre hjørne, ikke bruk grip og dra metoden.

Her er den: Http://www.caffenol-cookbook.com

All ære til Bo som har jobbet med dette utrettelig i snart tre-kvart år.

Helgesverre

Member
Format
Multi Format
Ja, jeg kom raskt over denne kokeboka, her på Apug,tror jeg. Men har noe problemer med å lese smått på liten skjerm.

Ezzie

Member
Format
Multi Format
Hei Helge Sverre. Enig i at Flash er kronglete på mobile enheter. Det er en skaleringsfunksjon, trykk på ? for veiledning. Det kommer forhåpentligvis en annen versjon om ikke for lenge.

Helgesverre

Member
Format
Multi Format
Takk for tips, Ezzie. Da kan du gjerne få gi meg enda et råd. Lurer på å oppgradere til en større stasjonær Mac, en med integrert skjerm. Men så undrer jeg på om skjermen her er ok til bildebehandling. Jeg har en del windowutstyr, men plages med virus uansett hvilken beskyttelse man benytter.
Ellers lukter jeg litt på kaffien, men misbruker andre fluider også. Så har jeg endelig tatt meg sammen og hentet fram et lass permer med negativer. Her blir det flere tiår med film å skanne! Jeg henger ut et par eksempler fra dagens arbeid, cityscapes fra Oslo 1985, ORWO S NP22 som jeg ble veldig dus med på 80-tallet, her med Canon FD-optikk. Det er denne typen foto jeg jobber mest med, kaller det litt ubeskjedent for dokumentarfoto.
Nå prøver jeg å få tak i dagens ORWO HN74plus og UN54 for å se om jeg kan like dem like godt som de utgåtte emulsjonene. Spennende!

Attachments

• Oslo Hovedøya ORWO 07.jpg
    Oslo Hovedøya ORWO 07.jpg
    826.5 KB · Views: 221
  • Oslo ORWO 04.jpg
    Oslo ORWO 04.jpg
    923.9 KB · Views: 196

Helgesverre

Member
Format
Multi Format
Åpen innsikt her....

Det meste her til Ezzie: Jeg tror at dette som her meddeles skulle vært mer internt, men i mangel av en virksom/aktuell mailadresse våger jeg forumet her.

CAFFENOL-Bibelen deres: Jeg har skummet den noen ganger. Ikke veldig mye nytt her, men kanskje det mer er beregnet på nye interessenter. Det nye for meg er din oppskrift med redusert soda. Dette prøver jeg nå.
Så er det en av dere (John) som skjuler seg bak fine akademiske grader. Jeg skjønner ikke helt hvorfor han er valgt ut til prosjektet, men er redd at bildeeksemplene hans vil skremme bort noen av de søkende. Selv er jeg både veldig konservativ samtidig som jeg er meget radikal (gjelder ikke politikk!), så jeg spiser Johns bilder med stor interesse. (Digresjon: Jeg hadde studenter som visste litt om mine smaker. De gikk i søppelbøtta og plukket opp mislykkede produkter som ikke en gang var fikserte, og satte disse inn i sine evalueringspermer!) Når det gjelder progressiv bildende kunst tror jeg at jeg er vel så framfus som John.(!)
Jeg begynte mitt livs bildebane innen oljemalingen, var først hektet på spontanismen, men gikk over til dadaismen. Jeg solgte faktisk noen få bilder, og et par av verkene mine har jeg greid å kjøpe tilbake senere, da til en høyere pris. Jeg kan forsikre at de representerer et lavmål av kvalitet.

