Bromoil

Carved bench

A
Carved bench

• 0
  • 3
  • 2
Anthrotype-5th:6:25.jpg

A
Anthrotype-5th:6:25.jpg

• 6
  • 3
  • 87
Spain

A
Spain

• 2
  • 0
  • 80
Nothing

A
Nothing

• 2
  • 3
  • 154

Recent Classifieds

Forum statistics

Threads
198,053
Members
99,547
Latest member
edithofpolperro
Recent bookmarks
0

DarkMagic

Member
Format
Multi Format
Hei DarkMagic

Det er hyggelig at noen følger med og etterlyser fremdrift.
Noen ganger (eller ofte?) tar livet lengre tid enn man på forhånd har trodd... :whistling:

Men det har vært mer fremdrift enn det som har kommet til uttrykk her. Nå arbeider jeg med å få kontroll på arbeide med flytende emulsjon. Som du ser nedenfor, så har jeg gjordt noen forsøk. Egentlig ikke ment for offentliggjøring, men siden du spør.

• Det tar litt tid å få dreisen på å smøre på emulsjonen uten å få striper eller bobler, om ikke det er den effekten man vil ha.
  • Emulsjonen er mer ømfintlig for fysiske skader under fix, vask og lignende. Det bærer noen av bildene preg av.
  • Jeg har også lekt meg med bleking/toning av noen bilder.
  • Jeg må også finne motiver/bilder som "passer". Muligens har disse to portrettene for store områder med full metning av svart?

Jeg må nok jobbe litt mer med emulsjonen og valg av papir, før jeg synes jeg kan ta neste steg mot bromoil :smile:

Har du eller noen andre synspunkter og gode råd, tas de imot med takk.

Bilden er ikke bearbeidet i photoshop, kun endret størrelse og skarpet litt.

Odd Magne

PS; når jeg linker meg til "hjemmesiden" din, kommer jeg til dagbladet.no - er det riktig? :smile:

Ja, jeg jobber der som journalist/fotograf. Kanskje en dag blir det anledning til å sette bromoil på trykk:smile: Jeg har også en privat hjemmeside: www.tmax100.com

DarkMagic

Member
Format
Multi Format
Sånn, da har jeg fått somlet meg til å starte prosessen med å trommelscanne mine bromoil-printer. Forsåvidt også en del vanlige silver gelatine prints. Det morsommer er å se hvor vanvittig skarp enkelte filmer og emulsjoner blir i kombinasjon med presis trommelscanning. Legger ved en scannet portrettbromoil. Den er gjort på fomabrom IV123 og siden tonet i både te og kaffe. Har også opprettet et eget galleri for trommelscannede våtprinter på min hjemmeside tmax100.com

Attachments

• andreas2.jpg
    andreas2.jpg
    252.4 KB · Views: 126
OP
OP

OMU

Member
Format
Multi Format
Hei Erik (DarkMagic)

Flott portrett som gjør seg ekstra godt med Bromoil. Jeg har også sett på de andre bromoilbildene dine og synes de også er flotte.
Jeg har til nå bare jobbet med flytende emulsjon. Synes den gir en del ekstra muligheter som jeg setter pris på. Men jeg vil nok bestille en pakke fomabrom neste gang jeg bestiller fra Fomafoto. Gleder meg til å prøve det også. Jeg er langt fra utlært, men bildene blir bedre og bedre.

Jeg er tom for emulsjon akkurat nå, men kommer tilbake med noen eksempler når jeg kommer igang med produksjonen igjen

DarkMagic

Member
Format
Multi Format
Jeg leste om coating prosessen din på din hjemmeside. Hvilke pensler anbefaler du til å coate emulsjonen med? Har du prøvd å coate papiret med coating iron/blade? Det må da bli mye jevnere og lettere å kontrollere tykkelse med?

OP
OP

OMU

Member
Format
Multi Format
Hei Erik;
jeg vet ikke hvilken hjemmeside du refererer til eller for så vidt hvem du skriver til i innlegget over. Men jeg tar meg i alle fall den frihet å svare :smile:

Jeg bruker en kost som er beregnet til å smøre på glasur med, for keramikere. Det spesielle med denne kosten er at det i det hele tatt ikke er brukt metall i kosten. Jeg vet ikke hvorfor dette er viktig, men Emil/Gandolfi presiserer at dette er nødvendig. Dette er i samsvar med hva som er beskrevet i litteraturen om flytende emusjon. (A User's Guide to Liquid Photographic Emulsions, Martin Reed)

(Se lenger bak i tråden, post # 13, så finner du hvor jeg har kjøpt kostene)
Jeg har i grunnen valgt å følge Emils råd, og tenkt at eksperimentere kan jeg gjøre når jeg mestrer det grunnleggende.

Jeg vi også legge til at jeg har hatt dårlig erfaring med valg av papir. Jeg kjøpte kobbertrykkspapir i en forretning i Stockholm. Dette papiret ga mange og store bobler når emulsjonen ble fremkalt. Antagelig er det for bløtt og inneholder for mye luft. Gikk over til å kjøpe det papiret Emil/Gandolfi anbefaler og bestilte dette fra Århus i Danmark. De har for øvrig pensler, blekk og øvrige ingredienser som brukes sammen med Bromoil med flytende emulsjon.

Vet ikke om dette er svar på det du lurte på, men håper i alle fall at det er til nytte. Har du flere spørsmål svarer jeg gjerne.
Ring gjerne.

