Caffenol - norsk resept?

Touch

D
Touch

• 0
  • 0
  • 11
Pride 2025

A
Pride 2025

• 0
  • 0
  • 54
Tybee Island

D
Tybee Island

• 0
  • 0
  • 57
LIBERATION

A
LIBERATION

• 5
  • 3
  • 119

Recent Classifieds

Forum statistics

Threads
198,347
Members
99,597
Latest member
AntonKL
Recent bookmarks
0

Helinophoto

Member
Format
Multi Format
Hehe

Den "CLA'en" jeg utførte er nok ikke noe man bør gå ut med i så mye detaljer.

Kjørte på med noe symaskinolje fra en sprøyte m. den tykkeste spissen (ville ikke virke helt narkoman når jeg spurte etter sprøytespiss på apoteket^^)
Så tok jeg en dråpe her og den dråpe der på det jeg forstod var bevegelige deler (spesielt selvutløseren og "drivverket" fra sveiven og koblingen til hoveobjektivet fikk oppmerksomhet).

Nå ble det til at de lakk den del, selvfølgelig, så det ble gris på lukker og blender, dermed (etter at jeg ga opp etter ca 110 q-tips) tok jeg en liten slump med renset bensin oppi selve objektiv-hullet, opp til jeg hadde dekket blender og lukker.
Skrudde selvfølgelig ut objektivet først, mellom filmen og blenderen ligger det nemlig enda et glass, dette fungerte som "bunn" i objektivhullet og dermed kunne jeg fylle litt bensin i det nå tomme hullet.

Kjørte blenderen en del ganger for å vaske av olje, samt lukker for samme formål, deretter tørket jeg med papir og q-tips og la objektiv "brettet" på tørk.
Etter at alt var tørket, renset jeg opp glasset i bunn igjen med vanlig objektivrens (sånn som man får på brille og fotoforetninger), renset kikke og opptaksobjektiv og skrudde de på igjen.

Etter dette justerte jeg fokusen ved å bruke Hasselblad-fokusglasset der filmen normalt ligger og etter-justere kikke-objektivet basert på dette. (vanskelig, fokus-skjermen på Automaten er noe tåkete dr**)
Testskyting viser 1-2 cm backfokus på nærmeste fokusgrense, så jeg kommer nok til å etterjustere litt, ellers er Automaten veldig smooth og fin.

La meg med en gang påpeke at jeg ALDRI ville ha gjort dette, om det ikke var for at jeg omtrent fikk kamera gratis i Tokyo i sommer, og at det er slitent og forholdsvis stygt. Kikke-objektivet har en del mugg inni mellom glassene men opptaksobjektivet er klart og fint, bildene blir helt supre. :smile: Tror objektivene er sementert, uansett har jeg ikke verktøy (eller spesielt lyst) til å åpne og rense objektivelementene. :wink:

- Renset bensin er neppe bra for det bakre glasset -dersom det har coating men det tror jeg ikke, da Automaten er fra 50-tallet, tror ikke det var så mye coating ute å gikk på den tiden. Selve opptaksobjektivet er kun rengjort med normal brillerens (kjøper ikke overpriset objektivrens, brillerens funker like bra)

Tenkte å kle om hele kamera med nytt lærsett fra cameraleather.com men jeg har ikke kommer så langt at jeg har bestilt enda.

- Ble ikke så caffe-relatert denne posten da, kanskje man skulle hatt en egen tråd om slike ting? :wink:

Last edited by a moderator:

Helgesverre

Member
Format
Multi Format
Takk for fin rapport, det er like før du tar fagbrev, skjønner jeg. Manglende kaffe spiller liten rolle, skal lage meg et krus nå!
Jeg er fristet til å mekke litt selv, men en lei uvane er å sitte igjen med noen deler jeg ikke vet hvor...

Helinophoto

Member
Format
Multi Format
Ja, hadde samme panikken selv.

Det enkleste er nok å ta bilder med mobiltelefonen for hvert "steg", evt filme hele seansen når man tar den i fra hverandre.
Automaten er dog ikke spesielt vanskelig å demontere;

Under læret foran, er det 4 skruer, man skrur ut disse (tar vare på!).
- Skru av selvutløser-knappen. (den har hakk, så med en elektronikkskrutrekker kan man dytte på den til den slipper)
- Skru av bildeutløser-lås-switchen med samme metode som over, den øvre skiven har hakk.
- Skru av M/X switchen med samme metode som over men for å få av selve switchen etter at du har fjernet skiven over, må du bruke en tyyyyynn skrutrekker og pille en liten stålklamme inni den til siden, slik at du får den av.

