Caffenol - norsk resept?

glass street

A
glass street

• 0
  • 0
  • 7
summer rush hours

A
summer rush hours

• 1
  • 0
  • 35
Self-portrait

A
Self-portrait

• 2
  • 1
  • 39
Purely analog

H
Purely analog

• 2
  • 0
  • 51
Whirlpool

H
Whirlpool

• 0
  • 0
  • 40

Forum statistics

Threads
200,096
Members
100,122
Latest member
JPHoffmann
Recent bookmarks
0

mhi

Member
Format
Multi Format
Blandingen jeg brukte:
Soda 54g
Ascorbinsyre 16g
Pulverkaffe 40g
0,5 l. vann

CC-H høres kjempebra ut.
Negativene ser veldig gode ut, men jeg skal fremkalle noen ordentlige bilder i dag. Den første runden tok jeg det helt ut og fremkallte bildene i CC-M og..
Skal også teste ut den nye oppskriften i løpet av noen dager.

Format
Multi Format
Toppinteressant!

Jeg ville ha bygget på kjent grunn, og sikker suksess, og kjørt vidre på den blandinga der, helst med litt flere filmtyper (der er egen tråd for å samle sammen erfaringer med ulike filmer - jeg har fremkalt utgått kodachrome med godt resultat!

Jeg skal hive meg rundt å kjøpe inn KBr, regner med at det blir 100 gram eller kanskje et pund, i så fall skal du få holde av meg 25 gram til selvkost - da har du i 2 - 3 år......

KBr er enkelt å bruke. Du blander det ut på ei REN!!! vinflaske. 25 gram i ca 750ml vann sier 30ml pr gram. Når du blander fremkaller tilsetter du ganske enkelt ca 45ml (okei 50 da!) pr liter fremkaller, før du blander ut til en hel liter, i ditt tilfelle bør du tilsette halvparten da 22 - 25ml. For mye KBr gir deg tynne, nesten blanke negativer.

Også fremkalte du papirbilder i CC-M også? Tøfft! Det er noe av det som gjør det enda mer moro, universalfremkaller, det er reine skjære 1920-tallet dette, og tilbake til urtiden i norsk fotografi, med bøker fra Nerlien (Kodak) og resepter for alt du trengte.

Artig sak med Caffenol, den setter selvsagt en del brunfarge i bildet, det er instant toner også, så du noe til det?

Noe av det jeg synes er aller mest moro med dette, er at det utsetter alderdommen, lekeaspektet med fotografi har returnert, det er nesten som når jeg var 14 år og sto foran fremkallerskåla og så det første bildet vokse fram. Å ta teknisk perfekte bilder klarer *alle* i dag, lettere og billigere enn noensinne, men *dette* klarer ikke alle!

Lykke til.

FiatluX

Member
Format
4x5 Format
Noe av det jeg synes er aller mest moro med dette, er at det utsetter alderdommen, lekeaspektet med fotografi har returnert, det er nesten som når jeg var 14 år og sto foran fremkallerskåla og så det første bildet vokse fram. Å ta teknisk perfekte bilder klarer *alle* i dag, lettere og billigere enn noensinne, men *dette* klarer ikke alle!

Jeg har det på fuldstændig samme måde Erik, the fun has returned! :smile:

Format
Multi Format
Fiatlux fremkaller du bladfilm? jeg ser på avataren din at du ser ut til å ha slikt utstyr.

Logg deg på Coffenol-gruppen og del dine erfaringer med resept, tid og temperatur, vi trenger mange datapoints!

Format
Multi Format
Du har absolutt rett!

Jeg fremkaller utgått film (foreløpig) som eksperiment, jeg er i eksperimentfasen enda, og vil bruke en type film for å sirkle meg inn, jeg har ca 55 Kodak Gold kjøpt samtidig, lagret likedan og utgått for like lenge siden liggende.

