Polypan-F, caffenol-c-l & tetenal ultrafin & rodinal
Hepp
Da har jeg fiklet med film, sakser og doble søppelposer og laget tre testbilder fra èn og samme sesjon og film om jeg tok i dag.
Fremkalte filmstripsene som følger:
Polypan-F, Rodinal 1:50 7 min 30, 20 grader. Forsiktige vendinger første 30, deretter èn forsiktig vending hvert minutt.
Kun justert levels (sort og hvitpunkt og gråpunkt)
Last ned original:
http://www.helino-photo.com/img/v28/p612534683.jpg
Polypan-F, Tetenal 1:20 7 min 30 sek, 20 grader. Forsiktige vendinger første 30, deretter èn forsiktig vending hvert minutt.
Justert eksponering -1
Justert levels (sort og hvitpunkt og gråpunkt på samme sted som det andre bildet)
Last ned original:
http://www.helino-photo.com/img/v28/p702940897.jpg
Polypan-F, Caffenol-C-L, 70 min stand, 20 grader. Normale vendinger første 30 sek, deretter forsiktige vendinger på 2, 4, 8, 16 og 32 minutter.
Justert eksponering OPP +1 stopp(!)
Satt sort, hvitt og gråpunkt, samt justert kontrast betraktelig ned.
Last ned original:
http://www.helino-photo.com/img/v27/p589866380.jpg
Tja konklusjon?
Tetenal fremkallingen var basert på en forumtråd som snakket om 1:10 og 6 minutter, jeg ønsket ikke å bruke så sterk blanding og satset på 1:20 og 7 min 30 sek, det viste seg å være litt i overkant ja, men hentet seg veldig greit inn med en eksponeringsjustering i Lightroom.
Rodinal er vel "standard" her, fremkalt etter "oppskriften", de andre er justert etter scan for å passe mest mulig mot denne.
Caffenol-c-l så ut til å droppe filmen ned til 25 ASA (why??), sterkt underfremkalt etter standfremkallingen (som skal gi minst korn med denne filmen i følge caffenol.blogspot). Måtte dra opp ett stopp og mikke veldig med kontrastene for å "hente inn" filmen igjen, mangler skyggedetaljer.
Alle bildene er skutt på samme lukker og blender (variasjonen er kanskje 1/4 stopp, ettersom jeg spot-målte samme punkt på hvert bilde).
Caffenolbildet er noe større enn de andre, da de andre er croppet litt for å tilpasse utsnittet (løp litt frem og tilbake), korningen er dog ikke forstørret, alle bildene er "as is", det er bare "mer bilde" på caffenol-bildet, dvs tetenal og rodinal har mindre detaljer men ikke forminsket korn i forhold til de andre bildene.
Se på korningen i bildene.
Slik jeg ser det, virker det som at Tetenal Ultrafin muligens kjører opp ASA-ratingen på filmen(?), men dette er usikkert, da det ikke finnes noen god "oppskrift" på fremkallingstider og blandingsforhold for Polypan-F. (Panf+ skal fremkalles i 5 min på denne blandingen, så det kan godt hende jeg har gjort en cock-up her).
- Uansett synes jeg Tetenal ser best ut mht korn og detaljer...?
Caffenolen skuffet med denne filmen, har fulgt anbefalingene fra caffenol.blogspot på denne, og veldig veldig merkelig at den kom ut så mørk, gjenhenting osv har gjort den meget støyende, mildt sagt.
Kanskje vanskelig å konkludere med noe, i og med at det er en del variabler ute å går, men likevel Rodinal vs Caffenol-c-l burde iallefall tale for seg selv?
Andre konklusjoner? (om man kan konkludere med så stort spenn i variabler)
Om man utelukker Tetenal, ser Rodinal fremdeles bedre ut enn Caffenol, begge disse er etter "oppskriften". Alle negativene i Caffenol var mørke, så det er ikke feileksponering.
Noe å tygge på tenker jeg