Caffenol - norsk resept?

Format
Multi Format
Det derre styrer og velger du, jeg kommer til å flytte over det jeg har på den andre gruppen....
og andre steder.

Kan bli fint det så får vi redigert vekk diverse tyrkleifer og annet og samlet saker og ting i en logisk rekkefølge.

Vi har for mye verdifullt materiale til å la det forsvinne. Eller risikere at en liten nettnazi sletter det....

Ezzie

Member
Format
Multi Format

Hei Odd Magne. Jeg bruker en Epson V500. Ikke verdens beste greie, men holder til web formål, og prints i kanskje 4-5x forstørrelse. Jeg skanner ved 2400dpi. Noe som nok er en del over antall linjer/mm som den rent faktisk kan oppløse. Filene blir da ca 27MB i 8bits, 54MB i 16bits gråtone, og ca dobbelt så stor om du bruker farveskan og evt velger en kanal siden. Jeg bruker original SW fra Epson. Forhåndsviser, tar riktig utsnitt og endrer alltid svart og hvit punkt. 18% går bør ligge på 1.00 nå du skanner, men kun om negativet er helt riktig eksponert, og det er et jevnt toneforløp i bildet. Høykontrastbilder mv må gjerne ha en annen grå-verdi for ikke å få alt for "svai" kurve, noe som fører at du mister informasjon i mellomtonene. Om du gå denne veien kan jeg sende et par screen shots.

Ezzie

Member
Format
Multi Format
Eller:

Nordic Caffenol Developers

Eller:

Practical Caffenol Developing

Eller

Standardized Caffenol Developing

Eller

Reinhold Caffenol-C-M-L-H Recipes

Eller

No spoons and eyeballing Caffenol (j/k )

Forslag?

Caffenol the metric way?

komla

Member
Format
Multi Format
Eg vil berre sei at detta e ein fantastisk flott tråd. Rett og slett kjekk å lesa

Format
Multi Format
Men så er det noen fantastiske fotografer som viser bilder her også da!
Den som fortsatt tviler på at dette går an......!

cbretteville

Member
Format
Multi Format
Det har vært litt snakk om vekter i denne tråden. Jeg har lett en del rundt og fant en selger på QXL som har det som ser ut som bra kjøp. En digitalvekt som går til 300 g med 0,01 g deling for NOK 195,- inkl porto. Jeg har bestillt og betalt en, men ikke mottatt den ennå. De ser bra ut, men kan ikke borge for hvor nøyaktige de virkelig er. Se denne linken: http://auksjon.qxl.no/NullGebyr

Carl

komla

Member
Format
Multi Format
Eg bestillte nettopp ei vekt som som går til 200g med 0.01g deling til 1 usd + 7 usd i shipping på ebay. Tenkte kaffi når eg bestillte.

Ole

Moderator
Moderator
Format
Large Format
Då gör vi vor egen Caffenol grupp uten rigida moderators

T. eks Nordic Caffenol Group el. liknande..

Beklager, men det følger en moderator med på kjøpet.

Av en eller annen grunn har det blitt mye støy in den der gruppen, og gruppeeier har moderert uten å blande moderator-teamet inn i det.

Jeg har ikke fulgt med, jeg er bare sånn måtelig interessert i Caffenol. men jeg følger med i ALT på skandinaviske språk, i tillegg til tysk og engelsk (or en snartur innon nederlandsk innimellom).

Format
Multi Format
Well jeg har i allefall gjort hva jeg kan for å senke støynivået, jeg svarer ikke, og unngår i det hele tatt å snakke med den andre parten, innklusive å svare på "oppklarende" PM'er som jeg oppfatter som provokasjon.

Jeg er IKKE interessert i noen nettkrig, men det er umulig, som gammel ingeniør å late som om all vitenskap kan og skal kastes på båten bare for å tilfredsstille et enkeltmenneske.

Thats it.

PS jeg ser gjerne at du rensker vekk referansen til dette i denne tråden Ole, det passer ikke her, og bidrar bare til å ta bort verdifull tid som feks kan brukes på skanneren.

Ezzie

Member
Format
Multi Format
Holder på med film nr to, den som skulle vært først. Umiddelbart ser den nesten bedre ut enn nr en som skulle vært sist. Så kaffen kunne ikke ha tapt seg så mye hva virkning angår, selv med mugg og sikkert andre morsomheter i blandingen. Min Aperture etterbehandlingsprogram har kranglet et par dager, derfor forsinkelsen. Et par timer nå så.

Ezzie

Member
Format
Multi Format
tikk, takk, tikk, takk

Jeg sov ikke på dette tidspunktet heller. For irritert over at jeg ikke fikk lastet over mine bilder tatt med 40 år gammel kamera på celluloid media, fremkalt i kaffe, vasket i vann og hengt til tørk i en mørk kjeller, over på min iPad. Pokkers moderne teknologi! :confused: Hvor er slissen for å mate i filmen!

Format
Multi Format
Jeg har omsider fått fart på skanneren, derav null søvn. Var det noen som sa nerd? Var det noen som nevnte at man begynner å nå skjells år og alder? Nå skal det omsider gå an å vise noen resultater! Artigst med 40 år gammel film, jeg tror jeg skal gå ut i lokalavisa og etterlyse gjenglemte filmer! Disse skannerne er artige greier, med en liten klikk (velger colorfilm feks, så kan Holgafanatikerne bare gå og gjemme seg, det blir #artsy" så det holder!

Ezzie

Member
Format
Multi Format
Here comes. Altså, 7-8 uker gammel oppblandet kaffe, soda og askorbinsyre. Eneste korrigering er 2min ekstra fremkallingstid, i tilfelle at kaffen hadde mistet sin kraft. Det kan jo hende at den hadde det, men ikke mye.

Caffenol-C-H med 0.4g/l kalium bromid:

NSB Tønsberg. For de som liker teglsteinsvegger (pixel-peepers ) så er denne en fryd:

Bommet en aning med fokus på denne. Det bekrefter nok det jeg mistenkte at min 85mm har feil på fokusmekanismen, selv etter en CLA. Men jeg lærer meg å kompensere for det.

Morsom inngangsparti. Tror Røde kors har overtatt denne gamle gården. Jeg har et par langsiktig prosjekter. Samle dør og ingangspartier, og industriell arkitektur. Det siste kommer lenger ned.

En av mine andre favorittemaer, er skyer og sol som lyser på eller igjennom disse: Her Kaldnes brygge på Nøtterøysiden.

Sammenligner jeg denne med filmer tidligere fremkalt i samme batch kjemikalier vil jeg kanskje si at det nå er litt mer korn. Men ikke plagsomt synes jeg:

På en slik morgen måtte jeg ta flere bilder av 1000-års monumentet, fra forskjellig vinkler. Her kommer ett.

Nå er ikke jeg en ekspert på skanning, men denne lærte meg en del om det å få noe ut av mellomtonene. 3.de skan ble ganske så bra. Kanskje flere tidligere skans burde vært revisitert? Tønsberg slottsfjell igjen, nå motsols.

Variert nok materiale for en film eller hva? Et par andre motiver også, men de er av mindre interesse forsåvidt, men jeg kan si at det ikke ble noe feil på de, rent teknisk sett. Om den andre filmen ble bedre eller ikke vet jeg ikke, og det er igrunnen et bra tegn. Caffenol ruler!

OP
OP

OMU

Member
Format
Multi Format
Kjempepra Eirik,
Du viser igjen at du er en fremragende fotograf,
og ellers så viser du igjen at Caffenol og Tmax er en kjempekombinasjon.

Cookies are required to use this site. You must accept them to continue using the site. Learn more…