Caffenol - norsk resept?

glass street

A
glass street

• 1
  • 1
  • 22
summer rush hours

A
summer rush hours

• 2
  • 0
  • 46
Self-portrait

A
Self-portrait

• 2
  • 1
  • 48
Purely analog

H
Purely analog

• 2
  • 0
  • 56
Whirlpool

H
Whirlpool

• 0
  • 0
  • 42

Recent Classifieds

Forum statistics

Threads
200,097
Members
100,122
Latest member
JPHoffmann
Recent bookmarks
0
Format
Multi Format
Skal sjekke med postinnen i morra og finne en enkel måte å emballere på (man må huske på at Antrax-alarmen gikk i hele USA pga en postpakke med noe slags pulver i som fikk en skade....) Send en PM med adressa di så skal du få vite nøyaktig beløp, men jeg tipper rundt 50-lappen for hele greia..

Lykke til og start UTEN KBr (testfilmer er viktig!) slik at du kan sette dette i perspektiv for deg selv. Dette medfører at filmforbruket øker også, og det er bra i en digitalt forurenset verden!

ep

Da har jeg vært på posten og posta 1 sending. Portoomkostninger ble nærmest abnorme!

Pulveret blir pakket i en 35mm kodak film-boks, og tejpet etter alle kunstens regler og lagt inn i liten plastpose.

Konvolutt er en slik forsterket sak som fåes på postkontoret, brevet ser solid ut og evetuell brekkasje skal fanges opp av plastposen slik at alle 25 grammene er inni der.

Portoomkostninger ble høye.

Egenomkostninger på pulveret er 35 NOK for 25 gram porto (i NORGE!) blir da 31 kroner, til sammen 66 kroner for 25 gram KBr.

Det begynner å bli dyrt, men det er vel prisen for å bo i et tynt befolket lite land.

Erik

Ezzie

Member
Format
Multi Format
Takk Erik

KBr ankommet. Mangler nå kun soda'en, men Europrisen er kun kort vei unna. Bestilt flasker til å blande ut A, B og C i riktige konsentrasjoner. God ide det der. 10 ruller med TMAX100 120 også på vei, så får vi testet ut på én filmtype først.

hovmod

Member
Format
Multi Format
Jepp, nå er KBr i hus her også. Mange takk. :smile:

btw, jeg betalte 399 for en liten vekt som vel vanligvis er beregnet på mer ulovlige ting, i allefall ble den kjøpt på en kiosk som selger ekstra store sigarettpapir og mange underlige piper og sånt. :smile: Men den tar opp til 500g i 0,1g oppløsning, så den passer perfekt til formålet.
I Oslo fins vel fortsatt Scorpius, tror jeg, og her i Trondheim ligger det en kiosk like ved hotell Prinsen i Prinsensgata.

hovmod

Member
Format
Multi Format
Problemet med den er jo når du skal måle ut ett gram KBr. Med 1g gradering kan du jo bomme med 50% eller mer uten å vite om det.
Jeg ble så imponert over caffenol at jeg regner med å bruke det mye, og da er ikke 399 så ille. Tenkte jeg.

Det kan forresten se ut som om kaliumbromid faktisk er bedre enn sitronsyre, i hvertfall ble den første filmen (APX100) helt klar og fin.

5028941781_3181cd4807_z.jpg

Ezzie

Member
Format
Multi Format
Bra saker Tormod. Må ha service på min Kowa, så jeg får ta frem min GDS kamera for testing. Håper å få gjort noe ila en ukes tid. Jeg tror jeg gjør som Erik. Blander ut i vann slik at oppmåling kan skje med måleskje eller sprøyte (min kone er sykepleier). 25g i 500ml gir 1:20 utblanding. 10ml er da 0,5gr som da er et utgangspunkt for 500ml tanker som jeg bruker.

Format
Multi Format
Problemet med den er jo når du skal måle ut ett gram KBr. Med 1g gradering kan du jo bomme med 50% eller mer uten å vite om det.
Jeg ble så imponert over caffenol at jeg regner med å bruke det mye, og da er ikke 399 så ille. Tenkte jeg.

