Och var är svenskarna, då?

Carved bench

A
Carved bench

• 0
  • 3
  • 58
Anthotype-5th:6:25.jpg

A
Anthotype-5th:6:25.jpg

• 6
  • 4
  • 120
Spain

A
Spain

• 2
  • 0
  • 93
Nothing

A
Nothing

• 2
  • 3
  • 176

Recent Classifieds

Forum statistics

Threads
198,054
Members
99,547
Latest member
edithofpolperro
Recent bookmarks
3

Jerevan

Member
Format
Large Format
Ja, det kan man undra. Jag ser en och annan som postar i forumen, men det kanske är dags för en tråd för de svenska medlemmarna också. Själv håller jag till i Göteborg där det verkar finnas en ganska aktiv grupp människor som envisas med att använda film, jobba med alternativa processer och må gott. Så, var är ni? :smile:

Struan Gray

Member
Format
Multi Format
Jag är ursprungligen från Storbritannien, men har varit lundabo sedan sexton år. Använda film i mellan- och storformat, men har ingen stor emotionell forknytning till den (förlåt :smile:. Plåta mest lokalmiljöer, med ett stort interesse för rudermark och ogräs - och familjen förståss.

matti

Member
Format
Multi Format
Hejsan. Vi svenskar är lite långsammare bara...
Sedan Kameradoktorn gick i konkurs vet jag ingen butik som lagerför något större utbud av papper eller kemi här i Stockholm. Så förrutom någon utställning då och då så kunde jag lika gärna sitta var som helst i Europa dit posten kommer och min Durst 138 får plats. Jag har sett att Fotokompaniet i Göteborg anordnar intressanta kurser i alternativa tekniker. Men ingenting här.

/matti

abeku

Member
Format
Multi Format
Vi svenskar fotograferar istället! Jag håller till i Stockholm och kör format från 18x24 mm till 18x24 cm, men mest blir det småbild och mellanformat. Familj och urbana miljöer är motiven...

Format
Multi Format
Utvandrare

Sjalv foljde jag i stegen efter utvandrarna i Mobergs literatur och flyttade till Minnesota sju or sedan.
Jag kommer inte so ofta till Sverige numera, mest eftersom dollar-kursen ar so svag. Det blir alldeles for dyrt. Men jag ar svensk, och jag huserar i USA.
Jag fotar mycket naturmotiv, garna med vatten; jag gillar att fotografera manniskor men har inte haft so monga tillfallen; det blir lite stilleben ockso; och nar andan faller po blir det en hel del smott abstrakt arkitektur. Jag gillar ockso att fotografera olika medel av transportering, garna av gammal orgong.
Om jag kommer hem till Sverige nogon gong kommer jag nog att holla till i Helsingborgs-trakten. Det ar nara till bode Kopenhamn, Goteborg, Malmo, och Lund darifron och jag undrar om nogon mer an Struan i Lund ar i narheten?

- Thomas

marbrog

Member
Format
Large Format
Jag är också svensk!

Jag har en Sinar Norma format 4x5, 5x7 och 8x10 samt 645-612 i rullfilm.

Dessvärre är det ganska sällan jag får tummen ur och använder den.

Format
35mm
Och jag heter Erik, är precis invandrad, eller kanske återvandrad. Efter tre år i f.d. Sovjetunionen bor jag i Stockholm igen. Mitt fotointresse vaknade utomlands. Tillbaka i Stockholm vore det roligt att pröva kopiera på egen hand. Vet någon av er Stockholmare var man kan låna eller hyra in sig på ett mörkrum?

Jag tar mest bilder på människor, och hoppas på att bli en duktig gatufotograf framöver.

hälsningar
Erik

OP
OP
Jerevan

Jerevan

Member
Format
Large Format
Erik, ett bra ställe att hyra in sig på är Maria fotolabb på Bastugatan på söder. Det finns säkert fler bra ställen också, men det är det jag känner till. Skicka ett pm om du vill veta vem du ska vända dig till i så fall.

EmilGil

Member
Format
Medium Format
Jag har visserligen gått i exil till Norge men jag är hemma i Alingsås/Göteborg ganska ofta.

Lägger tyvärr alldeles för lite tid på fotografi nuförtiden... =(

N O Mennescio

Member
Ännu en svensk, göteborg. Alla format upp till 18x24. Kanske vi skulle kunna ordna en träff vid tillfälle?

Joakim

OP
OP
Jerevan

Jerevan

Member
Format
Large Format
Jag hänger gärna på en träff också. Det vore kul!

aolsson

Member
Format
Medium Format
Jag är svensk och bor strax söder om Ljungby (Småland). Bodde i San Francisco till för 2 år sedan och saknar litet den kreativa gemenskapen där.