Ta av hoveddeksel

For å fjerne objektivbrettet må du:

- Skru av 6 skruer i front (3 på hver side)
- Skru av ett stk skrue på venstre side når du ser på kamera, dennee sørger for at armen til parallax-tilpasningen til speilet opererer (liten skrue med bitteliten skive, bør skrus av mens kamera er opp-ned, eller så faller de garantert inn i kamera!)
- Du kan nå løsne objektivbrettet, OBS: Det ligger to lange skiver, under på hver side, disse ligger rett under hullene for skruene, så man ser de som regel ikke før de faller ut.
- For å få objektivbrettet helt av, må du løsne en skrue til, skruen som holder armen som sørger for å trekke opp objektivet når du sveiver.
- Denne skruen er vrien og kronglete veldig lett å få av, ikke spesielt lett å få på igjen, lov å være tålmodig. :smile:

Etter at denne er løsnet, holder du hele objektivmekanikken og to objektiver i hånda, det er så langt jeg gadd/turte å gå (utover å fjerne begge objektivene i tillegg).

Jeg har en Rolleiflex Automat MX-EVS (mener jeg i allefall), det er godt mulig andre Rollei'er er skrudd sammen anderledes og mer/mindre komplisert.

Ezzie

Member
Format
Multi Format
Takk for oposkrift. Min Kalloflex ligner veldig i konstruksjon vil jeg tro. Fremre to elementer kommer av i samme enhet, det samme gjelde de bakre to. Ikk gått til set skritt å sause inn lukkeren ennå, men har renset lukkerbladene noen ganger, gammel olje blir etterhvert dratt ut fra lukkeren og gjør at bladene suger seg fast i hverandre. Litt litt lighterbensin på q-tips gjøre susen.

Men jeg tenker å prøve noe a la Ole sin metode på to andre objekter som er problemtiske, den ene fra 110A'en som jeg fikk av Helge Sverre.

Avsporing tillatt vil jeg tro, er nok bare vi tre som holder på med dette kaffegreiene nå lenger. Skal legge ut et par Caffenol bilder senere jeg :wink:

Helgesverre

Member
Format
Multi Format
Hvilken type kaffe bør man bruke ?

Jeg tenker selvfølgelig på Caffenolblandingen. Jeg har benyttet billig tyskprodusert pulverkaffe solgt av Europris. Jeg drikker forøvrig samme type og finner den bedre enn den jeg får fra kaffemaskiner.
Men nå leser jeg ekspertuttalelser som forteller at Caffenol gir uprediktable resultater på grunn av store parameter-variasjoner i forskjellige kaffetyper. Jeg merker meg også at i den nylig utlagte "Caffenol-Bibelen" er en av forfatterne svært kritisk i sitt valg av kaffebønner.
Selv har jeg også forsøkt mer luksuspreget Nescafe, uten merkbar forskjell. Kanskje en idé å holde seg til det merket man er vant med og kjenner for å unngå uventede resultatsvariasjoner.

Hva mener du?

Vh helgesverre....

Ezzie

Member
Format
Multi Format
Hei Helge Sverre.

Jeg bruker den samme kaffen som deg, men ikke forsøkt å,drikke den. Mulig jeg bør :wink: Jeg har også brukt Brasero til Caffenolen, men har ikke merket noen forskjell

Jeg tror du sikter til John. Han er litt som en erfaren kokk, trenger ikke lenger oppskrifter, har det i fingrene, slenger oppi litt av det ene og litt av det andre, men er nøye på råvarene. Og det funker for ham, kanskje ikke mange andre før de har noen hundre filmer under beltet :wink:

Bør vel oppdatere denne posten med min siste Polypan forsøk som faktisk fungerte etter forventning. :wink:

Helgesverre

Member
Format
Multi Format
HAN - HAM

.......Og det funker for ham.........

Herlig å oppleve noen som våger å vise forakt for nymotens grammatikale likestillingsregler !

Takk for svaret forresten. Fristende å takke med et bilde tatt den dagen det var sol, fremkalt i dag. (Skal klage på laben - hvite prikkes nederst.) Tatt med et av mine to Zeiss Ikon belgkameraer, dette med det nyeste (1957) Ercona med coated triplet og valgfritt 6X6 - 6X9. Kjøpt nå i januar for en tusing. Det andre Nettar 515/2 (1937) uten belegg, men like skarpt. Nå skal de få s/h film av forskjellig hastighet.

Attachments

• 000002.jpg
    000002.jpg
    403.1 KB · Views: 203

Ezzie

Member
Format
Multi Format
Gratulerer, angrer nesten på at jeg byttet bort min 523 med Nettar. Var skarp som bare det fra f5.6. Har siden lurt litt på en Ercona, morsomt å se om østtysk versjon ligger noe tilbake for den vestlige originalen.

Ezzie

Member
Format
Multi Format
Som tidligere nevnt, så har jeg faktisk klart å få PolyPan til å fungere i dagslys, etter min smak i det minste. Ganske så finkornet i forhold til tidligere og med mindre kontrast.

Eksponserte til EI50, og vel så det. Bekymret meg ikke for å overeksponere. Så fremkalt i Caffenol-C-M(RSA) - dvs versjon med mindre soda og mindre askorbinsyre enn vanlig. Og kun i 12min med vanlig agiteringsregime.

Farm under the hill #2 by Eirik0304, on Flickr

Odin laid up by Eirik0304, on Flickr

Helgesverre

Member
Format
Multi Format
THIS IS CLOSE TO PASSION !
Imponerende hva du får til, jeg kopierer oppskriften din umiddelbart, idet jeg putter en PolyPan F i mitt nyeste kamerabekjentskap - et Fuji DL-200 levert på døren av ukjente som ikke orket å la det gå i restavfallet. Et enkelt lommekamera med 2,8/32 mm (4 linseelementer) optikk med film-drop-in opplegg og autofokus - kjekt for dem med ti tommeltotter. Kom midt på 80-tallet. Jeg kjenner kameraet fra før siden jeg hjalp en kvinnekollega med å lodde inn nye batterier. Hun likte det spesielt til sine lange verdensreiser der hun "fikk så utrolig mye med i bildet".

Og så undrer jeg på om Ezzie ruller sine egne filmkassetter. I så fall kan han få flere meter PolyPan F av meg, har så utrolig for mye - noe som skyldes feilbestilling. Mangles tomkassetter, kan også det leveres. Jeg overtok maaange av slike da FotoKnudsen gikk over ende.

Ezzie

Member
Format
Multi Format
Hei Helge Sverre. Jeg har ikke lader, men skaffer meg gjerne. Ikke minst mht PolyPan, men også ORWO og andre filmer som kommer (også) som bulk. :smile:

Helgesverre

Member
Format
Multi Format
@ Ezzie,
I fare for at dette emnet kan være interessant for flere enn oss to, våger jeg et innlegg her på tråden istenenfor i en PM.

Filmkassettladere (bulk film loaders) finnes i bruktilbud f.eks. på ebay. Men jeg ser at også nye selges i USA (Lloyd's og kopier av denne).

Det finnes noen modeller (Watson o.a.) som ligner på et papegøyehode med "nebb". Jeg har noen slike, men liker dem ikke fullt ut. For eksempel mister man mer av filmen i disse i slutten av oppspolet film, 2-3 ekstra ruter. Jeg lærte å bruke dem i fullt mørke og slik spare film.

Det finnes flere som er som en firkantet sak (Kaiser, Telesar, Konica, AP og flere). Disse har ofte en skalapil som markerer hvor mye film som er tilbake. I disse modellene - og også i "papegøyen" over - er det tannhjul som teller antall ruter som spoles opp, og også gjerne en skala som viser dette. Disse modellene liker jeg best.

En amerikansk modell (Lloyd's med noen kopier) har ikke noe tannhjulsverk. Disse er svært - kanskje de eneste - egnet for uperforert film. Her er det antall omdreininger med sveiven som avgjør filmlengden. Jeg er overrasket over hvor presis lengden kan bli på denne metoden.