Det kan forresten se ut som om kaliumbromid faktisk er bedre enn sitronsyre, i hvertfall ble den første filmen (APX100) helt klar og fin.

5028941781_3181cd4807_z.jpg

Ingen tvil hos meg KBr er mye bedre enn den sitronsyren jeg fant blant bakevarene i allefall... :smile:

hovmod

Member
Format
Multi Format
Nå har jeg bestilt C-vitamin fra Krydder AS.
Det var det første jeg gikk tom for (hvis man ikke regner kaffe).
Jeg har funnet en kaffe som heter AMBERO på REMA, den med rød etikett koster 19 kroner for 200 gram og virker helt fint, er det noen som vet noe billigere?
Den er litt tregere å løse opp enn Brasero, men til under halv pris så tåler jeg det. :smile:

Format
Multi Format
Har du lenke til Krydder AS? Og et lite bilde av stoffet når det kommer fram hadde ikke vært av veien, slik at andre SER hva de skal ha!

Jeg kjøper billig-kaffe på Europris, der en den jo så billig at jeg fikk penger igjen og måtte kjøpe en til!
Samme erfaring, litt tyngre å løse opp, men det er faktisk det vi er interessert i, kaffe som inneholder så mye kaffeinsyre som mulig!

hovmod

Member
Format
Multi Format
krydder.no

kr. 309 pluss porto for 500g.
Lenke fant jeg i denne tråden, så ... trudditjevanøøvenji. :smile:

OP
OP

OMU

Member
Format
Multi Format
Hei igjen;
Vært mye fraværende og lite aktiv i det siste. Ble liggende i influensa og har vært på ferie. Men er nå altså tilbake.

Har vært på Harrytur til Svinesund og fått tak i Ascorbinsyre, og i London fikk jeg kjøpt Kbr.
Så da har jeg alle ingrediensen og håper å få testet litt i helga.

Har en rull HP5+ liggende. Noen med fremkallingstid for denne filmen?

Har også sendt en pose ascorbinsyre (35 g) til taulen på Gjøvik. Så får vi håpe han får lekt litt også :smile:

Format
Multi Format
Flott spre viruset! hehe

HP5+ poenget med Caffenol CM og CL er at det er UTJEVNINGSFREMKALLERE, og at det er forholdsvis lav konsentrasjon.

Det første betry at både fremkallingstid mellom ulike filmtyper utjevnes, det andre betyr at ulik eksponering på en og samme film utjevnes.

Dette prinsippet var mye brukt 1900 - 1950, dvs før de helt moderne filmer kom på markedet og før eksponeringsmåler ble vanlig.

Dermed skal du kunne fremkalle HP5+ akkurat som jeg fremkaller Kodak Gold 200 og få bra resultater. med erfaring kommer du sikkert til å finjustere litegranne, men det gjør man jo med vanlig fremkaller også? Så slå opp i Caffenolbloggen, lenka finnes her i denne tråden og følg anvisningene der.

PS. Er ikke Harrytur en ferietur? <plystre>

taulen

Member
Format
Multi Format
Hei igjen;
Har også sendt en pose ascorbinsyre (35 g) til taulen på Gjøvik. Så får vi håpe han får lekt litt også :smile:

Øy, spennende :D
Tusen takk for det =)) Skal nok få lekt en hel del, da ja :smile: Skal selvfølgelig komme med tilbakemeldinger så fort jeg er igang da.

hovmod

Member
Format
Multi Format
Jeg bruker iphone-appen Massive Dev Chart, og så velger jeg stort sett samme tider som for Aculux3(1+9).
Det er en finkorn-fremkaller som i tillegg ligger høyt i lista, så jeg slipper å lete.
Hvis jeg føler meg usikker, så bestemmer jeg meg bare for en tid mellom 10 og 15 minutter.
Det har virket bra så langt, så jeg fortsetter med det. :smile:

Ihht denne strategien skal HP5+ ha 11 minutter. Jeg valgte 12 minutter i C-C-H for HP5+ og det ble jo bra, det.

