Problemet med Caffenol har vært at de som har skrevet om det er amerikanere, de har jo 12 fingre, og ikke noe normalt målesystem.....
Derfor har oppskriftene vært "ei teskje ditt og to kopper datt" og folk har fått helt ville resultater, fra perfekte, finkornede negativer til blank film, eller helt svart film.....
Det har vår tyske venn på bloggen adressert.
Man MÅ følge oppskriften NØYE og man må blande alt etter tur og i RIKTIG rekkefølge.
Caffenol på sitt mest avanserte er minst like bra som komersielle saker, det er en utjevnende finfornfremkaller. Det griper tilbake til gode gamle Hans Windisch på 1950-tallet, som publiserte flere slike fremkallere, basert på Metol og Hydrokinon, eller andre fremkaller-substanser.
Caffenol er utjevnende, det betyr at over og undereksponerte bilder reddes i fremkalleren. Det var det behov for i gamle dager, mens eksponeringsmålerne fremdeles var like sjeldne som tenner på ei høne!
Det er ascorbinsyren (vitamin C) som gir finkorneffekten, den har egenskapen at endel av det fremkalte sølvet løses opp, slik at kornene blir mindre, enkelt forklart.
Men det er i kaffen at hovedfremkallerstoffet finnes, helt basalt trenger man bare soda og pulverkaffe for å fremkalle film, men resultatet blir MYE bedre med ascorbinsyre!
SLØR er et problem. Men slør er et lite problem om man bare skal scanne negativer, en scanner fixer det mye bedre enn fotografisk papir (scanneren har større latitude, dvs den spenner over mange flere blendertrinn enn fotopapir, som har svært begrenset område).
Slør kan fjernes. Tradisjonelt skjedde det med kaliumbromid, KBr, med ca 1,5 gram pr liter fremkaller.
Dessverre har KBr blitt umulig å kjøpe på norsk apotek, de skaffer kun medisinsk kvalitet, som er ca 100 ganger renere enn det vi trenger til vårt behov. Kiloprisen er 2180 kroner.....
KBr er tilgjengelig fra enkelte utenlandske kilder, å få kjemikalier sendt via post er imidlertid en risikosport i vår tid, har du feil etternavn, blir du lett overvåket.
Et alternativ er sitronsyre (citric acid) som benyttes til syltetøyfremstilling og i enkelte bakevarer og finnes på Prix. Av dette bruker man omtrent dobbelt så mye som KBr, dvs opp mot 3 gram pr liter. CA ble publisert i enkelte spesialfremkallere i gamle dager. Jeg eksperimenterer med CA akkurat nå, så langt ser det bra ut.
Det er imidlertid en sak å peke på : bloggen har nettopp lansert CC-L, med lavere sodamengde og redusert ascorbinsyre (det siste skjønner jeg ikke vitsen med).
Det gir lavere pH og lavere fremkaller-inmtensitet, dvs lavere ISO og lengre fremkallertider, og svært lange tider for å nå samme ISO.
Dersom man forsøker å bruke sitronsyre for å fjerne slør, i stedet for KBr i CC-L med lavere pH, så ser en at ved å tilsette enda mer syre (sitronsyre), så vil pH gå enda lavere enn beregnet. Faren er da at ved pH rundt 9 eller under det, stopper hele fremkallingen opp og man får blanke negativer.
Derav mitt forslag om CC-I, som er en slags midt på treet, jeg fant mine CC-M negativer for å være overfremkalt og dermed kornete. (men CC-M er flott til push-fremkalling, dvs ISO 800 eller ISO 1600 fra en ISO 400 film!).
Lykke til med eksperimentene!