Caffenol - norsk resept?

What is this?

D
What is this?

• 3
  • 9
  • 135
On the edge of town.

A
On the edge of town.

• 7
  • 6
  • 199
Peaceful

D
Peaceful

• 2
  • 12
  • 367
Cycling with wife #2

D
Cycling with wife #2

• 1
  • 3
  • 136

Forum statistics

Threads
198,299
Members
99,593
Latest member
Gorevines
Recent bookmarks
0

Helinophoto

Member
Format
Multi Format
Hei

Ang. krølling, så klarte jeg å få printet forholdsvis flatt denne gangen.
Det jeg bruker, er en strykepresse for klær jeg kjøpte av en gammel dame via finn.no, denne gangen brukte jeg litt lavere temperatur enn tidligere (en prikk!!? :smile: ), dermed ble printet faktisk veldig flatt og fint :blink:.

Hang i utgangspunktet printet fra en kleshenger som har to klyper for bukser, så hang jeg en ny kleshenger i bunn og hang så en gammel kikkert på denne igjen som ekstra vekt, dermed tørket printet forholdsvis flatt (litt vridning her og der men ikke noe ekstremt).

Printet var vel mer eller mindre tørt da jeg kjørte det i pressen på lav varme, funket bra ^^
- Så i sin tid etter en skikkelig tørkepresse men de koster fremdeles flere tusen kroner -brukt-, dermed kjøpte jeg denne strykepressen, som fungerer helt fint opp til 30*40. (utover det, må jeg presse deler av printet av gangen, som er litt risikabelt mht merker og vridning pga ujevn hurtigtørking.

Jeg kjøpte sånn dry-mount-tissue fra B&H, som brukes til "dry mount"/tørrmontering(??). Kommer på rull, man kutter det til og legger det mellom print og papp (kjøpte noe plakatpapp fra Staples, sikkert full av syre og møkk men.....de på veggen ser bra ut etter et års tid :tongue: )
Man stryker over eller bruker varmpresse, da smelter limet og printet blir limt fast til pappen.
http://www.bhphotovideo.com/c/produ...ng_SE_608_Colormount_Dry_Mounting_Tissue.html

Fomatone er variokontrast ja, står "baryta paper" på lappen på boksen, men det kan jo hende det er noe østeuropeisk lureri? =D
- Kjøpt via foma.no.
Foma har faktisk mye artig papir, selv om jeg opplevde å få noe papir med feil i emulsjonen en gang, så helt merkelig ut, i de mørke tonene, så det helt ruglete ut, dette var RC-papir. (fomaspeed)

Ja, dette er et IR bilde tatt med Rollei IR400. Brukte akkurat dette negativet, da IR-bilder normalt har forholdsvis høy kontrast, samt at min erfaring med caffenol som papirfremkaller tidligere, ga lav kontrast i printet.
IR funket helt fint den dagen, da det fremdeles var grønt her da, det er først natt til i dag at ting har begynt å bli skikkelig gult her i Oslo. Man er ikke 100% avhengig av klorofyllet for å få wood-effekt, men det hjelper sannelig på ^^

I bloggen, er det en del notater på hva slags EI jeg endte opp med og fremkallingstider osv. Altfor mange peiser på og ender opp med altfor høy kontrast på IR synes jeg. Med EI 6 og n-1 fremkalling (jeg liker i allefall å kalle det det), minker man kontrasten og får mer detaljer i mørkt og lyst.

Ser at det er en del diskusjoner ang. caffenol som papirfremkaller på nett, der man har begynt å tilsette andre ting, eller blande det med standardfremkaller, for å få opp kontrasten, skal kikke litt på dette,

Last edited by a moderator:

Helinophoto

Member
Format
Multi Format
Ang. 24-105, så bruker jeg det svært mye.
Jeg bruker det dog utelukkende på fullformat-digitalsensorkamera, eller filmbasert SLR.

Dersom du har et digitalkamera med mindre sensor (xxxd, xxd), må du gange fokal-lengden med 1.6 for å få "det man ser".
Dvs. at en 24-105, vil oppføre seg som det var en 39-168 mm, som hverken er hummer eller torsk.
- På mitt Canon 550D, bruker jeg derfor 17-40 som allround-objektiv (fungerer som et 27-64 objektiv, som ikke er langt fra 24-70)

Om du har filmbasert SLR, er 24-105 et meget allsidig objektiv, spesielt mht reise, da du får både grei vidvinkel og grei tele når du trenger dette. Selv bruker jeg det veldig mye i studiosammenheng på mine fullformat digitalkamera, svært bra objektiv, ekstremt god detalj-gjengivelse. Noe tønne-fortegning på 24mm og ganske tydelig vignettering på 24mm og F4.
Bruker det av og til på landskap også, da man kan leke seg med komprimering og perspektiver osv, avhengig av fokal-lengden man velger å benytte. Jeg har mye kvalitetoptikk (også fast brennvidde 24 f1.4L og 135 F2 L ), og 24-105 er virkelig skarpt og fint, står ikke spesielt tilbake for de, utover lysstyrken.
24-105 har også svært moderne "3-stop" bildestabilisator, noe som hjelper bra på når man trenger det.

