Helinophoto
Member
Hei
Ang. krølling, så klarte jeg å få printet forholdsvis flatt denne gangen.
Det jeg bruker, er en strykepresse for klær jeg kjøpte av en gammel dame via finn.no, denne gangen brukte jeg litt lavere temperatur enn tidligere (en prikk!!?
), dermed ble printet faktisk veldig flatt og fint
.
Hang i utgangspunktet printet fra en kleshenger som har to klyper for bukser, så hang jeg en ny kleshenger i bunn og hang så en gammel kikkert på denne igjen som ekstra vekt, dermed tørket printet forholdsvis flatt (litt vridning her og der men ikke noe ekstremt).
Printet var vel mer eller mindre tørt da jeg kjørte det i pressen på lav varme, funket bra ^^
- Så i sin tid etter en skikkelig tørkepresse men de koster fremdeles flere tusen kroner -brukt-, dermed kjøpte jeg denne strykepressen, som fungerer helt fint opp til 30*40. (utover det, må jeg presse deler av printet av gangen, som er litt risikabelt mht merker og vridning pga ujevn hurtigtørking.
Jeg kjøpte sånn dry-mount-tissue fra B&H, som brukes til "dry mount"/tørrmontering(??). Kommer på rull, man kutter det til og legger det mellom print og papp (kjøpte noe plakatpapp fra Staples, sikkert full av syre og møkk men.....de på veggen ser bra ut etter et års tid
)
Man stryker over eller bruker varmpresse, da smelter limet og printet blir limt fast til pappen.
http://www.bhphotovideo.com/c/produ...ng_SE_608_Colormount_Dry_Mounting_Tissue.html
Fomatone er variokontrast ja, står "baryta paper" på lappen på boksen, men det kan jo hende det er noe østeuropeisk lureri? =D
- Kjøpt via foma.no.
Foma har faktisk mye artig papir, selv om jeg opplevde å få noe papir med feil i emulsjonen en gang, så helt merkelig ut, i de mørke tonene, så det helt ruglete ut, dette var RC-papir. (fomaspeed)
Ja, dette er et IR bilde tatt med Rollei IR400. Brukte akkurat dette negativet, da IR-bilder normalt har forholdsvis høy kontrast, samt at min erfaring med caffenol som papirfremkaller tidligere, ga lav kontrast i printet.
IR funket helt fint den dagen, da det fremdeles var grønt her da, det er først natt til i dag at ting har begynt å bli skikkelig gult her i Oslo. Man er ikke 100% avhengig av klorofyllet for å få wood-effekt, men det hjelper sannelig på ^^
I bloggen, er det en del notater på hva slags EI jeg endte opp med og fremkallingstider osv. Altfor mange peiser på og ender opp med altfor høy kontrast på IR synes jeg. Med EI 6 og n-1 fremkalling (jeg liker i allefall å kalle det det), minker man kontrasten og får mer detaljer i mørkt og lyst.
Ser at det er en del diskusjoner ang. caffenol som papirfremkaller på nett, der man har begynt å tilsette andre ting, eller blande det med standardfremkaller, for å få opp kontrasten, skal kikke litt på dette,
Ang. krølling, så klarte jeg å få printet forholdsvis flatt denne gangen.
Det jeg bruker, er en strykepresse for klær jeg kjøpte av en gammel dame via finn.no, denne gangen brukte jeg litt lavere temperatur enn tidligere (en prikk!!?


Hang i utgangspunktet printet fra en kleshenger som har to klyper for bukser, så hang jeg en ny kleshenger i bunn og hang så en gammel kikkert på denne igjen som ekstra vekt, dermed tørket printet forholdsvis flatt (litt vridning her og der men ikke noe ekstremt).
Printet var vel mer eller mindre tørt da jeg kjørte det i pressen på lav varme, funket bra ^^
- Så i sin tid etter en skikkelig tørkepresse men de koster fremdeles flere tusen kroner -brukt-, dermed kjøpte jeg denne strykepressen, som fungerer helt fint opp til 30*40. (utover det, må jeg presse deler av printet av gangen, som er litt risikabelt mht merker og vridning pga ujevn hurtigtørking.
Jeg kjøpte sånn dry-mount-tissue fra B&H, som brukes til "dry mount"/tørrmontering(??). Kommer på rull, man kutter det til og legger det mellom print og papp (kjøpte noe plakatpapp fra Staples, sikkert full av syre og møkk men.....de på veggen ser bra ut etter et års tid

Man stryker over eller bruker varmpresse, da smelter limet og printet blir limt fast til pappen.
http://www.bhphotovideo.com/c/produ...ng_SE_608_Colormount_Dry_Mounting_Tissue.html
Fomatone er variokontrast ja, står "baryta paper" på lappen på boksen, men det kan jo hende det er noe østeuropeisk lureri? =D
- Kjøpt via foma.no.
Foma har faktisk mye artig papir, selv om jeg opplevde å få noe papir med feil i emulsjonen en gang, så helt merkelig ut, i de mørke tonene, så det helt ruglete ut, dette var RC-papir. (fomaspeed)
Ja, dette er et IR bilde tatt med Rollei IR400. Brukte akkurat dette negativet, da IR-bilder normalt har forholdsvis høy kontrast, samt at min erfaring med caffenol som papirfremkaller tidligere, ga lav kontrast i printet.
IR funket helt fint den dagen, da det fremdeles var grønt her da, det er først natt til i dag at ting har begynt å bli skikkelig gult her i Oslo. Man er ikke 100% avhengig av klorofyllet for å få wood-effekt, men det hjelper sannelig på ^^
I bloggen, er det en del notater på hva slags EI jeg endte opp med og fremkallingstider osv. Altfor mange peiser på og ender opp med altfor høy kontrast på IR synes jeg. Med EI 6 og n-1 fremkalling (jeg liker i allefall å kalle det det), minker man kontrasten og får mer detaljer i mørkt og lyst.
Ser at det er en del diskusjoner ang. caffenol som papirfremkaller på nett, der man har begynt å tilsette andre ting, eller blande det med standardfremkaller, for å få opp kontrasten, skal kikke litt på dette,
Last edited by a moderator: