Caffenol - norsk resept?

Ezzie

Member
Format
Multi Format
Og ett motiv jeg ikke ble klok på, den kom ut likt i alt fra EI 200 til 1600, kun skilt av kornighet er denne. Tok 6 eksponeringer for å ha en i viss sikkerhet for at det ble ett som kunne brukes. Faktisk viste det seg at EI 800 versjonen ble best. Nå snakker vi kontrastbilde, men likevel.

FiatluX

Member
Format
4x5 Format
Me likes, flot stemning!

Jeg tror at vi kan bli enige om at Caffenol er bedst til kontrastrige motiver, altså til kompensations fremkaldning! Til flade/flate motiver tror jeg at kontinuerlig agitation måske kan bruges men det er ikke caffenols stærke side.

Last edited by a moderator:

Ezzie

Member
Format
Multi Format
Takk skal du ha. Det (ene) bildet synes jeg ble bra. Men er veldig usikker på hva jeg fikk ut av denne testen. Jeg tror jeg eksponerer helt vanlig neste gang, og i relativt godt lys. Jeg ser at Reinhold bruker C-C-L til TMAX400, mens han bruker C-C-M til TMAX100.

Ezzie

Member
Format
Multi Format
Nå har jeg en ide om hva som kan ha gått galt. Jeg har redusert KBr nivået suksessivt for hver TMAX100 film, og bruker nå 0.5g/l. Men det er kanskje ikke så smart med TMAX400. Neste TMAX400 blir med 1.5g/l Kbr. Ellers normal eksponering, og 15min fremkalling.

Format
Medium Format
Hei Ezzie

Veldig fint bilde. Hvordan er detaljene i skyggepartiene? Jeg bruker skyggepartiene til å bestemme eksponeringstiden (hvor mye eller lite detaljer jeg ønsker) deretter fremkaller jeg filmen avhengig av hvor mye kontrast jeg ønsker. Dvs kontrastrik scene som du har her, forkorter jeg fremkallingstiden. Skyggepartier blir lite påvirket av fremkallingtid, høylys blir veldig påvirket.

Kent

Format
Multi Format
Hei Ezzie flott bilde! Var det du som klaga over manglende oppløsning på Kowa`? det derre er i allefall sylskarpt!

Ellers har jeg en følelse av at jeg må tygget litt på resten av Tmax400 testen din - ser jeg tendens til brunfargede kaffe-"flekker" - stains som amerikanerne kaller det, uten at det betyr kaffeflekk i vår dagligtales betydning?

Og Kent, du har som utgangspunkt bladfilm og ett og ett blad ser jeg, det kan man forsøke å få til på en småbilledfim, men som regel varierer motiv og lysforhold så mye at det er vanskelig å få det 100% til på en hel film.

Men gamle gode Hans Windisch sa jo det, eksponer etter skygge og fremkall etter høylys. Det betød den gangen på 1950-tallet at hans mente at jakten på push-fremkalling ikke var bra, for da gjør man det stikk motsatt. Hans var finkornfremkaller-spesialist og akspterte å miste en blender eller to, selv på 17 DIN filmer, bare kornet var fint nok! Det er en kjent sak at kornene gror seg store og grove jo lenger en "pusher".

Men akkurat de utjevner-egenskapene som Caffenol viser oss i Ezzies forsøk er interessante, jeg tror aldri jeg har vært borti en såpass aktiv fremkaller (som gir såpass bra ISO-verdier) som samtidig har såpass ekstreme utjevner-egneskaper.

Meeeeget interessant!

Format
Medium Format
Og Kent, du har som utgangspunkt bladfilm og ett og ett blad ser jeg, det kan man forsøke å få til på en småbilledfim, men som regel varierer motiv og lysforhold så mye at det er vanskelig å få det 100% til på en hel film.
Med 2 kamerahus for småbilde film klarer du denne metoden helt fint, et for lav kontrast og et for høy kontrast. Det trengs ikke mer nøyaktighet en det i de fleste tilfeller. Jeg bruker mest mellomformat og småbilde.

Kent

Ezzie

Member
Format
Multi Format
Hei Kent.

Takk for svar. Trenger all den hjelp jeg kan få, jeg.

