Caffenol - norsk resept?

Close-Up

A
Close-Up

• 3
  • 0
  • 5
*

A
*

• 6
  • 3
  • 59
Vortex

H
Vortex

• 8
  • 1
  • 89

Recent Classifieds

Forum statistics

Threads
200,086
Members
100,120
Latest member
hyperindex
Recent bookmarks
0

Ole

Moderator
Moderator
Format
Large Format
Soda tar knekken på oljer og fettsyrer, og danner såpe. Det er greit. Men å si at sukkere i "fyllmassen" is c-vitaminet ikke spiller noen rolle, det blir feil. I dette spesielle tilfellet kan det faktisk se ut til at det er kaffen som har gjort det aller meste av arbeidet, siden kalsiumaskorbat er lite aktivt i en så alkalsk løsning!

Natriumaskorbat er en ting, kalsiumaskorbat noe ganske annet.

Format
Multi Format
Soda tar knekken på oljer og fettsyrer, og danner såpe. Det er greit. Men å si at sukkere i "fyllmassen" is c-vitaminet ikke spiller noen rolle, det blir feil. I dette spesielle tilfellet kan det faktisk se ut til at det er kaffen som har gjort det aller meste av arbeidet, siden kalsiumaskorbat er lite aktivt i en så alkalsk løsning!

Natriumaskorbat er en ting, kalsiumaskorbat noe ganske annet.

Javel såpen er det samme som det vi bruker til slutt for å få vekk vanndråper = insignifikant.....

Sukker, det er noe jeg ikke har brukt tid på. Det jeg har brukt tid på derimot er kaliumbromid, som også er en retardant, og som sikrer mot kjemisk slør.... javel, så det du sier er at vi kan klare oss uten kaliumbromid?

Ellers er jeg enig i dette spesielle tilfellet ER det kaffen som gjør arbeidet, det er det det betyr når jeg skrev at det er "tynn" blanding. Man bruker så lite c-vitamin i de amerikanske oppskriftene at det ser ut til å være uten noen stor betydning.

Jeg har også tatt opp kalsiumaskorbat tidligere, i kombinasjon med soda, ligner det veldig på en oppskrift på å lage kjelstein, uten at jeg har tenkt på og vurdert innvirkningen fra andre komponenter. Men kjelsteinsbelegg på negativene er i hvertfall noe jeg ikke vil ha.

I dag har jeg sjekka litt på etiketten på slike helsekostbutikker, hadde med lesebrillene for anledningen.

I stort sett alt som selges av "vitamin C" på helsekostbutikker, benyttes det diverse -askorbater, ikke askorbinsyre.

I og med at nesten alle amerikanere kjøper sin C-vitamin på helsekostbutikken uten å lese hva som står på lappen, betyr det at 90% av det man leser om Coffein develpoers på nettet er feil, man har ikke det man tror på tanken.

Men at askorbater virker som fremkaller-substans er hevet over tvil, det ser man på alle bildene på APUG, Youtube og på Flickr. At askorbateene virker dårlig og svakt, ser man på alle de dårlige og underfremkalte bildene man finner på APUG, Youtube og på Flickr................ innklusive endel av bildene til en som driver å røster kaffen sin selv.

Når jeg sjekka hyllene i dag fant jeg at tablettglasset på Prix inneholder natrium-L-askorbat. Mens på helsekosten inneholder tablettbrettet som kalles Ester-C kalsiumaskorbat, det gjør også pulverglasset omtalt over her. Pluss selvsagt andre fyllstoffer, smak og søtningsmiddel.

Et spesielt preparat inneholdt en hel blanding av askorbater, magnesium- kalium- kalsium og nartrium, pluss nypeekstrakt og sukker.....

Jeg kjøpte ingenting, men kommer til å fortsette forsøkene med 100% Natriumaskorbat fra apoteket, så langt med mindre suksess enn askorbinsyrepulver fra krydderhylla på ICA i Sverige.

