Jeg planlegger (om jeg får det til) å ta en tur til Danmark selv nå om ikke så lenge![]()
så kom på besøg!

Jeg planlegger (om jeg får det til) å ta en tur til Danmark selv nå om ikke så lenge![]()
Ja det kommer jeg nok til å gjøre, hovedtanken med turen er jo å få fragtet kamera til deg![]()
Ja jeg skal gjerne prøve å stille nyskerrigheten med det lille jeg har til nå fått samlet. Dette er som sagt det jeg har fått av opplysninger ved min henvendelse til museumsleder Bjarne Meldgaard ved Danmarks Fotomuseum
Som sagt dette er en Skandia kamera produsert ved Skandinavisk camera industri i Danmark ved Ib Spangeberg. Skandiakamera kom på markedet i oktober 1954.
Kamera var i produksjon frem til stopp i 1959. Noe om firmaet eller Ib Spangeberg vet jeg ikke. Hvor mange det er produsert vites heller ikke.
Ved Dansk fotomuseum har man 2 stykker nr 304 og nr 405. Mitt har nr 356.
Mitt eksemplar er mest sansynlig desverre ikke 100& da det en gang er ombygget for å bruke et Linhof 4x5 bakstykke. Men det letes i skuffer og skap så hva som finne ettervært vites ikke.
Jeg legger også ved en brochure.
Mvh
BTE
Da er ekspedisjonen utført og Skandia Kamera , dette praktstykket av Dansk ingeniørkunst er nu tilbake i Danmark.
Kamera befinder seg nu i Gandolfi's hender ,)
Mande takk for en meget hyggelig å interessant omvisning.
BTE
Photrio.com contains affiliate links to products. We may receive a commission for purchases made through these links. To read our full affiliate disclosure statement please click Here. |
PHOTRIO PARTNERS EQUALLY FUNDING OUR COMMUNITY: ![]() |