Jeg vet at dette ikke hjelper noen ting, men jeg regner med at det tar en SKOKK med filmer før man utvikler solid intuisjon på dette her.

Format
Multi Format
Du fremkaller med andre ord HP5+ akkurat som FP4+?

Har ikke brukt Ilfordfilm på mange år, før var det standard for meg, men da var det D76, Accufine og etter hvert Rodinal som var standard fremkaller.
Det var for øvrig i den gode gamle FP3-tiden, så FP4/HP5 er nymoderne stoff!

hovmod

Member
Format
Multi Format
500g Ascorbinsyre fra Krydder.no kom seg på 517 NOK når porto og MVA var lagt til, så det ble litt dyrere enn først antatt, men allikevel halv pris i forhold til apoteket.

Ezzie

Member
Format
Multi Format
Da har jeg blandet opp nok til 12 filmer, hadde ikke nøyaktig nok vekt, så jeg skalerte opp slik at evt feil blir minimert. Håper da veskene holder seg. Blandet opp til 2 liter av de tre hovedingrediensene. og 250ml av Kbr.

Forholdene blir da:

1: 165gr/l Natriumkarbonat (330gr)
2: 49gr/l Askorbingsyre (98gr)
3: 122gr/l Kaffe (244gr)
4: 25gr/250ml Kbr (25gr)

Blander opp til 500ml ved hver anledning slik

163ml deler 1-3
10ml del 4

Skulle da gi pr 500ml ferdig fremkallerveske:

27gr Natriumkarbonat
8gr Askorbinsyre
20gr Kaffe
0,5gr Kbr

Bilde av ingrediensene, fra venstre til høyre (Stabil Krystal Soda, kjøpt på Meny; Askorbinsyre, kjøpt på ICA i Sverige; Luxus Kaffe, Europris; og Kaliumbromid (Erik Prestmo special delivery)
Dead Link Removed

Så er det å få testet ut dette da. Neste film blir Caffenol-C-H. Om jeg tar Tormods sine beregninger til følge (sammenligner CCH med Aculux3(1:9)) skal TMAX100 fremkalles i ca 10minutter ved 20C med normal agitasjon (1min initielt), 5s hver 30s (eller 10s hver 60s).

Nå har jeg bare en Paterson 4 tank (ny sådann) og ingen umiddelbare planer om å ødelegge den. Blir det voldsom misfarging av plastspolene? Noen som har erfaringer?

hovmod

Member
Format
Multi Format
Kult! Grattis!

Jeg har fått EN spole misfarget (gulbrun) så langt, men den var gammel og jeg tror det må ha vært noe på den fra før.
Ingen andre spoler eller kar har fått noe varig misfarging i det hele tatt.
Jeg ville ha kjørt på med ny tank uten videre.
Hvis det blir noe 'uff' så kan du få bytte med reine spoler her hos meg - jeg bryr meg ikke om fargen på spolen, bare at den virker. :smile:

Ezzie

Member
Format
Multi Format
Takk. Skal se om jeg får kommet meg ut ila uka, jeg har ikke noen eksponerte filmer liggende. Tenker jeg prøver +1/0/-1 på hvert motiv for å få en indikasjon om fremkallingstiden er noenlunde innenfor. Eller er det ikke noen ide, i og med at C-C-H utjevner over og undereksponering?

Evt misfarving bryr meg egentlig ikke så mye, men jeg er mer bekymret for avleiringer. Slet noe jævelsk med å spole en 120 TMAX film idag, og måtte bytte til en annen spole, også den vanskelig, men det gikk etter 20 minutter! Måtte til slutt snu filmen og lade den baklengs. Tror jeg skal begynne med det i alminnelighet, filmen er ikke fullt så krummet og lettere å lade.

hovmod

Member
Format
Multi Format
Tipper spolen din var fuktig. Det skal ikke rare dråpen til før filmen sitter dønn fast.
Har aldri vært ute for avleiringer som stopper film, bare vann...

