Helgesverre: Jeg bestilte da Rodinal fra fotoimport (ny type etter gammel oppskrift) her:
http://www.mamut.net/controls/shop/...gid=79&subgid=203&wwwalias=fotoimport&pid=339 , kjører samme tider som for orginal Rodinal, fungerer helt fint og fremkalleren har samme farge og holdbarhet som original Rodinal (har for det meste blandet 1:50 blandinger til nå).
Tøft 110 bilde forresten, har aldri brukt formatet selv, har det kommet lomo-kamera som støtter dette, kanskje det er det de venter på?
Ezzie. De to så da bra ut de, spesielt det siste så veldig fint ut mht toning.
Forøvrig kan jeg informere om at det for min del er himmel og hav av forskjell på å scanne en negativ som 16-bit grayscale og 16-bit hdr grayscale (med Epson og Silverfast), når jeg scannet her om dagen (ikke caffenolfremkalt Fuji Neopan acros 120), fikk jeg null himmeldetaljer når jeg scannet som 16-bit hdr grayscale, noe jeg visste var feil, da jeg hadde lagt eksponeringen til å beholde himmel, samt benyttet 3-stopp med gradfiltre i tillegg.
Ved valg av 16-bit grayscale (IKKE hdr), kom himmeldetaljerne helt fint med, bare et obs....
Se (there was a url link here which no longer exists) og her (there was a url link here which no longer exists) Jeg har dodget/burnet litt i himmelen for å dramatisere litt, men den var i utgangspunktet smekkfull av detaljer
- Tror nok man i utgangspunktet må ha detaljene med i fotoøyeblikket, jeg "redder" sjelden himmelen, er den utblåst, så er den utblåst men jeg kan personlig godt dramatisere den litt i etterbehandlingen dersom jeg har detaljer der.
(min teknikk for dodge/burn, består av et 50% gray layer i photoshop, mode "soft light", så "maler" jeg med sort og hvitt, lav opacity, men det er mange andre teknikker også)
Hvordan i alle dager måler dere med Mamiya/Hasselblad? Har bare incident måling og sånn 30-graders reflected måling på mine to lysmålere (Sekonic l-358 og en Sekonic l-208). Vurderer sterkt en L-758 med skikkelig spotmåling jeg altså, stoler ikke på disse 30-graders greiene, fordi det varierer svært mye og er vanskelig å "sikte" synes jeg, spesielt dersom man har sola midt i mot, kan ikke skjønne noe annet enn at lyssensoren MÅ bli forstyrret av sola på et vis da
Tar det litt piano med caffenolen om dagen, da jeg forsøker å lære kamera, komposisjon osv på mine to nyinnkjøpte mellomformatkamera (Mamiya rz67 pro II og Hasselblad 503CW), samt prøve litt ut mht forskjellige filmtyper osv.