Caffenol - norsk resept?

Paris

A
Paris

• 1
  • 0
  • 98
Seeing right through you

Seeing right through you

• 3
  • 1
  • 140
I'll drink to that

D
I'll drink to that

• 0
  • 0
  • 111
Touch

D
Touch

• 1
  • 2
  • 108
Pride 2025

A
Pride 2025

• 1
  • 1
  • 137

Recent Classifieds

Forum statistics

Threads
198,379
Members
99,602
Latest member
RockvilleMMF
Recent bookmarks
0

Helgesverre

Member
Format
Multi Format
Adox CMS 20 ...

Jeg tror jeg venter til ut mot slutten av oktober med å eksperimentere med denne mikrofilmen i Caffenol. I mellomtiden er det farger som gjelder.

Men jeg forsøker å lese meg til litt kunnskap på forhånd. Oppskrift, tid og lignende.
Jeg finner stadig ting å spinne på. Tror at Adox her kan være noe lik Agfas Copex Rapid.
http://www.caffenol.org/2011/01/17/agfa-copex-rapid-in-delta-micro/

http://www.flickr.com/photos/62756870@N02/sets/72157627438913504/

Testteknikken med å prøve korte filmlengder går jeg fortsatt for. Filmen er sannelig dyr nok!

Vh helgesverre.

Last edited by a moderator:

Helgesverre

Member
Format
Multi Format
En rett og en vrang - heter det på strikkespråket....

To filmer framkalt i kveld, Ilford Delta 400 (135) og Ilford PanF (120).

Framkalt "simultant", dvs samtidig i samme litersboks. Standard C-C-L med 1,5 g KBr/L. Standframkalling etter en av mine spesielle metoder, dvs tre enkeltvendinger (-altså kun én vending) etter 10, 25 og 40 minutter. Tid satt til 53 minutter, ikke 60 eller 70. Grunn til dette var at Delta-filmen, som for all del måtte bli vellykket, var eksponert etter boks.

Resultat viser at Delta kom ut forbausende bra. Det var meget hyggelig, for dette er den første "skikkelige" film jeg har framkalt i Caffenol, og "skikkelig" forklares med at den var fra min yngre bror, som er meget kresen, og dessuten meget dyktig fotografisk sett. (Bør kanskje ikke nevne at jeg har stått for noe av opplæringen.)
Avkortingen i tid var altså på grunn av at Delta 400 var eksponert etter EI 400.

Resultatet for PanF var derimot skuffende. (Jeg har tidligere følt at PanF er noe vanskelig i Caffenol, - noen klager over høy kontrast - mens jeg får den til bra i andre framkallere.
Filmen, som bare inneholdt tøvete eksponeringer, var eksponert som EI 50 og 100. Selv EI 50 var tydelig undereksponert - eller også underframkalt. Jeg må forske på andre løsninger, jeg har nemlig mange av disse filmene.

Hvis noe brukbart lar seg skanne, skal jeg la det vises her senere.

Vh helgesverre.

Helinophoto

Member
Format
Multi Format
Interessant Helgesverre, for jeg har nemlig akkurat mottatt 500 gr med Kalium Bromid fra England i dag \o/
PanF plus virker veldig spesiell i forhold til de andre ilfordfilmene, ikke det at jeg er noen ekspert da. Mitt forsøk med Panf+ i caffenol ble som tidligere nevnt litt so-so (det var Caffenol-C uten KBR og noe undereksponert), tror muligens Caffenol-C med litt KBr vil funke bra, skal forsøke med det så snart jeg har noe fornuftig å fotografere :smile:

Sammen med KBr'et, mottok jeg også en del 135mm film (Across 100, Ilford Delta 100 og Plus-x 100), er jo "lenge" siden den bestillingen, så jeg bestilte/hadde ikke noe mellomformat film da.
Uansett, så er det Fomapan som gjelder for meg om dagen på mellomformat (se egen tråd ang. scanning for eksempler på Fomapan i annen fremkaller), elsker tonaliteten, AKKURAT det jeg er ute etter.

Men bra, da kan jeg begynne jobben med å teste diverse filmer i Caffenol selv, kun 135mm format. =)

Helgesverre

Member
Format
Multi Format
My photo motives that are not!

O-H; - ja, for å gjøre om en CD-tittel til litt mer fotorelatert. Du sier det samme som jeg føler, mangler idéer til brukbare motiver. Flerfoldige ganger rundt huset bare for å få noe å dyppe i kaffen.