SKANNING. Ditt innlegg her var bra. Samtidig provoserer det meg at jeg får så lite til. Nå skal jeg forklare: Jeg bruker til 35mm film en Nikon Cool Scan IV. Saken er at den er ikke særlig cool. Medfølgende Nikon SW fikk jeg inn på en av mine stasjonære pc-er, men der stoppet det. Andre datamaskiner nektet, og jeg ble rådet til å gå over til Vuescan. Godt råd, her funket det. Jeg ble rådet til å gå for prof versjon. I det hektiske øyeblikk har jeg trykket på gal knapp, og jeg endte opp med en amatørversjon. Denne er for så vidt grei, men det du beskriver om histogramkurver er jeg avskåret fra. Slikt må jeg gjøre i PP. Du taler også om (negativ) skanning som positiv. Det forsøker jeg, men kan ikke se noen fordel. Så taler du om lagring i TIFF. Dette lurer jeg veldig på, for bilder lagret i TIFF har min Mac veldig vanskelig med å greie. Jeg har et par-tre programmer på Mac'en som skulle greie RAW-filer, men de melder pass. Slike filer sender jeg til broderen, som mestrer det meste. Hva er egentlig fordelen med å lagre i TIFF istedenfor Jpeg? (Jeg tror jeg vet svaret.)
Jeg opplever nå når jeg begynner å gå gjennom mine mange negativfilmer at interessen for det analoge foto vs digital blir større. Årtier med foto kommer opp på en måte jeg ikke var helt klar over. I garasjen er fortsatt tre forstørrelsesapparater stilt bort, og om drømmen om et mørkerom i kjelleren skulle bli virkelighet (ønskelighet), vet jeg ikke. Men at analog foto hos meg en langt over det digitale, er det ingen tvil om. (En grunn er nok at man (JEG) ikke greier å beherske den digitale arbeidsdelen PP.)

ORWO film: Jeg venter en del moderne Orwo film som skal testes. Jeg forventer at du (Ezzie) vil motta noen prøver som du forsøker i Caffenol. Selv prøver jeg i dem i andre supper først før jeg flyter på dine erfaringer i Caffenol.

Vedlagte bildeeksempel: "Lønningsdag", ORWO S NP22 i Tetenal Emofin, CANON FD-glass. 1985.

Last edited by a moderator:

Helgesverre

Member
Format
Multi Format
Her kommer bildet. Jeg skulle egentlig dokumentere bygningen til høyre, Oslo Ladegård fra 1720 med kjeller som stammer fra bispeborgen på 1200-tallet. Men greidde ikke gå forbi dette motivet.

Attachments

• 1985 07 xx Oslo Byvandring 04.jpg
    1985 07 xx Oslo Byvandring 04.jpg
    625 KB · Views: 208

Ezzie

Member
Format
Multi Format
Takk Helge Sverre. Jeg har lurt veldig på ORWO film. Har sett noen eksempler på en som vel ISO 100, (UN54?) og boy og boy det svinger, i D76, HC-110, Adonal og Caffenol.

At John er med er nok fordi at han på sin måte er kanskje en like stor profet for Caffenol som Reinhold. Hans metoder og bilder kan minne om dadaisme, det kan jeg være enig i. Skulle nesten tro at hipstere ville synes, paradoksalt nok, at hans metoder er å foretrekke.

Når det gjelder scanning må jeg bare si at det er veldig personlig. Nesten umulig å lage en oppskrift som passer alle. Det eneste jeg prøver å få til er å skanne slik at man ikke klipper bort lysere og mørkere deler av bilder, samt sette gamma (den generelle lys/kontrastnivå) til å kunne avdekke alle detaljer i bildet. Det som fungerer for ett bilde fungerer ikke for andre. At man så får et flatt og kjedelig bilde får så være. I PP kan man rette på alt, men bare så lenge skannet har så mye informasjon som mulig.

Å skanne som positiv gir nok marginalt kvalitetsmessig. Men, for min måte å skanne på, får jeg et jevnere toneforløp med mindre kontrast. Vet ikke hvorfor, men det funker hos meg med mitt oppsett.

Oslo gata forøvrig? Overlevde fyren som lå der?

Helgesverre

Member
Format
Multi Format
NOE MER MIKROFILM

Jeg leker videre med Kodak imagelink HQ microfilm, nå strekker jeg den ut til EI 64. Jeg tror vel at ISO 50 var bedre (kfr postering 834), men verdt et forsøk. Fremkaller Caffenol C-M 16 min/20C.