Dersom jeg er på location, eller skal fotografere modeller uten blitz, bruker jeg heller 50 f1.4, 85 f1.8 og 70-200 F2.8 IS L av samme grunn som deg; Mulighet til å skyte på større blendere og kunne duse ut bakgrunnen skikkelig, samt at bokeh-kvaliteten er meget pen. (det kan man knapt med 24-105, man kan duse ut noe på f4 og 105mm, men selv dette objektivet tjener seg på å blende ned til f5.6-f7.1, dermed økes skarphetsområde ganske radikalt).

Last edited by a moderator:

Helinophoto

Member
Format
Multi Format
Three years and three months...? Where have all the people gone?
HEhe

Jeg har svart deg i denne tråden for ikke så lenge siden ^^
(there was a url link here which no longer exists)

Ellers driver jeg mye med analogt men ikke med kaffe om dagen.

Herjer litt rundt med Leica (IIIf, M3, M6) og holder på å bleke en radioaktiv, gulnet summicron under uv-lys ^^

Mener jeg har sett Ezzie poste på rangefinderforum og litt her inne litt hist og pist også.
Får ikke skutt så mye på denne årstiden, så det er litt mer mørkeromsgreier det står i også.

Er det noe aktivitet for din del?

Helgesverre

Member
Format
Multi Format
14/02-17: Først litt kjedelige opplysninger, dvs ikke-foto relatert.
Man skriver vel vanligvis ikke slikt personlig og utenforsaklig stoff åpent på siden her, men så er jeg vel heller ikke som andre. Har halvannet år vært et stykke unna helsetoppen og forsøkt å finne årsak. Det er nå avklart. Jeg er på vei inn i mitt siste tiår, og da må man regne med at litt av hvert kan oppstå. Jeg får nå utredning for pacemaker og regner det er på plass i løpet av mars.
Fotografi/fotografering er utmerket medisin. Kaffe eller ikke, jeg vil snart prøve det igjen. Ellers går tid til å skanne film helt fra guttedagene. Ser at jeg bør gå til anskaffelse av ny dedikert fotoskanner, den gamle Nikon er ikke lenger god. (Våt-mørkerommet måtte pakkes bort.) Ellers har jeg begynt på siste gjennomgang av mine kameraer, vesentlig vintage. Vil prøve alle med film og se hvilke som fremdeles virker. Så blir det tilstandsrapport så etterkommere får litt peiling. Blir litt av et løp å pusse i gang bortimot 140 stykker, men akter ikke å smøre opp de som er støkk. Kjekt også å få tømt noe fra film-frysen.
Stor frustrasjon har det vært å ikke mestre den digitale teknikken. Selv ved anskaffelse av proffe kameraer, blir det aldri noen svung på behandling av rå-filer. Selv broderen har gitt meg opp. Kjøpte iMac 27 i januar 2016, men er ennå ikke tilknyttet 220V. Den forrige kjøpt året før ble heller ikke brukt, så den fikk min datter til jul. Som du sier, I must have som amazing equipment, men hva hjelper det når nerven er fraværende!
Takk for svar, jeg har også lest den andre meldingen din.

Mvh Helgesverre.

Stein Onshus

Member
Format
Micro43
Jeg ser at det er stille her, men prøver likevel.
Skal kjøre en utprøving med Caffenol og HP5+, og lurte på hvor jeg kjøper vannfri/anhydrous
soda/natriumkarbonaten. Er dette det samme som kaustisk soda, washing soda blir gjerne referert som det?

Andrew O'Neill

Moderator
Moderator
Format
Multi Format
I would have written in English if it was not specifically related to a howto to get some of the Caffenol building blocks - a lot chemicals are restricted around here - government babysit our safety all the time.

No worries,Stein! We have similar issues in regards to some chemicals in Canada. I would think though that Caffenol would be easy, no?

Stein Onshus

Member
Format
Micro43
No worries,Stein! We have similar issues in regards to some chemicals in Canada. I would think though that Caffenol would be easy, no?
It is, but translating chemical formulas to commercial products without documentation of its content need some research. It is all about availability.

removed account4

Subscriber
Format
Hybrid
stein
hei jeg beklager min dårlige nordmann, google hjelper meg. vaskesoda er ikke det samme som kaustisk brus. du kan se etter bakervarer brus., og varme den i ovnen på et kakeark for å tørke det. du vil ha konvertert den til vaskebrus. det er også en formel på en av caffenol-bloggene som forteller deg hvor mange gram natron = gram vaskesoda.