Mest økonomisk er å spole opp filmer à 36 bilder. Her kan man regne med 17-19 filmer fra en 100 fots rull. I hver film taper man 5-6 ruter; i begynnelsen pluss slutten. Til undervisningsformål brukte jeg mest 12 bilders lengde, og det er klart at her ble svinnet unødig stort. I dag går jeg i mørkerom og klipper over filmen i kameraet når jeg føler behov for å fremkalle en bit, uten å måtte vente til hele filmen er eksponert. Så kan jeg fortsette å eksponere resten fra kassetten.
Mest praktisk finner jeg det å spole opp alle 100 fot med en gang, men jeg har også et par ladere med film i liggende i frysen for oppspoling etter behov. I dag en med Tri-X og en med Kodachrome II (beregnet til S/H).

Tomme filmkassetter får jeg i min fotobutikk, som fremdeles har C41 lab. Men snart er vel også det slutt. Akk ja, verden vil forover!

Trygve

Member
Format
Medium Format
Gammel Tri-X 400 135film som blitt testet med Caffenol C-M(I).

bwEco-XL.jpg

Trygve

Attachments

• bwEco-L.jpg
    bwEco-L.jpg
    188.9 KB · Views: 206

Helgesverre

Member
Format
Multi Format
Hei Trygve, så bra at du vekker opp en sovende tråd! Jeg driver også med gammel Tri-X (mer enn 20 år), og den filmen som avsluttes nå skal gå i HC110. Men jeg kan godt tenke meg å prøve med Caffenol på den neste. Så bra resultat som du får til her greier jeg nok neppe. Dette var rett og slett flott.

Trygve

Member
Format
Medium Format
Takk for fine tilbakemeldinger Helgesverre. Er nok en fersking med Caffenol (bare fire ruller hittil, 120 format -Foma-2xArcos- og 135 format Tri-X :smile: ). Har jobbet med litt kjemi gjennom årene så jeg får se om jeg kan finne på noe rart etterhvert. Mulig jeg har hatt stor flaks , alle 4 filmruller har gitt bra resultater.

Et bilde til fra Tri-X (noe dodge/burning i photoshop)
bwtrille-XL.jpg

Trygve ;-)

Ezzie

Member
Format
Multi Format
Bra saker Trygve. Det ser ut som du har kommet godt igang. Du sier du har brukt noe du kaller Caffenol-C-M(I) hva Tri-X gjaldet. Hvilken oppskrift er det?

Selv har jeg en lite Caffenol pause må jeg innrømme. Får se om jeg får tilbake motivasjonen.

Trygve

Member
Format
Medium Format
Er ny på forumet her, la inn oppskriften i den modererte gruppen Skandinaviske oppskrifter.

Helinophoto

Member
Format
Multi Format
Hopla!

Ser ut som at vår evige caffenoltråd har stoppet litt opp, det kan vi jo ikke ha noe av.

Jeg lurer på om noen av dere har fått forsøkt papirfremkalling i caffenol enda?

jeg forsøkte som nevnt med Tetenal Work grade 3 papir og det ble litt mystisk og forholdsvis lav kontrast.

Ser at det er en annen på flickr som har laget noe tilsvarende som meg.

http://www.flickr.com/photos/81154712@N06/9517228831

http://www.flickr.com/photos/81154712@N06/9520016190

http://www.flickr.com/photos/81154712@N06/9517229221

Resultatene virker veldig like de jeg selv fikk med Tetenal Work papiret jeg "arvet" fra personen jeg kjøpte forstørreren av.
Her er mitt: http://helino-photo.blogspot.no/2011/11/caffenol-silverprint.html

De eneste aberet jeg hadde når jeg forsøkte meg, var at det tok sykt lang tid før printet ble synlig på papiret, usikker på hvorfor (vi snakker 10-12 min).

Men jeg ser jo, basert på kontaktprints i ovennevnte linker, at Caffenol ser ut til å gi veldig spesielle toner og kontraster med akkurat Tetenal work papir.

Hadde jo vært moro å fått opp noen erfaringer rundt dette i caffenoltråden vår?

- Forøvrig kjøpt en bunch med Tetenal Work, grade 3 fra Rafo.no, slik at jeg kan sose litt rundt i mørkerommet når kulda og mørket kommer snikende :smile:

Helgesverre

Member
Format
Multi Format
Hei O-H.
"Når de døde vågner", skrev vår eminente og store dramatiker. Skjønner nå at dette kan være mulig!

Hyggelig å fornye bekjentskapet! Jeg ser at det er drøyt halvannet år siden du viste deg her i ruten, så klager du over laber aktivitet, må du nok også legge inn en klage på deg selv. Hi-ha.