Til Ole vil jeg bare avslutte med at du skal være forsiktig med å være for negativ til dette. Så vidt jeg veit har du ikke prøvd selv, du uttaler deg som kjemiker. Jeg vet hvor lite man lærer om fremkallerkjemikalier i et vanlig kjemistudium!

For deg som driver med storformat burde Coffein C-L være en selvfølge å forsøke, Fiatlux har vist deg i praksis at du kan hente ut saker og ting fra negativene som du ikke (lett) klarer med mange kommersielle fremkallere!

For meg som driver med 35mm småbilder og til og med X-fremkaller C-41 film, er Coffein C mye, mye vanskeligere, fordi jeg må sloss med 3-lags film, dårlig oppløsning og store korn - allikevel er jeg forbauset ovcer hvor bra dette er!

Ezzie

Member
Format
Multi Format
Også mektig imponert over Fiatlux sine 4x5 negativer. Det siste med et utsnitt som måtte være mindre enn et 35mm negativ vist utrolig fin granularitet. Men det er fortsatt toneforløpet som jeg imponeres over mest. Det ser ut til at det påvirker flere filmtyper i positiv retning (etter min smak da). Når jeg får igjen Mac'en min skal jeg vise dere at Acros 100 kanskje er ennå bedre enn TMX i C-C-M.

Skulle vi laget en liste endelig? Forutsetning er at man kan lenke til minst et bilde for å vise et eksempel på resultat. Lov med flere veier til Rom, flere oppskrifter funker? Jeg kunne holde en tabell oppdatert på nettet, tilgjengelig for alle? Forslag?

Last edited by a moderator:

Ezzie

Member
Format
Multi Format
Acros 100 i Caffenol-C-M

Et av kanskje 3 negativer som ble noe, fra tre forskjellige ruller Acros, hvor da problemet viste seg å være lukkeren. Men la gå. Skoger gamle kirke. EI 100. C-C-M 12 min ved 20C. Etterbehandlet i Gimp på en Asus EEE 702!

5353664853_eb94f5d3a0_b_d.jpg

Helgesverre

Member
Format
Multi Format
Hei Erik P, Lenger oppe i tråden utropte du deg til grossist innen kaliumbromid. Hvordan arrangerer man en liten handel?
Vh Helgesverre - eller ha'ke peiling.

OP
OP

OMU

Member
Format
Multi Format
Hei Eirik;
Fantastisk flott bilde!!! Komposisionen er bra, men fremkallingen er jo perfekt.

Synes det hadde vært fint om du kunne oppsummere tråden ved å lage en tabell over film/fremkaller og med visning av bilder. Det ville være til hjelp for oss alle, og spesielt til de som ikke har fulgt hele tråden. Bruk gjerne mine opplysninger om fremkallertider mv og ta gjerne med bilder om du vil det.

mvh
Odd Magne

Ezzie

Member
Format
Multi Format
Takk, takk Odd Magne. Uten at jeg har fått etterbehandlet de få Acros bildene jeg har på en ordentlig maskin og ikke minst skjerm vet jeg egentlig ikke hvor bra de er. Men jeg synes umiddelbart at filmen virker ennå glattere og finkornig enn TMX, og den er jo som kjent ikke dårlig. Håper bare Acros 100 ikke går ut riktig ennå, som det jo ryktes at den skal. Om du får tak i noen ruller tror jeg du vil bli veldig fornøyd.

Jeg har en ide hva tabell gjelder. Jeg kan opprette en gruppe her på Apug, skandinavisk språklig. Regler for å poste er at hver tråd kun skal omhandle en film/resept/metode kombinasjon som da også i kortform er spesifisert i tittel. Kun vellykkede kombinasjoner aksepteres. Testing mv og dypere diskusjoner tar vi i eksisterende tråd (denne). Videre skal tråden inneholde nærmere informasjon om prosess og et eksempelbilde eller flere. Det er lov å svare på posten, men ikke for å starte lange debatter, kun for å etterspørre eller tilgjengeliggjøre mere informasjon. Evt poste oppfølgere. Slik vil vi kunne få en tabell (innholdsoversikten er tabellen) og hver tråd er detaljinformasjon. Alle kan poste gitt at de følger reglene. Jeg kan moderere gruppa. Jeg kan begynne med å samle mine mer vellykkede film/resept/prosess kombinasjoner.

