Caffenol - norsk resept?

summer rush hours

A
summer rush hours

• 0
  • 0
  • 9
Self-portrait

A
Self-portrait

• 0
  • 0
  • 19
Purely analog

H
Purely analog

• 1
  • 0
  • 45
Whirlpool

H
Whirlpool

• 0
  • 0
  • 33
Close-Up

A
Close-Up

• 9
  • 3
  • 79

Forum statistics

Threads
200,091
Members
100,122
Latest member
JPHoffmann
Recent bookmarks
1
Format
Multi Format
Hmmm, jeg er litt skuffet over CC-L, den ga ikke særlig gode resultater med Fuji for meg, så det blir å vende tilbake til CC-M (CC-H med KBr) og CC-I

CC-I sier du, det har ikke Reinhold snakket noe om?
nei han har ikke det, har ikke tatt inn mine inserater om emnet.

Personlig mener jeg CC-L balanserer for nært pH 9, hvor fremkalling med ascorbat og kaffeinsyre stopper opp.

Derfor ble min egen løsning enkel, jeg legger meg på medianen mellom CC-H og CC-L for alle tre ingredienser og holder meg til ca et gram KBr pr liter ferdig vare.

Behandlingstiden ligger også omtrent midt mellom et utgangspunkt er ca 30 - 35 minutter ved 20 grader, og med vanlig agitasjon av tanken.

Resept pr liter

Soda 35 gram
Vitamin C 13 gram
Kaffepulver 40 gram
KBr 1 gram

30 - 35 min ved 20 grader celsius.

Prøv den!

Den har en pH rundt 10 mens de andre alternativene ligger henholdsvis over 11 og nær 9.

Etter min mening er det et bra kompromiss.

Jeg har heller ikke hatt slike problemer med Fuji som ved CC-L.

PS Sterling work done over at rangefinders!

Ezzie

Member
Format
Multi Format
Heisann

Synd det Erik. Ser ut som C-M kan være like greit.

Reinhold meldte tilbake høflig at TMAX var relativt godt debattert allerede og flere artikler var overflødige. Jeg får skrive det på min egen blog etterhvert.

Dernest fortalte han at TMAX100 ikke trenger bromid overhodet. Etter at jeg gjenstartet ballet borte på RangefinderForum har noen allerede bekreftet dette med C-M forsøk, med agitert fremkalling. Dette bekrefter forsåvidt det jeg har sett, hvor jeg har brukt veldig små mengder bromid. Reinhold sier også at TMAX tar Caffenol veldig bra. Ble nesten litt skuffet, hvor er utfordringen nå da? Får finne en annen filmtype når lageret av TMAX nærmer seg slutten.

Format
Multi Format
Flott jobba Eirik!

Jeg går i en annen retning - nå er utfordringen å bli kvitt kaffen! og ekte finkornfremkaller (mins 1 eller to stop ISO)

Men hva med å legge fokus på Fuji-filmer? Jeg skulle gjerne ha hatt et svar på om det var noe tøys med et gammelt kamera eller to (det var et par Olympus compact som hadde vært i sving her) eller om det er slik at Fuji mister ISO med caffenol - om de mister ISO, så mister de MYE!

Erik

OP
OP

OMU

Member
Format
Multi Format
Hei igjen

Jeg har akkurat lagt ut trei Experimental Gallery. (Det går sikkert an å legge inn en linkt, men vet ikke hvordan det gjøres....)

Bilder tatt med HP5+ - EI 320- og fremkaldt i Caffenol-C-H. Fremkalt i 15 minutter. Scannet "as-is". dvs. ingen etterbehandling.

Må si jeg er meget fornøyd, spesielt med de to bildene tatt med Noctilux'en. Lysforholdene var ganske dårlige og jeg er overrasket over hvor gode tegninger det er i de mørke partiene, og uten at de hvite delen er utbrendt. Imponert!

Ezzie

Member
Format
Multi Format
Hei Ole. Det er jo bra. Men da jeg ikke abonnerer får jeg ikke sett de.

Ezzie

Member
Format
Multi Format
Nå er ikke jeg verdens beste billedkritiker, så jeg konsentrerer meg om det tekniske:.........