Tre filmruller hentet fra fryseren og skal rulles i kassetter, Agfa APX 100, Legacy Pro 100 (Acros 100) og Kodak Portra 160 NC (farge). Dessuten ramlet Polypan F inn døren, påslaget tollbehandling + MVA 266 kr - nesten uhørt! Skjønner ikke hvordan disse tollerne jobber, her om dager lå liten pakke i kassen påført verdi over 1300 kr, og uten tollpåslag. Underlig logikk.

Min PanF (uten +) nevnt over var jeg klar over ville bli mislykket. På lysbord ser jeg den er tydelig underframkalt. Jeg burde valgt 70 min stand, og kanskje redusert KBr ned mot null. But motives were not - så kun litt lærdom. Ferie!

Vh helgesverre.

Tronds

Member
Format
35mm
Da er min første film fremkalt!

Da er første film femkalt i caffenol!
Ilford Pan 400. EI 400, Caffenol C-M 12 minutter 20C.
Førsteintrykket ser bra ut av de eksponeringene som ble bilder.
Tok noen med blitx, og det ser ut til at jeg har greid å stille kameraet av x-sync-tiden, så en del av de er bare eksponert på en liten stripe. :-(

De som er tatt på riktig lukkertid så riktig så bra ut med tanke på eksponering og fremkalling. Vi får de når filmen tørker og jeg får gjort noen scanninger.

Trond

Tronds

Member
Format
35mm
Kaliumbromid.

Da er 500 gram kaliumbromid i hus.
Hvis noen trenger så gi beskjed.
Pris: 50 øre pr. gram. :smile:

En filmboks med 20 gram blir da Kr 10.- pluss porto.
Jeg mistenker at portoen blir mer enn prisen på KBr.

Trond

Tronds

Member
Format
35mm
Holdbarhet på utblandet Caffenol C-M

Hvordan var dette med holdbarhet?
Noen steder står det at utblandet caffenol må brukes innen en halv time. Hvordan har det seg at man da skal ha en fremkallingstid på en time med noen formler?

Kan den stå mørkt og kjølig et par døgn, eller er den ubrukelig da?

Jeg gikk i fella og blandet ut en liter. Det er litt mye mer enn jeg brukte i tanken i går. Det er igjen 0,7 liter.
Er det bare å helle ut, eller er det gangbar vare i morgen?

Helinophoto

Member
Format
Multi Format
Har hørt litt forskjellig, egentlig er det nok en "bland opp og bruk umiddelbart" men har også lest om folk som har brukt blandingene helt fint selv etter timer og et par dager.

Mener Ezzie kan har eksperimentert litt med dette, han har mer erfaring med dette tror jeg (han har blandet ut bestanddelene separat i flasker og mixer de når han fremkaller).

Tronds

Member
Format
35mm
Jeg skal fremkalle tunga på fimen når fremkalleren har fått romtemperatur. Da får jeg se om den blir svart. Blir den det så er det håp.
Kommer tilbake med info om resultatet.

FiatluX

Member
Format
4x5 Format
Du kan genbruge den et stykke tid, bare du tilsætter litt mer kaffe og fremkalde tid..

Ezzie said:
Adding 5-10% development time for Caffenol-C-M has been suggested as a place to start. I opted to add a minute for each successive film, even if the films were different and required different development times to begin with. For Acros (normally 12 minutes) 1 minute added would equate to nearly 10%, whereas a minute for TMX (normally 14-18 minutes) would equate to 6-7%. To be honest I think that both films are rather tolerant of variations in the mix and timings, that it doesn´t matter much. Don´t quote me on that though.

Tronds

Member
Format
35mm
Jeg blandet ut en liter Caffenol C-M for to dager siden. Fremkalte en film og helte ut den brukte fremkalleren.
Tok nye 3dl av flaska og fremkalte en film i dag. Fungerte perfekt. Kan ikke se at den har blitt redusert på noen måte av to døgn lagring i mørkt og kjølig rom.

Trond

Tronds

Member
Format
35mm
Ilford Pan 400 i Caffenol C-L

Da er caffenol C-L også prøvd.
Blandet ut etter oppskrift og fremkalte i 68 minutter. Det ble 68 minutter i stedet for 60 fordi jeg satt og scannet negativer og glemte tiden litt.
Det ser ikke ut til at det gjorde noe. Det er tydelig at det er ganske stort slingringsmonn her.

Eksempelbilde vedlagt.
Scan-111009-0028-m.jpg

Trond

Tronds

Member
Format
35mm
Iso-100 film.