Til dine problemer må jeg si at jeg for lengst har måttet pakket bort mitt våtmørkerom, noe jeg beklager. (Hysj.... Min samboende kone fant rommet mer egnet til oppbevaring av tomme kofferter.)

Nå skal jeg følge litt med i hva du bedriver, dog ingen overvåkning. Men artig lell.

Mvh Helge Sverre.

Helinophoto

Member
Format
Multi Format
Hahaha =) Ja, jeg har vært "ute" av kaffe selv en god stund, stemmer det, så jeg har ingen rett å klage på noen, sant det! :D
- Tror noe av hovedgrunnen til det, er at jeg faktisk var helt i oppstartfasen på analogt generelt når jeg var aktiv her sist, så jeg forsvant ut for å skyte alt mulig rart en stund. ^^

Vel altså, jeg hadde jo noe basiskunnskap fra Foto I og II fra ungdomsskolen 87/88 og skutt og fremkalt litt film i 2005/2006 men jeg startet egentlig ikke å kikke seriøst på dette her før i 2011, flesket til og kjøpe forstørrer opp til 6*7, mellomformatkamera(er), samt en hel haug med film, tror siste status på fryseren, ligger på
259 35mm filmer og 395 mellomformatfilmer, så nå er de så fullt at det nesten renner over i (den nye, kun for film!) fryseboksen min. Haha =)

rafo.no har faktisk en god del stuff som ikke er så enkelt å finne andre steder, har kikket mye i Tyskland og England uten å finne Tetenal-papir.

Kan bli spennende å se hvordan feks. IR-film, som ofte har litt høyere kontrast, blir seende ut i Caffenol-fremkalt papir ^^
- Det eneste aberet med caffenol, er at den tenderer til å forurense stop og fixerbadet mitt, noe som gjør at det stinker ganske bra når man er i et litt trangt og lukket bad og holder på.

Kjipt å høre at du ikke har mørkerom tilgjengelig, det er jo gøy, så lenge man ikke holder på i timer og dager om gangen, selv bor jeg i blokk og må rigge opp og ned på badet hver gang, så det tar litt tid mellom hver gang jeg holder på. ^^

- Er nok ikke lenge til det kommer noe, i dag var første morgen med frost, så nå skal jeg anlegge skjegg igjen, samt ordne opp friske kjemikalier. Tetenal-papiret kommer ikke før i Oktober, men har jo en del andre ting, som foma-warmtone osv, så det kan godt hende det kommer noe i løpet av helgen ^^

Mest spent på å prøve meg på dette, i og med at printet gjerne er "the final say" på hvordan negativet fungerer i praksis :smile:
(there was a url link here which no longer exists)

Helinophoto

Member
Format
Multi Format
Fomatone MG classic + Caffenol CM er ikke lik sant =)

Hepp

Da forsøkte jeg med et print på Fomatone 131 MG classic.

Brukte først helt standard Ilford dev 1+9, og fikk en baseline på ca 45 sekunder på F8, til 30*40 cm print-størrelse med kontrastfilter 1 (mild kontrast pga at det er et IR-bilde).
Deretter lagde jeg 2 liter med Caffenol C-M, lagde dette med forholdsvis varmt vann for å få ingrediensene til å løse seg opp litt kjapt.

Sto å kjølte seg i rundt 5 minutter, før jeg helte det i fremkaller-karet på badet, deretter stod det rundt 5-10 minutter til på kaldt gulv, så temp var vel kanskje rundt 30 grader når jeg startet fremkallingen.

Observasjon:
1. Første bilde, eksponert på 45 sekunder ble mer eller mindre sort, selve papiret ble også "fogged"/tåkete. :smile:
2. Måtte ned på ca 9 sekunder eksponering med kontrastfilter 1 for å få vedlagte print, selv da blir printet altfor mørkt, testbildet med Ilford ser helt normalt ut og har fin tonerekke og er omtrent som scanningen vist her ( (there was a url link here which no longer exists) ) .
3. Vanskelig å beregne kontrastfiltrene, da caffenolen så ut til å trekke alt veldig raskt ned, selv med kontrastfilter 1.
4. Fomatone som papir fungerer helt fint, tonemessig ble bildet veldig brunt og fint, mye brunere enn med Ilford sin standardfremkaller, man kan også se på vedlagte bilde at selve papiret er tonet i ueksponerte ytterkanter.

