Caffenol - norsk resept?

Spain

A
Spain

• 0
  • 0
  • 23
Nothing

A
Nothing

• 1
  • 1
  • 88
Where Did They Go?

A
Where Did They Go?

• 7
  • 5
  • 200
Red

D
Red

• 5
  • 3
  • 184

Recent Classifieds

Forum statistics

Threads
198,038
Members
99,539
Latest member
hybra
Recent bookmarks
0
Format
Multi Format
Da får jeg vel vente med å bestille C-vitaminene til vi får høre mer om erstattninen for KBr, portoen blir sikkert den samme om jeg bestiller to vareslag.

Nå har jeg kikka nærmere på dette, oversatt og slått opp på Wikipedia og tenkt så det knaker (det er så mye en glemmer fra skoledagene, på den tiden Saturn 5 var den mest avanserte vitenskapelige triumf noensinne!

Nåvel, på denne siden er det ikke noe annet interessant enn sitronsyre, bortsett fra ascorbinsyren da (vitamin C i pulverform, 98% rein).

Sitronsyre kjøper man enkelt på kolonialen (E330), i hylla der man selger sylttøy-remedier, 25 grams pose, enkelt og greit.

Man kan tilsette ca dobbelt så mange gram sitronsyre, som KBr. Men vær obs!

Dette er ikke testet ut for CC-L, lav-aktivitetsblandingen. Ettersom dette er en svak syre, vil tilsats senke pH, og i CC-L er pH allerede betenkelig lav, kommer man ned mot pH 9,0 eller under der, stopper fremkallingen opp....

Derfor er man på egen hånd og kjører test og forsøk når man prøver dette (jeg har bare prøvd med CC-M og CC-I så langt, der ligger pH mye høyere.

Sier resepten at man skal tilsette 1,5 gram KBr, kan man forsøke med 3 gram sitronsyre.

Det er nesten håpløst for vanlige mennesker å veie ut så lite, uten lab-vekt til flere tusen (ei ladevekt kan funke bra, for jegere og skyttere!).

Derfor er det enklest å løse opp 25 gram Sitronsyre (og KBr) i 750 ml vann.

Da måler man ut akkurat 30ml væske pr gram, det er overkommelig for de fleste, måleglass er å få på apoteket.

Jeg gjør det slik : til soda (som er løst opp i ca halve væskemengden) tilsettes ascorbinsyre, deretter tilsettes sitronsyren og til slutt kaffen, før man tilsetter vann til ønsket mengde.

Lykke til!

OP
OP

OMU

Member
Format
Multi Format
Jeg har gitt opp å lete etter Ascorbinsyre i norske butikker.

Men jeg skal til Halden om halvannen uke, og svinger da til Svinesund og håpper å få med meg C-vitamin hjem.

Jeg kjøper gjerne noen poser ekstra. Er det noen fler som har lyst til å prøve, men mangler vitaminene.
Så spanderer jeg både posen og frimerket og får det avgårde med postmannen (damen?)

Og så skal jeg til London i månedsskiftet, og håper at jeg kan få kjøpt litt KBr når jeg er der.
Men jeg må være sikker på at jeg får riktig. Det er i alle fall to fotobutikker som har "Potassium bromide" i sortementet.

Jeg har lagt ved en link til noe som ligner på et datablad:

http://www.silverprint.co.uk/HSPDF/potassium-bromide.pdf.

Er det mulig for deg å se om dette er riktig kjemikalier?

Last edited by a moderator:

taulen

Member
Format
Multi Format
Jeg hadde ikke sagt nei takk til det, betaler selvfølgelig for brydderiet. =)

Format
Multi Format
Det er riktig sort det!

Det er fornøyelig å lese datablad! Health hazards!!! Når det var så enkelt i gamle dager, du bare lot være å putte i munnen....
Kaliumbromid (potassium bromide) brukes i veterinærmedisinen som beroligende middel..... i gamle dager ga de det til barn som var umulige (kolikk og det som kalles ADHD i dag, de bakte det inn i bakverk og ga barna til kvelds. I dag kjører de i dem stoffer som steiker hjernen deres med verre bivirkninger enn virkning!)