OP
OP

OMU

Member
Format
Multi Format
Hei,
Fremkalte en Tmax 100 i går. Den var undereksponert med to steg (Tok feil, og eksponerte den som 400 :wink: )

Brukte 15 minutter som anbefalt i Caffebloggen. Filmen ble tynn, men får nok en del ut av en del av bildene. Kan komme tilbake med noen eksempler når jeg har laget noen bilder. På lysbordet ser den absolutt ikke ut til å ha for høy kontrast, men vi får se når jeg kommer i mørkerommet.

Format
Multi Format
Hei,
Fremkalte en Tmax 100 i går. Den var undereksponert med to steg (Tok feil, og eksponerte den som 400 :wink: )

Brukte 15 minutter som anbefalt i Caffebloggen. Filmen ble tynn, men får nok en del ut av en del av bildene. Kan komme tilbake med noen eksempler når jeg har laget noen bilder. På lysbordet ser den absolutt ikke ut til å ha for høy kontrast, men vi får se når jeg kommer i mørkerommet.

Skænn dem ikke forstørr dem, da har som regel ikke undereksponering så mye å si (ikke overeksponering heller)

Format
Multi Format
Legg dem i oppvakskmaskina, men reduser temperaturen en del, ellers er de ikke runde lenger, og tørk dem på badegølvet (varmekabel), tørk dem dobbelt så lenge som du tror er bra. Kort og godt med en slik produksjon må du handle spoler på ebayen.

Format
Multi Format
Da har jeg blandet opp nok til 12 filmer, hadde ikke nøyaktig nok vekt, så jeg skalerte opp slik at evt feil blir minimert. Håper da veskene holder seg. Blandet opp til 2 liter av de tre hovedingrediensene. og 250ml av Kbr.

Forholdene blir da:

1: 165gr/l Natriumkarbonat (330gr)
2: 49gr/l Askorbingsyre (98gr)
3: 122gr/l Kaffe (244gr)
4: 25gr/250ml Kbr (25gr)

Blander opp til 500ml ved hver anledning slik

163ml deler 1-3
10ml del 4

Skulle da gi pr 500ml ferdig fremkallerveske:

27gr Natriumkarbonat
8gr Askorbinsyre
20gr Kaffe
0,5gr Kbr

ØØØØ har du regnet rett her?

To liter ferdig fremkaller blir for CC-M

108 gram soda
32 gram Ascorbin syre
80 gram kaffepulver

Du blander ut til 2/3 liter vann i hver flaske.

Tar du 1/3 liter fra hver flaske har du 1 liter ferdig fremkaller
og :
54 gram soda
16 gram ascorbin syre
40 gram kaffepulver

1/10 liter (en dl) fra hver flaske gir deg 1/3 liter ferdig fremkaller - akkurat nok til 1 film i en Patersontank.

Skal du ha CC-L

Har du for 2 liter ferdig fremkaller :

32 gram Soda
20 gram ascorbinsyre
80 gram kaffepulver

tar du 1/3 liter fra hver flaske har du akkurat 1 liter ferdig fremkaller
da har du følgende sammensetning

16 gram soda
20 gram ascorbinsyre
40 gram kaffepulver

Som du ser stemmer begge blandingene nå med oppgitte tall på bloggen.

Men for all del jeg er FOR at folk skal eksperimentere, siste ord er ikke sagt i denne sagaen.

Selv mener jeg CC-L gir meg for liten sikkerhet mot å få for lav Ph (den nærmer seg en ullen grense, ca 9,5, det sies at ascorbinsyre slutter å virke som fremkallerstoff under pH 9,0).

Derfor har jeg lagt meg på en mellomverdi både når det gjelder konsentrasdjon og fremkallertid, med tilsynelatende bra resultat.

Jeg har vært nede fra nettet, dersom alt er bra, skal jeg se nærmere på tallene dine i morgen tidlig (mista et par budmulightere på Ebay også, likebra, jeg handle for mye!)

Photrio.com contains affiliate links to products. We may receive a commission for purchases made through these links.
To read our full affiliate disclosure statement please click Here.

PHOTRIO PARTNERS EQUALLY FUNDING OUR COMMUNITY:

Ilford ADOX Freestyle Photographic Stearman Press Weldon Color Lab Blue Moon Camera & Machine
Top Bottom