Caffenol C-M er en veldig reaktiv blanding. Tidligere forsøk med Caffenol C-L var mye mer håndterlig, men der var fremkallingstidene gjerne for lange (10-12 min).

Må antakelig finne en mellomting som ikke er så reaktiv, hva bør isåfall økes på Caffenol C-L for å få den noe mer reaktiv?

Bildet er tatt med en DSLR og et grå-kort (utenfor bildet), slik at hvitbalanse og eksponering er mest mulig lik slik printet ser ut med det blotte øye.
- Sliter med å få fiberpapir FLATT, dessverre....så jeg "liker ikke" dette papiret egentlig , men det er også fint til Lith.

Skal gjøre et forsøk med Fomabron (også et Lith-papir) også, for å se hvordan dette reagerer på caffenol, men da tror jeg at jeg må tweake til Caffenol C-L, da C-M er ganske vilt :smile:
OHH_4648-Edit.jpg

Helgesverre

Member
Format
Multi Format
O-H, dette synes jeg er meget lovende, - og spennende. Jeg undret noe over hvordan du fikk fram effektene. Men så så jeg i bloggen din at du benyttet infrafilm. Så synd at Efke ramlet ut av dette segmentet.

Så til noen spørsmål, eller råd. (??)
Du bruker barytpapir. Det likte også jeg - det er mer enn 15 år siden jeg stod i mørkerommet og kopierte. Men nå ser det ut til at baryt leveres som multikontrast med filterbruk. Det er i tilfelle nytt for meg.
Du plages med krølling av barytpapir under tørking. Et kjent problem. En liten løsning for meg var å tørke bilder på glanseplate i tørkepresse, da med emulsjon/motiv-siden ut, for mitt baryt var alltid mattpapir. Jeg brukte et rent/hvitt håndklede over motivet for å unngå at tørkepressens duk-avtrykk - som gjerne var flekket av alskens kjemi - skulle sette merke på bildet. Ellers kjenner jeg til at noen eksperimenterte med strykejern og våt pressduk. Hvis bildene skal monteres på stiv kartong, fantes en tynn folie i bildets hele flatestørrelse som limte bildet til kartongen ved hjelp av strykejern. Dette høres antikvarisk ut, men jeg har forsatt slik klebefolie i størelse 13x18 i rotet mitt. Og bildet ble i hvert fall helt flatt!

Så til infrabildene dine på bloggen. Jeg ser bildene er tatt etter skurden, dvs mot høsten. Det overrasker meg at du har fått så stor effekt ut av filmen, siden infrafilm krever mye grønn foliage (klorofyll, het det vel en gang), og at høstfarger svekker muligheten.

Angående Caffenol til papirkopiering, kan du se helt bort fra hjelp fra meg. Her er jeg ikke bare novise, men fullkommen jomfru.

(PS: Har du slik gammeldags tørkepresse? Jeg tror jeg kan ha én ekstra.) ?

Stå på, artig å se hva du får til!

Mvh HelgeSverre.

Helgesverre

Member
Format
Multi Format
Hei O-H. (Helino-Photo).
Kanskje ikke det rette sted å skrive om dette. Men jeg ser i bloggen din at du bl.a. benytter Canon EF 24-105 4L. Jeg har hatt samme objektivet i snart ti år, samt EF 17-40 4L. Det beklagelige er at jeg benytter disse objektivene meget sjelden. Nå undres jeg hvorfor, og jeg tror det kan komme av at jeg ikke er særlig happy med bruk av zoom generelt. Jeg er derimot mer opptatt av bruk av gamle/eldre fastbrennvidder, her med adaptere, som jeg føler gir meg en mer passende bildekvalitet. Kvalitet betyr ikke her nødvendigvis skarphet, men det som mange omtaler som bokeh. Dette høres kanskje snobbet ut, men kan du prøve å gi meg et lite push til å benytte 24-105 litt mer, både digitalt og analogt? Min bror benytter det samme med stor suksess. Hva liker du spesielt ved dette objektivet?
Meget takknemlig for hjelp.

Mvh helgesverre.

Photrio.com contains affiliate links to products. We may receive a commission for purchases made through these links.
To read our full affiliate disclosure statement please click Here.

PHOTRIO PARTNERS EQUALLY FUNDING OUR COMMUNITY:

Ilford ADOX Freestyle Photographic Stearman Press Weldon Color Lab Blue Moon Camera & Machine
Top Bottom