Skal prøve med noe ISO-100 film også for å se om det blir enda mindre korn.
Dette er jaggu morro!

En annen sak:
Hvis jeg bruker over 5 sekunder på å skrive en quick-reply, så får jeg feilmelding om at "token has expired". Gjør jeg noe feil, eller er det dette forumet som er satt opp for de som skriver 200 tegn i sekundet?

Trond

Helgesverre

Member
Format
Multi Format
Bra Trond !

Du har klart det jeg har feilet med i snart to år. Hvis bildet av Nikon-huset er fremkommet ved hjelp av kaffi, bukker jeg dypt i ærbødig beundring.

Jeg har fremkalt snart tretti filmer i Caffenol, av dem er jeg meget fornøyd med kun én. Noen få andre er så som så, og mange helt mislykkede. Mitt største problem er for høy kontrast.

Jeg er 90-95% film og resten digital. Jeg mener å beherske farge neg/dias og vanlig svarthvitt bra nok til de forholdsvis strenge krav jeg stiller. Jeg er mest glad i gammel klassisk svarthvitt i ISO 25-125. Jeg har i alle år fremkalt svarthvitt selv i forskjellige fremkallere, og funnet fram til det jeg liker og får best til.

Da Caffenol dukket opp i min tilværelse, øynet jeg muligheten til litt moro. Jeg møtte fort min overmann, og jeg vurderte å forlate temaet. Men så er jeg kjent som et stabeist. Nå er det gått prestisje i prosjektet, og jeg fortsetter enn så lenge med kaffien.

I 5-6 måneder har jeg hatt to FD-hus (Canon) ladet med identisk film EFKE 25. Dette er en film jeg kjenner gjennom noen tiår. Jeg "simultanfotograferer" med de to kameraene slik at samme motiv blir avfotografert i samme tid og samme lys og med samme objektiv. Begge filmer eksponeres EI 50. Om noen uker skal filmene fremkalles. Den ene filmen vil gå i Caffenol, den andre vil fremkalles i tre biter. Fremkallere her vil trolig bli Tetenal Neofin Blå (som filmen egentlig er tilpasset til), Tetenal Emofin (tobadsfremkaller), og den siste biten har jeg ennå ikke bestemt hva skal være.
Slik synes jeg det er morsomt å leke. Går det "skeis", er det ingen katastrofe. Ingen opptak er nemlig viktige.
Kanskje blir Caffenol vinneren? Det betviler jeg - sett ut fra mine ferdigheter.

Så nevner du holdbarheten på utblandet Caffenol. Dette opptok også meg noe da jeg opplevde at film nr. 2 - fremkalt ett døgn senere - ble vesentlig underfremkalt. Jeg søkte hjelp og fikk vite at det trolig stadig skjer noe i Caffenol-blandingen, en eller annen kjemisk reaksjon som ingen ennå har beskrevet vitenskapelig.

Jeg blander alltid ut én liter Caffenol, dette fordi tre av mine fremkallertanker tar én liter. (To eller tre filmer kan fremkalles samtidig.) Da har jeg samlet opp 4-5 filmer som skal framkalles. Etter første framkalling heller jeg oppløsningen tilbake på flasken. Så følger kanskje neste ladning, eller også venter jeg ett døgn. Hvis det går lenger tid, stoler jeg ikke på utblandingen, men slår den ut.

Ditt problem med "quick reply" har også jeg støtt på. Derfor går jeg alltid "advansed".

Vh helgesverre.

Tronds

Member
Format
35mm
Helgesverre:
Det er brukt Caffenol C-L til å fremkalle filmen med bildet av Nikon kameraet.
Filmen er Ilford Pan 400. Framkalt i Caffenol C-L i 68 minutter. Agitasjion hvert minutt de tre første minuttene. Etter det stod den rolig i 52 minutter. En agitasjon, og så stod den til det var gått 68 minutter.

Jeg har ikke opplevd høy kontrast, heller det motsatte. Jeg måtte dra opp kontrasten litt på det ferdige bildet.

Det er litt morsomt å ta bilde av en gammel Nikon med en enda eldre Nikon.
Det på bildet er en FG-20. Det ble fotografert med en Nikon FG med Sigma 105mm f2.8 Macro. Objektivet var ikke gammelt, men man tager hva man haver.

Naturlig lys fra kjøkkenvinduet. Et hvitt klede på kjøkkenbenken, så var det bare å kjøre igang med kameraet på stativ og selvutløser.