Med 25 gram kommer man laaangt.

Dersom du finner vitamin C på ICA eller COOP i sverige så kjøp inn, jeg syntes jeg tok i, kjøpte 10 pakker a 35 gram til 9,90 stykket, nå er det snart slutt her. Det ble nesten tomt i hylla etter meg! :smile: Bare ikke noen *oppdager* dette og slår terroralarm, i vår tid er det nesten farlig å spørre etter kjemikalier, faktisk så jeg på "Generasjon Jihad" at en av amatørterroristene hadde laget seg "bombe" av soda, så hvem veit, vi kan være siste generasjon som overhodet får tak i slike ingredienser!

Format
Multi Format
Jeg tror flere må gå på det lokale supermarkedet og be dem ta ut krystallsoda! Det er mange tegn som tyder på at de slutter å ta ut slik skikkelig såpe for rundvask. I stedet har de bare Lut, NaOH, som er mange ganger sterkere (etsende) og mye mye farligere og som er nesten helt uegnet til vårt formål, mange av rapportene som sier at det gikk galt med Caffenol, stammer fra folk som har brukt Lut.

Lut er rett og slett farlig å holde på med det kan lett koke over under utblanding og får man lut i øynene er det fare på ferde, da blir det fort slutt på fotograf-karrieren om man ikke kommer til lege i løpet av minutter!

Kjedene HAR krystallsoda i sortementet, det er bare butikksjefen som ikke bestiller det!

OP
OP

OMU

Member
Format
Multi Format
Hei igjen;
Tenkte også at jeg kunne kjøpe ti pakker. Håper bare at de har, at de ikke av en eller annen grunn er utsolgt eller ikke tatt inn....
Jeg kommer tilbake når jeg har vært på Harryhandel!

Format
Multi Format
I have a connection... min første pakke kom fra en svensk helsearbeider som deler vakter her med kona, hun kommer over og jobber her i avspaseringsperiodene.
Nå er det bare et spørsmål om å sende med en norsk hundrelapp og få 10 pakker neste gang hun returnerer....

man må være conneted.... :smile:

Format
Multi Format
Da kom det pakke med kaliumbromid, KBr fra USA, uten problemer.

Ettersom jeg kjøpte ett pund har jeg leeeenge.

Bruker er enkel. man skal bruke mellom 1 og 2 gram pr liter fremkaller.
Enklest blir det å blande ut i en lagerflaske og måle ut milliliter :

Oppløs 25 gram KBr i 250ml vann (løs opp i 200 ml vann og fortynn til 250ml)
Da har du en blanding som tilsvarer 10ml blanding pr gram KBr.

For å tilsette 1,5 gram KBr til fremkalleren, måles ut 15ml av blandingen og tilsettes før man blander ut caffenolen til endelig volum.
Enkelt! Og nå blir S/H-negativene uten slør!!

Dersom dette kombineres med Caffein-M (den kraftige blandingen) kan man eksponere til mye høyere ISO (200 -----> 400 eller 800 ISO) og det uten å presse filmen!

Lykke til, og si fra om noen trenger KBr.

hovmod

Member
Format
Multi Format
Hei alle sammen!

Tormod her, fra Trondheim.
Jeg har akkurat vært på handlerunde i byen, og kom hjem med følgende:
1 flaske Akol Pluss krystallsoda, som er 60-100% natriumkarbonat. Jeg spurte og grov litt, men Østerlies fikk ikke noe bedre svar (eller garanti) fra sin leverandør, så jeg kjører i vei med den. 87 kroner.
1 glass á 100g Ascorbinsyre fra Svaneapoteket: kr. 193,-
1 glass Nescafé Brasero fra Bunnpris: 21 spenn.
Kona er såpekoker og har masse sitronsyre (citric acid), så jeg trenger ikke kjøpe det, og jentene på tre apotek klødde seg godt og lenge i huene da jeg spurte om kaliumbromid. Den eldste dama (på Boots i Nordre) huska gamledager og visste hva det var, og kunne skaffe i forskjellige oppløsninger, men da sa jeg at jeg må sjekke med ekspertisen først. Alle andre forble forvirrede og fant ingenting. :smile:
Kanskje tilbudet ditt gjelder fortsatt, Erik?

