Caffenol - norsk resept?

I'll drink to that

D
I'll drink to that

• 0
  • 0
  • 65
Touch

D
Touch

• 1
  • 2
  • 72
Pride 2025

A
Pride 2025

• 1
  • 1
  • 86
Tybee Island

D
Tybee Island

• 0
  • 0
  • 75

Recent Classifieds

Forum statistics

Threads
198,360
Members
99,598
Latest member
Jleeuk
Recent bookmarks
1

Helgesverre

Member
Format
Multi Format
Når kommer ADOX med sin relansering av 110-formatet ?

Hvorfor i all verden er det noe å vente på? For det første sitter jeg med noen gode kameraer for 110. For det andre sier Adox at de ved siden av en fargefilm også vil komme med en B&W film. Det siste er mest spennende, for den vil jeg prøve i Caffenol. Jeg vet ikke hva problemet for Adox er, men de har flere ganger gitt uttrykk for at "nå kommer den snart".

110-formatet er meget lite, ca en fjerdedel av 35 mm format. Tungen rett i munnen og lett på labben, så kanskje man slumper til med noe vellykket.
Vedlagt eksempel "På harrytur", Pentax auto 110 / 2,8-18 mm, Fujicolor 200 utdatert.

Vh helgesverre.

Attachments

• F1000008.jpg
    F1000008.jpg
    471.3 KB · Views: 142
Last edited by a moderator:

Helgesverre

Member
Format
Multi Format
Utblanding/fortynning av Fomadon R 09.

Jeg foretar en del komparativ fremkalling av samme filmtype. Jeg bruker 4-5 forskjellige fremkallere, også Caffenol. Så finner jeg at min gamle - gud vet hvor mange år den svarte sirupen har stått - flaske Rodinal er tom. Jeg erstatter Rodinal med Fomadon R 09, som lik Rodinal er en gammel Calbe R 09 resept. Men nå er jeg usikker på utblandingsforholdet. Flaskeresepten sier samme utblanding som for den klassiske Rodinal. Men andre steder sies det noe annet. Jeg ønsker utblanding 1+25, 1+50 og 1+100. Noen mener at med Fomadon blir de samme forhold 1+20, 1+40 og 1+80.
Noen som mener å ha erfaring med dette?

Vh helgesverre.

Ezzie

Member
Format
Multi Format
Forsinket takk til Helge Sverre for uhemmet skryt for et par sider siden. Helt uberettiget selvsagt, men jeg takker likevel.

Hva som skjedde med nevnte Delta film vet jeg ikke, det ble så mye slør at rabatten var ikke til å lese, kunne knapt tyde at det var ilford film overhodet. Overeksponert i forhold til valgt fremkalling er det ikke noe tvil om. Også overfremkalt, noe jeg finner litt rart, men trenger å forske litt mer på det. Jeg har fått til denne filmen før. Mulig jeg må kaste alle mine forhåndsutblandete løsninger og starte på nytt.

Foruten at histogrammet viste at alle tonene var skyvd opp mot den ene kanten, og sløret, så lot en del av negativene seg skanne. Dog ble det ganske heftig korn når man først fikk etterbehandlet og gjort noe med kontrasten.

Disse to ble det kanskje noe å snakke hjem om, resten kassabelt:

Dark skies by Eirik0304, on Flickr

Drammen park by Eirik0304, on Flickr

Helgesverre

Member
Format
Multi Format
Takk for for fin påminnelse, Ezzie. Men du var ikke glemt! To Acros-filmer på vei i kommende uke. Det gjelder disse himlene dine, som jeg liker og beundrer. Nå vet jeg godt hvordan man driver i det våte mørkerom med å hente fram himmelen med skyer og slikt. Og så lurte jeg litt på den digitale teknikken du benytter for det samme. Kan hende er det markering rundt himmelområdet, trekke ned himmelen med Levels midtone slider, og vips - så er den blanke himmelen dekket av flotte skyer? For meg uten slikt verktøy er dette litt hokuspokus, men effektfullt er det!
Look in your letter-box for some surprises!

KR HelgeSverre.

Helinophoto

Member
Format
Multi Format
Helgesverre: Jeg bestilte da Rodinal fra fotoimport (ny type etter gammel oppskrift) her: http://www.mamut.net/controls/shop/...gid=79&subgid=203&wwwalias=fotoimport&pid=339 , kjører samme tider som for orginal Rodinal, fungerer helt fint og fremkalleren har samme farge og holdbarhet som original Rodinal (har for det meste blandet 1:50 blandinger til nå).
Tøft 110 bilde forresten, har aldri brukt formatet selv, har det kommet lomo-kamera som støtter dette, kanskje det er det de venter på?

