- Format
- Hybrid
Jeg har brukt ansco 130 (papir) 1:1 og 1:2,
og (film) 01:6 og 01:10, for 9-10 år ...
det er ingenting som de med 30cc ansco130 blandet med caffenol.
Jeg brukte caffenol for 3.5 år uten ansco130.
det er ingenting som de med 30cc ansco130 blandet med caffenol.
det ville ta mer enn 25 minutter med 30cc / 750 (ansco: vann)
for noe å skje. (jeg har gjort det også)
sorry erik, er dine påstander ikke er riktige.
Hallo John, det er hyggelig og overraskende å se deg delta her i det Skandinaviske forumet.
Når jeg tok initiativet til denne tråden var det bl.a på bakgrunn av dine bilder og din bruk av Caffenol.
Bildene dine er svært inspirerende og jeg følger med på det du gjør.
Det er mange bilder jeg har lagt merketil, men spesielt har jeg lagt merke til noen av dine "low key" portretter.
De er ikke lenger i din APUG portfolio, men noen finnes på dine hjemmesider.
f. eks bildet av jente som leser, http://nanianphoto.com/gallery/flash.php. Nydelig
Tøfft Svein. Liker de subtile detaljene i det lette skylaget på Storebælta bildene. At du klarer å beholde disse i direkte motsol er imponerende. Hvilken film, eksponeringsteknikk, caffenol oppskrift mv brukte du?
Litt om fremkallingen:
First Price kaffi fra Kiwi. Eneste jeg fant om produsent på pakningen er www.unil.no.
C-vitamin pulveret kjøpte jeg på en Life helsekostbutikk. Står "Vitamin C pulver syrenøytralt" på pakingen, produsert i Danmark.
Ozon Compact Krystall Soda kjøpt på Ica om jeg ikke husker feil.
Løste ut 8 teskeier kaffipulver i 200ml vann i en beholder. 5 teskeier krystallsoda i 300ml vann i en annen beholder. Blandet ut 1/4 teskei med c-vitamin pulver i 300ml-løsningen med krystallsoda. Deretter blandet jeg alt i en løsning, totalt 500ml. Lot det stå 5-10 minutter. Fremkalte i 9 minutter på 20 grader. Husker ikke hvor ofte jeg agiterte, men tipper jeg vendte tanken et par ganger i minuttet.
Fixing og skylling som ved vanlig fremkalling.
Det som ligger meg på hjertet er vitaminet. Som vanlig oppgies ikke data nok, helsekostforretninger er spesielt skyldige her.....
"Vitamin C pulver syrenøytralt" betyr nok egentlig at vi har med å gjøre natriumsaltet av askorbinsyre.
Erik
Jeg kan gjengi ingrediensene som er oppgitt på glasset:
Kalsiumaskorbat, fyllemiddel (dekstrose), acerolapulver (Malpighia punicifolia), nypeekstrakt (Cynosbati fructus), rutin, sitronolje (Citrus limonum rutacea)
Her er forøvrig produktet: http://www.mezina.no/Produkter/cpulver.asp
Fyllemiddelet, dextrose, er sukker. Som, som kjent, er en "restrainer" som hindrer fremkalling.
Sitronolje er heller ikke noe lurt å ha i fremkalleren, eller noen som helst olje for den saks skyld.
We use cookies and similar technologies for the following purposes:
Do you accept cookies and these technologies?
We use cookies and similar technologies for the following purposes:
Do you accept cookies and these technologies?