Filmen er ikke-perforert, noe som kan være en utfordring med en god del kameraer. Jeg anskaffet nylig to EOS10 hus, disse er kjent for å spise non perforated med stor appetitt; kameraene har overhode ingen tannhjul for fremtrekk av filmen.

Eksempelbildene utlagt her er vist uten å pusse støv og fjerne riper, ellers ville jeg jo skjule feil og problemer. Støv: Akk, den som finner et remedium å fjerne dette digitalt fra sølvfilm fortjener en stor pris. Hvis bildene trekkes helt opp, vil man se et artig problem i de helt mørke partiene. Masse små hvite prikker som ikke er støv, men en slags "korn". Jeg vet ikke hvordan problemet løses, men "slik skal det ikke være". (Kjent replikk innen regjeringen.) Jeg skal gjøre et forsøk med Tetenal Doku, som var den fremkaller vi brukte til fulltonet Technical Pan. Riper: Disse skyldes mest sannsynlig kassettporten. Dessuten skjer fremtrekk med motor, også tilbakespolingen. Jeg liker bedre manuell kontroll på slikt, nettopp på grunn av mer å kunne beskytte filmen for belastning og riper. Best liker jeg å åpne kameraet i mørkerom og spole eksponert film rett i fremkallingsspolen, uten returspoling til kassett.

Konklusjon: Jeg er langt fra å være fornøyd!

Vedlagte bilder: 1: Førjulsmarked, direkte pop-up flash, 28 mm; 2: Gammel MB, 20 mm; 3: Fra mitt soverom, falsk lys i høyre side, 150 mm.

Attachments

• microfilm@iso64#2.jpg
    microfilm@iso64#2.jpg
    709.5 KB · Views: 204
  • microfilm@iso64#9.jpg
    microfilm@iso64#9.jpg
    969.6 KB · Views: 204
  • microfilm@iso64#6.jpg
    microfilm@iso64#6.jpg
    767.3 KB · Views: 193

Ezzie

Member
Format
Multi Format
Hei Helge Sverre

Har fortsatt de rullene med micro film som jeg har fått av deg. Jeg finner ikke et kamera som spiser dem. Hva de hvite prikkene er (svarte på negativen) vet jeg ikke. Jeg har hatt skader i emulsjonen på enkelte filmer som tydeligvis skyldes bruk at feil type fiksering. Kan det skyldes noe slikt?

Helgesverre

Member
Format
Multi Format
Tenke - tenke....

(there was a url link here which no longer exists)

Ezzie

Member
Format
Multi Format
Redigerte lenken (there was a url link here which no longer exists)

Hva tenker du på? TP i noe annet enn Caffenol? :wink:

Helinophoto

Member
Format
Multi Format
Dere trodde kanskje at han derre Eirik endelig skulle holde kjeft om sine Caffenol greier? Men den gang ei.

Jeg har vært så heldig å få vært med på et lite kollektiv som ha jobbet frem en Web publikasjon om Caffenol. Initiativtaker og primus motor er Bo, vår danske venn i svensk eksil (Fiatlux). Andre bidragsytere har vært å finne på både apug og flickr, ikke minst også John (jnanian).

Her er den: Http://www.caffenol-cookbook.com

Så den der ja, stilig prosjekt =)

Men har du ikke noen av dine bilder med.....?

Helgesverre:

Jeg hadde problemer med å få min Nikon coolscan V til å fungere i windows xp 64 og i windows 7, dette skyldes at Nikon ikke lager drivere som fungerer i disse nyere operativsystemene.

Løsningen er å installere en (demoversjon) av Vuescan, denne legger nemlig inn fungerende drivere for Nikonen, slik at maskinen gjennkjenner den, deretter legger man inn Nikons eget scannerprogram, da kan man skanne og herje så mye man vil. (det er det jeg gjør).

