Caffenol - norsk resept?

R..jpg

A
R..jpg

• 2
  • 0
  • 38
WPPD25 Self Portrait

A
WPPD25 Self Portrait

• 9
  • 1
  • 101
Wife

A
Wife

• 5
  • 1
  • 120
Dragon IV 10.jpg

A
Dragon IV 10.jpg

• 5
  • 0
  • 101
DRAGON IV 08.jpg

A
DRAGON IV 08.jpg

• 1
  • 0
  • 69

Recent Classifieds

Forum statistics

Threads
197,893
Members
99,497
Latest member
Jünter
Recent bookmarks
0

OMU

Member
Format
Multi Format
Hei,
Leker med tanken om å forsøke meg på fremkalling i Caffenol og finner jo masse artikler om dette her på APUG.

Men alle resepter er selvfølgelig på engelsk.

For å unngå missforståelser hadde det vært en fordel med en resept på norsk.

Så, er det noen som har en resept med norske begrep/ingredienser?

På forhånd takk!

FiatluX

Member
Format
4x5 Format
Caffenol-C-L

Soda/natriumkarbonat: 16 g/l
Ascorbinsyre (c-vitamin) 10 g/l
Kalium bromid (KBr) 1 g/l
Lidl Pulverkaffe (den billigste er den beste) 40 g/l

1: 5 min i almindelig vann (kan evt. utgå)
2: 70 min(60 uten vannbad) @ 20°C - 10 stille agitasjoner det første minutt og la stå tiden ut (evt. 3 stille agitasjoner vid ½ tid)

Last edited by a moderator:
OP
OP

OMU

Member
Format
Multi Format
Jeg har sagt det før og sier det igjen, APUG er helt utrolig.
Spør om hva som helst, og du får svar umiddelbart!

Så – et tilleggsspørsmål:

- Soda/natriumkarbonat – hvor kjøpes dette?
- C-vitamin – er det ett eller annet med hva slags type dette skal være?

Igjen, tusen takk for hjelpen.

Odd Magne

OP
OP

OMU

Member
Format
Multi Format
:cool:Hei igjen og tusen takk for hjelpen,
- da må jeg ta på meg hatt og frakk og begi meg ut på handel :cool:

mhi

Member
Format
Multi Format
Blei så inspirert at jeg gikk ut og kjøpte krystallsoda og ascorbinsyre, blanda ut med gammel pulver kaffe. Bomma litt på målinga, og brukte en halvliter vann istedet for en liter.. Halverte fremkallingstida, og det ser ut som det fungerte bra.
Nå venter jeg bare på at det skal tørke så jeg kan fremkalle noen bilder...

OP
OP

OMU

Member
Format
Multi Format
Blei så inspirert at jeg gikk ut og kjøpte krystallsoda og ascorbinsyre, blanda ut med gammel pulver kaffe. Bomma litt på målinga, og brukte en halvliter vann istedet for en liter.. Halverte fremkallingstida, og det ser ut som det fungerte bra.
Nå venter jeg bare på at det skal tørke så jeg kan fremkalle noen bilder...

Så moro!
hadde du problemer med å finne "varene"?
- hvor fant du de? Tenkte selv å handle i morgen

mhi

Member
Format
Multi Format
Ikke noen problemer i det hele tatt. Jeg gikk for Caffenol-C-M.
Ascorbinsyre hadde de på første og beste apotek(kosta meg 190,- for hundre gram),
Krystallsoda(natriumkarbonat) kjøpte jeg i en male-forretning(35,-).
Det tok meg tilsammen max en halvtime.
Og selv om jeg kløna det litt til er negativene gode. Kommer definitivt til å fremkalle flere
filmeri Caffenol!

Format
Multi Format
mhi hvor fikk du fatt i Kaliumbromid (KBr)?
På apoteket kunne de skaffe 500 gram til den nette sum av 1090 NOK.....

Ellers vil dere finne navnet mitt både på bloggen og på gruppa her på APUG, jeg har brukt mye tid på Caffenol i det siste....

Mener art CC-M er bra for de fleste CC-L er å balansere for nært nuløl aktivitet (dvs for lav pH gir ingen fremkalling, jun små variasjoner i vannkvalitet kan gi uventede resultater.

Derfor har jeg laget min egen Intermediate, CC-I, som dere finner mere opplysninger om på gruppa, den gir (nesten) like bra resultater som CC-L, selv uten KBr.

Caffenol er dødskult, spesielt den første filmen, etter å ha slått ut (ille)luktende kaffemiks, og se negativene som dukker fram!

