Får du ikke tak i Vitamin C?
Frykt ikke det finnes en løsning nær deg!
Lørdagens kolonialvarehandel ble avsluttet med innkjøp av en liten boks Vitamin C tabletter.
Slike finnes på varehus, i helsekostbutikker og er ganske dyre, men hva gjør man ikke i nødens stund?
Min boks er merket (bilde kommer i morgen!)
Antioksidant 90 tabletter
Vitamin C
Sukkerfir tyggetablett tilsatt nype
Produsent er merket Biopharma.
Innholdet er merket
Vitamin C 200mg*
*333% av referanseverdi
Ingredienser
Søtstoff(isomalt), fruktose, inulin, natrium L-askorbat,
søtstoff(sorbitol), L-askorbinsyre, aroma(appelsinolje)
antiklumpemiddel(silisiumdioksid), nype pulver
foprtykningsmiddel(magnesiumsalter av fettsyrer)
søtstoff(sukralose)
Jeg tenkte som så at her er det både askorbat (fremkallerstoff) og askorbinsyre (ommdannes til mere askorbat av soda), så dette er verdt å forsøke.
Jeg har tidligere lest at folk får dårlig resultat med dette stoffet, og undres litt over det....
Jeg bestemte meg for å gå for Caffenol CC-I, min standard, og tilpasse denne.
Ettersom filmen en Ilford XP2 Super 400 B/W film (process as C41) allerede var spolet inn på en liten Jobotank, ble det den, og væskemengde nødvendig ca 300 ml, jeg blandet 350ml
Resept:
Soda 35g/l
VitaminC 16g/l
KBr 1g/l
Kaffepulver 40g/l
For 350 ml tank blir det
Soda 12,5g
VitC 5,6g omregent til 28 tabletter @0,2g / tablett
KBr 0,35g
Kaffe 14g
jeg blandet ut soda som vanlig i omtrent halve vannmengden, varmet opp vannet for å få løst sodaen kjapt og tilsatte 28 tabletter Vitamin C.
Nå begynte endel trøbbel, tablettene var ikke lett å løse i soda (de er nok laget for å løses lettere i mavesyre), men etter bruk av rustfri skje og litt muskelkraft fikk jeg pulverisert dem og løst dem.
Men jeg fikk bunnfall i løsningen! Disse nype og antiklumpesakene klumpet seg!
Resolutt grep jeg et kaffefilter og en valig trakt og filtrerte blandingen, ca 2/3 av væskemengden. Det tok TID, filteret tettet seg, men en gammal labrotte fixa det....
Filtratet ble helt klart og litt gulgrønt som vanlig soda-VitC blanding og helt uten gassbobler. Tilsatte KBr uten noen problemer og blanda i pulverkaffen, det skumma og boblet som vanlig..... og den umiskjennelige Kaffenol-lukta reiv i nesen.
Dette tydet faktisk godt!
Fremkalte ved 20 - 21 grader (romtemperatur ved kjøkkenbenken) i 35 minutter med vanlig agitasjonsregime.
Brukte 1% stoppebad (har gått ned fra 2, for ikke å få gassreaksjon med sodaen i fremklalleren) og fixerte som vanlig.
Nå ligger filmen i skylling (skifter vann i tanken 6 - 8 ganger, reduserer fixerinnholdet i filmen til mindre enn 1/10 000 000 del elns.)
Har hatt en rask kikk på resultatet og det ser helt supert ut!
Filmen blir ikke hengt til tørk før i morgen av familiære årsaker, og det kommer rapport om resultatet i morgen, så langt har jeg bare sett negativ på ett bilde helt mot slutten av filmen.
Men dette løser et problem, for den som kan å jobbe med lab-arbeid og ikke er i nærheten av apotek, finner man det man trenger i helsekosthylla, ser det ut til!
ER meget spent for det negativet så helt supert ut! L8er.