Ezzie. De to så da bra ut de, spesielt det siste så veldig fint ut mht toning.

Forøvrig kan jeg informere om at det for min del er himmel og hav av forskjell på å scanne en negativ som 16-bit grayscale og 16-bit hdr grayscale (med Epson og Silverfast), når jeg scannet her om dagen (ikke caffenolfremkalt Fuji Neopan acros 120), fikk jeg null himmeldetaljer når jeg scannet som 16-bit hdr grayscale, noe jeg visste var feil, da jeg hadde lagt eksponeringen til å beholde himmel, samt benyttet 3-stopp med gradfiltre i tillegg.

Ved valg av 16-bit grayscale (IKKE hdr), kom himmeldetaljerne helt fint med, bare et obs....

Se (there was a url link here which no longer exists) og her (there was a url link here which no longer exists) Jeg har dodget/burnet litt i himmelen for å dramatisere litt, men den var i utgangspunktet smekkfull av detaljer :smile:
- Tror nok man i utgangspunktet må ha detaljene med i fotoøyeblikket, jeg "redder" sjelden himmelen, er den utblåst, så er den utblåst men jeg kan personlig godt dramatisere den litt i etterbehandlingen dersom jeg har detaljer der.

(min teknikk for dodge/burn, består av et 50% gray layer i photoshop, mode "soft light", så "maler" jeg med sort og hvitt, lav opacity, men det er mange andre teknikker også)

Hvordan i alle dager måler dere med Mamiya/Hasselblad? Har bare incident måling og sånn 30-graders reflected måling på mine to lysmålere (Sekonic l-358 og en Sekonic l-208). Vurderer sterkt en L-758 med skikkelig spotmåling jeg altså, stoler ikke på disse 30-graders greiene, fordi det varierer svært mye og er vanskelig å "sikte" synes jeg, spesielt dersom man har sola midt i mot, kan ikke skjønne noe annet enn at lyssensoren MÅ bli forstyrret av sola på et vis da :smile:

Tar det litt piano med caffenolen om dagen, da jeg forsøker å lære kamera, komposisjon osv på mine to nyinnkjøpte mellomformatkamera (Mamiya rz67 pro II og Hasselblad 503CW), samt prøve litt ut mht forskjellige filmtyper osv. :smile:

Helgesverre

Member
Format
Multi Format
HELINOPHOTO: Takk for info. Da Agfa ble trukket ned i sluket, fikk jeg Fomas erstatning for Rodinal. I dag vet jeg at original Rodinal leveres igjen.

EZZIE: Surprise avsendt i dag.

Vh helgesverre.

Helgesverre

Member
Format
Multi Format
Jeg har vært på misjonsmarken - og resultat viser seg ....

Jeg har i det siste sendt rundt en del film til tidligere kjente. Disse var før noe hekta på foto - analog sådan - men hadde mistet troen og gått over til pikseltelling. Nå fikk de noen filmer, og jeg var spent. Første resultat meldte seg raskt. Arve, med nyanskaffet digitalkamera, kunne meddele at han sporens streks hadde skaffet et Minolta 7000 med to zoomer for 100 kroner. Nå ville han ha mer film, men hvor fra ?

Tricket virket altså. Men jeg får klar oppfatning om at Caffenol og D-76 er man ikke interessert i. Her gjelder filmer som c-41 laber tar seg av. Men dere, er ikke dette et stykke på vei? Jeg innrømmer villig at 20% av mitt filmforbruk er fargefilm.

Som misjonær er jeg fornøyd med resultatet, og er spent på hva de kommende uker vil vise. Bare jeg ikke ender opp som Paulus - han ble jo halshugd.
Så brutale kan vel ikke de digitaltroende være!

Vh Helgesverre.

Ezzie

Member
Format
Multi Format
Overraskelsespakke mottatt. Takk Helge Sverre.

Tiden har ikke strukket til for mye billedtaging og fremkalling den seneste tiden dessverre. Leverte to C-41 filmer til fremkalling igår, da jeg helst ikke bruker DSLR´n til daglig pliktbilder heller. :wink:

Skal se om jeg får fremkalt et par filmer ikveld.

Helinophoto

Member
Format
Multi Format
Hehe bra jobbet helgesverre, viktig å spre det gode ord =)

Selv har jeg mottatt så mye film og stash nå, at jeg har mer film enn mat i fryseren :D

Kjøpte også en forstørrer i går og i dag var jeg innom fotophono for å kjøpe dev, stop, fix for papirfremkalling.