Jeg har fremkalt Plus-X, Tri-X, Lucky 100, Kodak Gold 200, Fuji 100 OG Kodachrome, i en og samme mix, med samme tid og med bra resultater!
(det meste av det var utdatert, utdatert i over 10 år til og med!!!)

That is fu**//g awesome!

link til CC-I

(there was a url link here which no longer exists)

Lykke til!

Format
Multi Format
Ikke noen problemer i det hele tatt. Jeg gikk for Caffenol-C-M.
Ascorbinsyre hadde de på første og beste apotek(kosta meg 190,- for hundre gram),
Krystallsoda(natriumkarbonat) kjøpte jeg i en male-forretning(35,-).
Det tok meg tilsammen max en halvtime.
Og selv om jeg kløna det litt til er negativene gode. Kommer definitivt til å fremkalle flere
filmeri Caffenol!

Ascorbinsyre finnes i Sverige på ICA, i krydderhyllen til 9,90 for 35 gram, det benyttes som konserveringsmiddel for syltetøy (noen burde kreve at COOP skaffer det samme!)
Soda fant jeg ikke i Sverige hadde man kun rosa og lilla vaskeblandinger, i Norge har ICA soda i hylla.... I Danmark fant jeg også det meste i sommer, kommer tilbake med mer opplysninger.

OP
OP

OMU

Member
Format
Multi Format
Her på Hvaler har de ingen av disse ingrediensene,
- men slik er det vel å bosette seg på landet....

Men vegen til Sverige og Ica er jo kort :smile:

Motivasjonen for å teste dette er jo delvis at det er morsomt.
Men under ligger også et ønske om å finne resepter som jeg kan blande selv og bli litt uavhengig av postordrekjøp.

Format
Multi Format
Problemet med Caffenol har vært at de som har skrevet om det er amerikanere, de har jo 12 fingre, og ikke noe normalt målesystem.....

Derfor har oppskriftene vært "ei teskje ditt og to kopper datt" og folk har fått helt ville resultater, fra perfekte, finkornede negativer til blank film, eller helt svart film.....

Det har vår tyske venn på bloggen adressert.

Man MÅ følge oppskriften NØYE og man må blande alt etter tur og i RIKTIG rekkefølge.

Caffenol på sitt mest avanserte er minst like bra som komersielle saker, det er en utjevnende finfornfremkaller. Det griper tilbake til gode gamle Hans Windisch på 1950-tallet, som publiserte flere slike fremkallere, basert på Metol og Hydrokinon, eller andre fremkaller-substanser.

Caffenol er utjevnende, det betyr at over og undereksponerte bilder reddes i fremkalleren. Det var det behov for i gamle dager, mens eksponeringsmålerne fremdeles var like sjeldne som tenner på ei høne!

Det er ascorbinsyren (vitamin C) som gir finkorneffekten, den har egenskapen at endel av det fremkalte sølvet løses opp, slik at kornene blir mindre, enkelt forklart.

Men det er i kaffen at hovedfremkallerstoffet finnes, helt basalt trenger man bare soda og pulverkaffe for å fremkalle film, men resultatet blir MYE bedre med ascorbinsyre!

SLØR er et problem. Men slør er et lite problem om man bare skal scanne negativer, en scanner fixer det mye bedre enn fotografisk papir (scanneren har større latitude, dvs den spenner over mange flere blendertrinn enn fotopapir, som har svært begrenset område).

Slør kan fjernes. Tradisjonelt skjedde det med kaliumbromid, KBr, med ca 1,5 gram pr liter fremkaller.

Dessverre har KBr blitt umulig å kjøpe på norsk apotek, de skaffer kun medisinsk kvalitet, som er ca 100 ganger renere enn det vi trenger til vårt behov. Kiloprisen er 2180 kroner.....
KBr er tilgjengelig fra enkelte utenlandske kilder, å få kjemikalier sendt via post er imidlertid en risikosport i vår tid, har du feil etternavn, blir du lett overvåket.

Et alternativ er sitronsyre (citric acid) som benyttes til syltetøyfremstilling og i enkelte bakevarer og finnes på Prix. Av dette bruker man omtrent dobbelt så mye som KBr, dvs opp mot 3 gram pr liter. CA ble publisert i enkelte spesialfremkallere i gamle dager. Jeg eksperimenterer med CA akkurat nå, så langt ser det bra ut.

Det er imidlertid en sak å peke på : bloggen har nettopp lansert CC-L, med lavere sodamengde og redusert ascorbinsyre (det siste skjønner jeg ikke vitsen med).
Det gir lavere pH og lavere fremkaller-inmtensitet, dvs lavere ISO og lengre fremkallertider, og svært lange tider for å nå samme ISO.

