Skandinavisk Reisekamera

$12.66

A
$12.66

• 6
  • 3
  • 131
A street portrait

A
A street portrait

• 1
  • 0
  • 155
A street portrait

A
A street portrait

• 2
  • 2
  • 146
img746.jpg

img746.jpg

• 6
  • 0
  • 114
No Hall

No Hall

• 1
  • 8
  • 179

Recent Classifieds

Forum statistics

Threads
198,809
Members
99,710
Latest member
LibbyPScott
Recent bookmarks
0
Format
Medium Format
Stativ? er ikke det en løsning? Skulle tro de fleste her inne har et eller flere. Tror jeg tar flest bilder ute i den mørke årstiden, det er jo nå lyset begynner å bli bra.

Kent

Ole

Moderator
Moderator
Format
Large Format
Kommer nå!

I går dumpet et Moskva-4 6x9 kamera ned i postkassen. Det ser ut til å fungere, så dette blir reisekameraet. Kjekk sak, kopi av en Super-Ikonta med koblet avstandsmåler og det hele. Jeg skal putte i en HP5+ hvis jeg har, så er det bare å eksponere så lenge som man våger (overeksponering er ikke noe stort problem undereksponering er).

Format
Multi Format
Flott da skal jeg sammenligne med mitt "nye" Moskva 5, fotografere begge fra alle vinkler og legge ut her!

Også skal jeg forberede meg grundig og kalibrere alle lysmålere, HP5 husker jeg med glede fra gamle dager!
Absolutt riktig filmvalg nå på høsten!

Ole

Moderator
Moderator
Format
Large Format
Tom for HP5, dessverre. Raskeste jeg fant var APX 100, men nå er det på vei!

OP
OP

OMU

Member
Format
Multi Format
Gleder meg til å delta :smile:

Kjenner ikke kameraet, men skal vi ta ett bilde hver?
- og fritt motiv?

Format
Multi Format
Her er lista, nummeret gir også nøkkelen til bildenr.
Odd Magne bør gjøre seg klar!

1 Odd Magne (OMU)
2 Erik (Erik Prestmo)
3 Trond ()
4 Pete (Pete H)
5 Taulen (Taulen)
6 Ezzie (Ezzie)
7 Birger (Birger A)
8 Ole (Ole)

Kommer tilbake med oppdateringer underveis, slik at ingen skal finne på å glemme dette!
(det har faktisk hendt med andre, det sies at en soldat glemte det i skapet, og ble sendt vekk til en annen leir!)

Detta blir moro, selv om motiver har kommet og gått siden vi begynte på dette.

Ole

Moderator
Moderator
Format
Large Format
Fritt motiv i utgangspunktet, men det kunne jo være fristende med tema "Høst"? Med svarthvitt-film bllir jo utfordingen å vise at det er høst uten høstfarger!

Kameraet er litt mer komplisert enn et enkelt foldekamera, hovedforskjellen er "lupen" som skal svinges opp for å få avstandsmåleren til å fungere.

Jeghar gitt kameraet en rask sjekk og alt ser ut til å fungere som det skal, og til og med rimelig presist! det ser ganske velbrukt ut (for å si det mildt), men det er som oftest en fordel med sovjetiske kameraer: Ubrukte gamle ting derfra er noen ganger ubrukte fordi de er ubrukelige!

Format
Multi Format
Jeg ligger i trening med mitt Moskva 5!

Ettersom dette kommer til å ta litt tid, kan høstmotiver bli moro fra tidlig høst til seinhøstes sprengkulde, det er bare å krysse fingre!

BirgerA

Member
Format
Multi Format
Er det helt intuitivt, eller legger du ved en liten huskelapp for de mer sære tingene?

mvh

Birger A.

Ole

Moderator
Moderator
Format
Large Format
Det ligger med en liten huskelapp, ja. Ingen bruksanvisning, bare en "prosedyre for reisekamera". Skulle det være problemer med å forstå dingen, er det bare å spørre!

OP
OP

OMU

Member
Format
Multi Format
Hei alle sammen,

I dag fikk jeg forundringspakke i posten.
Reisekameraet er ankommet Skjærhalden og Hvaler!

Må vel legge hodet ordentlig i bløt og finne et flott høstmotiv. Siden vi alle bare får en sjangse, så må vel motivet velges med omhu. :D

Gir melding når jeg sender det videre til Erik.

Format
Multi Format
Supert!
ææææ Hvaler? det blir ikke en eksta episode vel?

Her er det høst så det rekker, jeg tror jeg skal slå rekorden på turnaround fra World cmaer #7 som jeg også er med på, 1h55min, og da dokumentrete jeg kamera, innpakking og innhold til og med! Det er bare å åpne døra å klikke så er det "høst" så det rekker.

Melder fra ved ankomst.

Ezzie

Member
Format
Multi Format
APX 100, den eksponeres som en ASA 100 film eller hva, ikke noe viderverdigheter der? Har sett at folk liker å gi den en EI på 64.