Jeg kjører i vei i kveld, tenker jeg, og plukker en rull svarthvitt fra eksponert-haugen på måfå. Det kan være tatt med Hasselblad, Zeiss Ikon, Agfa Isolette eller Fuji GX 680, jeg aner ikke. Jeg er veldig dårlig til å ta notater. Men det ligger vel noe tri-x, et par HP5+, en APX400, en APX100 og kanskje en Acros100 i kjøleskapet. Jeg starter med en, så får vi se.

Lukter det så jævlig at jeg blir skilt hvis jeg gjør det på kjøkkenet?

Format
Multi Format
Kaliumbromid i løsning:
25 gram i 250ml er 10%, da skal du ha ca 10ml pr liter ferdig fremkaller (tilsettes til slutt) eller ca 3ml til en film 35mm film, 5ml til 1 film 120. Sjekk med damam på apoteket og fortell hva du finner ut!

Om det er lavere konsentrasjon enn ca 5% begynner vi å slite, da fortynner vi fremkalleren vel mye og må justere resepten lite granne.

Lukta : operating word here is kitchen VENTILATOR, which secures eternal maritital blizz!

Lykke til og kjør på, men jeg ANBEFALER kaliumbromid, slkøret forsvant 100% og S/H blir som fremkalt i vanblig finkornfremkaller. Caffenlo er BÅDE en finkornfremkaller og en energi-fremkaller som gir litt høyere ISO, om du er forsiktig med kaliumbromiden, den bremser noe...

EP

hovmod

Member
Format
Multi Format
Thænks.
Hvor var det du bestilte kaliumbromid hen, da?

OP
OP

OMU

Member
Format
Multi Format
Hei igjen
Skulle vært på Svinesund på Harryhandel i dag og hamstra c-vitamin. Men i stede ble jeg liggende hjemme med influensa og feber.
- så vitaminene kom for sent denne gangen....

Men det blir nok en tur om ikke så veldig lenge..

Format
Multi Format
Jeg har kjøpt inn kaliumbromid for mange år. Kan levere ferdig innveid 25 grams pakning for å blande ut til 250ml (10%) om det er noen som trenger det, jeg må vel ha noen kroner for det, og vet ikke hva porto vil komme på, men det veies opp så nøyaktiog som mulig i en plastikk-kontainer for 35mm film, den har plass til 25 gram og vel så det.

25 gram holder for 25 liter ferdig blandet fremkaller, og bør holde lenge.....

Etter hukommelsen må jeg vel ha 35 kroner for 25 gram, sånn ca selvkost pluss porto muligens rundt 15 kroner skal sjekke med den lokale og meget hyggelige postdamen i morgen.

KBr gjorde en avgjørende forskjell i kampen mot slør for meg, selv på film utgått på dato for årevis siden og gir negativer som er direkte kopierbare på papir som enhver annen fremkaller. Med KBr er Caffenol "ferdig utviklet", variasjoner i respten som diskuteres andre steder gir mindre forskjeller i tetthet, hardhet, ISO og/eller fremkallertid. Det er stort rom for personlige preferanser og tilpasning.

ep

Format
Multi Format
Hei igjen
Skulle vært på Svinesund på Harryhandel i dag og hamstra c-vitamin. Men i stede ble jeg liggende hjemme med influensa og feber.
- så vitaminene kom for sent denne gangen....

Men det blir nok en tur om ikke så veldig lenge..

Der kan man se, professor Linus Pauling "atombombens far", anbefalte i sine senere år å ta store doser vitamin C ved den minste mistanke om forkjølese!
Moral : Ha alltid nok vitamin C i huset! :laugh:

hovmod

Member
Format
Multi Format
Hehe...
Jeg setter inn en bestilling på kbr sånn tvert jeg da, før røsjet...
Er du i Trøndelagen så kanskje det går an å unngå porto- og postgangsproblemet også? Langt fa Trondheim?