Gammakurven ser ut til å være eksepsjonelt lang, og lav kontrast er jo en fordel - problemet med S/H film er jo at gammakurva (det flate 45 graders partiet) er for KORT, slik at man må velge enten høylys eller skygger, det er umulig å få dekning i begge ender.
......

Hei Erik

For å være sikker på at jeg forstår (eller kanskje aller helst avsløre at jeg ikke forstår en døyt), mener du at kurven har kort tå og skulder? Dvs at det ikke er vesentlige partier som enten er veldig/for mørke eller ditto lyse?

Ezzie

Member
Format
Multi Format
Caffenol uten kaffi? Da blir det "noeannetnol"

Det er vel denne ikke Rodinal, men skal oppføre seg Rodinal brygget han holder på med? Det verste er at Erik får nok det til og. Selv er jeg fornøyd med Caffenol (takk være Erik og Tormod), ihvertfall nå som jeg etterbehandler digitalt. Negativene er mye lettere å skanne.

OP
OP

OMU

Member
Format
Multi Format
Hei Ole. Det er jo bra. Men da jeg ikke abonnerer får jeg ikke sett de.

Da får vi ta de her :smile:

Altså: HP5+ - EI 320 - i Caffenol-C-H i 15 min. Ingen etterbehandling.
Jeg er meget imponert, spesielt over de to siste bilenen. Lysforholdene var meget dårlige. Tatt med Leica M6ttl og Noctilux. f.1 og 1/50.

Attachments

• Chelsea_Blackburn.jpg
    Chelsea_Blackburn.jpg
    35.6 KB · Views: 113
  • Ella.jpg
    Ella.jpg
    28.2 KB · Views: 124
  • Kay.jpg
    Kay.jpg
    27.5 KB · Views: 126

Ezzie

Member
Format
Multi Format
Ikke verst å få til 1/50s under slike forhold. Og en Noctilux da gitt. Spesielt imponert over skyggeområdene. Utrolig egentlig, gitt forholdene. Det aller siste bildet likte jeg veldig godt. Hadde jeg hett Kay, ville den fint kunne henge på veggen min.

Format
Multi Format
Enig med Ezzie!
Imponert også likte jeg godt den HP5 feelingen i bildene!
Jeg likte bildet av Kai, men jeg likte godt bildet av de to flotte damene også!

Svaret på gammakurven har du her Ezzie, jeg siterer Ole :
"Lysforholdene var ganske dårlige og jeg er overrasket over hvor gode tegninger det er i de mørke partiene, og uten at de hvite delen er utbrendt."

Jeg er også mektig imponert over caffenols evne til å gi detaljer BÅDE i skygge og høylys!

Jeg skjønner egentlig ikke hvorfor jeg skal bråke for å bli kvitt KAFFEN!
:smile:)

OP
OP

OMU

Member
Format
Multi Format
Som sagt, kun scan i denne omgang. Men det ser ut til at dette kan bli bra i mørkerommet også.
Skal en tur til Bergen i noen dager, men regner med å komme tilbake med scan fra et papirbilde om noen dager.

Ezzie

Member
Format
Multi Format
Format
Multi Format
Får du ikke tak i Vitamin C?

Frykt ikke det finnes en løsning nær deg!

Lørdagens kolonialvarehandel ble avsluttet med innkjøp av en liten boks Vitamin C tabletter.

Slike finnes på varehus, i helsekostbutikker og er ganske dyre, men hva gjør man ikke i nødens stund?

Min boks er merket (bilde kommer i morgen!)
Antioksidant 90 tabletter
Vitamin C
Sukkerfir tyggetablett tilsatt nype
Produsent er merket Biopharma.

Innholdet er merket
Vitamin C 200mg*
*333% av referanseverdi

Ingredienser
Søtstoff(isomalt), fruktose, inulin, natrium L-askorbat,
søtstoff(sorbitol), L-askorbinsyre, aroma(appelsinolje)
antiklumpemiddel(silisiumdioksid), nype pulver
foprtykningsmiddel(magnesiumsalter av fettsyrer)
søtstoff(sukralose)

Jeg tenkte som så at her er det både askorbat (fremkallerstoff) og askorbinsyre (ommdannes til mere askorbat av soda), så dette er verdt å forsøke.

