Med 2 kamerahus for småbilde film klarer du denne metoden helt fint, et for lav kontrast og et for høy kontrast. Det trengs ikke mer nøyaktighet en det i de fleste tilfeller. Jeg bruker mest mellomformat og småbilde.Og Kent, du har som utgangspunkt bladfilm og ett og ett blad ser jeg, det kan man forsøke å få til på en småbilledfim, men som regel varierer motiv og lysforhold så mye at det er vanskelig å få det 100% til på en hel film.
Hei Kent.Hei Ezzie
Veldig fint bilde. Hvordan er detaljene i skyggepartiene? Jeg bruker skyggepartiene til å bestemme eksponeringstiden (hvor mye eller lite detaljer jeg ønsker) deretter fremkaller jeg filmen avhengig av hvor mye kontrast jeg ønsker. Dvs kontrastrik scene som du har her, forkorter jeg fremkallingstiden. Skyggepartier blir lite påvirket av fremkallingtid, høylys blir veldig påvirket.
Kent
Hei Eirik (Ezzie)
Du har jo allerede nå laget deg et grunnlag for hvor du kan legge skyggene dine, hvor mye detaljer du vil ha i dem er en smaksak. For å få mer lys i det lys trengs det lengre fremkaller tid, men kan nok bli noe mer korn, igjen hva du liker. Jeg så også på linken til picasa, men jeg synes det er nesten umulig ¨vurdere sånt på skjermen etter scanning. fremkallingtiden du eksperimenterer deg frem til, vil også være avhengig av om du skal scanne negativene eller brukes på en forstørrer. Scanning kan jeg ikke noe om, men det er visst litt forskjell på kontrasten som er anbefalt der i forhold til vanlig forstørrer. Når du forlenger fremkallingstiden for å øke kontrasten, får du litt mer detaljer i skyggepartiene også, men da er vi over på sonesystemet, det tar vi over en øl.
Kent
Kent
Da er jeg her igjen da...
Har fremkalt min Tmax400 i Caffenol-C-H.
Pga rapporten fre Reinholt om at Tmax ble for mye fremkalt ved EI 400, så reduserte jeg tiden til 12 minutter (Mot 15 min. som utgangspunkt)
Filmen henger til tørk, men det ser absolutt ut til å ha gått veldig bra.
Jeg elsker nattfotografering, og svært mange av bildene er tatt i gatelys i Bergen. Men som sagt, det ser veldig bra ut.
På slutten av filmen hadde jeg seks ruter igjen, og fotograferte samme motivet, med forskjellig iso.
100, 200, 400, 800, 1600 og til slutt 3200.
På øyemål ser det ut at det går å få bilder fom. 100 tom 800. Kanskje 1600.
Men selfølgelig blir det forskjell!
Men jeg kommer tilbake med rapport og skannede resultater når filmen er tørr, i morgen.
Nå blir det en cognacfør det blir god natt!
Heisann
Fant denne på ebay. Som ofte er kan man bli lurt av disse amerikanerne som ikke setter opp priser på frakt til utlandet, men likevel kan sende utenlands. Disse gjør det. Uten at jeg vet hva frakten blir synes jeg 12 daler for 454gr kalium bromid høres veldig rimelig ut. Jeg kan vurdere å kjøpe et parti selv.
http://cgi.ebay.com/Potassium-Bromi...aultDomain_0&hash=item1c5f50690#ht_500wt_1141
Sendt seller forespørsel om fraktpriser til Norge
Mvh
Og her kommer resten av serien, EI 800, 1600 og 3200.
Jeg har bildene i større filer også, hvis noen vil se det. Men da må jeg sende de pr. mail.
Da er det opp til hver enkelt å gjøre en vurdering av hva Caffenol var god for i dette tilfellet.
We use cookies and similar technologies for the following purposes:
Do you accept cookies and these technologies?
We use cookies and similar technologies for the following purposes:
Do you accept cookies and these technologies?