På det bildet du henviser til er det såvidt detaljer i det nederste området som fremkommer som svart på det ferdige bildet. Dødt langt gress i forgrunnen. Denne er synlig, men ikke veldig godt tegnet på EI 200 og 400 eksponeringene, nærmest fraværende på EI 800 og helt borte på EI 1600. For dette motivet passet der igrunnen fint at forgrunnen ikke rotet det til.

På de to andre motivene jeg har lagt ut på Picasa med lenk i posten forut for den omtalte, så er det bra tegning i skyggepartiene på både EI 400 og 800, og ikke helt galt på 1600. Det som jeg savner på disse er at de lysere partiene er nettopp ikke det, ikke så lyse som ønsket og som forholdene faktisk var. I etterbehandlingen finner jeg det vanskelig å få god contrast uten posterisering.

Format
Medium Format
Hei Eirik (Ezzie)

Du har jo allerede nå laget deg et grunnlag for hvor du kan legge skyggene dine, hvor mye detaljer du vil ha i dem er en smaksak. For å få mer lys i det lys trengs det lengre fremkaller tid, men kan nok bli noe mer korn, igjen hva du liker. Jeg så også på linken til picasa, men jeg synes det er nesten umulig ¨vurdere sånt på skjermen etter scanning. fremkallingtiden du eksperimenterer deg frem til, vil også være avhengig av om du skal scanne negativene eller brukes på en forstørrer. Scanning kan jeg ikke noe om, men det er visst litt forskjell på kontrasten som er anbefalt der i forhold til vanlig forstørrer. Når du forlenger fremkallingstiden for å øke kontrasten, får du litt mer detaljer i skyggepartiene også, men da er vi over på sonesystemet, det tar vi over en øl.

Kent

Kent

Ezzie

Member
Format
Multi Format
Takk Kent.

Foreløpig etterbehandler jeg nok kun digitalt. Jeg er enig med deg i at det er plent umulig å vurdere hvor evt ting ikke stemmer når også skanning er med i bildet. Det er vanskelig nok det siste. Det jeg kan si er at jeg finner TMAX fremkalte negativer noe tykke, dvs de er vanskelige å gjennomlyse for en forbrukerskanner og enkelte negativer kan da være vanskelige å få frem detaljer i de lyse partiene. Og det sier jeg kun med erfaring fra å fremkalle etter Kodak´s anbefalinger. TMAX fremkaller er nok også mere kontrastglad enn da f.eks Caffenol. Caffenol og TMAX100 derimot gir negativer med noe mindre kontrast og jeg tror jeg har funnet ut hvordan eksponere og fremkalle slik at det blir lettere å skanne og etterbehandle digitalt. TMAX400 derimot er jeg altså ikke sikker på. Vel, det er bare å prøve nok en film, jeg endrer en av parametrene og ser hva som skjer.

TMAX400 er ikke om å gjøre for min del, men kan være greit å bruke i den årstiden vi nå går inn i. Den har mer korn enn TMAX100, det ser jeg selv med en forbrukerskanner. Det er noe narkotisk med en finkornet film som TMAX100 eller ennå bedre.

Ellers er jeg enig i ditt valg av doning. Selv flere, og kjører en 74 modell til daglig. Fin bil å ha store kameraer i. Lenge aktiv i NLRK og på forumet. Det siste trøtnet jeg på for noe over ett år siden og velger å bruke forumtid her og på RFF.

Johs

Member
Format
Large Format
Hei igjen
Ser for meg en Caffenol helg / uke senere i Larvik, når helsa blir bedre!! Erik og jeg har mang en gang de hyggeligste fotosamtaler på tlf. Vi kjenner hverandre godt så jeg tillot meg å viske noen ord og det tok han på den fineste måten. Vi må alle tenke på forsiktighets prinsippet slik at Ole slipper å slette utsagn som lett kan virke støtende uten å være ment som det. Det er ikke lett å komme inn i en tråd som har kommet så langt på vei og sette seg inn i helheten.
Takker Erik for denne spennende tråden. Håper vi kan lage fullgode Caffenol resepter for film og gruppe 1 (papir)fremkaller før treffet vårt. Et fremtidig treff hvor vi alle kan dele matstund og fotoglede fra morgen til kveld, så lenge treffet varer.

ps. Gleder meg til å prakke på Erik en Sinar/Linho... til bruk under treffet?? Regner med at han blir bitt av basi... han også. Mørkerommet vårt fungerer i beste velgående og skulle vår avdøde Ansel Adams hatt nye læregutter kunne vi vel ha håpet på muligheten. Vi har heldigvis mange av hans bøker til rådighet, noe Kent utnytter til sine inponerende resultater som lamslår mange av betrakterene.
Johs

Format
Multi Format
Hei har feira 80-årsdag, så nå er jeg stinn....

