Hei DarkMagic
Det er hyggelig at noen følger med og etterlyser fremdrift.
Noen ganger (eller ofte?) tar livet lengre tid enn man på forhånd har trodd...
Men det har vært mer fremdrift enn det som har kommet til uttrykk her. Nå arbeider jeg med å få kontroll på arbeide med flytende emulsjon. Som du ser nedenfor, så har jeg gjordt noen forsøk. Egentlig ikke ment for offentliggjøring, men siden du spør.
- Det tar litt tid å få dreisen på å smøre på emulsjonen uten å få striper eller bobler, om ikke det er den effekten man vil ha.
- Emulsjonen er mer ømfintlig for fysiske skader under fix, vask og lignende. Det bærer noen av bildene preg av.
- Jeg har også lekt meg med bleking/toning av noen bilder.
- Jeg må også finne motiver/bilder som "passer". Muligens har disse to portrettene for store områder med full metning av svart?
Jeg må nok jobbe litt mer med emulsjonen og valg av papir, før jeg synes jeg kan ta neste steg mot bromoil
Har du eller noen andre synspunkter og gode råd, tas de imot med takk.
Bilden er ikke bearbeidet i photoshop, kun endret størrelse og skarpet litt.
Odd Magne
PS; når jeg linker meg til "hjemmesiden" din, kommer jeg til dagbladet.no - er det riktig?
Hei Erik;
jeg vet ikke hvilken hjemmeside du refererer til eller for så vidt hvem du skriver til i innlegget over. Men jeg tar meg i alle fall den frihet å svare
Jeg bruker en kost som er beregnet til å smøre på glasur med, for keramikere. Det spesielle med denne kosten er at det i det hele tatt ikke er brukt metall i kosten. Jeg vet ikke hvorfor dette er viktig, men Emil/Gandolfi presiserer at dette er nødvendig. Dette er i samsvar med hva som er beskrevet i litteraturen om flytende emusjon. (A User's Guide to Liquid Photographic Emulsions, Martin Reed)
(Se lenger bak i tråden, post # 13, så finner du hvor jeg har kjøpt kostene)
Jeg har i grunnen valgt å følge Emils råd, og tenkt at eksperimentere kan jeg gjøre når jeg mestrer det grunnleggende.
Jeg vi også legge til at jeg har hatt dårlig erfaring med valg av papir. Jeg kjøpte kobbertrykkspapir i en forretning i Stockholm. Dette papiret ga mange og store bobler når emulsjonen ble fremkalt. Antagelig er det for bløtt og inneholder for mye luft. Gikk over til å kjøpe det papiret Emil/Gandolfi anbefaler og bestilte dette fra Århus i Danmark. De har for øvrig pensler, blekk og øvrige ingredienser som brukes sammen med Bromoil med flytende emulsjon.
Vet ikke om dette er svar på det du lurte på, men håper i alle fall at det er til nytte. Har du flere spørsmål svarer jeg gjerne.
Ring gjerne.
Hei og takk for raskt svar;
Fant hjemmesiden til Helle Kjemi, men jeg er ingen kjemiker.
Hva heter stoffet i deres vareliste?
Natriumtiosulfat (antiklor)?
Noen i Norge som selger ingrediensene til blekemiddelet?
We use cookies and similar technologies for the following purposes:
Do you accept cookies and these technologies?
We use cookies and similar technologies for the following purposes:
Do you accept cookies and these technologies?