Jeg har tidligere lest at folk får dårlig resultat med dette stoffet, og undres litt over det....

Jeg bestemte meg for å gå for Caffenol CC-I, min standard, og tilpasse denne.

Ettersom filmen en Ilford XP2 Super 400 B/W film (process as C41) allerede var spolet inn på en liten Jobotank, ble det den, og væskemengde nødvendig ca 300 ml, jeg blandet 350ml

Resept:
Soda 35g/l
VitaminC 16g/l
KBr 1g/l
Kaffepulver 40g/l

For 350 ml tank blir det
Soda 12,5g
VitC 5,6g omregent til 28 tabletter @0,2g / tablett
KBr 0,35g
Kaffe 14g

jeg blandet ut soda som vanlig i omtrent halve vannmengden, varmet opp vannet for å få løst sodaen kjapt og tilsatte 28 tabletter Vitamin C.

Nå begynte endel trøbbel, tablettene var ikke lett å løse i soda (de er nok laget for å løses lettere i mavesyre), men etter bruk av rustfri skje og litt muskelkraft fikk jeg pulverisert dem og løst dem.

Men jeg fikk bunnfall i løsningen! Disse nype og antiklumpesakene klumpet seg!
Resolutt grep jeg et kaffefilter og en valig trakt og filtrerte blandingen, ca 2/3 av væskemengden. Det tok TID, filteret tettet seg, men en gammal labrotte fixa det....

Filtratet ble helt klart og litt gulgrønt som vanlig soda-VitC blanding og helt uten gassbobler. Tilsatte KBr uten noen problemer og blanda i pulverkaffen, det skumma og boblet som vanlig..... og den umiskjennelige Kaffenol-lukta reiv i nesen.

Dette tydet faktisk godt!

Fremkalte ved 20 - 21 grader (romtemperatur ved kjøkkenbenken) i 35 minutter med vanlig agitasjonsregime.

Brukte 1% stoppebad (har gått ned fra 2, for ikke å få gassreaksjon med sodaen i fremklalleren) og fixerte som vanlig.

Nå ligger filmen i skylling (skifter vann i tanken 6 - 8 ganger, reduserer fixerinnholdet i filmen til mindre enn 1/10 000 000 del elns.)

Har hatt en rask kikk på resultatet og det ser helt supert ut!

Filmen blir ikke hengt til tørk før i morgen av familiære årsaker, og det kommer rapport om resultatet i morgen, så langt har jeg bare sett negativ på ett bilde helt mot slutten av filmen.

Men dette løser et problem, for den som kan å jobbe med lab-arbeid og ikke er i nærheten av apotek, finner man det man trenger i helsekosthylla, ser det ut til!

ER meget spent for det negativet så helt supert ut! L8er.
:tongue:

Last edited by a moderator:

Ezzie

Member
Format
Multi Format
TMAX 100 120 film, caffenol-c-h min (0,5g Kbr /l), 16min henger til tørk. Så bra ut synes jeg. Resultater blir presentert etterhvert.

Ezzie

Member
Format
Multi Format
Frykt ikke det finnes en løsning nær deg!
...............

...............Men dette løser et problem, for den som kan å jobbe med lab-arbeid og ikke er i nærheten av apotek, finner man det man trenger i helsekosthylla, ser det ut til!

ER meget spent for det negativet så helt supert ut! L8er.
:tongue:
Hei Erik.

Jeg har drevet og tittet litt på Certo konserveringspulver. Dette kunne vært et billig alternativ. Men det ser ikke lovende ut. Det inneholder ikke askorbinsyre, men en nær slektning; sorbinsyre. Like mange Carbon og Hydrogen atomer, men ferre oksygen. Om det har muliget til å omdannes til askorbat vet vel du kanskje? Dessuten inneholder det søtstoffer og tykningsmidler.

Format
Multi Format
Nei den derre må Ole se på (head chemist in this project) sorbinsyre vet jeg ingenting om.