Dersom man forsøker å bruke sitronsyre for å fjerne slør, i stedet for KBr i CC-L med lavere pH, så ser en at ved å tilsette enda mer syre (sitronsyre), så vil pH gå enda lavere enn beregnet. Faren er da at ved pH rundt 9 eller under det, stopper hele fremkallingen opp og man får blanke negativer.

Derav mitt forslag om CC-I, som er en slags midt på treet, jeg fant mine CC-M negativer for å være overfremkalt og dermed kornete. (men CC-M er flott til push-fremkalling, dvs ISO 800 eller ISO 1600 fra en ISO 400 film!).

Lykke til med eksperimentene!

Last edited by a moderator:

BTE 1948

Member
Format
Multi Format
Kjempefint Erik, nå som vår kjemiker ole ser ut til å være mer og mer fraværende ,).

Må du også til Lidl for å kjøpe kaffe eller går et annet merke?

BT

Format
Multi Format
Jeg kjøper kaffe på Europris, den billigste MØRKESTE typen. Såkalt kontorkaffe.

Jeg har brukt Nescafe Braseiro med like bra resultat, den er av samme mørke type (braseiro - forunderlig nok, det er visstnok en kaffebønne-type!)

Hele poenget er at man skal ha høyt innhold ac Caffeic Acid, kaffeinsyre, det gir en bitter smak, som mørk kaffe er velkjent for.

Det er denne syren som gir fremkalleren, og legg merke til et poeng her:
Både Ascorbinsyre og kaffeinsyre er SYRER, og det er organiske syrer det er snakk om her.

Dette er ikke fremkallersubstanser av samme type som er kjent ellers, som er organiske Heksanforbindelser for det meste, dvs 6-ring carbonforbindelser.

For at disse syrene skal gi fremkallervrikning, må de omsettes, de må REAGERE. Da er ikke tingenes orden likegyldig.

Først blandes Soda, og må få tid til å oppløses skikkelig-

Deretter tilsettes Askorbinsyre (vitamin C) når det skjer blir det en kjemisk reaksjon og askorbinsyren omdannes til fremkaller-substans.

Nå MÅ man vente til det har sluttet å boble og blandingen klarner.

Skal man ha kaliumbromid (KBr) kan man tilsette det NÅ, ca 1,5 g pr liter.

Til sist tilsettes kaffepulveret og igjen bobler det og nå lukter det stramt når Kaffeinsyren reagerer.

Nå må man vente igjen inntil boblene og skummet legger seg, men helst ikke over en halv time, man må også passe på å avkjøle litt blandingen blir varm, spesielt når sodaen løser seg.

Personlig mener jeg dette blir mye styr før fremkalling og har funnet en annen måte å gjøre det på. men mer om det senere, nå skal jeg spole film i tank og fremkalle et par ruller som del av et on-going eksperiment.

Format
Multi Format
Formelt sett ja, men soda er ikke det samme som NaOH...

Jeg blander på flaske og har ca 1/4 totalvolum i flaska før jeg tilsetter soda, setter på toppa og ryster kraftig, når det er løst fortsetter jeg med syren...

Av latskap eller pur faen fylte jeg en gang soda tørt på flaska og tilsatte vann.

Det skulle jeg ikke gjort, soda tiltrekker seg vann og går over til krystallinsk. Det skjedde ikke noe annet spennende enn at en del av sodaen krystalliserte, og jeg måtte stanse og varme opp flaska ganske kraftig for å løse hele greia - ingen eksplosjon, intet mythbusterstoff.

Leser du for øvrig hele bloggen ser du en ganske grundig forklaring på de forskjellige typene soda du kan komme borti, krystallinsk soda inneholder selvsagt vann, og da må man gå opp på vekta for å få samme mengden karbonat, som er den aktive ingrediensen her. Det er grundig forklart på bloggen, med omregningsformel på vekt.

Hvilket bringer meg til respten din øverst her.

Jeg er en like skarp motstander som eieren av bloggen av å oppgi kjemikaliemengder i VOLUM.

Skal man komme noen vei må man ha en presis og nøyaktig VEKT.

Væske måles i volum, faststoff i VEKT, og her er ikke rom for misforståelser, skal man oppnå repeterbare forhold må man måle og veie NØYAKTIG.

Det er en amerikansk fantasifortelling at man kan ta en pich og this and a pinch og that, slik er ikke verden, og slik er i hvert fall ikke blanding av fremkallere!

Jeg har (eg. kona!) en elektronisk vekt, ei bakevekt. Den har så vidt oppløsning nok til å måle ut kjemikalier for 1 liter (måler i inkrementer på 5 gram, det betyr at du kan være 9,8 gram feil uten å vite det).