Har ett litet men trivsamt labb i huset. (Fungerar fint upp till 6x6 neg) men skulle gärna öka ut med förstoringsapparat för (i vart fall) 4x5". Fotograferar mest natur och "strukturer"/abstrakt. Ställer ut då och då - mest lokalt.

burnedred

Member
Format
35mm
Jag är svensk jag med

Håller till i Karlshamn och är ordförande i karlshamnsfotoklubb. Kämpar för att hålla i gång det svartvita så mycket som möjligt med det är trögt just nu ska jag säga.
Besök gärna vår hemsida www.karlshamnsfotokubb.se.

Ljusdahl

Member
Format
Medium Format
Hejsan hejsan. Själv är jag en snart 20-årig grabb boende i Simrishamn, Skåne. Fotograferandet har legat på hyllan ganska länge, men när inspirationen flödar till så åker T-Max och Bronica ETR'an fram. Jag känner mig minst sagt ensam med filmanvändandet här. Det finns inte så många likasinnade i närheten vad jag känner till. Den lokala fotoklubben är i största del digital och diskussionerna kretsar kring photoshop, färgprofiler, autofokus osv.
Om jag någon gång flyttar till Malmö/Lund för arbete eller studier så kanske det blir andra bullar.

jrydberg

Member
Format
Medium Format
Bor i söder som Söder, plåtar allt från småformat till storformat (4x5"). Är ganska ny på det här. Skaffa min första kamera (en DSLR) för 1 1/2 år sedan, men sedan dess har det gått ganska fort. Nft plåtar jag nästan uteslutande mellanformat med min Mamiya 6, Kiev 60'an, Bronica'n eller någon av de andra kamerorna jag med stor förtjusning införskaffat. Ska börja framkalla E6 och C41 hemma i badrummet också är tanken, bara jag kan få min JOBO så...

Saknar också Kameradoktorn.

artorama

Member
Format
Medium Format
Hej.
Bor sedan 14 år tillbaka i Faro (södra Portugal), men bodde tidigare i Lund i ca 21 år.
Kör Minolta (35 mm och digitalt) och i mellanformat Pentax 67. Durst Laborator 1200, Jobo CPA2, Tri-X, FP4+, TMax, D76, Rodinal och sånt. Glad påsk!

hofver

Member
Format
Medium Format
Är också svensk (Kungsängen utan för Stockholm) kör mellanformat och storformat (4x5")./Micke

Jesper

Subscriber
Format
Multi Format
En sökning på Lund för att se vad som händer i närheten gav en träff på denna tråd. Det verkar som om det trots allt finns några stycken som fortfarande plåtar analogt (åtminstone för ett år sedan eller vad det nu är sedan det förra inlägget).
Själv finns jag i Lund och plåtar allt från småbild till 8x10" med funderingar på något större när ekonomin tillåter. Det finns ett par andra i kretsen som också roar sig med att fotografera på riktigt.
Det vore trevligt att höras av om det händer något kul.

Om någon känner någon fotointresserad som behöver en lägenhet i Lund från och med augusti (-09) så hör av er. Huset där jag bor har två lägenheter och en tvåa blir ledig. Jag behöver kanske inte säga att det finns ett välförsett mörkrum i källaren.

stejo

Member
Format
35mm
En svensk till, kör analogt och digitalt :confused:
När det är analogt en storformatare eller min gamla hasselbladare.
Mycket natur blir det i Nacka-Värmdö området utanför Stockholm.

/Stefan Jonsson

OP
OP
Jerevan

Jerevan

Member
Format
Large Format
Kul, Stefan! Välkommen in i gemenskapen! I de trakterna har jag en gång också härjat. Fotograferade en del ute på Ingarö men bodde i "Gurra B". :smile:

AndersPS

Member
Format
35mm
Här är en Svensk till. Ganska nytillkommen här på detta forumet. Bor på Öckerö, Göteborg!

En träff vore roligt. Har precis börjat att fotografera med analog kamera och är intresserad av att lära mig mycket kring mörkrumsarbete.

///Anders S

Bertil

Member
Format
Multi Format
Och en till! Men norr om Dalälven (Umeå-Holmsund) och tydligen närmaste en rest från numera svunna analoga tider. Någon ytterligare APUGare i norrlandsregionen?
Själv allt från småbild till 8x10", och länge mest Hasselblad, eget mörkrum.
//Bertil

Photrio.com contains affiliate links to products. We may receive a commission for purchases made through these links.
To read our full affiliate disclosure statement please click Here.

PHOTRIO PARTNERS EQUALLY FUNDING OUR COMMUNITY:

Ilford ADOX Freestyle Photographic Stearman Press Weldon Color Lab Blue Moon Camera & Machine
Top Bottom