Når jeg har fått mine svar, blir det en enkel sak å overføre til Rodinal-filmen min, som er Lucky 100, den er ejg veldig godt fornøyd med.....

Dersom man driver og eksperimenterer og skifter både film, filmtype og lagringsforhold, OG skifter Caffenol-blanding, vet man mindre etter et run, enn før man begynte.....

Hvilk filmer har du brukt, hvilken caffenol og hva for slags tid/temperatur?

Format
Multi Format
Før vi snakker mere om resepter kan det være greitt å se hva som skal i løsningen, først det du finner i Norge :

IMG_0083.jpg

Dette er billigste sort kaffe, denne typen finner du på Europris, de fleste varehus har tilsvarende. Legg merke til den kraftige brune fargen, nesten svart. Inni der er det mye fin kaffein syre!

Format
Multi Format
Det er ikke nok med bare kaffe, så her er de to andre viktige ingrediensene :

IMG_0078.jpg

Til venstre har vi soda, merke Stabil, innkjøpt på ICA, Mega har lignende, ikke funnet tilsvarende hos Rema eller de andre.
Dette er såkalt krystallsoda, som er et godt, gammeldags vaskemiddel, de har tilsvarende på maleforretninger, men bland IKKE sammen med lut, som brukes som malingsfjerner. bl.a. vil det være fare på ferde når man blander lutperler med vann, så vær forsiktig!

Til høyre har vi Vitamin C i pulverform, rein ascorbin syre 100%, innkjøpt på apotek. Apotekvarer er ganske dyre, så jeg lette fram et alternativ i svenske varehus, nærmere bestemt ICA mer om det senere.

Dette er hovekomponentene man trenger, pluss ei god vekt.

Last edited by a moderator:
OP
OP

OMU

Member
Format
Multi Format
Hei igjen Erik
Du gjør en fantastisk jobb med dette og det er til stor hjelp.

Jeg skal "av øya" (som vi sier) i morgen, og da tar jeg med meg handlelista.
Tusen takk!

Gleder meg til å teste dette :smile:

Format
Multi Format
Det kommer mer! Blir vel nødt til å oversette også, slik at de som ikke har skandinavisk språk kan få inspirasjon på Cofee developers-gruppa!
:smile:

FiatluX

Member
Format
4x5 Format
Fiatlux fremkaller du bladfilm? jeg ser på avataren din at du ser ut til å ha slikt utstyr.

Logg deg på Coffenol-gruppen og del dine erfaringer med resept, tid og temperatur, vi trenger mange datapoints!

Yup, Tmax 100 4X5!
Skal teste Adox 50 CHS på en tur til USA.. Grand Canyon, Mesa Verde, Petrified Forest etc. :smile:

De skal fremkaldes i Caffenol-C-L of course..

Format
Multi Format
For svenske venner og norrbaggar på Harrytur!

IMG_0082.jpg

Dette er Vitamin C, den selges i krydderhylla på ICA og formodentlig COOP, og koster bare 9,90 SEK for 35 gram, skandinavias billigste!
(For nordmenn: svenskehandel kan få en HELT ny mening!)

Som man vil se er dette samme krydderleverandør som benyttes i Norge, både hos COOP (norge) og hos ICA.

Vitamin C benyttes som antioksidant, dvs det er et preserveringsmiddel som beskytter enkelte bakverk og mest alminnelig, syltetøy mot luftens skadelige innvirkning.
Dette er MEGET viktig og det skal jeg komme tilbake til i en annen post!!!!

Men her og nå er min onde plan å gå på både COOP og ICA lokalt og ta med en pakke av dette stoffet og BESTILLE, det er jo bærsesong og sylting i de tusen hjem og man må smi mens jernet er varmt.

Dersom dette er lovlig vare utenfor et apotek i "den sista sovjetstaten", akter jeg å gjøre mitt for at vi kan kjøpe det utenfor aptotek, og det bør flere enn meg gjøre!!