Jeg har sluttet å bruke denne vekta og har gått over til ei gammel brevvekt, slike finner man på antikvariat eller brukthandel.

Jeg har en annen måte å veie på også, som er enklere for folk som ikke har god nok vekt, men det fører for langt i kveld, da må jeg skrive en innledning først, så det kommer jeg tilbake til.

Også har jeg endel tanker på CC-M, CC-L (som anbefales mest på bloggen nå, men som har endel svakheter) og CC-I, mere om det og nøyaktige resepter senere.

For folk som har lyst til å konne i gang kjapt, anbefaler jeg å kjøpe en boks mørk pulverkaffe og en boks vaskesoda på malerforretning eller på ICA, og blande ut ca 50 gram av hver i en liter vann (soda først!!), og prøve på en utdatert fargefilm feks Kodak Gold. Fremkall i ca 15 minutter ved 20 grader som et eksperiment, og se om det ikke blir negativer av det! Det kan godt være at du finner at negativene er blitt svært mørke, det betyr bare at en 200 ISO film kan eksponberes etter 400 eller 800 ISO. Lykke til med eksperimenteringen og ikke glem å fortelle hvordan det gikk!

mhi

Member
Format
Multi Format
Takk for utfyllende info Erik.
Jeg brukte ikke noe Kaliumbromid, og med den prisen kommer det jeg nok ikke til å gjøre det heller.
Jeg fremkallte en arista premium 100, og det er mulig den ble litt overfremkallt, men ikke mye.
Når det kommer til måling så er jeg så heldig å få låne en digital vekt som måler riktig på 1 gram, men bortsett fra det var jeg ikke 100% nøyaktig på temp(den lå vel nærmere 21), tid(7-8 min.) eller styrke(haddde som sagt dobbelt så sterk løsning). Men allikevel fikk jeg gode resultater..

Uansett med billig ascorbinsyre i sverige og en hel haug gammel kodak gold 200, ser jeg fram til å teste ut CC-I.

Og kaffen jeg brukt var en kjeldsberg pulverk. Ikke en av de mørkeste man kan få tak i.

Format
Multi Format
Dobbelt styrke :

Du brukte med andre ord følgende blanding :
Soda 108g
Ascorbinsyre 32g
Pulverkaffe 80g
Vann inntil en liter

Film Arista Premium 100
Fremkalling tid/temperatur 7,5min/21C

Og fikk gode resultater uten for mye slør og med en litt forhøyet ISO? Når du sier overfremkallt heller nemlig jeg imot at du kunne eksponert etter ISO200 istedet for ISO100 og fått helt akseptable resultater.

Og med KBr tipper ejg du ville ha fått helt topp resultater!

Vi legger ut dette resultatet på bloggen tenker jeg og den engelsk-språklige APUG-gruppa, for i vår rastløse tid er det mange som rynker på nesen av de laaaange fremkallertider som CC-L gir. Fremkallertid er (i hovedsak) en funksjon av pH, dvs surhetsgrad i enhver fremkaller.

Skal vi kalle denne CC-H? kraftig, kjapp og høyere ISO?

Bekreft dette og kjør noen forsøk til.

Annen tanke: du sier dobbel så sterk løsning : En kjemiker sier da ganske enkelt, tilsett vann (etter blanding) til dobbelt volum, så har du "riktig" styrke. Det kommer til å funke helt utmerket. CC-M gir da tid/temp på omtrent 15min/20C.

Det morsomme med over- / under-fremkalling er at det ser ut til å være ascorbinsyren som gir denne vidunderlige egenskapen ved Caffenol!

Ascorbinsyre forsterker virkningen og er samtidig sølvløsende, det betyr at sølvkornenes uskarpe kanter, som Rodinalbrukere elsker så høyt, er det som løses opp, slik at kornene langsomt blir mindre. Men det er ikke selve kornstørrelsen som gir finkorneffekten, det er et slags optisk fenomen, kantene "slipes" vekk og det blir mykere overgang, og dermed mindre kontrast på kornnivå, høylys og skygge utjevnes, over- og undereksponering utjevnes og tilsynelatende blir kornet mye mindre.

Sluttresultatet er at Caffenol gir større eksponeringsomfang i en og samme film og i et og samme negativ - man får en lengre toneskala, noe som var meget ettertraktet av de store mestere, se i bloggen og se mange flotte bilder der!

Photrio.com contains affiliate links to products. We may receive a commission for purchases made through these links.
To read our full affiliate disclosure statement please click Here.

PHOTRIO PARTNERS EQUALLY FUNDING OUR COMMUNITY:

Ilford ADOX Freestyle Photographic Stearman Press Weldon Color Lab Blue Moon Camera & Machine
Top Bottom