Sinar ser jeg ikke akkurat for meg Johs, jeg er jo trods alt en ekte rock'n'roll rebell!

Så jeg driver og byr på en Horseman........

Caffenol og papir er enkelt (tror jeg) Soda og kaffe. Punktum! Mye soda, svært mye soda.

Da er det en sjanse for automatisk bruntoning og! Mye mulig HØY temperatur gir spennede effekter der!
Vitsen er å være gal og prøve alt, men huske på akkordene hele tiden, plutselig sitter den! (Keith Richards).

ep

OP
OP

OMU

Member
Format
Multi Format
Da er jeg her igjen da...

Har fremkalt min Tmax400 i Caffenol-C-H.

Pga rapporten fre Reinholt om at Tmax ble for mye fremkalt ved EI 400, så reduserte jeg tiden til 12 minutter (Mot 15 min. som utgangspunkt)

Filmen henger til tørk, men det ser absolutt ut til å ha gått veldig bra.
Jeg elsker nattfotografering, og svært mange av bildene er tatt i gatelys i Bergen. Men som sagt, det ser veldig bra ut.

På slutten av filmen hadde jeg seks ruter igjen, og fotograferte samme motivet, med forskjellig iso.

100, 200, 400, 800, 1600 og til slutt 3200.

På øyemål ser det ut at det går å få bilder fom. 100 tom 800. Kanskje 1600.
Men selfølgelig blir det forskjell!

Men jeg kommer tilbake med rapport og skannede resultater når filmen er tørr, i morgen.

Nå blir det en cognac før det blir god natt!

Format
Multi Format

Veldig spennede om du tar med deg disse negativene i et skikkelig mørkerom Ken, og gir det et skikkelig og ærlig forsøk, jo flere data, jo bedre kan vi sette dette inn i bildet i forhold til alt det andre på markedet.

Det er vel neppe tvil om at det finnes fullt brukbare kommers produkter - enda.

Men mere og mere forsvinner bare, jeg husker godt at jeg kunne bestille hele katalogen av kvalititespapir fra både Agfa, Kodak og Ilford, absolutt alt og i mange forskjellige overflater, det lå kataloger med prøvebilder på disken, det var bare å bestille. Men hvor finner en det nå?

Så noe av interessen min er en sikkerhetsventil, slik at man i allefall alltid skal ha ET fullverdig alternativ, om så alle slutter å levere kjemi og papir.

Feks Kodak, de investerte X antall millioner dollar på å sette opp produksjonslinjer for film i Kina (tror det var i samarbeid med Lucky). De lurte seg selv til å tro at de fortsatt kunne leve av sølvbasert foto i Kina i minst 20 år. Kort tid etter solgte de seg ned og trakk seg ut........... Forandringer kommer og mye fortere enn de fleste tror.

Ezzie

Member
Format
Multi Format

Hei Odd Magne.

Veldig interessant. Jeg mistenkte kanskje at jeg hadde fremkalt mine noe lenge. TMAX400 skal normalt også fremkalles noe mindre enn TMAX100.

Forresten, hvor my Kbr brukte du?

Skal på et opptreningsopphold i en periode fremover, og får kanskje tatt noen bilder, men ikke fremkalt de. Så jeg får nok ikke bidratt med nye erfaringer på en liten stund.

Venter i spenning.

Ezzie

Member
Format
Multi Format
Heisann

Fant denne på ebay. Som ofte er kan man bli lurt av disse amerikanerne som ikke setter opp priser på frakt til utlandet, men likevel kan sende utenlands. Disse gjør det. Uten at jeg vet hva frakten blir synes jeg 12 daler for 454gr kalium bromid høres veldig rimelig ut. Jeg kan vurdere å kjøpe et parti selv.

http://cgi.ebay.com/Potassium-Bromi...aultDomain_0&hash=item1c5f50690#ht_500wt_1141

Sendt seller forespørsel om fraktpriser til Norge

Mvh

OP
OP

OMU

Member
Format
Multi Format
Da har jeg scannet seks bilder fra rullen med Tmax. Fremkalt i Caffenol-C-H i 12 min. Brukte 1 g/l Kbr.