I know nothing, I'm from Barcelone!

Ezzie

Member
Format
Multi Format
Third time lucky? Vel, selv om jeg ikke synes andre forsøk var så galt så måtte vi prøve å gå ned på tiden noe på neste forsøk. Om jeg tror at vi kan si at TMAX 100, men mine foretrukne eksponeringsteknikker, kan fremkalles fint et sted mellom 15 og 18 minutter. Denne er altså gjort på 16min ved 20C. Se min blog for detaljer og bilder: http://on-your-kitchen-worktop.blogspot.com/

Caffenol settet mitt på flickr: http://www.flickr.com/photos/ezzie0304/sets/72157625081279605/

Fra nå av: TMAX = Caffenol!

Ok da, en liten teaser:

5117361756_470c4fc16c_z.jpg

Format
Multi Format
Å dæææsken!

Det motivet der. med så fin tegning i skydekket, vekt på dampen fra industrien(?) - det er tegning inne i de dyke skyggene nede til høyre! Gamle mørkeromskunstnere ville ha elsket et slikt negativ, og en sleip photoshopper hadde knipsa i fingrene - piece of cake!

Sluttrapport fra vitamin C TABLETTER fra helsekosten :

Det ble tegning og tynne, men for så vidt bra negativer. Som vanlig med 400 ISO film begynner den gamle sirkushesten å balansere på eksponeringsverdiene og bruke "erfaring og skjønn" - og det fører alltid til håpløst undereksponerte filmer, det har ikke noe med fremkalleren å gjøre!

Men etter å ha sett på hele filmen, ikke bare noen få negativer, vil jeg si at det trengs mye mer av vit C vektmessig fra slike tabletter, det er nok tilsatt et stoff som ligner på citronsyre (citric acid), slik at aktiviteten nedsettes (men dermed får man aldri slør!?). Jeg kunne ha sløyfa KBr, og gått opp 30 - 50% på vektmengden av vitamin C, sammenlignet med reint VitC pulver, og det lønner seg å filtrere vekk nypestoffet før man blander med soda, dvs blande hver for seg først. Soda lager slikt digert vannfylt bunnfall.

Det kommer jeg til å gjøre neste gang!

Erik

Ezzie

Member
Format
Multi Format
Tusen takk.

Gleder meg til å se hvordan det blir.

Format
Multi Format
Fiat, det var mye KBr? Husk at KBr forhindrer at fremkallersubstansen virker som den skal, du ligger allerede nær en grense (etter min mening) når du går for Caffenol C-L.

Så langt har ejg ikke sett noen som har hatt bruk for mer enn 1,5 gram pr liter, men du blander kanskje store mengder? (Ezzie rapporterer mindre enn 1 gram pr liter)

OP
OP

OMU

Member
Format
Multi Format
Endelig har det blitt tid til litt arbeid i mørkerommet.
har testet HP5+ som ble fremkalt i Caffenol-C-H i 15 minutter.

Jeg er fortsatt like imponert over fremkalleren. Spesielt over tegningen i de mørke områdene. Jeg kan ikke huske å ha fått så gode bilder tatt under slike lysforhold.

Når det gjelder tiden, så tror jeg at den bør kortes ned ca 20%, ned mot 12 minutter. Men jeg er redd dette kan gå ut over tegningen i de mørke områdene.

Nå har jeg en tmax 400 i Leica'n og hvor det er tatt bilder under dårlige lysforhold. Spent på å se resultatet her. Tenkte jeg kunne prøve Caffenol-C-L.

Attachments

• Kay-64-år-001.jpg
    Kay-64-år-001.jpg
    38.3 KB · Views: 113
  • Ella-001.jpg
    Ella-001.jpg
    38.5 KB · Views: 112
Photrio.com contains affiliate links to products. We may receive a commission for purchases made through these links.
To read our full affiliate disclosure statement please click Here.

PHOTRIO PARTNERS EQUALLY FUNDING OUR COMMUNITY:

Ilford ADOX Freestyle Photographic Stearman Press Weldon Color Lab Blue Moon Camera & Machine
Top Bottom