Sorte streger på negativer

Machinery

A
Machinery

• 0
  • 0
  • 0
Cafe art.

A
Cafe art.

• 0
  • 0
  • 24
Sheriff

A
Sheriff

• 0
  • 0
  • 24
WWPPD2025-01-scaled.jpg

A
WWPPD2025-01-scaled.jpg

• 2
  • 1
  • 60
Shannon Falls.jpg

D
Shannon Falls.jpg

• 3
  • 0
  • 92

Forum statistics

Threads
198,083
Members
99,559
Latest member
Evraissio
Recent bookmarks
0

Plyck

Member
Format
35mm
Hej kloge folk.

Jeg har et problem, og jeg aner ikke hvori fejlen ligger. Når jeg fremkalder mine sort/hvid negativer (FP4 og HP5 Plus) i fremkaldervæsker (Patersons AcuLux og Rodinal), kommer der sorte streger/bjælker på negativet. Umiddelbart gætter jeg på mit kamera lukker lys ind på filmen nogle gange, for det er uregelmæssigt og aldrig de samme steder på negativstrimlen stregerne optræder. Ofte er stregerne midt i motivet, og så er det billede ligesom ødelagt. Stregerne er omkring 5-10mm brede, og der er ca. 4-6 stykker pr. film.

Jeg er ikke nybegynder når det kommer til at fremkalde negativer og papirbilleder, så alt foregår som det skal med mørkepose, opspolning osv.

Er der nogen der har haft lignende problemer, eller bare har en idé til hvad jeg kan gøre?

På forhånd tak,
Plyck.

Format
Multi Format
Prova att framkalla en film som inte ar exponerad i kameran.

Om du fortfarande har samma problem, so ar det i framkallnings-stadiet. Om negativen kommer ut helt klara, so ar problemet i din kamera.

Necator

Member
Format
Multi Format
Det lyder umiddelbart som et kameraproblem. Har du prøvet med et andet kamera?

m_ring

Member
Format
35mm
Måske kommer der, i dit tilfælde, "gnister" af statisk elektricitet når du sætter din filmspole hurtigt ned over plasticstangen i din fremkaldertank. Det er sket for mig, og giver en tynd hinde af lys der kan ses i mørket nede i tanken.

Prøv at gøre som Thomas Bertilsson foreslår. Fremkald en ueksponeret film og se hvad der sker.

Last edited by a moderator:
Format
Multi Format
Det er svært for os andre at råde når vi ikke kan se dine streger (går ud fra at det er exponeret sølv) er alle streger lige tykke? er det i begge ender? er det samme sværtning? går de fra kant til kant? er det 35mm, 120 eller 9x12?
Fremkalderen kan udelukkes, da du har prøvet 2 forskellige. Fabrikationsfejl kan udelukkes da du har prøvet 2 forskellige typer.
hilsen Flemming

Photrio.com contains affiliate links to products. We may receive a commission for purchases made through these links.
To read our full affiliate disclosure statement please click Here.

PHOTRIO PARTNERS EQUALLY FUNDING OUR COMMUNITY:

Ilford ADOX Freestyle Photographic Stearman Press Weldon Color Lab Blue Moon Camera & Machine
Top Bottom