Bildene er scannet på Nikon L50. Brukte innstilling for Tmax 400 og ellers ingen justeringer.
Bildene er oppskarpet i Photoshopp og redusert i størrelse. Ellers er det ikke gjort noen endringer. (Og ikke har jeg greie på scanning og photoshop heller)

Pga begrensningene i antall bilder, blir det tre bilder pr. post.

Bildene er tatt med stativ og eksponert rett etter hverandre, EI 100, 200, og 400,

(Her ble det noe tull med rekkefølgen, etter opplasting er det EI 200, 400 og 100??)

Attachments

• Test_naboer_EI100.jpg
    106.4 KB · Views: 140
  • Test_naboer_EI200.jpg
    96.6 KB · Views: 117
  • Test_naboer_EI400.jpg
    98.4 KB · Views: 125
OP
OP

OMU

Member
Format
Multi Format
Og her kommer resten av serien, EI 800, 1600 og 3200.

Jeg har bildene i større filer også, hvis noen vil se det. Men da må jeg sende de pr. mail.

Da er det opp til hver enkelt å gjøre en vurdering av hva Caffenol var god for i dette tilfellet.

Attachments

• Test_naboer_EI800.jpg
    102 KB · Views: 125
  • Test_naboer_EI1600.jpg
    105.5 KB · Views: 121
  • Test_naboer_EI3200.jpg
    107.5 KB · Views: 118
OP
OP

OMU

Member
Format
Multi Format

Jeg kjøpte Kbr hos Presess Supplies i London;

http://www.process-supplies.co.uk/default.aspx?sid=224413709

Kom i posten uten noen problemer. Kjøper også film og annet fra London.
Silverprint er billigst på film, i alle fall HP5+ og FP4, men de sender ikke kjemikalier.

http://www.silverprint.co.uk/.

Gode erfaringer med begge butikkenen

Og er man flere som bestiller, så kan man jo dele fraktkostnadene

Ezzie

Member
Format
Multi Format

Bra saker Odd Magne!

I første omgang synes jeg at det er ganske så jevnt mellom 100 og 800, mens det helt klar skjer noe videre oppover. Faktisk synes jeg kanskje ISO 100 ser best ut. Men dette er selvsagt vanskelig å vite gitt at skanning og etterbehandling påvirker resultatet. 1600 og 3200 har helt klart trøbbel her. Kanskje lengre fremkalling hadde hjulpet. 12 minutter kan kanskje ses på som pull, fremfor push? Men hva nå enn du har gjort synes jeg disse eksponerings og fremkallingsmessig ser bedre ut enn mitt forsøk med 15min og 0.5g/l Kbr. Jeg kan ikke se at du egentlig behøver å justere så mye den ene eller den andre veien. Hva synes du selv da?

OP
OP

OMU

Member
Format
Multi Format
Hei igjen Erik,
Jeg er i grunnen veldig fornøyd med resultatet. Som jeg har sagt før, jeg er glad i nattbilder,og synes Caffenol kommer veldig godt ut .

Men for å komme ordentlig til bunns, så burde jeg hatt de samme senene med forskjellig fremkallingstid.....

Jeg er på tur i mørkerommet nå, og til syvende og sist er det avgjørende hvordan reslutatet der blir.
Og da vil jeg jo behandle alle negativrutenen individulet. - og det ville jeg jo normalt gjort med scannede filer også.

Synes også EI 100 blir veldig bra. Men da vil jeg nok velge en film med lavere iso.

Bruker vanligvis ikke Tmax, men HP5 og FP4, og skal nok teste litt mer med disse filmene.

Ezzie

Member
Format
Multi Format
Uansett takk for at du tok deg tid til å test TMAX400 i C-C-H. Det gir meg troen på at det kan fungere bra. Dine skans er noe flate, men det er ikke et problem hva digital etterbehandling gjelder. Jeg skanner også slik at råbildene blir ganske flate, dvs prøver å få med alle nivåene i skannet, og siden velge bort om jeg ønsker. Jeg tror at alle dine mellom 100 og 800 lett kan behandles for å få mere pønsj. Om de fungerer like bra i mørkerommet blir jo spennende.