Akkurat ferdig med å kjøre noen ned på papiret nå, bare 35mm foreløpig, veldig moro.
Har ikke kjørt noe caffenol i det siste jeg heller, da jeg forsøker å finne frem mellom filmtyper, rodinal og tetenal ultrafin, tror nok jeg kommer til å blande de nye filmene i disse fremkallerene for å bli litt kjent med de.

Ezzie

Member
Format
Multi Format
Caffenol skal funke som papirfremkaller også, og man slipper å tone også. Alvorlig ment, selv om jeg ennå ikke har prøvd det selv.

Ezzie

Member
Format
Multi Format
Hmmm, hvorfor folk klagde over store stygge korn på gamle Agfa APX vet ikke jeg. En rull fra Helge Sverre eksponert og prosessert.

EI400, regulær Caffenol-C-H, ikke noe fiksfakseri. 1.2g/l KBr. 13min ved 20C

Amsterdam in September by Eirik0304, on Flickr

Swans on the canal by Eirik0304, on Flickr

Det jeg har merket meg er at man nok bør overeksponere ett halvt stopp i gråvær, ellers blir resultatet fort litt dunkelt. Vet ikke om jeg ville ha pushet den. Synes kanskje de litt mørkere mellomtonene blir veldig fine med denne filmen. Funker i Caffenol gjør den ihvertfall, noe jeg egentlig allerede visste, i og med mine tidligere forsøk med Rollei Retro 400.

Helgesverre

Member
Format
Multi Format
Litt kameraprat.

Utrolig hva litt hjernetrim og nåvhåv kan resultere i når dette kombineres.

Et par timer i dag med q-tips, rødsprit og kontaktspray. Og så reiser mine to ME-super hus seg fra søvnen. Det samme skjer med en gammel Olympus OM10. Nå settes et pancake på ME, så kan det få være med i lomma - ja, så kompakt er det!

Et Leica Digilux 2 måtte jeg gi opp selv å få orden på. Det gikk til Interfoto og havner vel i Tyskland for renovering. Og jeg frykter at lappene vil flagre.

Men større problem er det med et Contax RTS. Det utløser momentant når filmen trekkes frem, trolig noe med en magnetkontakt. Og når motor kobles inn, raser filmen ut på 40 sekunder. Kunne være artig hvis også dette kameraet ble helbredet, det sitter en utmerket Distagon 1,4/35 på kroppen, og den fortjener en bedre skjebne.

Noen råd og idéer? Takk.

Vh Helgesverre.

Helinophoto

Member
Format
Multi Format
Caffenol silverprint =)

Ok, jeg tok opp hansken etter at Ezzie kom med forslag om å bruke caffenol som papirfremkaller, det måtte prøves! =D

Uansett, jeg blandet en standard Caffenol-c-h på 1 liter og satte i gang.

Bildet kan sees her:
fomapan_tetenal-ultrafin_caffenol-c-h.jpg

Dette er en scan av printen.

Utfordring:
Printen tok SINNSSYKT lang tid å få frem, faktisk så lenge at papiret begynte å skille seg litt i kanten under tørking.
Bildet SKAL være tåkete, det er tatt på Lørdag mellom 12 og 14, og som kjent var det ganske så grått og slitent ute (tatt i frognerparken).

Jeg hadde 1 g KBR i denne blandingen (standard c-h), kan det ha hatt innvirkning på fremkallingstiden her?
Mistenker at Caffenol-c-m eller c-l kan være bedre, mener jeg leste et sted om en som hadde testet mindre kaffe og soda og at bildet kom kjappere, han klarte en 6-7 prints før fremkalleren var kjørt.

Likte toningen godt, ser nesten litt grønt ut.
Papiret er "Work by tetenal", grade 3 normal, noen som aner om det går ann å få kjøpt mer? (var noe jeg fikk med forstørreren jeg kjøpte, noen få ark igjen).

Helgesverre: Aner ikke hva du kan gjøre utover å levere det kamera inn til vi-tar-penga-dine-interfoto også. De er vel stort sett de eneste som kan ha peiling på dette i Oslo..?
Kanskje noen nedover i Europa? (høre her på skandinavia forumet (egen tråd er lettere å se), central europa forumet, uk-forumet, tysk-forumet osv?).

Attachments

• fomapan_tetenal-ultrafin_caffenol-c-h.jpg
    fomapan_tetenal-ultrafin_caffenol-c-h.jpg
    107.9 KB · Views: 110

Helgesverre

Member
Format
Multi Format
Trenger et kurs i gresk?

S? har alts? nettstedet flyttet over p? en annen transponder, og det betyr litt strev med kryptiske tegn og krylliske bokstaver. Eller kommer det ut all right hos deg??