Last edited by a moderator:

DarkMagic

Member
Format
Multi Format
Hei Erik;
jeg vet ikke hvilken hjemmeside du refererer til eller for så vidt hvem du skriver til i innlegget over. Men jeg tar meg i alle fall den frihet å svare :smile:

Jeg bruker en kost som er beregnet til å smøre på glasur med, for keramikere. Det spesielle med denne kosten er at det i det hele tatt ikke er brukt metall i kosten. Jeg vet ikke hvorfor dette er viktig, men Emil/Gandolfi presiserer at dette er nødvendig. Dette er i samsvar med hva som er beskrevet i litteraturen om flytende emusjon. (A User's Guide to Liquid Photographic Emulsions, Martin Reed)

(Se lenger bak i tråden, post # 13, så finner du hvor jeg har kjøpt kostene)
Jeg har i grunnen valgt å følge Emils råd, og tenkt at eksperimentere kan jeg gjøre når jeg mestrer det grunnleggende.

Jeg vi også legge til at jeg har hatt dårlig erfaring med valg av papir. Jeg kjøpte kobbertrykkspapir i en forretning i Stockholm. Dette papiret ga mange og store bobler når emulsjonen ble fremkalt. Antagelig er det for bløtt og inneholder for mye luft. Gikk over til å kjøpe det papiret Emil/Gandolfi anbefaler og bestilte dette fra Århus i Danmark. De har for øvrig pensler, blekk og øvrige ingredienser som brukes sammen med Bromoil med flytende emulsjon.

Vet ikke om dette er svar på det du lurte på, men håper i alle fall at det er til nytte. Har du flere spørsmål svarer jeg gjerne.
Ring gjerne.

Metall i koster og sølvnitrat i emusljonen, er ingen god kombinasjon. Jeg blandet nok deg og Gandolfini i mitt innlegg, jeg leste på hans hjemmeside. Jeg fikk pensler fra samme leverandør i dag, så jeg fulgte ditt råd der. Jeg skal teste penslene som Bromoil-pensler i første omgang. Slavomir på Fomafot er for tiden utsolgt for Foma flytende emulsjon.

OP
OP

OMU

Member
Format
Multi Format
Hei;
Et lite problem som jeg håper noen kan hjelpe meg meg med.

Jeg er igjen i gang med å lage matrix med flytende emulsjon. Alt ser greit ut, men jeg har problem med at matriksen svertes ekstra etter at den kommer over i fix'en.
Dette skjer både med stoppbad og vanlig vann som stoppbad.

Jeg har forsøkt å skifte fix, både % hypo og ordinær fix fra Foma.
(Vet jeg ikke kan bruke fomafix til bromoil, men bare for å prøve)

Dette problemet gjør det vanskelig å beregne eksponeringstiden/svertningen i fremkalleren.

Synspunkt mottas med glede.

DarkMagic

Member
Format
Multi Format
Til bromoil er det plain hypo som gjelder. Jeg kjøper pentahydratet i 5kilos spann og mixer 240 gr pr liter. Acid og herder skal ikke i kontakt med matriser for bromoil. Heller ikke stop-bad skal benyttes, her er det vanlig vannbad som gjelder. Men hvordan den svertes i fix, har jeg ingen forklaring på, kan kanskje være herding, husker at jeg også fikk noen merkelige gråtoner når jeg fikset Rockland flytende emulsjon med fomafix for en del år siden.

Her er to nye bromoiler laget med japanske hake-pensler som jeg kjøpte der OMU anbefalte. Men, de holdt ikke lenge, etter to bilder var de knørvet og hadde stort håravfall:sad:

Attachments

• berberkvinne.jpg
    berberkvinne.jpg
    206.8 KB · Views: 127
  • medinadeep.jpg
    medinadeep.jpg
    193.8 KB · Views: 120
OP
OP

OMU

Member
Format
Multi Format
Hei igjen

To virkelig flotte bromoil. Dette har du fått dreisen på :smile:

Jeg har brukt mine pensler i over ett år nå, og mine fungerer fint fortsatt.
(De er også like de Emil bruker i Vrå) Skjønner ikke at de skal være utslitt allerede, men det var jo dumt. Blir jo upraktisk å skulle skifte pensler etter et par gangers bruk.

Så til fixen. Jeg brukte tidligere Variofix fra Tetenal med ok resultat. Denne gangen har jeg brukt "Sodium thiosulphate" (Engelsk navn). Skal være ren Hypo, bruker 10 % blanding.. Kjøpt hos Silverprint i London og i hht ”Bromoil Transer” av David W. Lewis.

Har forøvrig sett etter leverandør av Hypo i Norge men uten å ha funnet det, men du har kankje en henvisning til norsk leverandør?

Og så lurer jeg på hva slags blekk du bruker, evt om du har funnet noe i Norge?

DarkMagic

Member
Format
Multi Format
Blekket henter jeg fra mitt lokale trykkeri i 2,5 kilos spann. Så jeg har nok livet ut. Helt vanlig offset trykkpresse sverte. Hjelle Kjemi i Bergen kjøper jeg 5 kilos spann med sodioum thiosulfate (antiklor) 10% blanding blir 240 gr pr liter vann.

OP
OP

OMU

Member
Format
Multi Format
Hei og takk for raskt svar;
Fant hjemmesiden til Helle Kjemi, men jeg er ingen kjemiker.
Hva heter stoffet i deres vareliste?

Natriumtiosulfat (antiklor)?

DarkMagic

Member
Format
Multi Format
Noen i Norge som selger ingrediensene til blekemiddelet?

Stort sett alle kjemiske utsalg. Du kan til og med kjøpe det meste på plantasjen:smile: Men apoteket, Pihl AS og Hjelle Kjemi skal ha dette inne.

Photrio.com contains affiliate links to products. We may receive a commission for purchases made through these links.
To read our full affiliate disclosure statement please click Here.

PHOTRIO PARTNERS EQUALLY FUNDING OUR COMMUNITY:

Ilford ADOX Freestyle Photographic Stearman Press Weldon Color Lab Blue Moon Camera & Machine
Top Bottom