Lykke til, og svensker, dere må være et lycklig folk! :tongue:

Format
Multi Format
Yup, Tmax 100 4X5!
Skal teste Adox 50 CHS på en tur til USA.. Grand Canyon, Mesa Verde, Petrified Forest etc. :smile:

De skal fremkaldes i Caffenol-C-L of course..

Jeg har bestilt, kjøpt og betalt 1lb KBr fra USA, det ble dyrt, men bare ca 1/3 AV PRISEN PÅ NORSK APOTEK.

454 gram er nok for 4 liv, så når det kommer gjelder følgende tilbud:

jeg tilbyr 1 stk filmkanister 35mm (bør bli ca 25 gram etter min beregning, time will show) for min selvkost pluss porto (brevpost) til de som er interessert i å prøve.

Caffenol-L er det beste alternativ for vanlig bruk så langt ser det ut (vanlig film, normal ISO) og da må man ha KBr.

Jeg sender opp ett røyksignal når pakken kommer!

Format
Multi Format
Runder av dagens jobb med en visning beregnet for våre danske venner :

Dette er hva jeg fant på vår sommertur i Danmark i sommer :

IMG_0080.jpg

Ascorbinsyren ble funnet på en slik mellomting mellom apotek og helsekostbutikk som man har i Danmark (Marut eller noe lignende???)

Mener å huske at det også var der jeg fant Soda.

Kaliumbromid, KBr, var ikke å finne, ikke på apotek heller der selger man bare håndkrem for damer og livsviktig medisin!

Kan man lokalisere dette, behøver man bare å ta til Lidl og kjøpe den billigste pulverkaffe der er at få!

Lykke til!

PS bilderne som illustrerer disse kjemikalieposterne er tatt med et d******t kamera av den laveste skuff : 2MPx Canon Powershot S10, det sømmer seg liksom ikke å benytte millioner av pixler på APUG!!!
:smile:)

FiatluX

Member
Format
4x5 Format
PS bilderne som illustrerer disse kjemikalieposterne er tatt med et d******t kamera av den laveste skuff : 2MPx Canon Powershot S10, det sømmer seg liksom ikke å benytte millioner av pixler på APUG!!!
:smile:)

Lol Erik :D

Og mht til kemi så er det vist godt at jeg bor i Sverige og har rig tilgang til det meste!

Krystal/Kalcineret Soda.. Hmmmm har du kigget på ingredienserne, er det helt rent vandfri soda eller kompenserer du for vandindhold?

Format
Multi Format
Har ikke kommet så langt enda, jeg har hatt nok å gjøre med "Stabil" innkjøpt i Norge, men jeg har tenkt å adressere det,Handelsvaren kalles krystallsoda, men det KAN være både vannfri eller krystallinsk soda.

Krystallinsk soda inneholder vann, dermed må det mere soda til for å få samme carbonatinnhold i den ferdige blandingen - ingenting av dette er vanskelig, når man bare vet hva man skal se etter og har fått seg fortalt forskjellen!

L8ER

PS kan du legge ut bilde av Sodaen du får tak i Sverige, vi må spre kunnskapen så godt vi kan!

Format
Multi Format
PS den avbildede krystallsoda "STABIL", er vannfri soda, der skal resepten benyttes akkurat som beskrevet over her.

Jeg gjorde en runde i går og kjøpte de sortene jeg kom over, på COOP, ICA og lokal malerforretning, bilde kommer litt senere, først skal jeg åpne flaskene og kontrollere om det er vannfri kvalitet i alle eller om det er snakk om krystallinsk vare i noen av dem. Men først skal jeg svinge innom Bunnpris, Kiwi og Rema 1000 og sjekke varebeholdningen der!

Format
Multi Format
Se på denne gruppa :
(there was a url link here which no longer exists)

Innlegg om reservoar-flasker i dag. Anbefales av en ikke beskjeden forfatter!