Ezzie

Member
Format
Multi Format
Yepp, her og. Veldig mye rare tegn.

Helgesverre

Member
Format
Multi Format
IKKE NOE VIKTIG HER - BARE EN TEST PA A OMGA DEN RARE TYPOGRAFIEN

Da boer jeg gjerne ha noe a skrive om. Jeg velger planer om to forestaende turer.

Turene gar utenlands, og de skjer mest for a tilfredsstille personlige musikalske behov/interesser.
Men sa skal det forhapentligvis ogsa tas noen fotografier/bilder.

Tur en (om en droey uke) gar til klassisismens hovedstad Wien. Rett foer jul skjer tur to, med julemarked og Juleoratoriet (Bach) i St. Nicolaikirche i Leipzig. (Denne kirken stod for de ledende demonstrasjonene da DDR falt). Skal ogsa fa med Bachs guttekor Thomanernes julekonsert i St. Thomaskirche.

Sa til foto: Vager meg denne gang pa bade film (svarthvitt og farge) samt digital (noe jeg driver lite med).

SVARTHVITT: Jeg har nok ikke Leica, sa en Bessa R2A med tre gode objektiver (28-40-50 mm) far vaere erstatning. Takket vaere Ezzies veiledende tips tar jeg med restlageret av Agfa APX 400. De fleste vil nok ga i Caffenol.

FARGEFILM: Ogsa her flyter jeg pa Ezzies anbefalinger, og fulgte hans rad om innkjoep av noen Kodak Portra 400. Ukjent for meg, men skal bli spennende.

DIGITAL: Dette henger med mest for casual p&s. Pa grunn av etterfoelgende behandling, henger jeg ikke med her.

CANON EOS: Dette velges for digital og farge, gevinst er at EF-objektiver gar pa hele systemet, untatt Bessa selvsagt.
Til fargefilm velger jeg det letteste, billigste og mest kompakte EOS-hus jeg har (300V). Likedan er valget pa digital det letteste og mest kompakte digitalhus jeg eier (350D).
Objektivvalget var litt verre. Tunge zoomer er ikke aktuelt, men en zoom blir likevel med (lett, kompakt og ikke kostbar, Tamron 19-35). Dertil velger jeg to lystterke EF med fast brennvidde fra denne pakken; 20, 28, 50 og 85 mm. (Tipper det blir 28 og 85).

GAMMEL "RESERVE": Har dessverre opplevd at ting bryter sammen, sa i brystlommen vil det finnes to smakompakte kameraer (135 film og APS). Kjekt a ha hvis ...

M-format: Dette ma nok bli hjemme denne gang. Tungt nok som det er.

Jeg tar gjerne imot rad her, men mest interessant er hvordan teksten kommer frem i traden.
(Men slikt kan vi vel ikke leve med ! ??)

Vh helgesverre.

Helgesverre

Member
Format
Multi Format
OFF TOPIC

I Typografien

Etter at jeg postet mitt siste innlegg, gikk teksten i trådsidene tilnærmet tilbake til det normale. Jeg har meget liten tro på at det skal tillegges min fortjeneste.

II Mer kameraprat

Jeg har noe tidligere noen ganger penset inn på fotokameraer mer enn film og fremkallingsmetoder. Jeg har lest meget om tidligere fotografer, deres fremgangsmåter og primitive hjelpemidler. Særlig har jeg kikket på krigsfotografer fra 2. VK.
Når lyset vender tilbake i januar, vil jeg en periode låse meg til et gammelt konsept. Kun ett manuelt kamera uten lysmåler, én linse og to våkne øyne.
Siden jeg ikke har et Leica kamera, skal jeg velge en russisk leicakopi (Kiev) med 50 mm. Film blir max ISO 400, og lysmåler blir mine øyne kombinert med "solige 16".
Jeg eier "antikke" optiske lysmålere, men velger det mest primitive. Så blir det spennende å se hva som kommer ut av disse retarderte lekene.

En av de gamle høvdingene (Jarche) sier i begynnelsen av 30-tallet: " I am experimenting now with a miniature camera which I think will eventually be used by Fleet Street cameramen, It takes 36 pictures on a strip..."
Which camera - - ?

III On topic

Filmen skal fremkalles i Caffenol.

Ezzie

Member
Format
Multi Format
Litt usikker på hva som ikke gikk helt i boks denne gang. Lurer faktisk litt på om ikke min Rolleiflex slipper inn litt lys. Merkes ikke noe særlig med ISO 100 film, men et par ISO 400 filmer har lysere partier som jeg ikke kan forklare ut fra et fremkallingsperspektiv.

