Och var är svenskarna, då?

Recent Classifieds

Forum statistics

Threads
198,051
Members
99,547
Latest member
edithofpolperro
Recent bookmarks
0

ninjarider

Member
Format
Multi Format
Här är en till! Bor i Stockholm, kör analogt (Yashica 6x6, Contax RTS II, mfl objektiv) men även digitalt. Har komplett mörkrum men har inte fått upp det då det är badrummet som blir tillfälligt mörkrum. Planerar att kunna skapa riktiga bilder snart dock. :smile: Framkallar sv/v film själv.

Format
35mm
Då är vi ju några från Stockholm eller i närheten ändå.
Själv har jag inget mörkrum tyvärr, så jag scannar filmen. Men skulle gärna lära mig det där med mörkrum.

olleorama

Member
Format
Multi Format
Ja, jag är också svensk. Kör mellanformat, småbild och snart storformat. Har ett improviserat mörkrum där jag kan förstora 35mm svartvitt, och har försökt träffa jerevan och se på deras mörkrum i Göteborg (som av en rad olyckliga tillfälligheter har det uteblivit). Ska hämta en storformatsförstoringsapparat i helgen så jag kan förstora mellan- och storformat också. Har fotat rätt länge men liksom aldrig blivit seriös, så nu tänkte jag ta tag i det på riktigt.

Jag hade gärnat haft någon träff i Göteborgsområdet. Kanske någon workshop till självkostnadspris? Eller bara en storformatsträff?

lhaggman

Member
Format
35mm
Jag är svensk, finlandssvensk, bor i Vasa i Finland. Började med fotografering på 50-talet, framkallade och kopierade svartvitt i ett årtionde, övergick till färg, gjorde mina egna pappersbilder, men hade inte tid med det sen barnen kom på sjuttiotalet. Fotade dia till mitten på 90-talet. Efter tog jag mest familjebilder som storkopior tills jag köpte min första digitala kamera vid sekelskiftet. Har en Nikon D300 men har återgått till film det senaste året. Köpte en begagnad Nikon F 6:a för nån vecka sen, väntar nu på en MV-1 dataläsare som jag köpt på ebay. Min arbetsgång är den att jag fotograferar på negativ färgfilm som jag låter framkalla hos en lokal fotoaffär, filmen, en CD med bilderna och 2 indexkort får jag inom en halvtimme. Väl hemma tar jag in bilderna på hårdskivan. Nu fruktar jag mest att de skall sluta med filmframkallningen i vår stad. Går det så, så får jag väl lov att börja framkalla filmerna hemma som förr i världen.

K-G

Subscriber
Format
Multi Format
Den här tråden har jag missat. Göteborgare av födsel och ohejdad vana och tillika inbiten analog svartvitentusiast. Numera huserar jag i eget stort och bra mörkrum, men har tidigare varit med i "Jerevan:s" mörkrum. Medlemsskap där kan rekommenderas ! Vi har fortfarande bra idé-kommunikation och träffas alltemellanåt. Fotokompaniet , numera på Ingenjörsgatan , är ett utmärkt vattenhål för alla analogtörstande entusiaster. Roligt att se att vi trots allt är så många.
Bästa pixelfria hälsningar från
Karl-Gustaf

Bertil

Member
Format
Multi Format
Trots allt en del svenska APUG:are!
Det finns ju även en "Large Format Users Group Scandinavia" på Facebook. Många där är även APUG:are. Man har där föreslagit en träff 2010; har själv föreslagit Göteborgsområdet (som något mitt emellan för deltagare från olika håll) och fått ett visst positivt gensvar för detta. Kolla siten, gå med i gruppen -- storformatsfotograf "is a state of mind", och skulle det inte duga han man ju köpa en lämplig bit bladfilm och sätta den i en låda med ett litet, litet hål!
//Bertil
(PS. Bor i Holmsund, Umeå, alltså bara några sjömil från Vasa, Ihaggman!)

OP
OP
Jerevan

Jerevan

Member
Format
Large Format
Ja, jag är också svensk. Kör mellanformat, småbild och snart storformat. Har ett improviserat mörkrum där jag kan förstora 35mm svartvitt, och har försökt träffa jerevan och se på deras mörkrum i Göteborg (som av en rad olyckliga tillfälligheter har det uteblivit). Ska hämta en storformatsförstoringsapparat i helgen så jag kan förstora mellan- och storformat också. Har fotat rätt länge men liksom aldrig blivit seriös, så nu tänkte jag ta tag i det på riktigt.

Jag hade gärnat haft någon träff i Göteborgsområdet. Kanske någon workshop till självkostnadspris? Eller bara en storformatsträff?

Hehe, ja, det har varit lite trögt att få till en visning i mörkrummet! Kul att du hittat en storformatsmaskin. Ska du bygga ut hallen nu? :D

Det finns en del högst ofärdiga funderingar på lite kursverksamhet knutet till vårt labb, men någon av oss får väl återkomma i en egen tråd om det blir någoting mer konkret.

Storformatsträff alternativt allmänt analog träff känns helt rätt!

/J

olleorama

Member
Format
Multi Format
Hehe, ja, det har varit lite trögt att få till en visning i mörkrummet! Kul att du hittat en storformatsmaskin. Ska du bygga ut hallen nu? :D

Det finns en del högst ofärdiga funderingar på lite kursverksamhet knutet till vårt labb, men någon av oss får väl återkomma i en egen tråd om det blir någoting mer konkret.