Jeg tror at valget av film påvirker kontrasten i stor grad. Efke 25 er vel en film med relativt høy kontrast i utgangspunktet. Ilford PAN 400 er ikke det.

Mitt forsøk med bruk av lagret caffenol kom heldig ut. 2 døgn lagring ser ikke ut til å gjøre noe med fremkalleren. Det er meget mulig at den blir dårligere med lengre lagring. Det gjenstår å se. Drøyt 3dl caffenol C-M står nå lagret kjølig og mørkt i kjelleren. Skal prøve å fremkalle filmtunga før jeg bruker den. Det gir meg et hint om den virker eller ikke.

Tror ellers at jeg kommer til å bruke caffenol C-L på grunn av mindre korn og gjevnere toneforløp.

Trond

Helinophoto

Member
Format
Multi Format
Er ikke kontrasten også avhengig av temperatur....?

Jeg er ingen racer men.....

Helgesverre, ikke glem at temp øker med ca 3 grader under blanding av ingrediensene, dvs at jeg alltid starter på 17 grader, da blir blandingen ca 20.
Har du sjekket termometeret ditt? Jeg bruker digitalt termometer og det virker å være rimelig nøyaktig. (fremkaller alltid innen +-0.2 grader av angitt fremkallingstemp).

Agiteringsskjema kan kanskje også ha en del med saken å gjøre (har kanskje mer med fremprovosering av støy å gjøre men..), men etter det jeg har skjønt, kjører du mye stand fremkalling, det har jeg enda ikke forsøkt, så jeg vet ikke andre faktorer enn tid, oppmålling og temp som kan påvirke kontrastene i bildene dine.

Jeg har heller ikke fått for stor kontrast i mine bilder, selv ikke med litt push på Panf+.

Hvilken kaffe bruker du? Jeg bruker first price instant og måler opp alt med ditgitalvekt med nøyaktighet på 0.1g?

OH

Tronds

Member
Format
35mm
Høy kontrast på negativene.

Kontrasten avhenger i høy grad av hvilken fim man bruker.
Efke 25 er en film med høy kontrast.

http://www.thsimagery.com/efke_25.htm

Variasjon i kjemien ved fremkaling kan også endre kontrast.
Pass på at C-vitamin er askorbinsyre og ikke noe annet juks. Pass også på at det brukes vannfri krystallsoda. Jeg har brukt XP kaffe fra coop, men jeg tror all svart og sur pulverkaffegugg går fint. Det er ikke der problemet ligger.
Overfremkalling øker kontrasten. Forhøyet temperatur uten redusert tid gir den effekten. Feil blandingsforhold av suppa på grunn av feil type kjemikalier kan også gi slike utslag.
Jeg kommer i allefall til å fortsette å brygge kaffe, både for å fremkalle film i, og for å drikke. Den sistnevnte varianten er dog av høyre kvalitet.

Trond

Helgesverre

Member
Format
Multi Format
Takk for all medfølelse...

Det er mulig jeg er alt for kravstor til meg selv og hva jeg får til. Men...

Høy kontrast: Jeg har ingen skikkelig bildeskjerm. Vurdering av negativer blir gjort med lupe på lysbord. Jeg hadde på PCer en eller annen Element-versjon. Men da den ene PC etter den andre tok kvelden, ble slike behandlingsprogram også borte. Nå har jeg MacBook og plages med det. For liten disk gjør at skikkelige programmer ikke får plass. Vurderer å anskaffe en sterk Win PC, men da er man straks oppe i 13-14 store lapper. (Hull i lommene gjør slikt vanskelig.)
Konklusjon: De bilder jeg legger ut er ubehandlede filer.

Høy kontrast - vesentlig utbrente høylys - kan komme av mye, som dere også foreslår. Jeg mener å følge "oppskriften" meget nøye. Mine to sprittermometere har én grad avvik, som jeg tar hensyn til. Digitaltermometer høres interessant ut, skal lete hvor slike oppdrives.

Jeg opplever også for lav kontrast. Se post #645 Portra 400 BW. Her vet jeg hva som kan rettes opp ved neste forsøk.
Postene #646 og 647, APX 400 og Tri-X vil vel noen svelge som akseptable resultater, men...

Råvarene: Varene jeg benytter er "ekte", og digitalvekt brukes. Etter utblanding får saken roe seg noen timer. Vannbad brukes hvis romtempen er høy, vanlig vis starter prosessen på 18-19 C, og stiger noen ganger 1-2 grader under fremkallingen.
Fremkallingen vurderes ut fra observasjon av filmens randtekst, som forteller litt om under-/overfremkalling.