Enig i at om man først skal eksponere ISO 100, så tar man et 100 film. Det er dog interessant å se hvor mye filmen og fremkallingen klarer å håndtere av over/undereksponering.

OP
OP

OMU

Member
Format
Multi Format
Trenger du C-vitamin/Ascorbinsyre?

Hei til dere Caffenol'ere,

Jeg bor svært nær svenskegrensen og den 7. desember skal jeg mest sannsynlig over grensen etter litt julemat....

I Sverige selges ascorbinsyre for 9,90 pr. 35g. Dersom det er noen som trenger C-vitamin til julepressanger eller til egen fremkalleren, så kan jeg jo kjøpe noen poser.

Sender mot selvkost + porto.

(Må ta forbehold om at jeg ikke kan kjøpe flere kilo...)

Format
Multi Format
Oppdatering amerikansk mål

Liten oppdatering.

I forbindelse med at jeg skulle veie ut 25 gram KBr til Anders, kjørte jeg et lite forsøk.

Kona har et sett med slike måleskjeer, de brukes visstnok til avansert kokekunst.
Det er 1ml, 2,5ml, 5ml og 15ml

De to største tilsvarer amerikansk mål som følger :
5ml = 1 tsp = 1 teaspoon
15ml = 1 tblsp = 1 tablespoon

Det er greitt å vite når man leser til dels forvirrende amerikanske oppskrifter.

Neste spørsmål blir da: hvor mye utgjør DET i gram?
Til det er å si at gramvekt i forhold til volummål varierer kolosalt med hva for slags stoff vi snakker om.

Innenfor vår lille vitenskap har vi med 4 forskjellige stoffer, soda, VitaminC (pulver), kaliumbromid (KBr) og pulverkaffe. Alle har stor variasjon på spesifikk vekt, dermed vil antall gram pr 5ml variere sterkt.

Neste gang jeg skal blande en mix, kommer jeg til å følge en amerikansk resept til fingerspissene, men VEIE det jeg først måler opp.

Jeg har ingen motforestillinger mot å måle VOLUM, som ivrig hjemmelader av egen ammunisjon i mange år, har jeg brukt volummål på krutt i over 20 år, uten det aller minste problem, og krutt har også varierende spesifikk vekt fra type til type og fra merke til merke. Det gir akkurat samme presisjon som å veie hver gang og er mye raskere.

Men jeg kommer til å kjøre forsøket som sammenligning, og for å analysere litt nærmere hva amerikanerne snakker om, siden volumetrisk mål er ganske vanlig der borte.

Foreløpig har jeg altså data kun fra kaliumbromid, KBr som følger.

Jeg skulle veie inn 25 gram akkurat.

5ml målet (1 tsp) ga ca 6,5 gram KBr pr 5ml.

4 mål ga omtrent nøyaktig 26 gram slik at en liten pich ble fjernet fra boksen (sorry Anders!) og 25 gram var målt opp helt nøyaktig.

Dermed har vi med stor presisjon 1 tsp KBr = 6,5gram
Kommer tilbake med mere info når neste filmbatch skal fremkalles, det kan bli 110 film ser det ut til og Pentax 110 SLR som bare har stått her alt for lenge....det kom film fra USA i dag!

Ezzie

Member
Format
Multi Format
Bra Erik. Min kone har slike skjeer også. Muligens slipper jeg å lage store kvanta i fremtiden.

Forøvrig har jeg nettopp fremkalt to filmer ikveld. Én TMAX400 og en TMAX100. Umiddelbart mens de tørker side om side ser jeg at TMAX400 har mye mere slør enn TMAX100, til tross for 1g/l KBr mot 0.4g/l. TMAX400 fremkalt i 13:45, og TMAX100 i 16:00. Om det blir noe å poste får vi se. Jeg har fått tilbake min 85mm, men den ser umiddelbart ut til å ikke lenger fokusere til uendelig. Det og at speilet låste seg, midtveis i den ene filmen. Så jeg er litt usikker på om det blir noe ordentlig av bildene.

Cookies are required to use this site. You must accept them to continue using the site. Learn more…