OP
OP

OMU

Member
Format
Multi Format
Hei igjen
Har vært på handlerunde og funnet kaffe'n og soda'n. men ikke vitaminene.
Har sjekka hjemmesiden til "SantaMaria". Krydderprodsenten som lager den Svenske Ascorbinsyren.
Dette produktet finnes ikke i det norske sortimentet, kun i det Svenske.

http://www.santamaria.se/servlet/se.daddy.sm.web.servlets.ProductServlet?a=0&p=p1c&c=1&s=2&id=90

Mulig at dette gjøre det vanskelig å få dette levert fra denne produsenten i norge?
Men vi vår vel fortsette å prøve.

OP
OP

OMU

Member
Format
Multi Format
Ascorbinsyre. 500 g til kr.380,-

Hei nok en gang;

Satte i gang med litt nettsøk og fant firmaet KRYDDER.AS

De selger Ascorbinsyre. 500 g til kr.380,

Dead Link Removed

Det er link til et datablad, og for mine øyne ser det ut til å være det vi leter etter? Men det kan vel Erik sjekke?

Håper dette er et gjennombrudd?
-

Format
Multi Format
Hei igjen
Har vært på handlerunde og funnet kaffe'n og soda'n. men ikke vitaminene.
Har sjekka hjemmesiden til "SantaMaria". Krydderprodsenten som lager den Svenske Ascorbinsyren.
Dette produktet finnes ikke i det norske sortimentet, kun i det Svenske.

http://www.santamaria.se/servlet/se.daddy.sm.web.servlets.ProductServlet?a=0&p=p1c&c=1&s=2&id=90

Mulig at dette gjøre det vanskelig å få dette levert fra denne produsenten i norge?
Men vi vår vel fortsette å prøve.

Jeg har vært på runde i dag og hørt om santa maria, med samme resultat.
Det har antakelig sammenheng med strenge norske medisinlover, husk at det er kort tid siden en måtte på apoteket for å få noe lett smertestillende.

At vit C er konserveringsmiddel neglisjeres nok!

Format
Multi Format
Hei nok en gang;

Satte i gang med litt nettsøk og fant firmaet KRYDDER.AS

De selger Ascorbinsyre. 500 g til kr.380,

Dead Link Removed

Det er link til et datablad, og for mine øyne ser det ut til å være det vi leter etter? Men det kan vel Erik sjekke?

Håper dette er et gjennombrudd?
-

E 300 er akkurat det man er på jakt etter ja!
Det er bare å kjøpe.

Lenka er verdifull ellers også, det ser ut til at det er et erstatningsstoff for KBr der (mere avansert, så og si, jeg skal sjekke med en av de store Klokebøkene mine!

Det ser ut til at denne leverandøren har greie på litt av hvert, som kjemiker har jeg vært frustrert i mange år over hva industrien putter i oss, for fort og lav pris, når det finnes alternativer som er langt bedre for helsa.

OP
OP

OMU

Member
Format
Multi Format
Da får jeg vel vente med å bestille C-vitaminene til vi får høre mer om erstattninen for KBr, portoen blir sikkert den samme om jeg bestiller to vareslag.

Format
Multi Format
Ikke utsett! PGA diverse forskjeller mellom tysk, engelsk og norsk måte å skrive slike navn på, pluss at komersielle aktører ikke følger noen av reglene, må dette prøves ut.

Det kan jeg gjøre, som allerede tester ETT alternativ. Når jeg har kjøpt 500 gram er det en enkel sak å sende deg eller andre 25 gram som holder ett års tid...

Kom i gang, jo lenger du utsetter, jo mer taper du!

Photrio.com contains affiliate links to products. We may receive a commission for purchases made through these links.
To read our full affiliate disclosure statement please click Here.

PHOTRIO PARTNERS EQUALLY FUNDING OUR COMMUNITY:

Ilford ADOX Freestyle Photographic Stearman Press Weldon Color Lab Blue Moon Camera & Machine
Top Bottom