Storformatsträff alternativt allmänt analog träff känns helt rätt!

/J

Hahaha, ja nu står apparaten i hallen och det är nog läge för en ombyggnation! :wink:

storformatsträff eller analog fika hade ju vart grymt kul. Jag skulle vilja testa att köra en rulle i nån TLR.

OMU

Member
Format
Multi Format
Hei;
Vil oppfordre dere til å arrangere et analogt treff. Vi hadde ett her hos oss nå i høst.
Det kom deltakere fra forskjellige steder i Norge og hele tre fra Danmark.
vi gjorde det ikke så avansert, møttes for å prate og fotografere. Noen kom for en dag, og andre ble hele helgen.

Gøteborg burde jo være et egnet sted, med mulighet for besøk både fra Oslo, København og Stockholm.

Jeg tar gjerne turen fra Hvaler til Gøteborg til våren for å hilse på og treffe andre "analoge".

mvh
OMU

sarahfoto

Member
Format
Medium Format
Hallå!
Jag ordnar gärna en Apug-träff i Göteborg!
Ni är mycket välkomna till min studio/mörkrum i Östra Göteborg...
-Sarah

laparn

Member
Format
Medium Format
Hej!

Härligt du drog igång tråden Jimi...en gång i tiden. Får se till att marknadsföra detta sammanhang för våra övriga lab.kollegor. :wink:

Ja, en analogträff i Götet skulle vara riktigt roligt. Kan vara med och arrangera men ser gärna en bundsförvant.
-Sarah, du verkar engagerad. Skall vi slå vora kloka planeringshuvén ihop? Lab i öster sa du. Var? Själv(a) huserar vi på Nordhemsgatan, Linné. Kanske kan fundera på var/hur vi träffas, lämplig tidpunkt, syfte/ambition osv. Samt sondera intresset för att se hur många vi är. Fotosidan har ju ett gäng också som inte nått fram till APUG. Ännu.

Ser fram emot analogträff framöver.
Mvh Per

laparn

Member
Format
Medium Format
Glömde nämna...Nordhemsgatan är lithmecca i Norden. :wink: Lithe kursverksamhet och annat och drivor med lithkopior i torkställningen. Skulle vara kul att dela erfarenheter och jämföra kopieringsteknik, tips&trix och annat. Har byggt upp en hel del erfarenhet nu men vidgar gärna vyarna och är öppen för input.

sarahfoto

Member
Format
Medium Format
Wow, Lith Mecca?! Det har jag missat och ändå jobbar jag runt hörnet...trodde alla analoga hängde enbart i Majorna :smile:
Alla Apugare i Göteborg får gärna komma till min studio på lite glögg-mingel 18/12 mellan kl 17-20!
Är absolut gärna med och arrangerar en mer planerad träff till våren om intresse finns?
(och nu skall jag kolla tråden oftare, lovar!)
- Sarah

olleorama

Member
Format
Multi Format
Är det någon som vill ha en småbildsapparat? Jag har en som jag inte använder som jag gärna skänker bort mot avhämtning. Eller byter mot ett tetra billigt rödtjut. Har försökt skänka den på fotosidan, men ingen har nappat hittills.

laparn

Member
Format
Medium Format
Wow, Lith Mecca?! Det har jag missat och ändå jobbar jag runt hörnet...trodde alla analoga hängde enbart i Majorna :smile:
Alla Apugare i Göteborg får gärna komma till min studio på lite glögg-mingel 18/12 mellan kl 17-20!
Är absolut gärna med och arrangerar en mer planerad träff till våren om intresse finns?
(och nu skall jag kolla tråden oftare, lovar!)
- Sarah

You got it! Lithmecca it is. ;-)

Nåväl, vi har ambitionerna och själv är det nästan uteslutande lithkopiering för tillfället. Skulle därmed vara väldigt intressant att utbyta erfarenheter för såvitt jag vet finns inte många lithkopister överhuvudtaget i Sverige och än färre i Göteborg. Visst finns det analogister i Majorna. Också. Vi håller dock till i Linné.

Just den 18:e blir tyvärr svårt men det låter onekligen intressant. Kommer gärna förbi och tjötar nån dag ändå. Skall se hur intresset ser ut bland övriga i vårt lab och vi skulle kanske kan göra ett studiebesök nån dag. Kika på bilder och lite annat. Diskutera APUG-träff och lite så.

Mvh Per

Olof B

Member
Format
Multi Format
Det pratas en hel del om träff i Göteborg. Men jag kan inte utläsa att det har varit någon eller att det kommer att bli.
Ska vi försöka få till en träff snart?

Själv hyr jag in mig hos Sarah i hennes mörkrum.
Och fotar 6x6 och 4x5"

sandholm

Member
Format
Multi Format
Hej

Svensk men som bor i Schweiz, fota mellanformat och storformat (Hasselblad och Sinar) . Mest street/dokumentär men även ett landskap i mellanåt. Tycker om att klättra i bergen och har tom haft med mig hasselbladaren med upp på några toppar.
90% är svartvit och 10% läggs på ilfochrome.

cheers

Photrio.com contains affiliate links to products. We may receive a commission for purchases made through these links.
To read our full affiliate disclosure statement please click Here.

PHOTRIO PARTNERS EQUALLY FUNDING OUR COMMUNITY:

Ilford ADOX Freestyle Photographic Stearman Press Weldon Color Lab Blue Moon Camera & Machine
Top Bottom