Format
Multi Format
jUNAITEN BLØFF, DET KOM OVER UTEN TERRORANKLAGER, TRØBBEL MED TOLLA ELLER NOE SLIKT, MEN PORTO BLE DYR!! :tongue:

Ser for øvrig av posten din at du har det som trengs, det er bare å kjøre på, om du har mange filmer liggende, som du antyder, så kan det være greitt å prøve med og uten KBr, slik at man ser ved selvsyn hva det betyr, selv negativer med kraftig slør er fullt skænn-bare og gir et bra resultat, med KBr blir resultatet BEDRE enn ved mange komersielle produkter......... ascorbat ser ut til å gjøre underverker!

hovmod

Member
Format
Multi Format
Prøver noen ruller med sitronsyre også, så får jeg erfare forskjellen med kbr etter hvert... :smile:
Hands-on vettu.

Format
Multi Format
Prøver noen ruller med sitronsyre også, så får jeg erfare forskjellen med kbr etter hvert... :smile:
Hands-on vettu.

WAY TO GO!

I følge teorien behøves ca dobbelt så mye sitronsyre som KBr pr liter.

Jeg fikk mere overbevisende resultater med KBr, men samtidig fikk jeg mye tynnere negativer, det kommer nok av at jeg tok litt i med KBr og tilsatte 2 gram pr liter, mens teorien sier 1 - 1,5 gram.

Husk å ikke glemme å logge deg på Caffenol-gruppa og rapportere resultatet og erfaringer der, det er så mange filmtyper, det er flere aktuelle blandings-forhold og sitronsyre/KBr gir oss enda en variasjons-dimensjon.

Dette er virkelig i Nettets ånd, del erfaringer og kunnskap! :smile:

Ezzie

Member
Format
Multi Format
Jeg tar gjerne en ladning med Kbr. Fikk tak i askorbinsyre igår, så tingene faller etterhvert på plass.

Format
Multi Format
Skal sjekke med postinnen i morra og finne en enkel måte å emballere på (man må huske på at Antrax-alarmen gikk i hele USA pga en postpakke med noe slags pulver i som fikk en skade....) Send en PM med adressa di så skal du få vite nøyaktig beløp, men jeg tipper rundt 50-lappen for hele greia..

Lykke til og start UTEN KBr (testfilmer er viktig!) slik at du kan sette dette i perspektiv for deg selv. Dette medfører at filmforbruket øker også, og det er bra i en digitalt forurenset verden!

ep

PS du er vel med på reisekameraet også, om jeg ikke huser helt feil? (hukommelsen skutt av løsemidler og blydamper opp gjennom livet)

Ezzie

Member
Format
Multi Format
Yes, med på reisekameraet også. Sender deg PM jeg. 50 bols er helt OK. Si ifra hvilken oppgjørsform du foretrekker.

hovmod

Member
Format
Multi Format
Caffenol-C-H med sitronsyre:
54 g Akol Pluss krystallsoda
16 g Ascorbinsyre
2,8 g sitronsyre
40 g Brasero
1 l ferdig blandet.

15 min @ 20 grader, vann som stoppbad, Ilford rapid fix.

Veldig fornøyd!

5013094312_6829c0d7d8_z.jpg

5012596225_349e272f70_z.jpg

5013203098_82c76ed990_z.jpg

(tre bilder er kanskje over kanten i en sånn infotråd, og jeg tar dem gjerne ned igjen men jeg ble jo så hyperaktiv av å få så gode resultater!! :D

Format
Multi Format
Du glemte filmtypen! Og kamera/objektiv.

Legg ut bildene på Caffenol group her på APUG! Og ta med alle data, dette var excellente greier, alle og enhver må kunne se at det ikke er fremkalleren som setter grenser her!
Bildene dine ligger på samme kvalitetsnivå som Reinholdt på Caffenol-bloggen, og SPESIELT morsomt er det at du har tatt med et bilde av blandingen av fremkalleren som flimen er fremkalt i, det er øyeblikksfoto det!

Erik

Photrio.com contains affiliate links to products. We may receive a commission for purchases made through these links.
To read our full affiliate disclosure statement please click Here.

PHOTRIO PARTNERS EQUALLY FUNDING OUR COMMUNITY:

Ilford ADOX Freestyle Photographic Stearman Press Weldon Color Lab Blue Moon Camera & Machine
Top Bottom