( hi i am sorry for my bad norwegian, google is helping me. washing soda is not the same as caustic soda. you can look for BAKING soda., and heat it in the oven on a cookie sheet to dry it. you will have converted it to washing soda. there is also a formula on one of the caffenol blogs that tells you how many grams of baking soda = grams of washing soda, it is not 1:1 but it takes a little more baking soda because the water is so heavy. )

have fun !
john

Andrew O'Neill

Moderator
Moderator
Format
Multi Format
stein
hei jeg beklager min dårlige nordmann, google hjelper meg. vaskesoda er ikke det samme som kaustisk brus. du kan se etter bakervarer brus., og varme den i ovnen på et kakeark for å tørke det. du vil ha konvertert den til vaskebrus. det er også en formel på en av caffenol-bloggene som forteller deg hvor mange gram natron = gram vaskesoda.

( hi i am sorry for my bad norwegian, google is helping me. washing soda is not the same as caustic soda. you can look for BAKING soda., and heat it in the oven on a cookie sheet to dry it. you will have converted it to washing soda. there is also a formula on one of the caffenol blogs that tells you how many grams of baking soda = grams of washing soda, it is not 1:1 but it takes a little more baking soda because the water is so heavy. )

have fun !
john

Thanks for that tip, John. I had no idea you could do that with baking soda. Does it matter at what temperature and time in the oven?

removed account4

Subscriber
Format
Hybrid
low temp, and as long as it takes to get fluffy :smile:

i just searched for the conversion factor so you could just use baking soda instead of washing soda and
came up empty, i know someone who only uses unbaked-baking soda in recipes, no washing soda and he seems to do OK..
YMMV

BAC1967

Subscriber
Format
Medium Format
low temp, and as long as it takes to get fluffy :smile:

i just searched for the conversion factor so you could just use baking soda instead of washing soda and
came up empty, i know someone who only uses unbaked-baking soda in recipes, no washing soda and he seems to do OK..
YMMV

I've done it with both baking soda and washing soda. Either way I always cook it in the oven at 250F for at least an hour to dehydrate it. If you get bad development with Caffenol its most likely because you're not using anhydrous sodium carbonate. That may be why you're not finding much on using baking soda. After cooking it put it in an air tight container to conserve it, it will collect moisture from the air.

I usually put it about 1/4 inch deep in a glass pie pan to cook it in the oven. I just cooked a batch in a hotel room on a cook top with a Teflon lined pot they had in the room. It had a glass lid, I kept opening it frequently to release the moisture building up inside. Once it stopped steaming up the lid I knew it was done. At first I was concerned the Teflon might affect it but it worked fine. I wouldn't go higher than medium heat for fear of burning the Teflon.

Stein Onshus

Member
Format
Micro43
Thanks for the baking soda advice. I found this when looking into it for temperature -

"The process is really simple. Just heat your oven to 200 C, sprinkle some baking soda on a shallow pan, and bake it for about half hour, until it changes composition. You should also stir it up occasionally, just so that it bakes more evenly."

(https://naturesnurtureblog.com/how-to-make-washing-soda/)

Helinophoto

Member
Format
Multi Format
Jeg ser at det er stille her, men prøver likevel.
Skal kjøre en utprøving med Caffenol og HP5+, og lurte på hvor jeg kjøper vannfri/anhydrous
soda/natriumkarbonaten. Er dette det samme som kaustisk soda, washing soda blir gjerne referert som det?

For ettertiden (ser at Stein ikke er aktiv her)
Du skal ha det som heter Krystall Soda, det finner du i vask og rengjøringsseksjonen i de fleste dagligvareforretninger.
For vitamin-c, anbefales det at du stikker en tur til sverige i krydderhyllen, det funker fjell, om du kjøper det på apoteket blir det steindyrt.
Du kan eventuelt ta en kikk på min blogg fra hine hårde dager her, der jeg beskriver ingredienser og hvor jeg fikk tak i dem:

psmithp

Member
Format
Multi Format
Kjøb ikke gevalia eller nescafé, kjøb den svarteste, giftigste og billigste pulverkaffe, det er den du skal ha! :smile:

Hvis den reklamerer med at være Arabica, så lad den stå. Hvis den ikke er Arabica, er den Robusta, der indeholder meget mere af det aktive stof caffeinsyre end Arabica. I Danmark har vi Nettos Amora.

Photrio.com contains affiliate links to products. We may receive a commission for purchases made through these links.
To read our full affiliate disclosure statement please click Here.

PHOTRIO PARTNERS EQUALLY FUNDING OUR COMMUNITY:

Ilford ADOX Freestyle Photographic Stearman Press Weldon Color Lab Blue Moon Camera & Machine
Top Bottom