Generelt:
Veldig lite caffenol på meg om dagen, ble lettere spastisk, så jeg har kjøpt meg Rolleiflex.
Først en 3.5 Automat for 250,- i Japan som jeg har CLA'et selv (var sliten og muggen og ikke verdt å sende avsted. Etter en del olje og renset bensin, er den smooth som smør og fungerer utmerket). Kjøpte også en smekker Rolleiflex 2.8F som jeg etterhvert skal sende til England for CLA. Har for det meste dillet med HC-110, Rodinal og filmer som Acros, Tri-X og Fomapan :smile:
- Har dog fremdeles ingrediensene til Caffenol i skapene, sammen med resten av foto-kjemikaliene, stakkars den uvitende som forsøker å lage mat hos meg ^^

Helgesverre

Member
Format
Multi Format
Quo Vadis....

Hei Ezzie, du må gjerne spørre hva jeg tenker på. Takk for opprettingen ovenfor, slikt behersker jeg dårlig.

Jo, slik tenker jeg: Technical Pan - fantastisk film forresten - var vel opprinnelig tenkt å være til grafisk strek/dokumenter. Og så viste den seg å være vel så egnet til gråskala foto med andre fremkallingsmåter. Den var populær til portretter (hud) da den var lite følsom for rødt. Kodak laget tom en spesiell kjemi (Technidol?) for bruk i helskala fotografi, og Tetenal kom med sin Doku (som gav hele EI 80!).

Det tok noe av med TP for 25 år siden,tror den kom i 120-format også. Min erfaring var null korn, lett å stripe opp, og dype gjengrodde skygger. Jeg hadde selvsagt ingen digitale behandlingsmidler den gang, og den kunne være en utfordring å forstørre optisk, i hvert fall med mine ferdigheter.

Tråden over drøfter at dagens mikrofilmer i motsetning til TP ikke er særlig egnet til gråskalering. For meg som sitter med noen hundre fot Imagelink, blir det følgelig en spennende utfordring å prøve å temme den. Ellers ser jeg at fryseren også inneholder annet spennende (Copex, CMS 20), så jeg fortviler ikke.

En kar (Trond Solem) hoppet inn på teppet og ville hjelpe meg. Han brygget sammen en oppskrift som han kalte Lomad der Imagelink ville gi bra resultater ved EI 25. Jeg må vel ut på markedet for å finne remedier til dette. Det var enklere før å kunne gå til apotekeren og søke hjelp.

Til slutt noen tanker omkring å rusle på ville veier. Et resultat av å drukne seg i kjemiske artigheter er faren for å forsømme det kanskje viktigste, motiver, valg av slike og bearbeiding. Stick to one film and one developer, var det et klokt hode som rådet til. Man kan få samvittighetsproblemer av slikt! En trøst er det likevel å finne hos den eksentriske Larry, en kar jeg i lengre tid har fulgt ute på veven. Larry Dressler, av ham har jeg lært at det er ikke sykt å ha fryseren full av de fleste filmmerker og formater. Dertil har jeg lært at motiver finnes over alt, til og med i en hundebærs!

Ha en fortreffelig weekend. (Jeg skal begrave en god venn, huff)...

Mvh HSK.

Helgesverre

Member
Format
Multi Format
@Helinophoto: Takk for coolscan-tips. Går videre med det.
Men til CLA, hvilken oljetype er egnet? Her går nok ikke min helsyntetiske 5-40 olje !
Har du også vært inni objektiver? Her gjelder en olje-grease som ikke renner eller damper over på linsene. Tips?

Photrio.com contains affiliate links to products. We may receive a commission for purchases made through these links.
To read our full affiliate disclosure statement please click Here.

PHOTRIO PARTNERS EQUALLY FUNDING OUR COMMUNITY:

Ilford ADOX Freestyle Photographic Stearman Press Weldon Color Lab Blue Moon Camera & Machine
Top Bottom