OP
OP

OMU

Member
Format
Multi Format
Hei
Da har jeg tatt årets høstbilde :laugh:
- og kameraet reiser videre til Orkanger og Erik i dag.

Format
Multi Format
You bet, dette skal gå fort, men ikke før lokalavisa har fått en bit om denne kulturhistoriske storhendingen!

Har tenkt a fokusere litt på APUG, bruk av FILM som overlegent medium og promotere det lokale fotomuseet, innsamling av gammalt fotoræl til museet og ha dette som ei lita brekkstang for å få stilt arealer til disposisjon i det nye kulturhuset som planlegges her - gratis! Journalisten lo godt når jeg fortalte om den raggede banden som sender et gammalt klamera på kryss og tvers for å skape KUNST!
:smile:)

PS om noen har noe utgammalt til overs, feks 126-kamera som ellers vil bli kastet når vi alle stempler ut, så mangler slikt stort sett i museet vårt, det er bare "verdifulle" saker som har overlevd 30 vårrengjøringer, rundvask til jul, skilsmisser og bo-splittelser, flytting, arveoppgjør og alle de andre viderverdigheter vi tror er viktige i livet!

Format
Multi Format
Da er Skandinavisk Reisekamera #1 på sitt andre stoppested, dessverre rekker jeg ikke å få det i posten i dag, det kan være like bra for det er drittvær, absolutt høststemning, men man må ha LITT lys for å få dokumentert det!

Det ligger i posten på mandag ettermiddag.

Erik

PS Ole: Nå ble jeg litt optimistisk for mitt eksemplar, Moskva 5 er i litt bedre form enn dette, jeg har enda et brukerkamera!
:smile:)

Format
Multi Format
Da er Skandinavis reisekamera #1 blitt en del av norsk pressehistorie.....
Det kom en journalist i beita for stoff, spurte og grov og noterte friskt (om mange andre saker og ting og) og dro meg ut i hagen for å få satt den riktige setting, gammelt kamera og høstmotiv.

Ja ja, det kan ende opp med ei skremmende forside med mitt åsyn (som ikke akkurat er et syn for guder) og ett stykk Moskva 4 i full jakt etter Selve Høstmotivet.

Forhåpentligvis fører dette til at flere film-entusiaster oppdager at det går an, og tar kontakt. Kanskje det til og med fører til at Det Lille Kameramuseet får noen ekstra tilskudd til samlingen, hvem veit? Og kanskje at det lykkes å få gjennomslag hos politikerne her at de må sponse oss og museet, for det å holde liv i gamle foto-tradisjoner fra forrige århundre er like verdifullt som bunader, hardingfele og innsamling av rokker og ploger!

Også var det å finne det fine motivet i virkeligheten og på alvor da!

Erik

OP
OP

OMU

Member
Format
Multi Format
Gratulerer:
Regner med at du legger ut en link til artikkelen og/eller scanner artikkelen og legger denne ut :smile:

Format
Multi Format
Du veit aldri med journalister, hvir vi blir uthengt, hogger jeg opp PC'n sletter brukeren på APUG og begynner å spille på enarmede banditter!

Men i motsatt fall: ja! :smile:)

Format
Multi Format
Nervepress

Nervepress!
Jeg var ute i dag, i bagen lå også SR#1 pluss et par andre kamera, en nyinnkjøpt Pentina (DDR!) samt en digital for prøvebilde og egendokumentasjon.

men det ble ikke noe bilde!

For hjemmeleksa var gjort for dårlig. Billedtelleren sto på "2". Da falt jeg i dype tanker, skal jeg trekke fram filmen eller ikke, står det noe i innstruksen om det?

Vel hjemme ser jeg at man skal: Spenne lukker - Ta bilde - Skru fram filmen.

Så da blir det tur ut i morra og for å sikre kunstverket for evigheten.

I mellomtiden har jeg to motiver, prøveopptak med B/W innstilling på digitalt å studere nærmere her i kveld.

Men spenningen og presset er ulidelig, bare man klarer å prestere i det øyeblikket det teller!

Ezzie

Member
Format
Multi Format
Takk Erik, for at du skrur opp forventningene her. Nå må jeg bruke minst er par uker på å finne egnet motiv, gjøre prøveeksponeringer mv, før jeg endelig tør å ta et bilde med SR, og bomme totalt! :wink:

Format
Multi Format
He he sistemann kommer til å bli innlagt lenge.....

Rapport fra verdenskamera #7a (americas) en av de heldige hadde "glemt" at engangskamera er veldig lette på avtrekkeren, så han trakk fram filmen inne i bilen - og kom til å ta et bilde av dashbordet!
Det blir endel vitsing.....

Photrio.com contains affiliate links to products. We may receive a commission for purchases made through these links.
To read our full affiliate disclosure statement please click Here.

PHOTRIO PARTNERS EQUALLY FUNDING OUR COMMUNITY:

Ilford ADOX Freestyle Photographic Stearman Press Weldon Color Lab Blue Moon Camera & Machine
Top Bottom