P.S. Og det forutsetter man til enhver tid må kunne vise til minst et eksempelbilde, slik at vi unngår at vi får slike døde Flickr lenker, da får tabellen mindre verdi for annet enn et håndfull av oss.

Format
Multi Format
Jeg er i ferd med a skænne alle mine og legger ut mine eksempler på Flickr, enklere det da legger jeg ut bildene i ett steg.

Bedre også, ettersom 80% av mine bilder er gammal, gamal utgått film, slik at det er mere et spørsmål om filmen har overlevd lagring i 20 - 30 - 40 år etter at den ble eksponert....

Ezzie

Member
Format
Multi Format
Gruppen etablert. Jeg er moderator. En tråd pr film/resept/metode. Les reglene i egen post. Viktig å huske at diskusjonsoversikten skal se mest mulig ut som en tabell. Dette for at det lettest mulig skal fungere som et oppslagsverk/leksikon.

Alle kan lese, men du må være medlem for å poste. En film lagt til så langt. Velkommen til å legge til egne poster, Evt be meg om å gjøre det for dere. Det er vel en og annen post i denne tråden som kvalifiserer mener jeg.

(there was a url link here which no longer exists).

Ezzie

Member
Format
Multi Format
Veldig bra, takk. Slik skal det gjøres. Var det ikke du som ikke var helt fornøyd med Adox CHS? Eksempelbildet ditt så da virkelig bra ut.

Ezzie

Member
Format
Multi Format
Da er Kodak TMAX 400, EI 320, Caffenol-C-H, 13m45s, 20C lagt til S-K-R-M gruppen.

Si ifra om jeg på vegne av noen skal hente ut en film/oppskrift fra posteringene her. Odd Magne har vel sagt ved så mange ord at jeg kan gjøre det. Andre?

hovmod

Member
Format
Multi Format
Dritmisfornøyd.
Etter mange fine filmer har jeg nå hatt et spell med bare drit.
Er det noen andre som har kjøpt c-vitamin fra krydder.no?
Det er liksom den eneste fellesnevneren.
Jeg får rævva resultater, med brun og ekkel sløra film med hysterisk korn og ujevnt og fælt.
Og jeg er like nøyaktig (eller i hvert fall ikke mindre) enn før.
Uggent.
Jeg er i ferd med å gi opp caffenol, jeg nå. :sad:

Flere med dårlig erfaring med krydder.no sin ascorbinsyre?

Ezzie

Member
Format
Multi Format
Jeg vet Erik hadde veldig lite bra å si om Askorbinsyre fra apoteket, som rent faktisk viste seg å være natriumaskorbat. Og dessuten sannsynligvis ikke 100% rent. Ikke unaturlig å tro at Krydder.no fører noe lignende. Tydeligvis skal det norske folk beskyttes mot askorbinsyre. Jeg har kun brukt Santa Maria Askorbinsyra og det med stort hell. Men den må handles i Sverige. :sad:

hovmod

Member
Format
Multi Format
Men disse to ble ikke så verst etter litt lightrooming:

Nyttår på Malvik
5367610857_b205798b46_b.jpg

Nyanlægget!
5365465596_db08c5d2bc_b.jpg

hovmod

Member
Format
Multi Format
Jeg fikk veldig gode resultater med apoteket sin.
Dette blir litt for famlete for meg. Det jeg likte så godt var at jeg fikk gode resultater hele tida med ting jeg blanda ut sjøl, nå sitter jeg og HIVER ferdig fremkalt film, og det har jeg aldri egentlig gjort... :smile:

Ezzie

Member
Format
Multi Format
Åååååh, audio freak også! Hmmmm, nok en forsømt hobby. Så mye å gjøre, så lite tid.