EFKE 25: fremkalles etter anvisning fra FiatluX (flink fyr!) lenger bak i tråden, og tror det vil gå greit. (Post #570).

De neste seks måneder vil jeg foreta tre utenlandsturer, kall det gjerne fototurer. Bare synd at svarthvitt film fra disse trippene ikke våges fremkalt i Caffenol. Etter en lignende tur i mars ble kaffien totalt destruerende! (Post #576).

Men dette er tross alt en lek.

Vh helgesverre.

Øyvnd:D

Member
Format
8x10 Format
Technical Pan - ja, ta en titt her, jeg lurer veldig på å bruke dette, da min TP er eksponert etter 80iso og Neofin Doku har gitt meg mye frustrasjoner: Bromide streker / Bromide streaks. Rodinal fremkaller TP bra, men med mye lavere iso.

(there was a url link here which no longer exists)
(there was a url link here which no longer exists)

Helgesverre

Member
Format
Multi Format
Tech Pan - Hei Svein O....

Se hva Carl får til i post #527. Lykke til! Har du noe ekstra av denne filmen, er jeg interessert.

Vh helgesverre.

Helinophoto

Member
Format
Multi Format
Polypan F, Caffenol C-L stand dev 70 min, 20 grader (1gr KBr)

Her er sånn de ble.

Rullet 12 bilder på en film selv og tok noen bilder av den nye Hasselbladen min.
Ble noe undereksponert (men gadd ikke stille inn lyset, var allerede på f2.0 og 1/30sek og hadde alt av lys på).

Kanskje litt dumt å ta bilde av noe som er sort da men men... :smile:

Caffenol C-L, 6-10 min forvæting.

Agitering (forsiktig) 3 ganger initialt, så 3 forsiktige vendinger på 2, 4, 8, 16 og 32 minutter.

Scannet som positiver, levels justert i lightroom (klonet vekk støv).

Blir spennende å se hvordan dette funker på litt bedre eksponeringer, foreløpig synes jeg den klarte seg fint, minner om Panf+ i korningen/skarphet, uten at jeg er noen ekspert :smile:

Har rullet en 36 kassett, så skal jeg rulle enda en og ta med på firmatur og snappe i vei, så har jeg litt forskjellig antar jeg. ^^

Ole

Attachments

• IMG092-Edit.jpg
    IMG092-Edit.jpg
    309.6 KB · Views: 104
  • IMG093-Edit.jpg
    IMG093-Edit.jpg
    289.7 KB · Views: 95
  • IMG095-Edit.jpg
    IMG095-Edit.jpg
    162.1 KB · Views: 103

Helinophoto

Member
Format
Multi Format
Kommer mer polypan-f i kveld eller i morgen, har akkurat skutt opp en liten rull på 24 bilder, 7-8 forskjellige bilder, som jeg tenkte å dele opp og fremkalle i henholdsvis Caffenol-c-l, Rodinal 1:50 og Tetenal Ultrafin, så kan man jo sammenlikne resultatet litt dersom saksa treffer sånn passelig rett i mørket. :smile: Jeg er i allefall spent på om det/hvilke forskjeller det blir.

Helgesverre: Ang termometer, så har jeg noe som likner på dette: http://www.clasohlson.no/Product/Product.aspx?id=162081793

Må nok kjøpe nytt etterhvert, da det jeg har, har gått i bakken noen ganger nå :smile:

Ezzie

Member
Format
Multi Format
Har etter et kort opphold gått back to basic. De to første filmene jeg fremkalte i Caffenol (TMX og Acros) er også de to som viser seg mest robuste og gir best resultat av alle filmer jeg har prøvd. Urettferdig sammenligning, uten forbehold, selvsagt - mange av de senere filmene er 400 ISO, eller billig kinesisk, tjekkisk el, samt at de ikke har blitt gjenstand for like mye prøving og feiling. Men jeg trengte en nullstilling, så her er et par eksempler med Acros 100 i ren C-C-M, 13m 45s @ 20C. Skannet som positiv, invertert, støv fjernet ved kloning, justert levels.

St Emilion by Eirik0304, on Flickr

Patience by Eirik0304, on Flickr

Photrio.com contains affiliate links to products. We may receive a commission for purchases made through these links.
To read our full affiliate disclosure statement please click Here.

PHOTRIO PARTNERS EQUALLY FUNDING OUR COMMUNITY:

Ilford ADOX Freestyle Photographic Stearman Press Weldon Color Lab Blue Moon Camera & Machine
Top Bottom