Removed Account2
Member
Da får jeg vel vente med å bestille C-vitaminene til vi får høre mer om erstattninen for KBr, portoen blir sikkert den samme om jeg bestiller to vareslag.
Nå har jeg kikka nærmere på dette, oversatt og slått opp på Wikipedia og tenkt så det knaker (det er så mye en glemmer fra skoledagene, på den tiden Saturn 5 var den mest avanserte vitenskapelige triumf noensinne!
Nåvel, på denne siden er det ikke noe annet interessant enn sitronsyre, bortsett fra ascorbinsyren da (vitamin C i pulverform, 98% rein).
Sitronsyre kjøper man enkelt på kolonialen (E330), i hylla der man selger sylttøy-remedier, 25 grams pose, enkelt og greit.
Man kan tilsette ca dobbelt så mange gram sitronsyre, som KBr. Men vær obs!
Dette er ikke testet ut for CC-L, lav-aktivitetsblandingen. Ettersom dette er en svak syre, vil tilsats senke pH, og i CC-L er pH allerede betenkelig lav, kommer man ned mot pH 9,0 eller under der, stopper fremkallingen opp....
Derfor er man på egen hånd og kjører test og forsøk når man prøver dette (jeg har bare prøvd med CC-M og CC-I så langt, der ligger pH mye høyere.
Sier resepten at man skal tilsette 1,5 gram KBr, kan man forsøke med 3 gram sitronsyre.
Det er nesten håpløst for vanlige mennesker å veie ut så lite, uten lab-vekt til flere tusen (ei ladevekt kan funke bra, for jegere og skyttere!).
Derfor er det enklest å løse opp 25 gram Sitronsyre (og KBr) i 750 ml vann.
Da måler man ut akkurat 30ml væske pr gram, det er overkommelig for de fleste, måleglass er å få på apoteket.
Jeg gjør det slik : til soda (som er løst opp i ca halve væskemengden) tilsettes ascorbinsyre, deretter tilsettes sitronsyren og til slutt kaffen, før man tilsetter vann til ønsket mengde.
Lykke til!