Ezzie

Member
Format
Multi Format
Mulig jeg husker feil, Erik logger vel på og korrigerer meg om så er tilfelle.

Ikke gi opp, gå tilbake til de ingrediensene som fungerte for deg tidligere. Personlig lar jeg heller haugen med ufremkalt film øke i påvente av mer godkjent askorbinsyre, enn å sjangse.

Format
Multi Format
Dritmisfornøyd.
Etter mange fine filmer har jeg nå hatt et spell med bare drit.
Er det noen andre som har kjøpt c-vitamin fra krydder.no?
Det er liksom den eneste fellesnevneren.
Jeg får rævva resultater, med brun og ekkel sløra film med hysterisk korn og ujevnt og fælt.
Og jeg er like nøyaktig (eller i hvert fall ikke mindre) enn før.
Uggent.
Jeg er i ferd med å gi opp caffenol, jeg nå. :sad:

Flere med dårlig erfaring med krydder.no sin ascorbinsyre?

Får ikke opp sida dems, er de nede eller konkurs? (krydder.no)

Jeg tror vi må ta noen skritt tilbake og finne ut HELT nøyaktig hva du har gjort. Du fikk da dritfine resultater til å begynne med?

Ellers kan jeg si litt om C-vitamin:

Jeg bruker nå fra ei 100gram flaske jeg kjøpte i danmark (helsekost/apotekkjeden som finnes over hele landet, hjelp meg å huske navnet - jeg har posta bilder av flaska). Den er like bra som den svenske fra Santa Maria og merket E300.

Natriumaskorbat er (som regel) merket E301 Kalsium E302 SVJH.

I de fleste "c-vitamin" flasker, tabletter eller pulverglass som man kjøper på NORSKE helsekostbutikker, Prix, ICA, KIWI eller Mega er det enten natrium-askorbat, kalsium-askorbat, eller en blanding av kalsium, natrium og magnesium(!!)askorbat, jeg har fremkalt film i dette stoffet, men virkningen er veldig svak, jeg vil si at man går fra IOS 100 til ISO 25 eller kanskje ISO 12. Etter som kjemiker-Ole kom med innsigelser på ekstrastoffet, dextrose og annet dritt kan jeg avsløre hvordan en kjemiker behandler slikt:

Jeg knuste tablettene med teskje i kaffekopp, da jeg hadde en mistanke, og dessverre ingen morter for hånden, for pulverisering.

Så tok jeg 50 - 100 ml av vannet som skal brukes til blandingen og løste opp tablettene.

Resultatet blir et ekkelt flytende bunnfall, som vil sveve rundt i fremkallertanken. Ideen er at askorbatet (askorbin-syren som jeg trodde på det tidspunktet, dårlig dokumentasjon) er vannløselig og vil befinne seg i løsning - mens mye av det andre gurbastoffet er i denne fellingen.

Så tar man ganske enkelt det uunnværlige kaffefilteret og filtrerer vekk, og skyller med litt mere av det rene vannet, voila! man har dextrose-gurbafyllstoff-flagellat i filteret og askorbatet i løsningen......

Nuvel. Jeg kjøpte fra apoteket en 100 gramflaske askorbin-syre.

Senere har jeg kjøpt en 100 gramflaske Natrium-askorbat fra samme sted.

Apotekets askorbinsyre er IKKE merket E300, det er heller ikke pulveraktig, som svensk eller dansk vare, det er småkrystallinsk, nærmest som finsukker og støver ikke.

