Vi er da godt i gang med at stable en slags virtuel dansk analog fotoklub på benene via dette forum - hvis Emils idé (var det ikke Emil, der foreslog det?) om et møde på Vrå Højskole bliver til realitet, har vi jo sådan set allerede opfyldt ét af Linows mål.
Det er en god idé at vise flaget over for SDF, synd & skam er det hvis alle nye generationer af fotografer skal være uden viden om, at det analoge fotografi stadig lever og har masser at byde på, i retning af proces såvel som slutprodukt. Hjernevaskningen i retning af digital er ret massiv, forekommer det mig, og det er brandærgeligt hvis nye fotointeresserede ikke engang får mulighed for at give det analoge en chance. Jeg har set et par posts fra folk her på sitet, der er startet med digital, for siden at supplere med (MF/LF) analogt foto, efterhånden som interessen for fotografi er blevet indgroet. Og hvorfor ikke?
tjek i øvrigt Seans thread (there was a url link here which no longer exists) - en del interessante kommentarer omkring co-eksistensen af analogt og digitalt. Der findes åbenbart indebrændte fundamentalister i både den analoge og den digitale lejr, alle insisterende på at den anden side har uret og repræsenterer det underlødige. Dén forsuring kunne vi måske undgå ved at holde vores danske omverden opmærksom på, at det analoge fotografi lever & har det godt, og at begge sider har eksistensberettigelse.
Jeg så gerne at analogformen kom på samme niveau som det digitale medie.
Hvad er kravene for at blive en forening under SDF ?
Klart en god ide at bruge apug som online samlingssted.
Hvordan får vi lettest stablet det på benene ?
Et miljø, der ikke nødvendigvis er dansk, men i høj grad internationalt.. , og/eller et skandinavisk fellesskap.om et møde på Vrå Højskole bliver til realitet, har vi jo sådan set allerede opfyldt ét af Linows mål.
Hvordan får vi lettest stablet det på benene ?
- meddeler i SDF-bladet, at analogt foto ikke er helt så uddødt som fotohandlerne påstår, og giver kontaktinfo, så fotografer med analoge tilbøjeligheder kan henvende sig (i al diskretion, så de ikke taber anseelse i deres egen fotoklub, naturligvis).
Skal det læses som at du melder dig til at rykke en sådan kontaktannonce ind i Dansk Fotografi???
Deadline er lørdag d.15-12
Hej Linow,
som tidspunktet, jeg skriver dette på måske antyder, nåede jeg ikke deadlinen den 15. Jeg vil meget gerne skrive et indlæg til næste udgave af DF, og vil tjekke, om de eventuelt kan bringe det på sdf.dk inden da.
Er der nogen, der gider tjekke mit skriv igennem før jeg poster det? Vil gerne rundsende til et par stykker som pm, for et hurtigt sanity check.
Jeg har længe tænk om der ikke kunne være grobund for en analog foto klud i Danmark.
En klub på tværs af hele landet, med et/to årlig møde, den kunne så lige under eller sammen Selskabet for Dansk Fotografi og med spalte plads i Dansk Fotografi.
Her under kunne man så også tag Dansk Fotohistorik Selskab og andre relevant klubber og selskaber.
Hvad syndes I og er det noget der skal arbejdes vider på?
Linow
Hej alle, jeg har lige meldt mig ind, faldt over dette forum ved en tilfældighed, virker som et godt og vigtigt sted at være med.
En løs sammenslutning af Danske analoge fotografer, lyder i mine øre som en rigtig god ide og jeg vil gøre hvad jeg kan for at støtte initiativet, så hvis der er brug for hjælp af den ene eller anden art, er det bare at kontakte mig. Jeg vil under alle omstændigheder møde op hvis det bliver til noget.
Jeg forsøgte sammen med Lasse Mellberg og Hans Nohlberg, tilbage i 1997 at gøre noget tilsvarende for nordiske værksteder der arbejder med alternative prosesser. Vi fik støtte af Nordisk råd og vi bookede plads på Vrå Højskole for 3 dage, men dengang gik det ikke fordi der var for meget uro i fotografiske kredse rundt omkring (læs: Digital vs. Analog) De tider er heldigvis forbi - håber jeg.
For et par år siden, i forbindelse med lukningen af Agfa Photo, blev der haste indkaldt til et krisemøde på Brandts, for at drøfte muligheden af oprettelsen af et samlingssted for analoge fotografer på internettet, og et forum blev oprettet på Museet for fotokunst's hjemmeside. Dette forum led en krank skæbne og døde hurtigt og jeg tror det skyldes manglen på fysisk kontakt
Jeg tror, at hvis det skal lykkes, skal der lægges vægt på muligheden for at mødes ansigt til ansigt. Men det er bare en tanke
Hilsen Bølle Yan Skotting
Hej alle, jeg har lige meldt mig ind, faldt over dette forum ved en tilfældighed, virker som et godt og vigtigt sted at være med.
Snip<
>Snip
For et par år siden, i forbindelse med lukningen af Agfa Photo, blev der haste indkaldt til et krisemøde på Brandts, for at drøfte muligheden af oprettelsen af et samlingssted for analoge fotografer på internettet, og et forum blev oprettet på Museet for fotokunst's hjemmeside. Dette forum led en krank skæbne og døde hurtigt og jeg tror det skyldes manglen på fysisk kontakt
Jeg tror, at hvis det skal lykkes, skal der lægges vægt på muligheden for at mødes ansigt til ansigt. Men det er bare en tanke
Hilsen Bølle Yan Skotting
We use cookies and similar technologies for the following purposes:
Do you accept cookies and these technologies?
We use cookies and similar technologies for the following purposes:
Do you accept cookies and these technologies?