Uansett. Delta 400 i C-C-H, rett frem etter originaloppskriften til Reinhold, og med 1.2g/l KBr. 13min @ 20C. EI 400.

Summer has gone #1 by Eirik0304, on Flickr

Summer has gone #2 by Eirik0304, on Flickr

Ezzie

Member
Format
Multi Format
Fikk noen ruller med Legacy Pro 100 av Helge Sverre her for en tid tilbake. Er dette Acros? Det er det mange som mener, og det hadde da også HS merket filmene som. Jeg eksponerte EI 100, og fremkalte i C-C-M som for Acros de kom ut helt som du skulle. Synes å kjenne igjen den noe mindre kontraststerke Acros her ja, finkornet og glatt. Også i 135.

Out of this world by Eirik0304, on Flickr

Summer has gone #13 by Eirik0304, on Flickr

Summer has gone #15 by Eirik0304, on Flickr

Substation by Eirik0304, on Flickr

Format
Multi Format
Det ar definitivt Acros, Eirik. Ingen tvekan alls. Tyvarr har Freestyle inte kunnat handla mer film fron Fuji, so det finns inte mer att kopa. Jag handlade 100 rullar innan dom slutade med Legacy Pro. Fin film!

Helgesverre

Member
Format
Multi Format
Takk til Ezzie for forventet svar....

Det ville vel blitt en sensasjon hvis Ezzie kunne fortelle verden at Legacy pro 100 var noe ganske annet enn Acros 100.
Men Ezzie la lokk på det andre hadde erklært tidligere, skjønt noen uenighetsdiskusjoner har jeg observert.

Så ser jeg fra det bla.a. Thomas B. sier at Ezzie har rett.
Noe uinteressant blir dette dog når vi hører at Fuji ikke lenger leverer sin Acros som Legacy! Men jeg har sikret meg et
bra lager. Så da så....

Vh helgesverre.

Ezzie

Member
Format
Multi Format
Godt er det, for denne gruser alle andre 135 100 ASA filmer i finkornighet, mikrokontrast og toneforløp hva Caffenol gjelder. Bedre enn TMX, og mye bedre enn alt annet jeg har prøvd. Holder en knapp på TMX i 120, men det er mer en smaksak, der de er like gode.

Neste er Polypan F. Prøvde en rull som kameraet mitt ødela, så venter på noen ledige lyse dagtimer for et nytt forsøk.

Ezzie

Member
Format
Multi Format
Og takk igjen til Helge Sverre som lar meg få lov til å prøve mange morsomme filmer.

Helgesverre

Member
Format
Multi Format
God Jul - og gledelig overstått.

I disse juleundrenes tid har underet skjedd igjen; min gamle (og avskrevne) Nikon CoolScan IV er pakket ut, og tenk; den er våknet til live igjen! Fram med lysbildeserier og sette i gang!

Som bevis for underet vises sist skannete bilde, "Palats der Republik" - eller populært benevnt Asbestoc-palasset, nå revet. Bildet er tatt i 1989 like før Honecker ble fjernet, et halvt år før DDR falt. Man ser Berlinerdomen speile seg i fasadens bronsefargete vinduer.
Vel, bildet har langt fra noe med Caffenol å gjøre. Tvert imot, kaffe var umulig å oppdrive, så medbrakt pulverkaffe var høyt verdsatt.

Skanneren virker en drøy time, så "går den varm" og filene lar seg ikke lese eller lagre. Men etter en pause er den i farta igjen.
Konklusjon: Da har jeg besluttet å ta den med til Interfoto for rens og justering. Nye slike lages ikke lenger, og brukte er vanskelig å oppdrive.

Ellers drar jeg til brutter og låner hans V700 noen måneder og kan da skanne større formater. Og da folkens, da kommer jeg helt sikkert tilbake for å søke hjelp. Skanning har jeg liten erfaring med og vil fort kjøre meg fast.

Ellers kan meddeles at det de siste ukene har gått mest i fargefilm. Det som er tatt med svarthvitt blir framkalt i framkallere jeg lykkes bedre med enn Caffenol.

Med de beste ønsker for et godt nytt foto-år!

Helge Sverre....

Attachments

• crop0002.jpg
    crop0002.jpg
    260.3 KB · Views: 116
Photrio.com contains affiliate links to products. We may receive a commission for purchases made through these links.
To read our full affiliate disclosure statement please click Here.

PHOTRIO PARTNERS EQUALLY FUNDING OUR COMMUNITY:

Ilford ADOX Freestyle Photographic Stearman Press Weldon Color Lab Blue Moon Camera & Machine
Top Bottom