Denne askorbinsyren gav svak virkning (fra ISO 100 ned til ISO 50 eller litt lavere). Derfor ringte jeg leverandøren, Apotekenes-etellerannet og fikk snakke med en hyggelig dame. Hun var litt unnvikende, men avviste bestemt min fråga om deres askorbinsyre var oppblandet på noen måte, det var 100% ren vare sa hun.

Det tror jeg ikke på. Det er ikke E300. Om det er krystallinsk vare, mens svensk-dansk vare er vannfri, er det nok bundet såpass mye vann i stoffet at formelvekta går kraftig opp.

Det betyr på lekfolk-norsk at man må gå opp på vekt, kanskje fra 16 gram/l til 24 gram/l. Jeg er sikker på at kjemiker-Ole kan slå opp dette for oss, om han har tid.

Den andre flaska, med Natrium-askorbat som jeg kjøpte, er jeg i ferd med å prøve ut, så langt med svært nedslående resultat.

Det har jeg for øvrig hatt med et annet forsøk jeg driver med også, men det er for tidlig å komme med resultater, jeg vil vite hva som gikk galt, og ha en løsning, evt. en fullstendig forkastelse før jeg sier noe, ideen var veldig fristende, får jeg det til er det Eureka!

Tredje forsøk som er på gang : har samlet opp kaffegruten fra de siste to kaffekannene fra traktern' og "utvunnet" kaffeinsyra som er igjen som rest når vi dekanterer over kaffen i kanna.

Fra 10 kokinger laget jeg 1 liter ekstrakt. Denne literen skal jeg bruke som rein kaffe-fremkaller etter forslaget fra "papir-fremkaller-mannen" som var innom her. Jeg planlegger ganske enkelt å ta 350 ml av dette ekstraktet, tilsette soda (54 gram x (350/1000) = 19 gram soda og fremkalle en film.... skal ut å svi av en gammal APS-film i morra og fremkalle til kvelds.

Så skal jeg sammenligne med en film fremkalt i en blanding av 19 gram soda og 14 gram vanlig pulverkaffe og se hvilken fremkaller som gir de beste negativene.

Deretter skal jeg ta 350 ml af kaffegrut-ekstrakten og tilsette 10 gram lutperler (kaustisk soda) og gjenta for å se om høyere pH gir kraftigere kaffe-fremkaller. Jeg lover å ha fullt sikkerhetsutstyr, vannkjølt bad og vernebriller før jeg blander ut kaustikksoda!

Dersom noe av denne Kaffe-testen slår til, skal jeg legge ut resultat og eksmpler på den nye gruppa, jeg er ellers alt for opptatt av å skænne familiens samlede billed og negativ-arkiver og fordele resultatet til ivrige slektsgranskere til å holde på med dette!

Når det gjelder helsekostbransjens komplott for å holde oss unna god og helsebringende askorbin-syre, så tror jeg jeg har funnet svaret på det også, damen på en av de lokale helsekostbutikkene ga meg følgende svar når jeg ville bestille akorbin-syre pulver : "Jeg synes ikke folk skal ha i seg slikt, det er mange som får mageproblemer av dette og andre plager også, så jeg anbefaler det ikke, og vil ikke ta ut slikt".

Det er jo forståelig, det er feks vel kjent og dokumentert at vanlig salicylsyre-tabletter, som vi spiste som drops når jeg var barn, mot alle sykdommer fra snue og influensa til tannverk, gir mageproblemer og risiko for magesår. Det er mulig vi har med noe lignende her, eller at man blander sammen disse to sakene.....

Nåvel, i forrige uke var jeg innom denne butikken igjen og leste på tablett-flaskene, det er kalsium- eller natrium-askorbat i alle sammen. Men NÅ har dama tatt in pulver! 125 grams flaske - samme som fra Storebælt-bildene i tråden her. Jeg ble skuffet, det er ikke askorbin-syre, det er natrium-askorbat.

Vi er forbannet i Norge. Forbannet med overivrige tanter og barnehagetanter som skal passe på oss døgnet rundt. Ikke får vi kjøpe svartkrutt til nyttårsaften og 17. mai. Ikke får vi styrepinner, og vi får faenimeg ikke askorbinsyre heller!

Det verste er at vi ikke får produktblader med nøyaktig analyse heller, og det har vi faktisk krav på, om vi spør om det, alt som går inn i en munn skal være dokumentert ned til siste milligram. De driter i det også.

Ha en fin kveld.

EP

Format
Multi Format
Dette blir litt for famlete for meg. Det jeg likte så godt var at jeg fikk gode resultater hele tida med ting jeg blanda ut sjøl, nå sitter jeg og HIVER ferdig fremkalt film, og det har jeg aldri egentlig gjort... :smile:

Du er ikke den eneste som sliter - jeg er i gang med forsøk, 100% på dypt vann og uten referanser, hittil har det resultert i helt blanke filmer de ligger i krøll på bordet her, det er hardt å kaste fremkalt film....

Det triste er at jeg trodde jeg hadde en verdenssensasjon, første film var STRÅLENDE (og i farger, jeg driver jo å X-fremkaller). Det var atter en gang APS som lurte meg, den og en schmarting i england som solgte "outdated films" - og en av dem var så outdated at den var fremkalt før den kom hit, finner ingen annen forklaring og den **@@@ZZZ!! kodak-APS filmen kan jo lure folk slik, fremkalt film i kanisteren, bare merket av en liten kryptisk hvit flekk som KAN eller ikke kan har flyttet seg....

Jeg eksperimenterer ikke mere med APS....

Det det gjelder om er å bevare hodet kaldt, og gå tilbake og repetere, endre EN faktior i gangen og notere hva man gjør. For det er ikke noe hokuspokus med kaffein-fremkallere, i motsetning til hva endel overspente sjeler skriver om på nettet. Dersom man måler nøyaktig, holder rede på hva man gjør og VET hva man blander inn i blandingen, så er resultatet forutsigbart.

Hovedproblemet i dag, sammenlignet med for 40 år siden, er at ingen selger kjemikalier lenger. Før fikk man kjøpe kjemikalier på apoteket. De hadde både teknisk ren vare (fotokjemikalier) og Pro Analysi vare som er overkill for oss.

I dag må man bestille kjemikalier via et registrert firma, og det eneste de skaffer er Pro Analysi. Hva sier man til askorbinsyre til 2500 til 5000 kroner kliloen?

I nødsfall har jeg en gammel 2,5 liters-flaske, halvfull med hydrokinon. Den er sikkert utdatert så det holder, men jeg skal nok få fremkalt en god del filmner med den.... Pro Analysi er det også.... :smile:

Format
Multi Format
Hva med å utruste en Harry-buss og dra på turne til Sverige, og oppsøke alle kjrydderhyller som man finner og kjøpe ALL askorbinsyren i hele Sverige?

Man kunne jo gjøre det til et kunstprosjekt og dokumentere hele turen på film og fremkalle resultatet med noe av det innkjøpte?
Hvem veit kanskje staten sponser det hele via kunstnerlønn også?

For min del ser fremtiden lys ut, kona annonserte tur til Sverige i løpet av vårhalvåret, det er nok antkvariater og loppiser som skal raides, jeg regner med å passere ca 100 kjøpesenter med krydderhylle på turen, jeg skal i alle fall ha med meg 3,5 kilo E300 tilbake, og jeg tar med kamera også!

ep

Format
Multi Format

Kan du ta bilde av flaska og legge ut, etiketten i nærbilde, thank you. Det må da for pokker finnes et produktblad!

Photrio.com contains affiliate links to products. We may receive a commission for purchases made through these links.
To read our full affiliate disclosure statement please click Here.

PHOTRIO PARTNERS EQUALLY FUNDING OUR COMMUNITY:

Ilford ADOX Freestyle Photographic Stearman Press Weldon Color Lab Blue Moon Camera & Machine
Top Bottom